dynamo

heei
misschien raar maar is het mogelijk om een soort dinamo op je auto te bouwen en dat die de lampjes aanstuurt in mijn auto??
heb er al overzitten na denken en ik zou zeggen op het vliegwiel maar heeft iemand een iedee of wat dan ook

gr dick

eum, denk dat het veel vermoge zal wegtrekken hoor, tenzij je een dynamo gelijk in de nieuwe fietsen hebt. Die draaien heel soepel gelijk een kogellager, maar kosten veel geld.

@RC gek let even op je schrijfwijze, we zitten niet in een chatbox......

Tinus, het is zeer zeker mogelijk, Sullivan heeft jaren geleden een systeem gemaakt om door de motor alles te laten voeden, alleen was het erg groot en zwaar dus slecht geschikt om in een auto te bouwen, als je gewoon 2 van die goedkope fietslampjes haalt met die felle leds erin kun je een prima verlichting op je auto maken............Peet..............8)

enne het is Dynamo....

sorry pete ik ben het gewend..:-) ik zal er op letten.

Rick

Waarom een dynamo als je al een accupakket in je auto hebt zitten ?

Rc Gek zei:
Dat is toch lichter?

Rick

Bedoel je een dynamo ipv. een accupakket ?
Weet je zeker ook niet wat het gevolg is van een dynamo installatie in betrekking met vermogensverlies op je wielen......
Dynamo vreet energie weg bij je krukas

en zo'n motor maakt veel toeren, veel meer dan een fietsenwiel, dus die lampjes zullen ook niet erg lang volhouden vrees ik :?

De meeste kant en klare verlichtingsset's maken gebruik van een 9volt blok.
Wat je eventueel zelf zou kunnen doen is een klein printje solderen wat de spanning verlaagt tot de benodigde 4.8volt die nodig zijn voor voor/achter -licht.
Let wel dat als je dit gaat afnemen van een accupack dat je door het stroomverlies je accupack best snel leegtrekt, alle risico's zoals runaways vandien.

Wat betreft een dynamo ... dat lijkt me niet echt werkbaar.
De omwentelingen zullen zeker niet correct zijn waardoor je lampjes te hard of juist te zacht gaan branden.
Bovendien weegt de gemiddelde dynamo best wel veel, niet iets wat ik zou monteren in iedergeval.

die laatste generatie van fiets dynamo's passen perfect in een smalle wiel naaf en draaien even soepel als een kogellager. Dus zo eentje zou perfect werken en je hebt dynamo's die bij een lage belasting, bv een aantal lampen ( 3V ofzo) al bij laag toerental voldoende spanning leveren en bij hoog toerental de spanning begrenst. Maar kost zoals ik al zei meer dan een herlaadbaar batterij.

misschien een raar idee, maar ik heb op school geleerd dat als je een magneet langs een spoel haalt er een kleine inductiespanning wordt opgewekt,
een fietsdynamo werkt ook zo, alleen heb je daar een enorme wrijving wat je toch snelheid zal kosten in je motor.

nu zat ik te denken of het mogelijk is om op twee punten in je velg een magneet van exact gelijke grootte te plaatsen, zodat je geen onbalans in je wielen krijgt.
op je ophangingspunt is het misschien mogelijk om iets van een spoelconstructie te maken, op de achterwielen zijn minder bewegende delen dus daar zal dat makkelijker gaan.

deze opwekking kost dus alleen wat gewicht en dus weinig verlies(als het zou werken dan).

je krijgt dan wel een ongelijke wisselspanning dus leds zullen niet werken, maar misschien een gewoon gloeilampje...

BlackFox zei:
en zo'n motor maakt veel toeren, veel meer dan een fietsenwiel, dus die lampjes zullen ook niet erg lang volhouden vrees ik :?
fietswiel is groot, dynamo wieltje is klein, draait dus veel harder dan fietswiel.

@Erik, dat gaat niet werken, je krijgt alleen een paar kleine pulsjes, je kan daar nooit een gloeilampje mee voeden

Een Dynamo geeft veel weerstand (gekogellagerd of niet) dus ik zou gewoon je verlichting op een accu laten werken. Kan je ze niet gewoon op je (grotere?) ontvanger accu aansluiten? Wel opletten dat je stopt voordat je accu leeg is natuurlijk :wink:
zo blijft je licht redelijk constant branden en gaat het niet uit als je stopt.

denk ook eens aan de superfelle witte leds, trekken weinig stroom en geven veel licht

Back