E-36 lichtgewicht vrije vlucht. Zo rap mogelijk omhoog!

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door crins, 22 jan 2016.

  1. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Er is een nieuwe electro vrije vlucht klasse die aan lijkt te slaan in Nederland. 'E-36'
    Span: 36 inch
    Min. gewicht: 120 gram
    Motorloop: max.15 sec.
    Vlucht duur: 120 sec.
    Accu: 2S LiPo

    Nu houdt mijn kennis redelijk snel op bij de keuze van een motor/prop/accu combinatie.
    Ik kan met de trend meegaan en een 1806 met 2300kV kiezen in combinatie met een 6*3 prop.

    Daarnaast wil ik in ieder geval een poging wagen met een veelgebruikte motor 2204 1450 kV met een 7*6 (klap)prop.

    Hierna stopt het bij mij. Met de trailversie van motocalc kom ik niet hel veel verder. Dus kom ik in deze hoek van het forum om hulp en expertise vragen.
    Wat raad je aan?

    p.s. veel lichter bouwen dan 80 gram voor het model zonder electronica wordt een uitdaging....
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.042
    Tja ik had de vrijevlucht pagina ook al even bekeken.
    Het is een erg summier reglement, met zoals ik het zie de potentie om op elke vlucht een accupackje af te schrijven, en meer. Beetje als F5D met NiMh voordat er limiters waren.
    In 15 seconden een lipo leeg trekken lukt best, een keerje. Dat is 240C, zeg
    100 A uit een 375 mAh packje. Totale waanzin...50 A ?!
    Wel indrukwekkende stijgvlucht, zeg 6V, 50 A = 300 W in een kistje van 100 gram. Dat is minstens het niveau van een F5B kist.
    Maar F5B klimt maar 1.5 of 2 seconden, en dan zit het al skyhigh.. Na 15 seconden op meer dan 1000 meter denk ik.
    Even rekenen, 300 watt electrisch, 70% motor en prop rendement, heb je 150 watt effectief. Kun je 100 gram met 150 m/s laten klimmen als er geen luchtweerstand was. Alweer vergelijkbaar met F5B zeg 75 m/s. Inderdaad >1000 meter in 15 sec.
    Mocht je denken dat alles ontploft bij dit soort belastingen, dan kan ik enkel het verhaal van een F5B aanhalen die door een storing de motor niet meer uit kreeg, en tot de limiter moest blijven motorvliegen, zo,n 30 seconden... Bleef net heel...
    Eigenlijk lijkt het me wel gaaf, als een F1C klimmen, maar dan stil, en voor 5 euro per vluchtje best te doen. Dat wakefield rubber F1B is ook best kostbaar en gaat ook maar 2 vluchtjes mee. Tenminste dat was mijn ervaring 25 jaar geleden.

    Tjarko.
    ps eigenlijk hoort dit in het vrijevlucht forum, maar inderdaad bij 3 Kw/kg krijgt het wel wat speed trekjes
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2016
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.042
    Een Neu 705 met een P16 maxon vertraging lijkt wel wat.
    28 gram motor, 17 gram gear, 200 watt.

    Hk turnigy bolt 500 ma lipo,
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2016
  4. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Dag Tjarko.
    Wat een verhaal!
    Eigenlijk wilde ik net afstappen van het gebruik van één energiebron per vlucht.
    (Ik heb een paar jaar fanatiek Wakefield gevlogen....)
    Ik denk dat ik met een derde van de duizend meter starthoogte ook blij ben.
    Dan moet je al redelijk miserabel zweven wil je de resterende 105 seconden niet vol vliegen.
    In stille lucht zou een starthoogte van 50 meter genoeg zijn.
    150-200 watt! De motor die je noemt, is dat een binnenloper?
    Ik heb tot nu toe het idee dat je die alleen gebruikt (in combinatie met een vertraging) als je ruimte beperkt is....
    Is een direct drive buitenloper met een hoog kV en een redelijke diameter een goeie optie? Of een EDF?
    Ik zoek jouw voorstel zeker even op!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    kijk eerst eens hoe sterk dat airframe is voordat je belachelijk veel vermogen erop zet. een buitenloper die een redelijk grote prop kan rondslingeren zou ook goed zijn, eventueel veel spoed met minder diameter. een edf is niet efficiënt genoeg.
     
    crins vindt dit leuk.
  6. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    :)
    Of hoe sterk je het airframe moet maken....
     
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    REO
    Heeft iemand verdere informatie over wat deze nieuwe klasse inhoudt?

    Erik
     
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Op de fai site is het eea te vinden.
    Max 36" spanwijdte, min 120 gram, 2s lipo, 15 sec. motor loop en 120 sec. totale vliegtijd.
     
