DX6i programmeren voor Blade 330s

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Jos Onderdelinden, 30 jun 2021.

  1. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een DX6i zender die ik wil programmeren voor een Blade 330 s. Nou staan in de handleiding programmeertabellen voor een hele trits zenders maar niet voor de DX6i terwijl deze volgens Horizon wel geschikt is voor deze heli. Ik heb Horizon bijkans gesmeekt om een programmeertabel voor deze zender maar ze zeggen botweg: we hebben hem niet, punt uit. Dat is dan een dikke blamage voor Horizon maar ondertussen is het vragen om informatie bij ze trekken aan een dood paard.
    Is er iemand die toevallig een 330s met een DX6i vliegt?

    Bijgaand de tabellen voor de andere zenders.
    Jos blade 330 s transmitter setup div zenders.jpg blade 330 s transmitter setup.jpg
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    in jouw dx6i zitten toch dezelfde menustructuren?

    Peuter de motordraad ff los, of sleutel de motor een beetje naar achteren in het frame ( ik ken de blade 330 niet intiem), en ga gewoon proberen.
    ik verwacht dat de waardes best wel een redelijk resultaat zullen geven.

    Hou de volgende zaken in het achterhoofd:
    - In alle vliegmodussen (normal, idle up etc) is midstick 0 graden op de pitch.
    - hoogste pitch waarde, 8 a 10 graden ongeveer. je mag zelf weten of je 8 in normal zet, en 10 in idle up.
    ikzelf hou de pitch graag gelijk in de vliegmodussen onderling.
    - swash beweegt zoals de beweging gaat. dus swash rechtstandig omhoog, heli zal recht omhoog worden gestuurd.
    swash naar voren, heli gaat naar voren.
    enzovoorts.
    gaat een functie andersom, met er ergens een mix of een kanaal worden gereversed.


    De tabel geeft een switch positie aan, positie 0,1 en 2.
    dat is eigenlijk normal, idle up 1 (3d stand 1), en idle up 2( wilde 3d stand)
    de dx6i weet ik even niet of deze 3 standen heeft.. zo niet, pak je een schakelaar en haal je positie 2 overal weg.
    Hold is een vliegmodus, maar dan op een knop die voor jou goed bereikbaar moet zijn. meestal rechtsboven de zender, zodat je er met je vinger goed bij kunt.
     
  3. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    De DX6i heeft alleen twee-standen schakelaars dus voor veel functies waar de instellingen voor stand 1 en 2 dezelfde zijn zal het waarschijnlijk geen probleem zijn. Ik moet sowieso de tamste stand voor alles hebben omdat dit mijn eerste CP heli is, is blijf dus ver weg van alle 3D gedoe. Waarschijnlijk zijn dit dus wel goede uitgangspunten om mee te beginnen maar ik vind het van de gekke dat ze het bij Horizon vertikken om zelfs maar een hint te geven. Ik heb de 200 SRX en ook daar zaten de instellingen niet bij de handleiding maar ik kon ze nog wel van internet plukken. Kennelijk vinden ze dat zenders die al 10 jaar op de markt zijn hebben afgedaan en dat je maar weer een nieuw model moet kopen.

    Jos
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als zij je het antwoord geven, zijn ze ook verantwoordelijk.
    waarschijnlijk hebben ze bij de nieuwere heli's niet gekeken hoe het exact in de oudere typen moet staan.
    En als ze dit dan alsnog doen, zou jij potentieel hun aan kunnen klagen.
    dus daar beginnen ze niet aan.

    Nu scheelt het dat de meeste mensen het als zeer bijzonder ervaren dat alle instellingen worden gegeven, normaal worden alleen graden en toeren gegeven.
    zenderinstellingen zoek je zelf maar uit :D

    als je bezig bent, lees dit "ff" door.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/
    daar wordt op een bepaald punt uitgelegd wat de instellingen doen, hoe e.e.a. normaal zichzelf hoort te gedragen.

