Ik heb het (leuke) kistje van Houtjesplakker een paar x zien vliegen en de wiebeltjes geobserveerd.
Lijkt op vlieggedrag van een zeer licht kistje met een storend (vuile potmeter) van een richtingsroerservo. (Deze mogelijkheden zijn allen door plakker geëlimineerd).
De wiebeltjes zie je eigenlijk alleen als er turbulentie is (bij stille dikke lucht minder)... en zie je snel beginnen en langzaam ( in hooguit 2 tellen) uitdempen. (overigens alles moeilijk waarneembaar... het zijn snelle beweginkjes) je moet er echt op letten. Denk dat veel RC vliegers dit in het geheel niet opvallen/zien).
Ik acht het ook mogelijk, dat het kistje (met name de vleugel) tov de romp (+ electronica, motor, accu) dermate licht is, dat een minimaal werveling rond de vleugel (of stabilisatie/stuurvlakken) al het begin van de wiebel inluidt. (en de draft van de prop).
Het vleugeltje is super strak en licht gebouwd... derhalve kwam ik tijdens de testvlucht met de opmerking, dat indien het vleugeltje een onderdeel van de oscilatie/resonantie vormt , dit mogelijkerwijs te doorbreken is, door het gewicht aan de tippen iets te veranderen... in dit geval ietsje te verzwaren.
Zomaar iets om eenvoudig te proberen... paar grammetjes op het uiterste van de tip..
Uit mijn tijd van vrije vlucht kistjes en werpmodellen, gingen de kistjes na de nodige herstellingen (lees verzwaring) ook steeds stabieler vliegen ( ze waren dan ook zo weer beneden).
Dit schrijvende, herinner ik mij ook een dergelijk vlieggedrag bij de Jodel Robin ( vleugel met halverwege omhoog gaande tips ( relatief veel V stelling)), die gedroeg zich ook bij wat meer turbulent weer aanzienlijk meer wiebeliger dan een soortgelijke kist met minder V stelling.
Lijkt op vlieggedrag van een zeer licht kistje met een storend (vuile potmeter) van een richtingsroerservo. (Deze mogelijkheden zijn allen door plakker geëlimineerd).
De wiebeltjes zie je eigenlijk alleen als er turbulentie is (bij stille dikke lucht minder)... en zie je snel beginnen en langzaam ( in hooguit 2 tellen) uitdempen. (overigens alles moeilijk waarneembaar... het zijn snelle beweginkjes) je moet er echt op letten. Denk dat veel RC vliegers dit in het geheel niet opvallen/zien).
Ik acht het ook mogelijk, dat het kistje (met name de vleugel) tov de romp (+ electronica, motor, accu) dermate licht is, dat een minimaal werveling rond de vleugel (of stabilisatie/stuurvlakken) al het begin van de wiebel inluidt. (en de draft van de prop).
Het vleugeltje is super strak en licht gebouwd... derhalve kwam ik tijdens de testvlucht met de opmerking, dat indien het vleugeltje een onderdeel van de oscilatie/resonantie vormt , dit mogelijkerwijs te doorbreken is, door het gewicht aan de tippen iets te veranderen... in dit geval ietsje te verzwaren.
Zomaar iets om eenvoudig te proberen... paar grammetjes op het uiterste van de tip..
Uit mijn tijd van vrije vlucht kistjes en werpmodellen, gingen de kistjes na de nodige herstellingen (lees verzwaring) ook steeds stabieler vliegen ( ze waren dan ook zo weer beneden).
Dit schrijvende, herinner ik mij ook een dergelijk vlieggedrag bij de Jodel Robin ( vleugel met halverwege omhoog gaande tips ( relatief veel V stelling)), die gedroeg zich ook bij wat meer turbulent weer aanzienlijk meer wiebeliger dan een soortgelijke kist met minder V stelling.