Dynamic Soaring

Mooi, zo leer je nog eens wat :D
Jammer dat ik niet wat dichter aan de kust woon, anders was ik eens een keer komen kijken...

Succes met de bouwmarathon..... 8)

Er ligt al 1 vleugel uit te harden, morgen lossen.
Vanavond een paar rompen maken.

Volgende stap in het vliegen zal achter een bomenrij ds-en zijn.
Dat maakt het een stuk makkelijker, je bent dan niet meer afhankelijk van westenwind en het aan de kust wonen.
Ook zien we nu alweer dat de duin waar we staan behoorlijk in elkaar getrapt wordt dus daar krijgen we zeker een keer last mee.

Ik ga weer verder met de epoxy en weefseltjes.

GJ

Ik zou denken dat de achterkant van de Hondsbosse Zeeweering hiervoor een mooie plek is... of is die niet steil genoeg aan de oostkant?
In elk geval kan je aan het zuidelijke einde gemakkelijk landen op het strand. Aan de oostkant alleen weilanden, de zeekant is niet zo erg steil (dat maakt de lucht aan de oostkant minder turbulent, lijkt me?)

De Hondsbosse hebben we geprobeerd.
Nadeel is dat er hekjes staan en ook schapen lopen, iets verder loopt er een autoweg achter.
Ook kan je niet echt diep onder de grenslaag duiken omdat de dijk niet zo heel erg hoog is.
Om te oefenen is het inderdaad wel een prima plek, voor echt hoge snelheden minder geschikt.

GJ

Gister heb ik het dan eindelijk mogen ervaren!
Na heel veel oefenen is het me gelukt een paar rondjes te maken op de dijk bij Zurich. Fantastisch om te zien hoe je snelheid en energie opbouwd!
Mijn M60 is goed geschikt om het te leren hebben we gemerkt. Bijna niet kapot te krijgen!
Jopie en Djensun bedankt!

Joris

Joriz!

Het ging goed man! En die kist is inderdaad ideaal!
Blijf vooral de eerste rondjes wat wijder vliegen, geeft je wat meer
tijd om netjes in de bocht te komen. Je hebt wel gemerkt hoe groot
je eigenlijk die rondjes kunt vliegen en hoe veel je versnelt na 1 rondje!

Blijf DSen!

greetz wouter

ohja, check extremeflight.nl voor een filmpje van gister..

Hey.. weer een verslaafde erbij!
Gefeliciteerd, jammer dat je normaal hellingzweven vanaf nu saai gaat vinden ;-)

Ben niet echt aan bouwen toegekomen deze week dus maar even op het veld gevlogen met een motorkist.
Wel een experimentje gedaan met camera aan boord van een vliegtuig, niet superkwaliteit maar wel erg leuk.

ftp://212.123.138.51/

GJ

Even de dynamic soaring topic omhoog trappen.. Wanneer gaan we
de eerste DS KNVVL wedstrijd organiseren? bijv zo snel mogelijk 30rondjes
vliegen, hoogste snelheid, combat en... ?

check: www.dynamic-soaring.nl (een nieuwe site van GJVO en hopelijk binnenkort meer updates!)

ook leuk is: www.dynamic-soaring.de

fly safe

Ik wil binnenkort eens gaan proberen wat K10-achtige vleugeltjes te gaan snijden uit piepschuim. Ik hoop dat ik hiermee eens een eerste ervaring met DS-en op kan doen. Bij mij in de buurt heb ik een wildvliegveldje waarop een aantal heuveltjes staan. Het zijn lange heuvels, kaarsrecht, vlak van boven en mooie rechte zijkanten onder ca 40 graden. In C1OZlJSUZ9o[/media] filmpje sta ik op zo'n heuveltje, ik hoop dat het een beetje te zien is. Aan de overkant liggen ook heuveltjes, zelfde soort, alleen wat lager. Zouden deze heuvels (de hoge dus, waar ik op sta) geschikt zijn om met een schuim vleugeltje de eerste pogingen te doen? Ik schat de hoogte van de heuvels op ca 4-5 meter. Moet een K10 erg verzwaard worden om te kunnen DS-en of zet een niet verzwaarde al genoeg door?
Heb je een bepaalde minumum windsnelheid nodig? Ik zou me voor kunnen stellen dat als het niet hard genoeg waait de stroming achter de heuvel niet loslaat maar gewoon weer met de helling mee naar beneden stroomt. En hoe starten jullie? Eerst gewoon aan de helling hangen en dan oversteken naar de luwzijde?
Ik zou graag eens kijken als iemand gaat DS-en. Zijn er mensen in het westen van het land die hieraan doen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Fotor,

