DX7 verschil in de EU versie t.o.v de US versie

Hallo,

Er wordt hier gepraat over zenders met 100mW en 10 mW en als je geen goedkeuring heb kan je in de problemen komen.
Nu denk ik als leek op dit gebied van "welk probleem".

Bij 35 Mhz, als iemand met meer vermogen zend stoort hij ook de kanalen naast die van hemzelf. En de frequentie
staat vast zodat iemand met hetzelfde kanaal jou kan storen.

Bij 2,4 Ghz weet ik het niet, want hier roeleert het kanaal continu. De enige (domme) gedachte kan zijn dat de zender
met meer vermogen het roeleren (zoeken) van de kanalen bij de zwakkere zender bemoeilijkt.

De vraag is dan ook; wat gebeurt er als twee mensen naast elkaar staan te vliegen en een met 100 mW de ander met 10mW.
Is het probleem in de praktijk duidelijk aantoonbaar of praten we hier over een papier kwestie.

Gr Frans.
 
Dat is vooralsnog een academische vraag Frans. Er werd in dit draadje tot nu toe gepraat over de verschillen tussen de USA- en de EU-versie van de DX7, waarna ook een vraag werd beantwoord hoe het wettelijk is geregeld. Over mogelijke problemen werd (nog) niet gepraat.

Voorlopig zul je nog niet iemand zien vliegen met een zender, die 10 mW e.i.r.p. afstraalt. Dit zijn als regel de zenders, die voor automodellen worden gebruikt. Voor het 10 mW regime geldt dan ook een andere norm (tot 10mW mag zo'n beetje alles). Vervolgens rouleert een DX7 niet continu. Alleen het Futaba systeem kent 'frequency hopping' en ook ACT is van plan zo'n systeem op de markt te gaan brengen. De DX7 kiest twee vrije kanalen en blijft daar tot zender en ontvanger worden uitgeschakeld. Vermoedelijk gaat dit volgend jaar met de nieuwe versie van de Europese norm problemen opleveren, maar daarover hoeven we nu niet te tobben. Zenders, die nu worden verkocht (met conformiteitsverklaring) mogen dan nog steeds worden gebruikt.

Na deze inleidende blabla een gericht antwoord op je vraag: het is uiterst onwaarschijnlijk, dat je last zult krijgen van een andere modelbesturingszender op de 2,4 GHz, ook als er verschillen zijn in afgestraald vermogen. De ontvanger kijkt namelijk uitsluitend naar de unieke code van zijn eigen zender en de kanaalafstand is liefst 1 MHz.
In de praktijk weet je echter, dat er al gauw naar andere zenders wordt gewezen als er een crash plaatsvindt, waarvan de oorzaak niet duidelijk is. Daarnaast kunnen verenigingen natuurlijk bezwaar maken tegen grijs geïmporteerde zenders en in Nederland is het de vraag, wat de verzekering doet in geval van calamiteiten.
 
Back
Top