dxf viewer.

Ik zoek een goede (gratis en legaal) dxf en pdf viewer. Of/en programma dat ook dxf en pdf tekeningen kan uitprinten.
Ik heb een nieuwe computer en ik heb niet alles kunnen overzetten van de oude.

Alvast bedankt.

Gr. Arnold

Ja dat kan. Zal de procedure vanmiddag beschrijven. Nu eerst een kleine lekkage verhelpen...

Ja dat kan. Zal de procedure vanmiddag beschrijven. Nu eerst een kleine lekkage verhelpen...

Bedankt alvast. Ik heb het programma inmiddels gedownload en geïnstalleerd. Het bekijken van de DWG files gaat uitstekend. Ik kan in het print menu echter geen mogelijkheid ontdekken om "tiled printing" te doen.

Succes met je reparatie 8-O

Óók op Linux

DraftSight runs on Windows®, Mac® and Linux.

Interessant! :D

<edit> Gedownload en geïnstalleerd. Zoals gebruikelijk onder Linux ging dat probleemloos met drie muisklikken.
Het programma heeft nog de status 'Beta' maar ik heb ervaren dat dit voor Linux-versies vaak meer een 'formele' status heeft en de software vrijwel altijd prima werkt.

De interface lijkt (zoals meestal) veel op Autocad/ BricsCAD e.d.
BricsCAD is overigens het enige andere tekenpakket dat ik ken dat óók een native Linuxversie heeft

Laatst bewerkt:
Lekkage nog niet verholpen, maar de oorzaak wel gevonden. Een rubber ring lekt een beetje. Morgen even een nieuwe halen...

Dan hier een beschrijving hoe ik de printen maak. Er zullen best andere methoden zijn, maar dit is de manier die voor mij goed werkt.

Mijn tekeningen maak in altijd in millimeters.

Deze beschrijving is van toepassing op de Windows versie van DrafSight.

Om mooi passende A4 formaten te krijgen teken ik eerst op de te printen delen van de tekening liggende rechthoeken van 280 x 180 mm. Deze rechthoeken worden één voor één geprint, uitgesneden en aam elkaar geplakt.

Ga nu naar rechts bovenaan op het scherm en klik op File, dan op Print. Er opent zich een window, waar alle instellingen worden gemaakt.

Kies voor Manual setup,
Kies de printer,
Kies bij Paper Size voor A4 (als je dat papierformaat gebruikt),
Geen vinkje bij "Fit paper size",
Kies bij scale "user defined",
Dan de drie volgende vakjes "1", "mm", "1"

Hiermee zijn de printerinstellingen klaar, nu nog het te printen deel van de tekening instellen.

Klik op "Specify Window".
Selecteer het links-boven hoekpunt en het links-onder hoekpunt van de te printen rechthoek.
Klik eventueel op "preview" om te zien hoe de print wordt.

Heb je op "preview" geklikt maak de print door op het printsymbool links-boven te klikken,
anders klik op "ok".

Controleer of de rechthoek op de print de juiste maat heeft.

Herhaal dit voor de andere rechthoeken.

Hoop dat ik niets ben vergeten. Mocht je nog vragen hebben, laat dit dan weten.

Laatst bewerkt:
dat was ook wat wij dachten maar het is tocht echt

het gaat hier om autocad 2011 mac versie

wel belangrijk: we hebben hem zakelijk gekocht niet particulier!

Lijkt mij zeer stug:

AutoCAD 2011 LT voor Mac OS - CADkoop
Autocad LT 2011 voor Mac: Eur. 1395,-

AutoCAD 2011 voor Mac OS - CADkoop
Autocad 2011 voor Mac: Eur. 4350,-

En of ze het programma zakelijk koopt of als particulier maakt niet veel uit (als bedrijf kun je natuurlijk wel een aantal zaken verrekenen)

Het enige wat in de buurt komt van de prijzen die jij noemt, is de student version (maar die mag alleen door studenten of medewerkers aan een universiteit gebruikt worden en zeer zeker niet voor commerciele doeleinden!)

autocad word niet verkocht voor 50 euro de light versies zijn al rond de 600 euro.
vaak worden er demo's zonder licentie verkocht. het lijkt me daarom sterk dat er voor de mac versie slechts 50 euro wordt gerekent.( je zou dan zelfs met een nieuwe mac goedkoper uitzijn dan een windows versie). maar goed kun je een linkje posten.

ik de denk dat mijn vader hem dan als student versie heeft gekocht via een van zijn klanten
hij werkt bij hoge scholen en heeft daar goede contacten mee en dat het daarom zo goedkoop was.

een linkje van een student versie is er niet daar voor moet je bij een school aankloppen ;-)

een linkje van een student versie is er niet daar voor moet je bij een school aankloppen ;-)
Jawel hoor, hier kun je alle programma's van Autodesk downloaden: Download Center

Je moet dan wel even inloggen. Om dat te doen zul je je moeten registreren en accoord gaan met de voorwaarden, waarin je aangeeft dat je:
(a) a faculty member; or
(b) a student; or
(c) an Autodesk Assistance Program participant
bent.

Indien dat niet het geval is, kom je dus niet in aanmerking voor een student version. Het doorverkopen van dit soort software is absoluut niet toegestaan (zelfs niet als je legaal een volledige versie hebt gekocht!) De versie die je vader voor 50 Euro "zakelijk" heeft gekocht is dus vrijwel zeker illegaal.

Verder denk ik niet, dat Autodesk vrolijk wordt, als het te horen krijgt dat een van de instellingen waaraan zij hun software gratis ter beschikking stelt, deze doorverkoopt aan derden.

Ho nauw.

Wat een simpel vraagje over een dxf viewer al niet teweeg kan brengen.

Ik ben tevreden met mijn gratis Draftsight. Ik ben maar een simpele :( , arme :mad:, bejaarde ;) modelbouwer die gewoon een dwg of dxffile wil bekijken en eventueel uitprinten.
Zelfs € 50 voor een cad programma vind ik teveel omdat er zo weinig, (hooguit een enkel keer) mee zal gaan werken.

Dus ho nauw.....

Back