Dxf-file NACA profiel 7323

• Topicstarter Topicstarter Roelof van Urk
  • Startdatum Startdatum
R

Roelof van Urk

Guest
Ik ben zoek naar een dxf-file van een NACA profiel 7323. Ik kan op internet verder niks vinden. Wie kan mij daarmee helpen?

Bij voorbaat dank.

Roelof.

Wat voor profiel is dit ? Waar is het voor nodig ?
Mischien is er een goed alternatief.

Ik gebruik het programma Profili 2. Deze heeft een grote data base met profielen.
Maar Naca 7323 staat er niet bij.

Een site met veel informatie over vleugelprofielen is deze:

MainFrame

Hoop dat je hier mee verder kunt.

Groet Arthur.

Het profiel NACA7323 is een behoorlijk dik profiel en ik weet niet of er ook coördinaat lijsten van zijn. Ik kan ze ook niet vinden.
Misschien kan je het zelf omrekenen. Het is lastig maar wel te doen. Ik heb het ooit ook eens uitgezocht en gedaan maar waar ik dat nu gelaten heb???
Eerst hoe zit de "code" in elkaar.
Naca is de afkorting van "National Advisory Committee for Aeronautics". Dat is eigenlijk de voorloper van de huidige NASA en het JPL. Al heel lang geleden heeft deze commissie een codering en reken methode bedacht om vleugelprofielen te maken. Dat hele zaakje is in de loop van de vele jaren steeds verder uitgebreidt en er zijn steeds meer profielen bijgekomen.
De code 7323 moet je opsplitsen in 3 getallen die allemaal een betekenis hebben. Als je het gaat opsplitsen krijg je 7, 3 en 23. Deze getallen betekenen het volgende.
De 7:
Het profiel zal een buiging hebben van 7% van de vleugel koorde.
De 3:
Het dikste punt van de vleugel zal liggen op 30% van de vleugel koorde vanaf de vleugel voorrand. Dit is tevens het punt van maximale buiging.
De 23:
De dikte van de vleugel op het dikste punt is 23% van de vleugel koorde.

Als je nu de coördinaten van een symetrisch profiel neemt (0 als eerste cijfer) dan kan je die misschien omrekenen naar de coördinaten van het NACA7323 profiel.

Maar het kan ook makkelijker. Terwijl ik met dit verhaalte bezig was ben ik ook aan het zoeken geweest en ik vond DEZE site met een profiel berekening programma. Je kan zo het gewenste profiel instellen en de coördinaten verschijnen in het venstertje rechts onder. Dat kan je selecteren en overnemen in Wordpad of zo en dan uitprinten.
Gemak dient de mens!

Back