Dynamic Soaring in Nederland

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Fotor, 10 apr 2009.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Raymond,

    Als de kist in een keer doodvalt, wil dat zeggen dat er toch energie in die helling zit. Alleen is de energie negatief gebruikt, waarschijnlijk heb je negatieve ds gebruikt. De verleiding bij het induiken is te vroeg terug te draaien naar de helling, waardoor je tegenwind door de grenslaag duikt, dan valt de kist inderdaad dood.
    Maar het is inderdaad makkelijker als de wind echt haaks op de helling staat.

    Groet,
    Gerben
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Voor mijn idee ging ik toch echt achter de helling voor ik terugdraaide.
    Ik vermoed dat er iets anders gebeurde. De Abtsrodaer Kuppe is een soort uitstekende punt vanaf de Wasserkuppe waar je mooie vlakke stukken hebt op NW en NO. De wind was ONO, dus ik heb het achter het NW vlak geprobeerd. Ik maakte de cirkels (nou ja, enkelvoud dan; nou ja, da's nog teveel; halve cirkel) komend vanuit het 'open' stuk (noordkant). Ik denk dat iets verder van de helling de wind om de punt heen waaide, waardoor ik onderin rugwind kreeg. Als ik de cirkel andersom had ingezet had het mogelijk wel gekund.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat kan veel schelen.
    Altijd eerst goed naar het gras kijken en in welke richting zich dat beweegt.
    Zodra er zijdelingse luchtstromen achter de helling zijn, wordt eht verhaal stukken lastiger.

    Groet,
    Gerben
     
  4. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Is dit werkelijk 712 km/u ???
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Er wordt met de nieuwste en duurste radarpistolen gemeten, dat is betrouwbaar.
    Bij de meting zijn altijd meerdere mensen aanwezig.
    Dus ja, dat is 712km/u.

    Groet,
    Gerben
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Het is nog sterker. Het is eigenlijk zeker dat er harder dan die 712 km/h gevlogen. Alleen dat is niet gemeten. :(

    Als je met een radar of laser snelheid meet, krijg je alleen de werkelijke snelheid te zien als je recht naar het meetapparaat toe vliegt. Dat betekent dat je alleen in het onderste deel van 'cirkel' de werkelijke snelheid meet. Als de baan 45 gr. staat op de 'schotlijn' van het meet apparaat, meet je nog maar 70% van de werkelijke snelheid.

    De snelheid in het dalende deel van de circel is vrijwel zeker (flink) hoger, maar daar is de hoek met het meetapparaat ongeveer 90 gr. Dus meet je 0 km/h :twisted:

    Het is allemaal een kwestie van sinus en cosinus :confused:

    Gr. Dirk.
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dit draadje is inmiddels 6 jaar oud, maar DS staat nog steeds op mijn "to do" lijst.

    Afgelopen zaterdag heb ik het maar weer eens geprobeerd... Nou, dat leek nergens op.

    Aanvliegen, achter de duin langs (te ver?!), veel "dynamic", weinig soaring en plof, weer achter de duin in het zand geploft.... Met een DLG welliswaar...
    [​IMG]

    Ook met een EPP Scandere lukt het maar niet. Een enkele keer heb ik mee gemaakt net genoeg energie op te pikken om weer terug te komen aan de voorkant van het duin. Maar dat is niet wat ik wil.

    Zijn er inmiddels mensen die het wel lukt om in Nederland DS te vliegen?

    Welke vliegtuigen wel, of juist niet. Welke hellingen wel, of juist niet. Welke bomenrijen wel, of juist niet.
    Veel wind, weinig wind. Hoe de "basis-vliegsnelheid" ten opzichte van de windsnelheid?
    Hoe schuin kan de wind nog op de helling staan? En als de wind er schuin op staat, hoe moet je dan vliegen ten opzichte van die wind?
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2015
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooie uitdaging!
    Heb je (anderen?) wel eens geprobeerd te DS-en achter een vertikaal obstakel?
    b.v. een hoge toren.
    Daar kun je een wind-gradiënt opzoeken niet van laag naar hoog, maar van links naar rechts.
    Bij harde wind/ storm doen Kauwen en Kraaien het wel eens achter een kerktoren.
    In het zoch naar voren duien en dan naar links of rechts uitwijken om de volle mep wind op je snufferd te krijgen.
    Moet te doen zijn.... toch?
     
  9. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Kan het niet zijn dat een DLG te licht is ? onvoldoende massa om door turbulentie te steken dacht ik aan..
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Met 6 Bft en minimaal 1 kg ballast zou het moeten lukken. :)

    Rick
     
    crins vindt dit leuk.
  11. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    :O
    Met wat voor vleugelbelasting vliegen grotere DS-machines?
    Wat is er nodig om >600kmh te gaan?
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    't hoeft niet meteen met 600 km/u.
    500 km/u is leuk om te beginnen .... :rolleyes:
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    De Dynamic D80 een compacte, pure DS bak heeft een record voor 2 meter modellen van 611 km/h en dat is in de USA gevlogen met een vleugelbelasting van over de 250 gr/dm².
    Met andere woorden een 2 meter kist met een vlieggewicht van 8.5 kg!

    Rick
     
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    [raapt onderkaak van de grond]
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    maar: weer terug in Nederland.

