DX6i

• Topicstarter Topicstarter Bjiwke
  • Startdatum Startdatum
B

Bjiwke

Guest
Hallo,

ik ben nieuw in modelbouwland en heb het voor helikopters. Nu zou ik, op aanraden van een vriend, starten met een sim en zien hoe het me bevalt vooraleer ik een aankoop (lees: investering) doe.

Nu dacht ik aan een DX6i van spectrum. Is deze voldoende voor helicopters zoals de Align trex 500 ESP & 600? Is deze combineerbaar met SIM?

Is het een goede zender of eerder Futuba? 6 kanalen voldoende of direct over stappen naar 7 of 8 kanalen?

Alle info is welkom, tevens over het type helicopter dat jullie aanraden...

Thanks,

Kevin

Hallo Kevin, en Welkom!!

De DX6i is opzich een prima beginnerszender, heb m ook gehad toen ik begon met helivliegen en vliegtuigen en heeft me altijd super voldaan. Mooi overzichtelijk menu en een stuk makkelijker voor een ''leek'' in omgang in vergelijking tot een Futaba!

Enige nadeel is wel dat je 6 kanalen hebt, dus zou je later iets meer willen sleutelen aan je heli en meer spulletjes erop willen zetten (Verlichting, wellicht een governor?) dan heb je 7 kanalen of meer nodig. Overigens is 6 kanaals voor een elektro heli wel voldoende maar dan heb je geen kanaal meer over voor een ''extratje''.

Je zou ook kunnen kijken naar een DX7, die is ietsjes duurder en bij veel site's in de opruiming, heb je een kanaal extra en iets meer instelmogelijkheden. Of een DX8, nog duurder, maar heeft weer vernieuwende features als; DSM-X Ipv DSM2. Voordeel daarvan is dat je dan ook realtime je accuspanning van je zender af kan lezen of tempratuur, en snelheidssensor schijnt er ook al aan te komen.

De DX8 is ook te updaten via de PC, wat in de toekomst handig kan zijn!

Prijzen?
DX6i, rond de 160 incl. Ontvanger
DX7, rond de 250? incl. Ontvanger
Of;
DX8, rond de 360 incl. Ontvanger

Hoop dat je er wat aan hebt;)
Groeten, Robert

Dag Robert,

bedankt voor de reactie, nu weet ik in ieder geval al dat ik minimum 6 kanalen nodig heb en de 7de en 8ste voor extra's zijn.

Wat is trouwens een governor?

Kevin

Of een DX8, nog duurder, maar heeft weer vernieuwende features als; DSM-X Ipv DSM2.
De nieuwe levering dx6i heeft ook DSM-X maar dat heb je enkel nodig als er echt veel mensen tegelijk met spektrum aan het vliegen zijn. Het is maar net of je de extra functies van een dx7 of dx8 nodig hebt/vind. Een dx8 voelt verder iets meer luxe qua afwerking, echter wel die stickertjes bij de schakelaars net als bij de dx6i wat ik persoonlijk jammer vind.

Wat is trouwens een governor?
Ik vond hier een uitleg: Governor
In het geval van een heli met brandstofmotor kan je een 7e kanaal gebruiken voor de aansturing van de governor.
Voor een heli met elektromotor kan een governor onderdeel zijn van de ESC (regelaar) en daar heb je geen extra kanaal voor nodig.

Mijn eerste ervaringen met de DX6i zijn super! Heb de nieuwste (DSM-X). Omdat ik nu nog voornamelijk met Blade modelletjes vlieg alleen de TX gekocht. Menu is goed te begrijpen, ligt goed in de hand mede omdat deze niet zwaar is (maar 4xAA) , 10 modellen geheugen, modelmatch en uiteraard alle belangrijke instellingen uiteraard te programmeren in dual-rate. Het maakt het vliegen met bepaalde modellen daardoor makkeljker. En dat voor mijn inziens een prima prijsje ;)

Laatst bewerkt:
Vergeleken met een futaba 6 kanaals zender zou ik altijd de Spektrum DX6i kopen.
Veel makkelijker programmeren met het grafische display en de 'roller'.

Daarnaast zijn er steeds meer leuke Bind and Fly producten te koop die direct op de Spektrum zenders werken. (zoals de Blade modellen)

Om deze op de PC aan te sluiten via de trainer port (geen standaard USB aanwezig) heb ik geen ervaring. Maar daar is vast genoeg over te vinden hier op het forum.

Mode 2 wil zeggen dat de throttle en de rudder op de linker stick zitten. De cyclic (elevator en aileron) zitten op de rechter. Google maar eens op de verschillende modes, er zijn er 4.

En de DX6i uit je link heb ik hem ook vandaan ;)

Laatst bewerkt:
Met alle info in gedachten en het advies van de concorde in Kortrijk heb ik besloten om mij een Dx6i aan het schaffen en tot nu toe geen spijt... Terzelfdertijd heb ik me dan maar een trex 450 sport 3D aangeschaft om het af te ronden... ;)

Merci voor de info...

Kevin

Back