Dx3s ombouwen naar lipo !!!

Ik heb pas geleden mijn zender omgebouwd naar lipo batterij om er wat meer pit in te brengen. Ik vond de standaard 4 batterijen veel te vlug leeg gaan. Ik kwam wat amerikaanse forums tegen waar het besproken werden en besloot de gok te wagen.

wat heb je nodig

- xt60 mannetjes connector
- Lipo van hk HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1600mAh 2S 20C Losi Mini SCT Pack

en thats it

Schroef de zender open en vergeet niet de schroefjes die onder de rubber handvaten zitten en ook niet diegene die aan de zijkant van het batterijcompartiment zitten onder de sticker. Dan simpelweg het batterijcompartiment eruitpakken en de draadjes afknippen tegen het soldeersel aan. Daar soldeer je dan de xt60 stekker aan. Ook moet je nog wat van de plastic dammetjes wegknippen die aan de binnenkant van de zender zitten. Dit is op de fotos wel te zien als je ze vergelijkt met je eigen zender. Vervolgens even passen en voila!! het pas allemaal wonderlijk mooi in de vrijgekomen ruimte. Vorige week ben ik een hele middag wezen rijden en hij was maar 0,1 volt gezakt. Hier nog wat plaatjes om het te verduidelijken.

Let wel op De garantie vervalt als je dit doet, het is op eigen risico

Foto0210.jpg

Foto0211.jpg

Foto0209.jpg

Foto0208.jpg

Foto0212.jpg

Laatst bewerkt:
Een (normale, goede) zender doet het, op het minimaal toegestane voltage, gewoon 100%. Meer voltage leidt niet tot meer of beter bereik.
Als je bereik 'stottert' is er iets mis in de configuratie.

Een (normale, goede) zender doet het, op het minimaal toegestane voltage, gewoon 100%. Meer voltage leidt niet tot meer of beter bereik.
Als je bereik 'stottert' is er iets mis in de configuratie.

Volledig mee eens dus heb ik de start post aangepast omdat het inderdaad nergens op sloeg.

Volgens mij heb je dit netjes gedaan.
Ik gebruik Sanyo Eneloop penlites en ben zelf niet tevreden over de reikweidte van mijn zender (DX2S).

Nu heeft pas iemand mij een plaatje laten zien van ontvangers met langere antennes er op.. (heb nu SR3300T)
Dit stotteren is iets wat ik herken, op de verre afstanden dan op het randje van buiten bereik zegmaar.

Als iemand tips heeft ? bijv wat is de beste ontvanger.. helpt een BEC?.. etc

EDIT: of komt dit allemaal door europese of nederlandse regels mbt de toegestande kracht van de zenders.. ?

Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je dit netjes gedaan.
Ik gebruik Sanyo Eneloop penlites en ben zelf niet tevreden over de reikweidte van mijn zender (DX2S).

Nu heeft pas iemand mij een plaatje laten zien van ontvangers met langere antennes er op.. (heb nu SR3300T)
Dit stotteren is iets wat ik herken, op de verre afstanden dan op het randje van buiten bereik zegmaar.

Als iemand tips heeft ? bijv wat is de beste ontvanger.. helpt een BEC?.. etc

EDIT: of komt dit allemaal door europese of nederlandse regels mbt de toegestande kracht van de zenders.. ?

om antwoord te geven op je vragen

de sr300 heeft verder bereik dan de sr3300t en ik heb nu een 10amp bec van castle en dat is allemaal wel beter maar het lost het niet op. Wat vooral storend is dat als de zender en auto elkaar niet "zien" en er een auto of bv heuvel tussen zit dan hapert hij ook. Nu heb ik met mijn zware brushless systeem er meer last van gekregen dan ik standaard had.

Laatst bewerkt:
Netjes, echter dit gaat op de lange termijn goed met het voltage verschil:confused:

op een amerikaans forum kwam ik een man tegen die bouwde ze al langer om en de interne bec van de zender kan 9,6v aan schreef hij. Hij had er ook nog nooit 1 terug gehad met klachten. Hij deed deze mod bij zowel de dx3s als de dx2s en de dx3R

Bedankt, het zelf solderen aan zon ontvanger zie ik nog niet echt zitten. Maar zal eens naar de SR300 kijken..

Zie ook deze vid: ryTCSoidJEc[/media] M11X Transmitter - YouTube
Is dit een zender die zo legaal in eu verkocht wordt.. of is er dan weer een 'EU' versie die 3x zo slecht is? (verder in het filmpje zie je een demonstratie van de range)
Grts

Laatst bewerkt door een moderator:
om antwoord te geven op je vragen

de sr300 heeft verder bereik dan de sr3300t en ik heb nu een 10amp bec van castle en dat is allemaal wel beter maar het lost het niet op. Wat vooral storend is dat als de zender en auto elkaar niet "zien" en er een auto of bv heuvel tussen zit dan hapert hij ook. Nu heb ik met mijn zware brushless systeem er meer last van gekregen dan ik standaard had.

