aantal dingen.
1. lift grijpt primair aan in de vleugels en stabilo, dit mag je eventueel herleiden naar CoL
2. gravity grijpt aan all over vliegtuig, maar voor calculations herleid naar CG
3. deze krachten kan je NIET herleiden naar elkaar.
elke tekening die peter gemaakt heeft waar alles in 1 punt aangrijpt is het samenvoegen van krachten die op het gehele object van invloed zijn. en bekijkt dus alleen wat er met het gehele object gebeurd naar aanleiding van de krachten in 1 vlak (bijv achter aanzicht voor rol beweging)
echter voor beredenering van stabiliteit, mag je deze krachten niet verplaatsen, dan zou je namelijk de vectoren verplaatsen en dus het moment veranderen wat daaruit resulteerd. dus verander je de hele dynamiek.
als jouw redenatie zou kloppen, zou je nooit kunnen sturen. WANT als je rolroer input geeft, verander je krachten op uiteinde van de vleugel, herleid je dit naar je CG, gebeurt er met die krachten helemaal niets. dus in jouw redenatie gebeurt er dan ook helemaal niets. echter in praktijk rolt het vliegtuig.
in jouw plaatjes en redenaties, laat je het hele MOMENT weg. heb je alleen maar resultante van krachten. en dat kan niet.
je kan een vector transleren om te laten zijn wat het effect op het gehele object is als zijnde balans, maar NIET wat het effect is op de beweging van het toestel en dus de stabiliteit.
sorry voor scheve scan
Peter: Nog ter illustratie van een veel voorkomend misverstand in verband met V-stelling: het is niet zo dat de lage vleugel bij voorbaat door zijn verticaal gerichte vector meer bijdraagt aan de lift dan de hooggelegen vleugel
zie plaatje, de bijdrage aan de lift (om het vliegtuig in de lucht te houden) van de liggende vleugel is groter dan de schuine vleugel. hierdoor ook het rolmoment creerend zodat het vliegtuig terug keert naar zijn oorspronkelijke situatie