    Tot nu toe mijn ervaring: zwaar, lastig hoogte winnen. Licht, dan niet terug tegen de wind in komen achter de duin vandaan.

    Dat was ook de ervaring in de Vogezen laatst. (waar we wel dikke pret hebben gehad met de pogingen.)

    We doen iets verkeerd tot nu toe.
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Naar Californië gaan, daar gaat het wel met een erg zware kist, en dan veel oefenen.

    Maar hier in Europa gaat het ook op meerdere plekken maar je moet de goede locatie hebben en de goede wind (richting en sterkte).
    Mijn inschatting is, uitgaande van wel een redelijke helling ervaring maar geen enkele DS ervaring, dat je met minimaal 65 gr/dm² goed omhoog moet kunnen komen aan de voorkant om echt redelijk te kunnen DS-en aan de achterkant.

    Hoewel er mooie voorbeelden te zien zijn van DLG's die DS-en aan de lei zijde van een bomenrij. Je kan hem flink hoog gooien om dan je rondjes achterdaarna steeds de knal te krijgen als je boven de bomen uitkomt.

    Iets voor betere vliegers dan ik ben.

    Rick
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Met een geschatte 50-65gr/dm2 ging het aan de (hogere) Nederlandse duinen destijds heel aardig bij windje 4-5-6. Voorzichtig wat hoogte maken aan de voorkant, en die dan gebruiken om met een beetje tempo het gat achter het duin in te vliegen. Als je goed invliegt, heb je al zoveel extra snelheid, dat je met een hogere snelheid vlak langs de achterkant van het duin weer omhoog vliegt voor de 2e cirkel. De meeste snelheid won ik als je het helmgras tegen de vleugel hoorde tikken..maar dit zit natuurlijk heel dicht tegen het punt van maximale destructie.
    Er moet wel een flinke windgradient zijn, anders lukt het niet. Als het helmgras vlak achter het duin ook in de windrichting naar achteren waait, hoef je het eigenlijk niet eens te proberen. Als ik je foto van het duin zie, zie ik geen scherpe rand of top waarachter het windstil is.

    Zijwind maakt het ook lastiger. Op het laagste punt van de cirkel tegen de (zij)wind invliegen werkte voor mij het beste.

    Gerben
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Na het draadje nog eens door gelezen te hebben, en de pogingen te hebben overdacht:
    - Te lichte vliegtuigen (Ook de Scandera's EPP vleugels dus..)
    - te veel schuine wind (ook bij de pogingen in de Vogezen)
    - te turbulent/geen duidelijke shear.
    - Niet de goede locaties

    Ik zal eens in DS deel van RCgroups gaan neuzen voor een simpele DS vleugel.

    Is er iemand die een DS locatie in Nederland wil vermelden?
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Berrie,

    Gerben en ik zijn volgens mij de enigen die in NL gedst hebben.
    Ten eerste denk ik dat je lokatie niet goed is.
    Maasvlakte?
    Daar gaat het niet, dat heb ik al volledig gespot.
    Ik ken maar 1 plek in Nederland waar het kan, maar daar kan je niet zomers aan de gang en ik ga hem ook niet openbaar vermelden,

    Dan het model.
    Het kan met alles, als het maar "durchzug" heeft, dus ballast erin helpt.
    Gerben heeft zelfs mijn Simprop Solution 3 rondjes ge DSt.
    We zijn begonnen met SIG Samurai modellen met ailevons maar dat was bij 2 rondjes al plof.
    Toen wat rompmodellen maar bij een inslag is de romp een zwakke plek.
    Toen heb ik een vliegend plankje bedacht (HS130 profiel, 140cm span) en daar hebben we heel veel van geleerd, die dingen waren niet stuk te krijgen.
    Gerben heeft er nog 1, die is zo krom als een hoepel maar doet het nog wel.
    Daarna modellen uit mallen gebouwd.
    Zwaar gebouwde vleugel (ding woog ruim 600 gram op 160cm span) en een dun rompje dat een klap kan hebben (aramide).
    Ik heb mijne gevlogen op 3 kilo wat neerkwam op >100g/dm2

    Om te beginnen zou ik een vliegende plank bouwen.
    Met de Scandera moet het ook goed kunnen, als je hem stijf genoeg hebt gebouwd.
    En dan zal ik je wel een keer de DS plek laten zien.
    Je zal dan ook begrijpen waarom het alleen daar kan.

    Dus,
    even wachten op goede wind en tot de zomer voorbij is.
    Mocht je een "decicated" model willen maken voor DS dan heb ik nog mallen liggen voor een Stratair Demon F5D.
    Die mag je wel lenen om modellen uit te bouwen.
    http://www.stratair.com/Shop/Produktdetail.aspx?ArtId=405

    GJ
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gert-Jan,

    graag maak ik van je aanbod gebruik om de DS plek te bekijken/bevliegen. Dit zal dan met een (verzwaarde) Scandera gebeuren. Ik zal eens kijken hoe deze te verzwaren.

    Je aanbod om de mallen te gebruiken is natuurlijk fantastisch!! (Maar eerst wil ik de ADAMAS klaar hebben. Dat project wordt me nog een graat in de keel, maar af zal'ie komen. (staartgroep wordt nu gebouwd.))
     

Deel Deze Pagina