    Ze zeggen als uitgangspunt voor jou, dat je de gascurve op 65% moet zetten.
    normal vliegmodus.
    de eerste waarde is 0, zodat wanneer jij de stick naar beneden duwt in blinde paniek omdat de heli naar de grond gaat.. dan gaat de motor ook uit, en is er veel minder schade.
    als idle 1 zet je dan die 80% curve. wild genoeg.

    pitch curve, die voor normal kun je aanhouden, die voor idle 1 ook.
    50% is midstick. dan moeten de bladen 0 graden hebben.
    hebben ze dat niet, linkjes verstellen of subtrimmen.

    expo kun je ook aanhouden.
    even in de gaten houden: expo is een manier om midstick wat gevoeliger of juist ongevoelig te maken, terwijl dat de volle uitslag nog steeds aanwezig is.
    je kan -25 invullen, maar ook + 25. gevoelig, of ongevoelig..
    zet er even + 100 in. probeer wat ie doet.
    gaat het midden heel langzaam, en opeens snel naar het eind van de stick, moet je dus de + waarde hebben. en vul je +25 in.
    gaat ie heel snel, en op het eind langzaam, moet je dus de - waarde hebben.

    Die DR (oftewel, dual rate) kun je ook aanhouden.
    en verder gewoon even checken, eventueel dat linkje van net op de achtergrond, of alles doet wat het moet doen.
    desnoods ff bij een club of gevorderd persoon langs voor een laatste check.
    eventueel maiden door een gevorderd persoon.
    weet je zeker dat alles goed is
     
  5. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb inderdaad een expert helivlieger gevonden dus ik denk dat het samen met de bovengenoemde info wel goed komt maar ik blijf het zwaar sh*t vinden dat de "Experts" van Blade/E-flite/ Horizon wel flitsende promofilmpjes maken maar zelfs geen moeite doen om je aan informatie te helpen.

    Eerst maar even vakantie houden , daarna zien we wel weer.

    Jos
     
  6. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog even over die midstick positie: als de pitch dan 0 is, houdt dat dan in dat je bij het opstarten altijd negatieve pitch hebt? ook in de meest tamme setup? Het lijkt me dat je alleen in de 3D mode negatieve pitch nodig hebt, bij loopings en rugvlucht en zo.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, dat klopt. Een helikopter met collective pitch heeft altijd wat negatief.
     
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Zolang je niet op de kop vliegt kun je jou pitch curve onder mid stick aanpassen zodat je in de onderste helft van je stick beweging een kleinere (negatieve) collective beweging hebt.
    Je kunt hem bv van -3 graden onderste stick positie naar 0 graden mid stick laten lopen.
    Van mid stick naar max collective kan dan wel gewoon van 0 naar 10 graden zijn.

    Je voorkomt hiermee dat als je in het begin (in paniek) je gas knuppel terug trekt je heli vol gas naar beneden gaat.
    Let wel, je kunt beter wel een paar graden negatief houden, soms moet je om horizontaal te blijven vliegen gewoon een beetje negatief kunnen drukken.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als je vliegt met flink wind, heb je in situaties negatief nodig om de heli omlaag te krijgen.
    meestal zet ik hem dan de helft van positief.

    je moet er aan wennen ( en de boel zo afstellen dat dit kan) dat je de gasstick midstick zet, en zo de boel zelf op laat toeren.
    Ik deed/doe nog wel eens optoeren in normal, zodat je zelf bepaald hoe snel het toerental oploopt.
    en op midstick overschakelen naar idle 1


    hint: wees normaal voorzichtig met aftoeren door opeens vol de stick onderin te zetten.
    beetje negatief is niet erg.
    maar vol negatief is nogal een aanslag op het frame.
    gewoon hold erop, tikkie negatief zetten.
    en blijven sturen tot de rotor geen lift meer heeft.
    gooi je hold erop, en loop je meteen weg, gaat het je een keer gebeuren dat de wind hem pakt en hij omvalt.
     
