duwboot en bakken

hallo ik ben nieuw op het forum maar heb al veel interesante dingen gelezen. nu is mijn vraag hoe kan ik het beste de bakken aan mijn duwboot koppelen? net als het orgineel met staal kabels of zijn er nog andere opties?

Het Noorse plunje systeem.
De kont van de bak heeft de zelfde voor als de kop van de duwboot.
ja vaart in de bak en doet twee pennen uit en vast zit de boot.
ik heb zo'n duwcombinatie nagebouwd en het vaart in noorwegen en bedacht door japanners haha.

Heb je misschien een voorbeeldje van hoe ik dit kan realiseren? bedenk wel ik heb 66 kilo gewicht wat verplaatst moet worden. ik bouw in schaal 1:50 en er hangen 4 bakken voor!! De totale lengte is 3 meter

Nouja, waterverplaatsing moet je niet gelijk vanuit gaan met een model.
het vaart altijd weer anders dan je heb uit gerekend.
daarom doe ik ook niet aan die flauwe kul.
Maar goed het plunje systeem.
mijn model totaal ligt rond de 2 meter, het model is precies nagemaakt en ik kan op afstand koppelen en ontkoppelen.
de duwboot heeft 2 beckerroeren en dubbelen schroeven.
het geheel vaart in noorwegen en het hout word gebruikt om eierdoosjes van te maken.
hier een foto's van het model en het systeem.
toftebarge4om.jpg

@Auke Neem aan dat je dit systeem bedoeld.

Op de laatste bladzijde zie je ook nog een Leachschip ook al zo'n succes.

Dat Leachschip was geheel werken met Portaalkraan 3 Meter lang.

Duwboten waren 24 CM lang, later is het schip verkleind met 50%.

De Combinatie van de Duwboot was ook een 3 Meter met de Bakken ervoor.

Op een van de foto's zie je dat de Pinnen met een Servo naar buiten gedrukt worden van de Duwboot in de Bakken.

Dit was van de Club Hoogezand, deze is later bij Vaargroep Nienoord gegaan.

bommeli4ik.jpg

bommelii5ys.jpg

bommeliii4oh.jpg

bommeliv1kn.jpg

bommelv6dg.jpg

Moet je een bril kopen Pjoeter.

Ik zie wel foto's :lol: :lol: :lol:

Moet je nagaan dat was voor Auke zijn geboorte dat deze Duwboot vaarde en vorig jaar heb ik hem nog eens zien varen in het Zilvermeer.

Heren bedankt voor de tips maar dit is niet de oplossing voor mijn boot. het is de lehnkering 16 met europa bakken. die komen tegen elkaar aan te liggen. ook de voor kant van het schip komt tegen de bak en niet zoals bij jullie schepen. dat de boeg in de bak past

WIl je tijdens varen een koppeling maken? Kun je niet zelf een soort koppeling maken, welke automatisch wordt vastgekoppeld bij contact. Deze kan dan eventueel met een servo weer worden ontkoppeld. Een soortgelijke koppeling als bij treinen. Misschien op de grotere schalen (LGB) iets te krijgen? Het is maar een idee.

Ja dat hangt af van hoe diegene bouwd.
iemand die het model precies na wil bouwen doet zoiets niet, de ander wil het wel laten koppelen en doet zoiets wel. :wink:

Jan Jan Jan toch!dat is toch geen fatsoenlijk antwoord naar je kolega modelbouwer,die fotos zullen echt wel niet op zijn scherm tevoorschijn komen anders had hij dat wel gezed.

Gr.Joop

Back