Leuk dat je DS eens wilt proberen! Wees wel voorbereid op een hoop crashes!

dsoar.gif

Voor een DS-plek is eigenlijk de "dead-zone" het belangrijkste, dit wil zeggen de
achterkant van de helling. Voordat wij gaan dsen kijken we eerst of dit stille gedeelte
echt helemaal windstil is. Een klein beetje turbulentie kan nog maar het moet er niet
waaien ofzo. Een "dijkje" van 4a5 meter hoogte is wat aan de lage kant maar met een
klein wendbaar kistje, en een goede "dead-zone" moet het lukken. Op de zeedijk hier
in friesland gaat het goed en die is ongeveer 6 meter hoog. Soms komt het voor dat een
paar meter achter de dijk de dead-zone nog steeds 5 meter hoog is, vaak als het echt
hard waait. Dit is erg gunstig omdat je dan niet al te laag bij de grond hoeft te vliegen.
Het is belangrijk om met een redelijke beginsnelheid naar achteren te vliegen, je wilt
druk op je roeren houden zodat je nauwkeurig kunt sturen. Vaak vlieg je immers maar
een meter boven de grond. Wij gebruiken altijd een startelastiek en verder gaat het
ongeveer zoals in dit filmpje wat we laatst hebben gemaakt: www.extremeflight.nl/movies/vleugeltje.wmv

Een lichte kist wil ook wel dsen maar het moet dan niet te hard waaien, maar ook niet te
zacht want dan heb je weer geen goede dead-zone. Het blijft experimenteren, beetje
lood meenemen als je gaat vliegen.

Succes iig!

Is het met DS-en ook zo, net als bij hellingzweven, dat inlandige wind beter is vanwege de laminaire stroming - of DS-en jullie ook wel bij aflandige wind, dus aan de zeekant?

Bart

Elastiekstart is wel een goed idee, ik heb inmiddels een eigen elastiek, dus dat moet lukken. Dead zone dus gewoon ter plaatse bekijken, oke.
Het zal niet op korte termijn gaan gebeuren, eerst uitvinden hoe ik makkelijk piep vleugeltjes kan maken. Als ik dat in de gaten heb ga ik het zeker proberen. En ach, dat crashen, piepschuim kost bijna niets. Daarom wil ik juist het met K10 achtige bouwsels gaan proberen.
Bedankt voor de tips!

Zou een pibros hiervoor voldoen? Snel te bouwen en kost vrijwel niets. Dan doen de eerste onvermijdelijke crashes ook niet zoveel zeer.

Zo.. even druk bezig geweest, geen modelbouw, en ik zie dat er weer liefhebbers bijgekomen zijn.

@Bart
Schone wind is een eerste vereiste.
Turbulentie heb je al genoeg achter het duin en als de wind al turbulent is heb je geen "schone" grenslaag dus krijg je je kist er niet makkelijk doorheen.
Dus wind vanuit zee.

@Fotor
Pibros is denk ik veel te licht.
Je moet iets hebben wat goed doorzet of zoals de duitsers het zo mooi zeggen "durchzug" heeft.
Je moet vanuit het dal met behulp van je massa weer naar boven komen.
Onze ervaring is hoe zwaarder hoe beter ( > 75 gr/dm2 )
Je hebt wel een bepaalde windsterkte nodig, vanaf windje 4-5 gaat het OK, bij 6-7 gaat het eng hard en daarboven durf ik niet op het duin te blijven staan als Gerben vliegt, doodeng en levensgevaarlijk, kist vliegt je met meer dan 260 km/u (geschatte snelheid, meten lukt niet meer) morsdood.
We hebben 240 km/u gemeten en dit gaat nog veel harder!

Volgende idee wordt binnenkort getest.
Ben op een industrie terrein een mooi gebouw tegengekomen, groot, vierkant en hoog.
Daar moet je ook achter kunnen DS-en, dat gaan we dus proberen.
Starten met een elastiek, kist afvuren richting het gebouw en kijken of we rondkomen.

Eerst maar wat vleugels en rompen lamineren om wat meer dan 1 vlucht te kunnen maken.