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.042
    Om flink vermogen uit een klein motortje te halen heb je een hoog toerental nodig. Zo,n Neu binnenloper mag tot 85.000 rpm.
    Dan moet er uiteraard een vertraging aan, met 1:4.4 nog steeds tegen de 20.000 rpm, eigenlijk te hoog voor een fijne prop.
    Buitenlopertje op 20.000 toeren kan ook, maar dat is waarschijnlijk zwaarder.
    En eigenlijk lijkt me 10.000 toeren beter.. Kun je een grotere diameter prop nemen, met meer rendement.
    Tjarko
     
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    En 10.000 lijkt makkelijker haalbaar met een kleine buitenloper. . Scheelt weer het gewicht van een vertraging.
    Welke kV is er nodig om dat te halen bij 7.4 volt? 75% rendement.... eh.?
    Hier houdt mijn kennis weer op.
     
  11. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    REO
    Crins,

    Op de FAI site vind ik de verschillende F3 klassen (F3A motor, F3B zweef etc.) maar niets over E36. Heb je een linkje voor me?
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een buitenloper heeft over het algemeen een iets lager rendement, zeker bij hoge vermogens. Maar omdat hij makkelijker gekoeld kan worden (de lucht stroomt over de wikkelingen) kan hij zijn verlies-warmte sneller kwijt waardoor je er toch vrij veel vermogen uit kunt halen. Hoogste rendement haal je bij een vertraagde binnenloper, hoewel bij kleinere motoren de vertraging vaak simpelweg teveel weegt om het hogere trendement echt uit te kunnen buiten.

    De vraag die je hier stelt laat nogal wat vrijheden, waardoor er heel diverse mogelijkheden zijn. Ik zie nu drie vaste parameters:
    -Leeggewicht 80gram (komt daar alleen de aandrijving noch bij?)
    -350mtr in 15 seconden (~25mtr/sec)
    -2s lipo.

    Om met 25mtr/sec te stijgen heb je grof geschat 500-600w/kg nodig. Hangt natuurlijk ook van de weerstand van het model af en de efficientie van de prop.
    Bij 140gr vlieggewicht dus rond de 80-90W.
    Om een passende motor te vinden, kun je beginnen bij het minimale motorgewicht:
    In (lichte) overbelasting, wat makkeijk kan bij 15sec motorloop, kan een buitenlopertje ongeveer 5W/gr-motorgewicht leveren.
    Je kunt dus op zoek naar een motor van ongeveer: 85W / 5w/gr= 17gram (niet geheel toevallig al aardig in de range van de motoren die je al noemde).

    kv:
    Het toerental onder belasting wordt bepaald door de kv (specifiek toerental) van de motor. Het toerental moet weer passen bij de prop die je wilt gebruiken, om daar een beetje mee te spelen zijn calculators als motocalc heel handig.
    Jij noemt bijvoorbeeld 10.000rpm. Welk kv motor zou daar bijhoren?
    Het belastte toerental ligt een factor ~0.8 lager dan het onbelastte: 10.000 / 0.8 = 12500rpm onbelast.
    Lipospanning onder belasting ~6.6V. Het kv zou dan rond de 12500rpm / 6.6V = 1894 zitten.
    Neem je een motor met een hoger kv, moet je een kleiner propje monteren, bij een lager kv een grotere prop voor een vergelijkbaar vermogen. Grotere props zijn over het algemeen iets efficienter, maar motoren met een lager kv iets zwaarder, dat is dus aan afweging.

    De Lipo, en specifiek de capaciteit:
    Bij 15 seconden motorloop zou ik niet veel hoger dan 50C belasting gaan. Zowel voor enige levensduur, alsook omdat de lipo een veel hogere stroom zolang eenvoudigweg niet kan leveren en de spanning enorm onderuit zal gaan.
    Een zwaar belast lipo´tje zal ongeveer een celspanning hebben van 3.3V/cel. Bij een 2S lipo dus 6.6V. Bij de eerdergenoemde 85W kom je dus uit op een stroom van 85W / 6.6V = 13A.
    De minimale capaciteit komt dan op: 13A / 50C = 0.26Ah (260mAh).
    Niet vergeten dat bij dergelijk hoge belastingen je de lipo goed voor zult moeten verwarmen en ze niet erg lang mee zullen gaan. In de praktijk lijkt 260mAh me marginaal en zou >350mAh wat eenvoudiger zijn in het gebruik.

    Welke motor/prop je kiest hang onder andere af van hoe belangrijk het gewicht van de aandrijving is ten op zichte van de stijgsnelheid en natuurlijk welke props uberhaupt beschikbaar zijn.
     
