Duw-klap-prop

Blijkbaar heb jij geen last van de problemen die Bart wel ondervindt....
Te ver naar voren (komt voor als er vanuit stilstand wordt gestart) riskeert een hap uit je achterlijst. Te ver naar achteren betekent, als een blad overcenter is geklapt, een geweldige onbalans die geen neiging heeft zichzelf te herstellen.

Ik neem aan als jou dat een paar keer was overkomen dat je er ook een oplossing voor zou zoeken :-) Jij zult wel een spinner/prop gebruiken die deze kwaaltjes niet heeft, welke gebruik jij dan?

Goh, wat een agressieve reactie meteen...

Maar er staat "riskeert een hap uit de achterlijst", dus het is in de praktijk nog niet zo gebleken.
Een klapprop schiet maar minimaal door naar voren, dus ik denk dat het probleem van een hap uit de achterlijst niet eens bestaat.

Mooie props en spinners kan je vinden bij Freudenthaler.

GJ

Hoi,
Dat was niet de bedoeling hoor. Ik dacht dat je het probleem gemist had, vandaar de quote. Er zat absoluut geen agressieve toon achter......Da's het probleem van geschreven taal.

Ik heb nog eens naar jouw plaatje gekeken en dan zie je het verschil met een Sportwing; die heeft de prop een centimeter van de achterlijst, bij jou zit hij veel verder naar achter. Dat zal het verschil maken. Bart heeft de ervaring namelijk wel (en ik ook). Ook het te ver dicht klappen van één blad wat daardoor niet meer opengaat ken ik. Wellicht gebeurt dat met die veel grotere bladen niet.

OK Arjan, dan zag ik het even verkeerd.

Maar even voor de duidelijkheid, het is niet mijn model, helaas.

Ik heb net even getest, de prop (17x18 ) komt als ik volgas geef vanuit ingeklapte toestand maar 1cm naar voren, aan de tips.

Zoals ik al zei, volgens mij bestaat het probleem dus niet.
Ook het gedoe met rubberbandjes is niet aan te raden, je krijgt dan onbalans bij uit en inklappen.

Ik weet niet wat er gebeurd als je de motor heel langzaam opstart, dat kan met mijn motor/regelaar combi niet.
Ik zou gewoon even een testopstellinkje maken voordat je allerlei dingen gaat ontwerpen die niet nodig zijn.

GJ

Bij een SportWing hoeft de prop inderdaad maar een beetje naar voren door te slaan en hij raakt je vleugel; bij mijn eerste SportWing heeft dat letterlijk geleid tot happen eruit (kan je met schuim redelijk makkelijk repareren). Ook op mijn huidige SportWing zijn al deuken te zien die de prop er in heeft geslagen.
Te ver naar achteren doet zich in de praktijk niet voor als je eenmaal vliegt, maar kan toch heel hinderlijk zijn als je wil opgooien. Kwam ook op mijn Yoda voor.

Overigens heb ik zojuist die 5,5x4 duw-klapprop van Graupner geprobeerd op de SportWing; dat ging als de brandweer, minstens zo veel stijgvermogen als met de 6x3 prop en naar mijn idee nog langer mee kunnen vliegen (maar dat is altijd moeilijk inschatten als je telkens langdurig de motor uitzet). Het Graupner prop-middenstuk en spinner zijn trouwens merkbaar lichter dan de aluminium versie van HobbyKing, zodat ik een strook lood uit de neus kon halen en dat is natuurlijk altijd meegenomen (Arjan je kan eventueel in de Database toevoegen dat-ie met een 5,5x4 duw-klapprop van Graupner ook prima gaat...)

Ik ga het mezelf wel makkelijk maken en op de Geier (waar ik net aan ben begonnen met bouwen) gewoon een trekprop zetten.

Laatst bewerkt:
Propmechanismus

Klapptriebwerk

PropmechanismusEingeklapptN.JPG

PropmechanismusAusgeklapptN.JPG

Ik vroeg me meteen af wat de zin van die tandwieltjes was... maar dit is een prop voor een schaalzwever met rug-uitklapmotor (in de link zie je een fraaie Duo Discus met uitklapprop). Hier is het belangrijk dat de bladen samen naar het midden klappen; en tegen de vliegwind in bovendien (het is geen duwprop).
Een prop als deze gebruiken op een vliegende vleugel met duwprop lijkt me toch wel een ernstig voorbeeld van overkill...

Hoe het heel simpel kan zag ik op een Duitse website:
KLS_Druck_Nuri_1.jpg

KLS_Druck_Nuri_2.jpg

Laatst bewerkt:
Back