De spektrum ontvangers dsm zijn vrij nauwkeurig met de voedingsspanning , externe bec helpt zeker om de spanning constant te houden , ook de langere antenne is beter, dit had ik al zelf ondervonden en heb sinds geen problemen ondervonden, maar bergjes e.d geeft bij de 2,4ghz zoiezo problemen.....
Mbt de lipo , dan ga ik dat ook maar uitvoeren, hoewel ik geen echte problemen heb met mijn vapexjes, meer gemakzucht :)

De spektrum ontvangers dsm zijn vrij nauwkeurig met de voedingsspanning , externe bec helpt zeker om de spanning constant te houden , ook de langere antenne is beter, dit had ik al zelf ondervonden en heb sinds geen problemen ondervonden, maar bergjes e.d geeft bij de 2,4ghz zoiezo problemen.....
Mbt de lipo , dan ga ik dat ook maar uitvoeren, hoewel ik geen echte problemen heb met mijn vapexjes, meer gemakzucht :)

hoe heb jij de antenne verlengt? ook vanaf de printplaat zelf of gewoon extern?

heb er 1 vanaf de print gedaan , en 1 vanaf het midden van de originele antenne draad, ik heb ze wel op een totale lengte gehouden van 12,5 cm .

Hmm.. ik was hier ook al langer over aan het denken omdat ik het wisselen van batterijen goed beu ben. Vooral met het koudere weer merk ik toch dat mijn AA oplaadbare batterijen veel last ervan hebben. Zeer snel zijn ze elke keer leeg.

Ideaal om te zien dat het zo 'simpel' is. Alleen is het Voltage toch wel hoger.. maar goed, als de bec het aankan zie ik er geen probleem in :)

das ook 1 van de redenen om het evt. niet te doen,(voor mij dan ) ik weet niet wat dat geeft op de lange termijn, ondanks de bemoedigde woorden van de amerikaanse vriend zoals eerder genoemd door Pipi.Denk dat het alleen goed mogelijk is met v2 uitvoeringen van eerder genoemde zenders , de eerst serie is wat gevoeliger .Ik zou voor de zekerheid nog een voltlimiter erbij doen .

Ik heb met mijn vapexjes niet zoveel problemen, slow laden en dan zeker 2 maanden te gebruiken ,met een gemiddeld gebruik van zo'n 10 uur per week , en deze zijn toch al bijna 3 jaar oud .

maar niet te min een leuke oplossing , pies persast ;)

Laatst bewerkt:
Bedankt, het zelf solderen aan zon ontvanger zie ik nog niet echt zitten. Maar zal eens naar de SR300 kijken..

Zie ook deze vid: ryTCSoidJEc[/media] M11X Transmitter - YouTube
Is dit een zender die zo legaal in eu verkocht wordt.. of is er dan weer een 'EU' versie die 3x zo slecht is? (verder in het filmpje zie je een demonstratie van de range)
Grts

Geen idee of de eu zender anders is, maar de sanwa heeft een zeer groot bereik hoor. Veel verder dan een dx3s.
Heb er nog nooit geen problemen mee gehad.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat neem ik meteen van je aan. sterker nog ik geloof eigenlijk dat de traxxas 2.4 RTR zender die ik hiervoor had minstens zover kwam.. nog wat verder denk ik zelfs.

De SR300 ontvanger heb ik bekeken.. deze is de helft goedkoper als de ontvanger die ik nu heb. betwijfel dan ook of het het geld waard is want ik denk niet dat het een wereld van verschil zal zijn..
Misschien sparen voor wat beters of toch dat langere antenne solderen overwegen..

Weet verder ook niet hoe het zit met dat eu verhaal.. ergens een keer tegengekomen dat bepaalde zenders er in speciale eu versie zijn en die zouden dan minder krachtig zijn ofzo..
Grts

De wetgeving voor het uitzenden van radiogolven zijn idd beperkt in europa.

Maar de sanwa ontvanger heeft een lange antenne om te compenseren.
Ik heb nooit een antenne buiten de body van de auto, altijd eronder.
Heb er nog nooit geen problemen mee gehad, niet met nitro en niet met zware brushless systemen.

De sr300 ontvanger werkte op mijn slash ook naar behoren. Kost iets van 40€ voor een ontvanger.
Ontvangers van de sanwa gaan snel naar 90€ per stuk...

Het is helaas zo dat mijn antenne al wel boven de body uitkomt.. dat kan het dus ook niet zijn (http://i52.tinypic.com/raalig.jpg)
Er zit aleen een kleine knik in voor hij uit het ontvanger doosje komt, zou daar nog een gat in het dekseltje kunnen maken zodat hij recht omhoog kan.

Heb je zelf de range van de m11 al eens vergeleken met je dx3c die is wel gelijk wat dat betreft aan de dxs serie denkik?
Ik heb het niet over gebruik op een baan he dan zou hij zeker volstaan kwa bereik
edit : helpt een lange ontvanger antenne zoals op die sanwa dan wel als je hem gewoon onder de body of in het ontvanger bakje laat?

Laatst bewerkt:
Geen idee, rij enkel op circuit en ondervind geen problemen met de antenne in het ontvangerbakje te laten zitten....
Mijn antennesprietje is net zo lang dat er net een dopje opkan...

Maar vroeger bij nbr ging het ook perfect. Was niet bepaald klein te noemen...
Dat ging toch al niemeer zo goed met sommige zenders.

Kan mij wel voorstellen als ge speedruns doet, dat het bereik wat verder moet zijn :p.

Mjah,de spektrum zijn wel okee qwa bereik ,rij een jaartje of 5 met de spektrum's, berijk is goed, en op 350-500mtr je 1/10 auto nog zien?,op een stelling misschien ,op een bash?.

:mrgreen:

Back