dx6i of mx12 hott of Turnigy 9XR

Ik heb mogelijk niet de ervaring van de andere posters in dit topic, maar zal toch mijn mening geven. Heb zelf een DX6i gekocht en heb er eigenlijk geen spijt van. Vlieg zowel met een originele AR6210 ontvanger, alsmede ook met imitatie Orange (dit en BNF modellen vind ik een groot voordeel van de Spektrum) ontvangers. Met beiden heb ik geen problemen gehad met bereik en ik ben niet iemand die alleen maar rondjes om zichzelf heen vliegt. Range checken en anders satellieten gebruiken of beter monteren zijn de keywords.

Hij ligt misschien wat minder lekker in de hand, maar ik vind de aanschaf ook wel een overweging en in mijn beleving vlieg ik er niet minder door. Als je net begint en alles goed en nieuw wil kopen tikt de hobby al gauw aan. Telemetry gebruik ik niet, aangezien ik ook nog geen FPV vlieg, al ben ik dat wel van plan. Ik vind zelf een LiPo alarm van 2 euro een belangrijk en zo mogelijk het belangrijkste hulpmiddel om alles heel te houden, vooral als het waait. Met een waarschuwing op het juiste moment weet je wanneer het tijd is je kist aan de grond te zetten en daar toch nog vermogen bij te hebben om de kist een net circuit te laten vliegen.

Uiteindelijk wil ik ook FPV gaan vliegen en dan gebruik je voor zover mij bekend toch eerder je OSD dan de Telemetry van je zender. Daarnaast ken ik weinig mensen die echt tevreden zijn met de Telemetry op hun zender, het is toch meestal de plek waar je tijdens het vliegen niet wil kijken. Als je wat snels vliegt heb je die 2 a 3 seconden gewoon niet over om te lezen wat er op je scherm staat. Tegen de tijd dat ik aan FPV toe ben zal er mogelijk een andere zender komen, voornamelijk met het idee om head tracking te gaan gebruiken.

Een nieuwe DX6i vind je zonder ontvangers al voor een bedrag van 90 euro en 2e hands met ontvanger voor hetzelfde bedrag of minder. Vliegen, het is niet iets wat je kan als je geboren wordt en ook een sim is niet zaligmakend, maar modelvliegen is ook weer geen rocketscience. Ik ben zelf ruim 10 jaar geleden gestopt met minimale ervaring (1 semi geslaagde landing gemaakt) en ben een half jaar geleden weer begonnen met een Parkzone Extra 300. Deze is na zo'n 50 a 60 acculadingen nog steeds helemaal heel. Geen kist die ik iedereen aanraadt, maar met vooral geduld en verstand is alles te vliegen en heel te houden. Daarnaast lekker de keuze maken die je zelf wilt. Dit is slechts mijn mening. Waar iedereen wel gelijk in heeft is dat de fun van de hobby je gauw ontnomen kan worden als je begint met een reeks (dure) crashes, waar ik vind dat velen geen gelijk in hebben is dat je altijd alles maar moet en niet eigenwijs mag zijn, bij een club moet vliegen, etc. Have fun!

@JXR :Okee leuk reclame praatje ,naar mijn mening maakt het niet uit wat voor zender je neemt ,uiteraard wel eentje waar je op kan vertrouwen ,en wat lekker in de hand licht .

De een zegt spectrum,de ander multiplex en weer een ander (zoals ik ) een graupner ,dat schutz gebeuren bij graupner is niet erg belangrijk ,de technische dienst zit tenminste hier (corrien) de electronic in deze apparaten is standaard met uitzondering van enkele geprogrammeerde IC,s,

en laten wij wel wezen ook HK kan de ene op het andere moment weg wezen ,het zo wie zo voor alle bedrijven een moeilijke tijd ,zelf vlieg ik met een MC-32 en ben erg tevreden over evenals de telemetrie ,verder zou ik meer dan 6 kan nemen tenslotte gebruik je 5 kan voor elk vliegtuig en heb je nog een kanaal voor iets leuks of aparts ,zelf zou ik een MX-16 of zelfs een MC-20 of een MX-20 je kan dan tenminste voorlopig doorgroeien.

