DZ500 -> nieuw leven als hellingzwever

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door eric_laermans, 26 aug 2015.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Waarschijnlijk heeft een groot aantal modelbouwers dit model nog wel op zolder liggen. De DZ500 door HobbyKing grootscheeps op de markt gebracht. De DZ500 FPV/ Sport is/ was bedoeld om zowel de FPV-liefhebbers als de liefhebbers van snelheid te bedienen. Als ik afga op de reacties op diverse fora bleek het vinden van juiste CG nog een hele uitdaging.

    Persoonlijk vind ik het origineel nogal... hmmm... robuust. Zeker de romp geeft het geheel een log uiterlijk.
    [​IMG]
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Mede geïnspireerd door Peter Den met de bouw van de prachtige Snow-boot, leek het mij een aardig idee de DZ500 een nieuw leven te geven en om te bouwen. Zo gezegd zo gedaan...

    [​IMG]
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik zit nog met een paar dilemma's. Eerst even wat afmeting:
    Span: 99cm
    Koorde: 31,5cm
    Waarvan elevon: 4,0cm
    CG op dit moment: 5,0cm (= 15,8%)
    Wingload (bij 475gr op dit moment van de bouw): 15 gr/dm²

    Dilemma's:
    1. Wat doe ik met de romp, GFK-weefseltje erop of Oracover? Of zijn er andere suggesties... :)
    2. Elevons, moeten die vergroot worden (12,5% is mss net voldoende?)?
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het zwaartepunt ligt vrij ver naar voren, het neutrale punt ligt op ongeveer 23% bij deze slankheid (en is onafhankelijk van profielkeuze) met de invloed van de vrij lange romp erbij misschien op 22%.
    Een stabiliteitsmarge van 6.2% is veel voor een plank, zeker met die kleine elevons.
    Ik zou ze wat groter maken en snel met het zwp naar achteren experimenteren. Tot zeker 60 mm maar als je durft tot 65 mm proberen.

    Rick
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Thx a lot! Ik ga beginnen op 60mm.

    Verder met verslagje:
    De romp heb ik opgetrokken uit 2,5mm balsa, Depron en Styrodur. 2,5mm balsa is dik, maar er is nog best veel afgeschuurd om alles mooi rond te laten lopen uiteindelijk.

    Dilemma:
    a. romp voorzien van dunne laag GFK-weefsel
    b. romp voorzien van Oracover
    (gewicht is geen issue, ik zit aan de zeer lichte kant: 15 gr/dm² wingload)

    [​IMG]
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Vanavond laatste loodjes.

    Gewicht: 490gr (<16gr/dm²). Toch heb ik nog twijfels of het gaat werken... blijft enigszins lomp geval. Zou wel 's in één klap het middelpunt-aarde kunnen opzoeken.

    Reflex, geen idee of dat voldoende is of misschien te weinig (even op miniatuurfoto klikken voor beter beeld):
    [​IMG]

    CG op krappe 20%

    Totaalplaatje... en nee dat is geen vliegenstrip op de romp, maar gele doorschijnend Oracover van een decennium geleden.
    [​IMG]

    Graag tips en adviezen en anders... tja, dan probeer ik het opnieuw.
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat een waagstuk... zwaartepunt tòch nog iets naar voren en ongeveer 3mm reflex. Tsja en dan sta je aan de helling, amper wind. Dan maar zonder en vanaf het hoogste punt van de helling met een flinke armzwaai, hop het luchtruim in.... Gelukkig :), ze zweeft gemoedelijk. Beetje bijsturen langs het viaduct om toch een klein beetje updraft mee te pikken en rustig beneden landen in het gras. Dit smaakt naar meer. Na vijf worpjes en landingen het voor gezien gehouden, binnenkort meer, maar dan met 3 - 4 Bft. Ik voel dat dit erg lekker gaat vliegen.
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Goed bezig!
    Wees kritisch over de afstelling: zoals Rick al aangeeft: als het naar je gevoel al stabiel vliegt , dan voorzichtig expirimenteren met, meestal naar achteren, schuiven van het zwtpnt.
    Ander aandachtspunt: je vin lijkt te klein; als ie zo voldoet ,prima maar blijf ook kritisch.
    Uit zich eventueel door onverwacht wegbreken.
    Op het oog lijkt je romp niet al te sterk en (kwetsbaar) lang.
    Zolang het voldoet , niks aan doen natuurlijk, maar gaat het stuk, overweeg dan een sterkere en kortere modificatie: wingload mag best naar 18gr/dm hoor.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Onlangs nog even gevlogen aan m'n favoriete helling bij NW 2Bft (met vlaagjes 3 Bft). Ook bij 2Bft blijft de DZ500 vliegen, alleen bij de bochtjes win je dan per saldo weinig hoogte. Vanaf 2 Bft vlieg je zonder moeite hoog boven de helling om vervolgens duikvluchten te maken en in de volgende bocht weer de nodige hoogte te winnen.

    Tussentijds nog even de afstelling gewijzigd en 8gr lood uit de neus gehaald. Zwaartepunt zit nu op 18%. Daarmee heb ik nog een klein beetje reflex nodig, maar hoef ik maar weinig 'up' te geven. Die verschuiving in CG maakt een enorm verschil. Wingload <16gr/dm².

    Toekomst: vliegen bij 3-4 Bft en ervaren wat deze plank qua vliegeigenschappen nog meer te bieden heeft. Ik zal daarbij letten op mogelijk uitbreken vanwege te kleine vin.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Afgelopen weekend, vuurdoop, 4Bft en af en toe 5... Na de eerste rakken 40gr lood bijgeplakt, maar dat bleek ook al snel te weinig. 's Ochtends eerst door de D-box over de gehele wingspan 10mm carbon-buis gestoken. Nu blijven de winghelften ook op hun plek zonder van de carbon-buis af te schuiven. Na een paar vluchtjes besloten dit toestel van 2-3Bft te gebruiken. De plank in het andere draadje is zwaarder, dunnere airfoil en ook sterker en zal het hopelijk goed doen bij 4-5Bft.
     

Deel Deze Pagina