dwars doorsnede HMS VICTORY

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door bocdan, 29 mei 2013.

  1. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Staat mooi bij elkaar Piet.
    Beide zijn topstukken waar weinig of te wel niets aan op te merken is.
    Volgende boot zal ok wel weer een huzaren stuk worden. ;)
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    ze zyn alleby heel mooi piet .

    grt timberwolf
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bemanning

    [​IMG]

    Het 1e figuurtje staat op het model. Volgens mij is het wel in de juiste schaal.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het valt me dan wel op dat ze een aardige slinger moeten maken als ze aan die pompen moeten draaien.
     
  5. Germt

    Germt Guest

    Ik twijfel ook een beetje hoor Piet, de emmers vallen nu ineens weer groot uit.
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Als ik in McKay de hoogte bepaal tussen onderkant balk en dek kom ik op 1,65m. Vanaf onderkant dek is het 2 m. Het mannetje lijkt me dus wel correct. Het is wel een forse emmer. Vol met water ga je er niet mee aan de haal denk ik.
    Jann Zwart.
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Als ze toendertijd tussen de 1,6m en 1,75m lang waren dan zit je op schaal 1:72 met figuren tussen de 22 en 24mm goed. Een emmer is dan zo'n 5mm hoog schat ik.
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het figuurtje is schaal 1:72, de emmers lijken inderdaad wat groot nu. Als ik echter grotere figuurtjes neem dan passen ze niet tussen de dekken. Ik neem aan dat men gewoon rechtop kon lopen op ieder dek.
    Het blijft natuurlijk modelbouw en soms moet je consessies doen. In dit geval ligt het niet aan het figuurtje, (want het model is ook 1:72), maar aan de emmers die te groot zijn. De emmers zijn 7 mm hoog en in verhouding dus wel iets te groot.
    De pomphuizen lijken nu ook wat te groot, daar had ik tijdens de montage al wat twijfels over. Maar als je hier het model ziet valt het allemaal best wel mee. Op de foto die close-up is genomen zie je altijd veel beter de details.
    Het blijft natuurlijk een modelpakket en geen scratch, dus moet je roeien met de riemen die je hebt. Ik begrijp de kritische blik van jullie, maar ik ga de boel toch echt niet afbreken omdat de verhoudingen niet 100% correct zijn.
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    [​IMG]

    Hier nog een plaatje genomen met de telelens. Hier is duidelijk te zien dat een groter figuurtje niet tussen de dekken past. Dus de schaal van het figuurtje is wel in orde, het zijn de andere zaken die genoemd zijn die iets te groot zijn. Maar als je het geheel bekijkt valt het volgens ondergetekende wel mee. Dus slopen is voor mij géén optie!

    [​IMG]

    Ik kan ook de figuurtjes weglaten dat lost het probleem ook op.
     
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Nee, niet weglaten. Dit maakt het veel levendiger. En die iets te grote emmer? So what.
    Jan Zwart.
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt Jan, eigenlijk zeg je hiermee wat ik zelf ook vind.
     
  12. Stp

    Stp

    Lid geworden:
    28 mei 2013
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Vlaams Brabant, Lubbeek
    Ben je heel erg zeker van dat ze zich niet moesten bukken in de benedendekken?
    Ik weet niet veel maar heel zeker zou ik daar niet van zijn. Het zou toch. est kunnen dat ze on plaats te besparen de dekken kort op elkaar maakten?
    In een duikboot bvb is dat nog altijd zo... Ok, andere toepassing, maar ik zou niet opkijken moest dat nu zo zijn..

    Maar ik vind het werkelijk prachtig gemaakt. Mijn mond valt open als ik kijk naar die tonnetjes bvb!
    Dat ziet er kinderlijk eenvoudig uit maar is het zeker niet!

    Wat die schaalfoutjes betreft: in modelbouw zitten ALTIJD schaalfoutjes! Ik doe al.enkele jaren modelbouw treintjes en daar is dat continu zo, simpelweg omdat de detail verloren gaat...
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    [​IMG]
    Hier een tekening van de bemanning om admiraal nelson op de Victory. Je kunt wel zien dat er niemand hoeft te bukken. Er is zelfs nog ruimte over boven de hoofden van de mensen.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ben de ontbrekende foto,s in dit verslag bij elkaar aan het zoeken om zodoende het verslag weer compleet te maken. het is wel even zoeken en de bestanden aanpassen tot 1mb of minder, dus kan een tijdje duren.
    Inmiddels al weer enkele foto,s geplaatst in het begin van dit verslag. De foto,s die Bocdan heeft geplaatst kan ik uiteraard niet terug halen, daar hij alleen in het begin wat foto,s heeft geplaatst doet dit niet af aan het verslag. De ontbrekende foto,s moeten worden ingevuld tussen pagina 2 en 20.
    (1e foto,s vanaf pagina 2 reeds geplaatst) (word vervolgd!)
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2015
    Pingu57 vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Foto,s tot pagina 8 zijn hersteld!
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Adri, als je dit leest, je hebt op pagina 8 van dit verslag bericht 159 en pagina 9 bericht 180 ook wat foto,s geplaatst die verdwenen zijn. Als je die foto,s nog hebt en ze terug kunt zetten zou dat wel leuk zijn. Indien het niet lukt, even goede vrienden.

    Foto,s herteld tot pagina 10.
     
  17. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb zelf kort geleden op het orlopdek gelopen en het is continu oppassen dat je je hoofd niet stoot. Dat mannetje klopt dus wel Piet.
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt, het figuurtje staat ook nog steeds op het laddertje.
    (intussen verslag hersteld tot pagina 11.)
     
  19. walter de bouwer

    walter de bouwer

    Lid geworden:
    23 feb 2015
    Berichten:
    200
    ik heb zelf op de replica van de batavia gelopen, neem van mij aan, het is regelmatig bukken of het hoofd stoten. Met 1m75 ben ik toch niet zo veel groter dan de bemanning vroeger.Het zal dus allemaal wel kloppen op de boot.
     
  20. Hendrik mulder

    Hendrik mulder

    Lid geworden:
    13 apr 2019
    Berichten:
    98
    Locatie:
    IJmuiden
    Hallo piet ik vraag aan u dat touw werk bij zijn zo strak en minimaal touw/haartjes te zien behandel u de touwen ergens mee of speciaal touw gekocht van andere merkt ?
     

Deel Deze Pagina