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Dankjewel voor alle input zover!

    Mooi dat een goeie motor in de buurt ligt van de bekende (indoor) 2204 1450kv
    Deze slingert een 7*6 prop rond op 3S gedurende 3min met een 10A esc. Dus7*7 met 2S voor 15 moet kunnen?

    Ik keek nog naar deze motoren (hoger kv)
    Deze lijkt wat aan de zware kant: BE1806 2300kv
    Zwaar door gears?:Power_system_w_gearbox
    Redlijk?: LDPOWER MT1806 2280kv
    Mooie lichte keuze, hoge kv: LDPOWER T1306 3100kv
    Deze lijkt me prima: Multistar Elite 2204 2300kv


    En deze had ik nog liggen. Die lijkt eigenlijk helemaal ok! Licht, grote diameter voor veel kracht en snel optoeren, hoge kv.
    C2403 2100kv
    Kleinere prop met een hogere spoed dan de voorgestelde 9*5. kiezen. Een 7*6 bijvoorbeeld en het moet gaan als de brandweer!

    Accu's:
    Prima keuze? (en ik heb er hier al vijf van): http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22906__Turnigy_nano_tech_300mah_2S_35_70C_Lipo_Pack.html
    Mooi! Dikke kabels (wel weer zwaarder): http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19117__Turnigy_nano_tech_350mah_2S_65_130C_Lipo_Pack.html
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Lijkt me leuk die E36. Misschien een oude Coupe d'Hiver die ik nog heb liggen ombouwen.
    25 m/s om in 15 sec te stijgen naar meer dan 300 meter lijkt me overdreven voor 2 minuten vliegen.
    Bij 10.000 rpm en 25 m/s stijgen heb je ongeveer 6" spoed nodig.

    Over dikke kabels gesproken, ik heb ooit voor een FMT Kolleg een artikel geschreven over de optimale kabeldoorsnede om het gewicht en vermogensverlies in balans te houden. Na de analyse blijkt dat de optimale dikte wordt verkregen als de vermogen/gewichts verhouding van het model gelijk is aan het kabelverliesvermogen/kabel gewicht.
    Na uitwerken blijkt de optimale draaddoorsnede in mm² onafhankelijk van kabellengte en voor koperen kabel gelijk aan:
    1,2 maal de wortel uit stroom x modelgewicht / accuspanning

    Voor een E36 met 10 A, 0.12 kg en 6.6 V belast wordt dit 0.51 mm²

    Wanneer je onder het minimum gewicht zit kan je natuurlijk een dikkere kabel nemen, maar een dikkere accu zet dan meer zoden aan de dijk.

    Ik gebruik voor deze stromen een Mini-T connector.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45504__Mini_Black_T_Connector_Pack_5_Pairs_.html
    Deze kunnen in tegenstelling tot een rode BEC connector de 10 Amp goed aan en zijn veel compacter dan de gele joekels of gewone T's.

    Ook verwijder ik, bij kleine 2S pakketten, van de balancer kabel de buitenste 2 zodat ik alleen de middelste overhoud die ik dan op de lader aan kan sluiten, al dan niet met een verloop kabeltje, afhankelijk van je lader.
    E36-accu.jpg
    Rick
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Thanks! Handige weetjes weer.
     
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.042
    Op www.ecalc.ch kun je makkelijk motortjes doorrekenen.
    B.v scorpion SII 2205-1900 kv
    Met 8x8 prop zit die echt an z,n grens.
    Nog maar 8300 rpm, die kleine motortjes zakken fors in onder belasting, nog 65% van nullast toerental over.
    Berekende trekkracht, static, 767 gram, dus dat wil wel omhoog.
    Pitch speed 102 km/u reken met 30% slip, met 72 km/ u ofwel 20 m/s verticaal omhoog. Na 15 sec op 300 meter. Als alles goed gaat. .
     
  17. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Misschien dat ik t niet snap. Kan goed namelijk... Maar de esc van 10 tot 12 amp zal toch niet zoveel vermogen leveren op de motor??

    Bernard
     
  19. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Dikkere esc! 20A voor 140W bij 7V!
    Is allemaal wat zwaarder, maar het gaat als de brandweer!
    Ik kies in eerste instantie voor iets minder vermogen.....
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Omdat de opgegeven pitch bij vrijwel alle props is betrokken op de lijn langs de onderzijde van het profiel zal een prop bij de berekende pitch speed nog altijd een flinke trekkracht leveren. Een optimale aanpassing krijg je meestal bij slechts 0 tot hooguit 15% slip.
    Met 8x6" zou je dus beter zitten.

    Rick
     

Deel Deze Pagina