GJ

Oh, dat is jammer. Ik heb geen enkele ervaring met koolstof kisten maken, dat lijkt me wel nodig met zulke snelheden en vleugelbelastingen.
Die pibros ga ik toch wel maken voor een beetje spielerij aan het elastiek. Ik kan altijd eens proberen wat hij doet met een plak lood op zijn rug (dubbelslaan?? ook leuk). Ik heb toch al eerder filmpjes gezien van mensen die ds-en met schuimspul. Gaat natuurlijk niet met zulke achterlijke snelheden, maar ik wil het principe een keer hebben meegemaakt. Het zal me een keer gaan lukken, als is het met maar 30 km/h.
GJVO, wat denk jij van mijn heuveltje (zie 6 posts terug)? De lucht is niet helemaal schoon die daar aan komt, maar ook niet super turbulent. Er is wel een mooie scherpe overgang van de top naar de helling.

Waar vliegen jullie? Ik wil het nog steeds graag een keer meemaken.

Fotor,

Een Pibros heeft een verkeerde vorm, een delta werkt niet, remt te veel in de bochten.
Een rechte vleugel werkt wel.
je hebt echt geen koolstof kist nodig.
We hebben ook tijden gevlogen met houten rompjes en een beplankte piepschuim vleugel.
Omdat de rompjes steeds braken voor het kielvlak bedacht ik dat het maar nurflugeltjes moesten worden.
Deden het prima.
Flinke rol breed plakband mee en je kan een paar crashes maken zonder de kist echt af te schrijven.
Vooral de reacties van medevliegers die je vliegtuig met een enorme klap naast zich in zien slaan is leuk.
De restjes oppakken en na enkele minuten en gebruik van een paar meter plakband weer gewoon gaan vliegen.

Als je een kistje maakt van 1,5 meter en een snel profiel (RG14) kan je al veel lol hebben.
Het hoeft niet mooi, het gaat toch stuk.

Ik bouw de kisten uit mallen, dat is wat vliegprestaties een wereld van verschil.
Ook is het makkelijker, alles past meteen, makkelijker om onderdelen te vervangen.
Dat is wel nodig als je met 2 man 5 kisten binnen een uurtje platvliegt.
En je gaat dan ook nog lachend naar huis, ik ben er niet echt ziek van.
We staan ons helemaal kapot te lachen als er 1 in de lucht ontploft..., of een V staart verliest...

Het heuveltje waar je staat is erg laag, dat gaat niet lukken.
Bij jou kan je ook vliegen, Martijn v Doesburg heeft daar in de buurt gevlogen, ik geloof Katwijk of zo, achter een moskee???

Ik ben nu weer wat vleugels en rompen aan het maken, als ik weer een voorraadje heb ga ik het op het industrieterrein proberen achter een gebouw, daar kunnen dan meer mensen staan (en legaal) dan waar wij vliegen, op een beschermd duin.

Zodra het op industrieterrein Sloterdijk getest is laat ik het weten.

GJ

Ik sta normaal bij langevelderslag op de helling (vanmiddag goed weer!), mag eigenlijk ook niet. Gelukkig nog nooit een bekeuring gehad, schijnt in het verleden wel regelmatig gebeurd te zijn.

Misschien dan maar eens een rechte vleugel knutselen. Delta's remmen inderdaad behoorlijk af als je een beetje aan het hoogteroer trekt. Toch eerst maar eens een pibros bouwen, moet ook leuk spelen zijn.

Als je toch gaat snijden kan je net zo goed een plank snijden.
Profiel HS130 werkt prima , rechte voorlijst, koorde 21cm tip 18 cm, span 150 cm.
Het zwaartepunt is kritisch, gewoon experimenteren op de millimeter.., ik geloof dat het ergens rond de 50mm lag bij deze maten.

Hier staat mijn zelfbouwgeval, deed het prima
http://gj.hobby-site.com/nfl.jpg

Hier nog een draadje van vliegmaatje Gerben op RCgroups,
onderop de eerste pagina een carbon DS kist die we bouwen uit de mal.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=616392&highlight=gerben

kijk eens rond op ww.epp-fun.de kijk naar eens bij de online shop bij brettnurflugel of nicht nurflugel. bij de brettnurflugel staat dacht ik het model "frettchen". hiermee vliegen ze ook veel ds.

Back