  10. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    De misere is nog niet voorbij. Nadat ik eindelijk de bladen voor de hekrotor heb ontvangen ( zaten er niet bij) en met veen moeite de ontvanger aan de zender heb gebonden doet hij niks, dat wil zeggen: alle servoos lopen naar de uiterste stand. De LED op de ontvanger knippert groen, dus dat zou goed moeten zijn maar verder is er geen activiteit. Ik heb alles geprobeerd, Binden op grotere afstand ,alle instellingen neutraal , gastrim minimaal maar... niks. Iemand ideeen?

    Jos
     
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zit ff de handleiding na te kijken, de handleiding praat over een oranje lampje, wat snel knippert tijdens binden..
    en na binden "solid orange" wordt. kan zijn dat ik in een verkeerde versie van de heli zit te kijken..
    https://www.handleidi.ng/blade/330-s/handleiding?p=7

    in de regel, bij ieder merk, is een knipperend lampje niet goed.
    meeste merken gaan voor een doorlopend brandend lampje

    als hij goed is geinitialiseerd, geeft de motor een paar toontjes. hoor je die wel?


    waar je ook ff naar moet kijken...
    Volgens mij zat die dx6i in de overgang van dsm2 en dsmx. protocol waarmee de 2.4 versleuteld wordt.
    volgens mij waren er 2 versies van..
    nu waren de dsmx zenders in het begin dubbel, en werkten met dsm2 en dsmx.
    maar deze blade pakt alleen dsmx.
    Stel... de zender is van het oude type, en de updates ondertussen zorgen ervoor dat de blade geen dsm2 meer pakt..
    spectrum heeft wel eens updates.. misschien lopen de protocollen net mis tussen de updates?

    ergens zou het de problemen die je nu hebt wel verklaren..

    de spectrum kenners zouden hier hun lichtje even moeten schijnen..
    ik ben een futaba man, ik weet zo inhoudelijk niet hoe het zit bij spectrum..:D
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Op de zender naast het scherm op de behuizing staat wel dsm2 of dsmx.

    De eerste dx6i was alleen dsm2. Die daarna dsmx, maar pakt ook nog dsm2 zonder problemen.

    Dsm2 blijft hij wel pakken als het een grijze dx6i is. Alleen kan je na de update geen clone ontvangers meer gebruiken kwam ik laatst achter. Maar nog wel originele dsm2 ontvangers( getest op wat oudere umx modellen die nog een dsm2 protocol gebruiken Dat werkte. En op oude orange dsm2 ontvangers, dat werkte niet meer)



    De zwarte dx6i dsmx (gen3 dacht ik) pakt geen dsm2 meer.

    Zit deze ontvanger er op?

    https://www.horizonhobby.com/product/srxl2-dsmx-remote-serial-telemetry-receiver/SPM4651T.html
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2021
  14. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Deze ontvanger zit er op, een SPM 4649T.
    SPM4649T_a1.jpg
    De zender is overduidelijke een DSMX dacht ik zo.

    DSCN5768.jpg

    Ik heb drie van deze zenders. Bij één wilde de ontvanger helemaal niet binden. Bij de volgende zender lukte dit wel en de ontvanger en de "flight controller" deden wat ze volgens het boekje moeten doen : de ontvanger knippert eerst oranje evenals de controller ( de SPMFC 6250 HX). waarbij telkens een piepje klinkt. Na het binden brand de oranje led op de ontvanger continu terwijl de led op de controller langzaam groen knippert. Na de bindprocedure knippert de controller eerst met alle kleuren waarbij een riedel van piepjes klinkt waarna de controller weer groen knippert en de de ontvanger LED continu oranje brandt. Alles lijkt dus OK maar... dus niet!

