Dynamic Soaring

Voor het leren DSén is een rechte vliegende plank het beste. Zoals GJVO al zei, breekt zo'n rompje veel minder snel. Het is wel belangrijk het zwaartepunt exact goed te leggen. Testen is simpel, bijna haakse bocht vliegen, toestel mag dan geen tot weinig snelheid verliezen.

Voor de hoogste snelheid werkt een conventioneel toestel beter. Mijn eerste "normale" DS kist was een oude hotliner, balsa schuimvleugel, versterkt met triplex ligger en veeel glas. Redeljk eenvoudig dus. Met dit toestel heb ik 230km/h gevlogen.

Toestel 2 was een in schuimkernen gebouwde glasvleugel. Ligger van een zeillat, gecombineerd met carbon rovings. Buitenhuid met 1 laag 80gr en 2 lagen 600grs weefsel. Low-budget en ging als een speer.

Momenteel vliegen we meer met toestellen uit mallen. Dit merk je toch wel, weer een stapje sneller. En makkelijker, vliegt net weer even strakker.

Succes,
Gerben

Mooi windje voor dynamic de laatste dagen..

Iemand nog dynamisch gevlogen?

Het is de komende week redelijk DS weer.
Helaas ben ik voor mijn werk vaak het land uit, dus het schiet er de laatste tijd bij in, ook het bouwen.

@Fotor
Achter het gebouw DS-en is dan ook nog niet geprobeerd, ik weet zeker dat dat wel gaat lukken.
Ik laat je weten wanneer we gaan DS-en, zoals ik al in PB zei, kistje is wel te regelen.

Leuk en stevig model om te starten is een vliegende vleugel van Bobo Landeck, EPP.
http://www.bolamoba.de/Produkte/DSDII.htm , zie ook de filmpjes onderop zijn pagina.

Of nog beter... zelf maken...

Iemand nog iets geprobeerd de laatste weken?

We zijn al weer hard bezig met een nieuwe voorraad kisten.
Dit moet wel weer genoeg zijn om een dagje te kunnen DS-en..

Resultaat van paar weekjes werk en een paar honderd gram epoxy en weefsels

dskisten.jpg

Ik heb de laatste tijd nogal wat vliegtuigen gekregen, en ben dus druk met van alles afbouwen/opknappen. Nog geen tijd dus om me met DS vliegtuigen bezig te houden. Een eigen piep-snij-ding maken staat nog op de lijst, en dan kan ik eens wat vleugeltjes gaan snijden om wat te proberen. Maar er komt nog een lange herfst/winter aan :D !
Wat raden jullie me aan voor wat eerste DS-probeersels? Ordinair piepschuim of EPP?

Als je een EPP vliegende plank ergens op de kop kan tikken zou ik dat doen.
Maar neem geen Zagi achtig ding om te ds en, dus geen pijlstelling omdat dat niet lekker rond komt.

Best is gewoon een normaal vliegtuig met een snel profiel.
Romp is niet zo belangrijk, gewoon een doosje met een buis en daarop het stabilo voldoet.

En een lange herfst/ winter?
Is de herfst dan al niet begonnen?

GJ

HEy Gertjan,

Je nieuwe kisten zien er strak uit!!
Zelf ben ik twee weken geleden nog wezen hellingzweven in Noordwijk maar helaas hebben we niet kunnen DS en door gebrek aan wind.....
Als ik over een week of 2 terug ben uit Thailand wil ik nog gaan hellingzweven aan de kust in Frankrijk (calais).
Weet jij of je daar nog kan DS en?

Groeten Martijn

Back