Groeten Cees

Nee , dat klopt niet helemaal.

Graupner heeft het een paar jaren schlecht gehat door op de verkeerde systemen te zetten .:???:
Hebben daar door natuurlijk weinig eigen kapitaal meer .

Nu zitten ze met het nieuwe Hott systeem weer goed en moeten ze veel investeren om de navraag boven te blijven .
En zou er nu een van de oude schuldeisers komen , zitten ze op hete kolen omdat ze die dan niet kunnen betalen nu .

Alleen daarvoor is de " schirm " , schuldeisers moeten 3 maanden wachten voor ze iets kunnen doen via de rechter .

En dan is Graupner al weer zover dat ze alles kunnen regelen.

En schuldeisers lopen niet snel naar de rechter.
Word een firma failliet verklaart krijgen ze meestal ook niks .;)
En zeker niet als ze straks gaan merken dat het Hott systeem een renner is .

Mvg Johan

En schuldeisers lopen niet snel naar de rechter.
Word een firma failliet verklaart krijgen ze meestal ook niks .;)

Schijnbaar is op 11 december 2012 Graupner GmbH & Co KG al failliet verklaart.
Volgens Graupner is de rede dat ze onder het ESUG-Schutzschirmverfahren willen: een dalende verkoop, een hoge kosten structuur en veel last van toenemende concurrentie van Chinese fabrikanten en leveranciers
Met het schutzschirmverfahren willen ze voor elkaar krijgen om een herstructurering van R&D, marketing segment en het distributie gedeelte.

Graupner moet dus hard aan de slag om een goed business plan te maken. In dit plan moet heel duidelijk naar voren komen dat het in de toekomst winstgevend zullen zijn.
Dit nieuwe business plan moet de rechter en belangrijkste schuldeisers overtuigen dat Graupner de moeite waard is om te reorganiseren.
Of hun dat gaat lukken om een goed business plan te maken, wie zal het zeggen. Ze hebben namelijk last van een externe factor in hun marco omgeving. Namelijk de Chinese concurrentie.

Of de Hott producten een 'renner' worden, wie zal het zeggen. Maar het is al vanaf 2010 op de markt!! Het is een elektronisch product, daarin is twee-drie jaar behoorlijk wat. Gemiddels genomen zitten de producten dan meer achterin hun hun product levens cycles dan voorin.

Maar goed,
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Ik hoop het voor Garupner, maar ik ben niet positief gestemd.

Laatst bewerkt:
ow..oke. Nou dan zal Rechtsanwalt Jörg Franzke (die zich bezighoud met Graupner en Schutzschirmverfahren) het wel verkeerd hebben gepubliceerd.

Terug on-topic dan maar....?