    Ik heb alles gedaan met de hoofdrotorbladen gedemonteerd om "gehaktdag" te voorkomen ,ik kan me niet voorstellen dat dat iets uitmaakt bij het binden. De heli staat horizontaal en op ca. 3 meter afstand, geen grote metalen voorwerpen in de buurt.

    nu is er nog een mogelijke valkuil Bij de reviews maakt ene Har melding van het verkeerd aansluiten van de ESC en servo A.

    blade 330 s review 2.jpg

    Bij mij zit de ESC ook op 1 maar ik maak geen gebruik van de SMART functie , bovendien kom ik niet eens zover dat het ding tot leven komt.

    config ESC.jpg
    Verder zit er op de BIND/DATA aansluiting een soort verlengsnoer die naar een aparte bind-socket gaat en ,afgetakt, naar de ontvanger. Bij de laatste bindpoging heb ik deze externe poort gebruikt en dat werkte wel, maar daar hield het verder op. In de handleiding stond er niets over deze extensie ik heb geen idee of dit iets met het probleem te maken heeft.
    DSCN5770.JPG


    Dat was het weer voorlopig, eerst maar eens op rcgroups kijken, ik denk dat ik van Horizon weinig hoef te verwachten gezien het bovenstaande.

    Ik vlieg al 7 jaar vrij probleemloos ( vleugel)met Spektrum maar zoiets heb ik nog niet eerder meegemaakt.

    Jos
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Bijzonder dat de kanaalindeling veranderd als je een andere ontvangermodus gebruikt..
    En an sich niets ten nadele van spectrum :D
    Alleen hebben ze een verleden met een rare update af en toe.
    Dus vandaar dat ik even die kant op dacht, in het kader “je weet nooit”
     
  16. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En je hebt niet bv het kanaal voor de ESC op reverse staan?
     
  17. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Herman Finkers vliegt geen heli geloof ik.... maar dit geheel terzijde.
    Volgens mij is er geen mogelijkheid om de ESC in reverse te zetten (Throttle wel).
    Ik heb ook nog even geprobeerd om de heli te bewegen (post#11), ik hoorde een soort gesputter als van servo's die tegen hun eindstand aan zitten, maar verder niets.

    Er is wel wat anders aan de hand. Omdat ik de zender van iemand had overgenomen heb ik echt alle instellingen in de adjust list en de setup list doorgelopen. Ik kwam toen de optie "Modulation type" tegen en wat bleek? De zender was ingesteld op "DSM2 only" Ik heb dit veranderd in "DSMX and DSM2" . Opnieuw gebonden, en alles werkt.
    Probleem opgelost dus. Benieuwd wat er gebeurt als ik de rotorbladen er op zet....
    In de zoektocht naar de oplossing heb ik trouwens ontdekt dat zowel van de heli als van de zender de online handleidingen flink verschillen van de papieren handleiding die je bij het produkt krijgt. Zo staan in de papieren handleiding van de heli de instellingen voor D/R op 100/100 of 85/85 en Expo op 0 terwijl bij de online versie D/R op 100/100 en 75/75 staat en Expo overal op +25. In denk dat de laatste de beste is maar wie het weet mag het zeggen. De online versies lijken uitgebreider dan de boekjes.

    Jos
     
  18. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Mooi! :thumbsup:
    Dus toch een zenderinstelling. Zij het uit onverwachte hoek.

    D/R en Expo is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Je merkt snel genoeg wat jou past.

    Succes met vliegen!
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hey leuk dat het werkt!

    Waarom zou je dsm2 only instellen?

    Naja ook niet zo relevant. Alleen het resultaat telt.

    Is dat ook aan de hand met je overige 2 zenders die ook niet werkten op de dsmx ontvanger.

    Nu vlieg je ook. Gebruik je daar wel dsmx ontvangers?

    Gr Niels
     
  20. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vroeg me ook al af waarom die optie er uberhaupt op zit aangezien dsmx zenders wel werken met dsm2 ontvangers ( omgekeerd niet geloof ik). Ik vlieg sinds 2014, mijn eerste DX6i is uit dat jaar, je kocht ze toen als set met een 6-kanaals dsmx ontvanger met satelliet. Volgens mij was DSM2 toen al op z'n retour. Ik heb nog wel een paar Orange ontvangers voor kleine kistjes en indoor vliegen die volgens HK dsm2/dsmx compatible zijn maar welke van de twee op die dingen van toepassing zijn zeggen ze niet, mogelijk zijn dsm2 en dsmx beschermde patenten.

    Jos
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina