Duwpropellor in klap uitvoering?

Graupner heeft één propje in klap/duw uitvoering...

Niet elke (de meeste :-() klapprop's kan je zondermeer omdraaien ... grootste probleem is dat bij het inklappen de bladen aan één kant kunnen gaan zitten (één blad klapt door het midden), dit heeft als probleem dat wanneer je de motor herstart beide bladen naar één kant willen, dat geeft zoveel onballans dat je motor losscheurt van zijn bevestiging (uit eigen ervaring) ...

Dus je zal zelf een voorziening moeten maken die er voor zorgt dat de bladen nooit voorbij de as (het midden) kunnen klappen .... "U" vormig beugeltje dat functioneel de ontbrekende romp vervangt waar "normaal" de klapprop op rust in motor-uit-stand....

Een ander "probleem" is dat door de "knik" in de propellorbladen de as van de motor behoorlijk lang moet zijn (ander lopen de bladen aan tegen de motor), oplossing is een aangepaste (langere) adapter te gebruiken.

Ik heb zowel de graupner cam props als de gewone grijze al succesvol in duw-configuratie gemonteerd.

Makkelijkst zijn de hubs welke met inbusjes vastgezet moeten worden, hiervoor heb je een minder lange as nodig dan de hubs welke conisch vastgezet moeten worden.

Hallo, ik heb eens een twinjet veranderd in een monojet (duw)
Daar konden de 2x speed 400 duw niet tegenop.
Ik gebruikte daarvoor de duwprops van Aeronaut. ("die Sieger-Luftschraube von R. Freudenthaler")
Verschillende duwprops waren leverbaar. Prima spul.
Het probleem wat dirk beschrijft (inklappen voorbij aslijn motor) heb ik ook gehad. Bij ineens volgas neemt het toestel goed vaart op. Helaas loodrecht naar beneden. Idd strilt e.e.a. dan enorm en van aandrijving anders dan de zwaartekracht is geen sprake.
Bij mij was het eenvoudig op te lossen. Gewoon heel rustig gas geven, als je geen trilling ziet, volgas en alles = ok. Wel trilling, gas los en weer proberen. Bij mij kwam het nooit 2x achter elkaar voor.
Je kunt eventueel ook de gas trim zo zetten dat de motor heel zacht draait, te zacht om de bladen uit te klappen, maar doordat het blijft draaien komt het probleem ook niet voor.
Succes.

Volgens mij kan ik eenvoudig een aanslagje maken in de spinner,
ik zal er vanavond eens naaar kijken.
Vandaag ben ik druk geweest met mijn katapult voor de ME 163.

Arjan

ik ben zeer benieuwd naar je aanslagje..
Ik ga namelijk hetzelfde proberen voor m'n E-Sonda. Ik heb standaard props van Aeronaut en een hub gekocht die eigenlijk een maatje te groot is voor de spinner zodat ze zeker in die richting kunnen dichtklappen. Over te ver dichtklappen had ik nog niet nagedacht... :(

duwprop1.JPG

Kijk maarten, een eenvoudig aluminium stripje onder de centrale moer plaatsen,(hier als voorbeeld even snel in balsa gemaakt. de uiteinden zolang maken dat de prop netjes in dichtgeklapte toestand tegen het plaatje drukt.
de spinner een beetje verder uitsnijden en klaar!

Back