Mij maakt het niks welke zender TS kiest maar ik lees hier wel wat rare dingen.
Telemetry gebruik ik niet, aangezien ik ook nog geen FPV vlieg,
Ik ook niet, nooit gedaan en wil het ook niet....maar wat heeft dat in godsnaam met telemetrie te maken? Via de telemetrie krijg ik: accuspanning, signaalsterkte, brandstofpeil, hoogte, snelheid, dat soort info. Allemaal informatie over de stand van zaken aan boord van het vliegtuig die ik vanaf de grond niet kan zien/horen/ruiken/voelen.
Ook worden alle gegevens automatisch op een SD-kaartje in mijn zender opgeslagen en kan ik thuis de gegevens bekijken. Ik kan dan bjvoorbeeld zien of de ontvangstkwaliteit de hele vlucht goed is geweest, en als dat niet het geval is kan ik bijvoorbeeld de antennes beter in het toestel bevestigen. Ik kan ook precies zien op welk moment er problemen zijn geweest. Dat heeft me al minimaal 1x een toestel gered. Na het invliegen zag ik dat de ontvangstkwaliteit niet goed was en als ik verder/hoger weg was gevlogen was het zeker mis gegaan.
Ik vind zelf een LiPo alarm van 2 euro een belangrijk en zo mogelijk het belangrijkste hulpmiddel om alles heel te houden, vooral als het waait. Met een waarschuwing op het juiste moment weet je wanneer het tijd is je kist aan de grond te zetten en daar toch nog vermogen bij te hebben om de kist een net circuit te laten vliegen.
Ja...maar waar zit dat lipo alarm dan? In je vliegtuig toch? En als je wat verder of wat hoger weg bent, kun je het dan nog horen of zien?
Met een HoTT zender zie je je accuspanning op je zenderdisplay, of je kunt het in je oor laten fluisteren door een dame, en je kunt instellen bij welke spanning die dame je een mondelinge waarschuwing moet geven. Hoe ver je vliegtuig ook bij je vandaan is en hoe hard het ook waait.
Uiteindelijk wil ik ook FPV gaan vliegen en dan gebruik je voor zover mij bekend toch eerder je OSD dan de Telemetry van je zender.
Maar dan zul je toch echt een FPV setje moeten hebben wat al de hiervoor genoemde info ook op je OSD weer kan geven
Daarnaast ken ik weinig mensen die echt tevreden zijn met de Telemetry op hun zender, het is toch meestal de plek waar je tijdens het vliegen niet wil kijken. Als je wat snels vliegt heb je die 2 a 3 seconden gewoon niet over om te lezen wat er op je scherm staat.
Nou...ik ken er heel veel die nooit meer zonder willen. Je hoeft met HoTT helemaal niet te kijken, je kunt iedere parameter die je wilt middels een schakelaar op je zender oproepen en in je oor laten fluisteren. Om een voorbeeld te geven: ik sleep zwevers en krijg op een vooraf ingestelde hoogte te horen dat ik die overschrijdt. Dat is het moment om af te koppelen en terug te keren. Als ik aan het thermieken ben met een zwever precies zo. Ga ik te hoog dan vertelt die mevrouw me dat direct.
In mijn brandstofkist kan ik het toerental van de motor op de zender zien, handig bij het afstellen en als de motor hoog in de lucht afslaat zie/hoor ik dat via de telemetrie gelijk (de dame waarschuwt mij als het toerental te hoog of te laag is, waardes kan ik zelf instellen). Na het slepen kom je met de motor stationair naar beneden gedoken en hoor je vaak niet of de motor is afgeslagen. Dat kan vervelend uitpakken als je bijna beneden bent.

Tegen de tijd dat ik aan FPV toe ben zal er mogelijk een andere zender komen, voornamelijk met het idee om head tracking te gaan gebruiken.
volgens mij heeft je zender helemaal niks met headtracking van doen. Maar ik ben geen FPV-vlieger dus ik kan er ook wel helemaal naast zitten.

Goed, mijn voorbeeldjes gaan over wat er voor mij zo handig is aan telemetrie. Dat kan voor iedereen anders zijn maar overbodig is het eigenlijk nooit.

Nog even een opmerking van mijn kant.
Ik heb, 1 jaar terug twee ja ik herhaal 2 Graupner MX12 Hott gekocht.
Vooral eigenlijk om 1 reden je hebt op dit systeem de mogelijkheid om leraar/leerling te vliegen met een telemetrie verbinding.
Heel aantal keren met mijn zoon gevlogen en dit werkt gewoon heel goed.
Dus als je leerling bent en je gaat vliegen bij een club waar iemand ook een Hott zender heeft zou je ( bij gelijk ingestelde zenders) heel makkelijk een leraar/leerling verbinding op kunnen zetten.
Je gebruikt hiervoor trouwens wel het telemetrie kanaal dus bij een 6 kanaal MX12 heb je dan nog maar 5 over. Voor een beginner zal dit waarschijnlijk genoeg zijn.

Back