Dwarsdoorsnede zeventiende- eeuwse Pinas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 13 dec 2023.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Al vanaf het moment dat Matthias samen met Kolderstok deze doorsnede was gaan ontwikkelen wist ik dat deze ook in mijn collectie niet mocht ontbreken en vandaar dat ik het model hebt besteld.

    Het is inmiddels het 5e model die ik uit de Kolderstok- serie zal gaan bouwen.
    Het model Duyfken, Zeven Provinciƫn,
    Het speel Jagt en de Fluyt zijn al met veel plezier gebouwd.
    Nu dus deze doorsnede van een Pinas en als het kwalitatief net zoals de vorige pakketten is, zit ik weer goed:)
    Bekijken van deze frisse doos is natuurlijk weer leuk 20231213_195128.jpg
    Van binnen weer keurig verzorgd en uitgevoerd met een sorteerbak. Altijd makkelijk:thumbsup:
    20231213_195145.jpg
    Het is geen kinderachtige bouwbeschrijving met 134 pagina's. Dit is dan ook het eerste wat ik zal gaan doen het lezen van de beschrijving.
    Met een hoeveelheid aan linden latten en 9 plaatjes linden nodigt het weer uit om snel aan de slag te gaan!
    Eerst zal ik de inventarisatielijst nog checken. Maar ik ga er zomaar van uit dat het weer kompleet is. 20231213_195214.jpg
    Hoe ik deze doorsnede precies zal gaan uitvoeren weet ik nog niet helemaal maar gaandeweg bouwend kom ik er vanzelf wel achter. Deze doorsnede leent zich er uitstekend voor om ballast, goederen of wat dan ook te gaan laten zien! Ook de schaal van 1:50 geeft mogelijkheden.

    Veel leesplezier in dit verslag:)
     
    Jaap Smith, Jan Walpot, Avado en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.130
    Locatie:
    Roosendaal
    Succes Hans, ik ga je natuurlijk weer volgen
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.586
    Locatie:
    noord-holland
    Succes hans bouw ze
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.739
    Locatie:
    Tilburg
    Veel succes met de bouw Hans, ik ga je met veel interesse volgen omdat deze ook op mijn verlanglijstje staat dus zet hem op :thumbsup::thumbsup::worship:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  5. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Zeist
    Leuk, Hans! Ik kijk natuurlijk met veel interesse mee.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  6. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Leuk!! Lets go! ;):)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Ik sta in de volgstand Hans.
    Kan Anja afkijken bij je
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Ravels, Belgiƫ
    Veel plezier met de bouw:yes:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Allemaal bedankt mensen voor de likes en de toewensingen. Ik ga mijn best doen om er iets moois cvan te maken!
    @Sjors Blomberg Er zit tevens een prachtige beschrijving bij en het kan dus niet mis gaan. Ik hoop dat anja na de kerstdagen ook een verslag gaat plaatsen natuurlijk.
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De beschrijving begint met het maken van de standaard. En ook wel logisch want deze heb je al snel nodig om de doorsnede op te plaatsen.
    In mijn geval is deze zwart geschilderd.
    De zijliggers zijn een mm door de kopschotjes gestoken zodat het niet is "gelijk is ongelijk"

    20231215_093343.jpg

    Om te weten welke kant ik uiteindelijk op wilde heb ik een testje opgezet in kleur. Dit wordt straks de midden kleur beits van Kolderstok. Ook heb ik het hout geborsteld om enigzins een verouderde uitstraling te gaan krijgen. Elke huidgang zal straks voor het aanbrengen appart worden geborsteld. In het voorbeeld een huidgang en de onderzijde van het Kolzem.
    20231215_094218.jpg
     
    Jan Walpot, Erik B, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De kiel is samengesteld uit 2 delen die op elkaar zijn aangebracht. Door een schuine zijde aan boven en onderzijde te schaven ontstaat er de sponning waar later de zandstrook in gaat passen. Het is een beetje uitdokteren onder welke hoek je schaaft maar ik vermoed dat ik wel goed zit.
    20231215_095345.jpg
    Op de kiel zijn nu de buikstukken aangebracht. 19 stuks in totaal. Deze zijn eerst geschuurd zodat het gelaserde, wat een bruine verbranding geeft niet veel meer zichtbaar is.
    20231215_094547.jpg
    In het pakket zitten gelaserde kammen die erg makkelijk zijn om de tussenafstanden tussen de buikstukken te bepalen. Hier tussen komen straks de sitters of zitters die die dikte hebben. Er zijn nu reeds 4 zitters aangebracht.
    20231215_094731.jpg
    En de toepassing op het model met 3 van de gebruikte kammen voor de tussenafstanden.
    20231215_094709.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2023
    Jaap Smith, Pingu57, Jan Walpot en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het of de Kolzemplank is over de buikstukken gelijmd nu. Deze is van te voren geborsteld. Dit zie je nu nog niet maar straks na het beitsen zal je dit wel gaan zien.
    20231215_111010.jpg

    Een aardig stapeltje zitters losgesneden en deze zal ik eerst gaan schuren en ontdoen van het zichtbare gelaserde bruin

    20231215_111152.jpg
     
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.739
    Locatie:
    Tilburg
    Het begin belooft al heel wat Hans, mooi man :worship:
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.224
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als eerste veel plezier met dit mooie pakket Hans, maar wel gelijk een vraag??

    Ik zit een beetje dwaas naar je foto te kijken, want ik heb het idee dat als je op deze manier je zandstrook in de sponning plaatst dan kun je die zandstrook toch nooit op de spanten plakken ?, of zie ik het helemaal verkeerd ??
    Ik kan er altijd op een verkeerde manier naar kijken uiteraard. :oops::oops:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Volgens mij bij de 7P tekent Otte Blom hier nog een tengel of tingel tussen waar de zandstrook op rust. Maar dat doe ik ff uit het hoofd. Maar ik snap inderdaad wat je hier bedoeld.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.224
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aha, en die tingel had ik niet verwacht, maar in dat geval is het heel mooi Hans.:rofl::rofl:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  18. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Zeist
    Het grappige is dat bij de bouwmethode volgens Witsen de kielgang en de planken van het vlak nog lange tijd gewoon in de lucht hangen en alleen tegen elkaar aan geklemd worden, de buikstukken en de bevestiging van de vlakplanken daaraan volgen pas later. Inderdaad zou de tingel op een later moment voor extra houvast zorgen maar die ontbreekt in dit pakket, ook al zou je hem wel kunnen toevoegen indien gewenst.
     
    Hans Groenenberg en Pingu57 vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt Koos!
     
    Jaques vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het vlak is beplankt tot aan de kim. Hier heb ik wat liplassen toegepast op willekeurige plaatsen en in verschillende richtingen.

    20231216_090059.jpg

    Onder de buikstukken en naast de kiel ontstaat het driehoekige lokgat. Hier zou dus nog een tingellat kunnen komen. Dit is dus het diepste punt van het schip. De bouwbeschrijving vermeld hier dat in deze ontstane geul eventueel het water kan worden weggepompt. Ook zal dit een geul geweest waar al het vuil vanuit het schip zich verzamelde. Vandaar dat straks de eerste plank naast het kolzem uitneembaar was om al die rommel te verwijderen. Ook zal het mooie looppaden voor ratten zijn geweest.


    20231216_090146.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2023

Deel Deze Pagina