E flite Apprentice S15e met SAFE technologie

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Heli freak, 21 jun 2013.

  1. Heli freak

    Heli freak

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Velsen Noord
    Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en naar de winkel in Bloemendaal geweest om een E flite Apprentice S15e te kopen. Ze hadden er inmiddels in 1 week tijd al twee verkocht, dus had ie er nu maar 2 besteld en die zijn ze ook al weer kwijt. Dit komt waarschijnlijk omdat het een erg goed toestel is om het vliegen te leren.

    [​IMG]

    De E flite heeft een safe mode die ingesteld kan worden in: beginner, gevorderd en expert.
    Hierdoor leer je op een goede en leuke manier vliegen.
    Er zit ook een panic knop op, mocht je de controle over het vliegtuig kwijtraken dan activeer je de panic knop en vliegt het vliegtuig automatisch weer recht.
    Als het vliegtuig de verbinding met de zender verliest, dan is de programmatuur zo ingesteld dat het vliegtuig zelf in een cirkel langzaam naar beneden vliegt en uiteindelijk gaat landen (als er geen obstakels in de buurt zijn :D) of weer verbinding krijgt met de zender.

    De Apprentice wordt geleverd met een Spectrum DX5e zender een 3S 11,1 v 3200 mAh lipo en met een accu lader. Ik heb zelf de DX6i en hier hebben we hem in geprogrammeerd.
    De lader moet ook echt op een accu aangesloten worden om te kunnen laden. Maar met een universele lader zoals een Imax B6 kom je er ook.

    Ik kom in de winkel om het vliegtuig op te halen, zegt ie, zullen we hem in elkaar zetten en er dan even mee vliegen?
    Nou, helemaal perfect toch. Hij heeft hem gemonteerd en we zijn naar een nabij gelegen veld gegaan. Ondertussen was er een klant bijgekomen die de 2e aanwezige Apprentice wilde hebben. Hij is met ons mee geweest om te kijken.

    Het toestel vliegt fantastisch, in beginner stand vliegt bijna als vanzelf, het gaat allemaal lekker rustig en als de wind een beetje meewerkt dan gaat het landen ook erg gemakkelijk.

    Ik vlieg fp helicopter dus een vliegtuig is wel even wat anders en ik was zeker onder de indruk van het vermogen van het vliegtuig. Ik ben gewend dat ik een heli bij mij in de buurt kan houden, dus moest wel even slikken toen ik het vliegtuig verder en verder zag vliegen. Maar zonder problemen kwam ie ook weer terug.
    Hij kan ook goed vliegen bij windkracht 4 tot 6.

    Uiteindelijk ben ik even gaan vliegen en ik moet zeggen, voor iemand die alleen nog maar op de simulator met een vliegtuig heeft gevlogen, ging het aardig goed. Landen was een beetje een probleem door de toch wel sterke wind en een een flinke bomenrij. Maar dankzij de hulp van onze vriend uit Bloemendaal kwam het vliegtuig weer veilig beneden.

    Al met al ben ik er erg blij mee en ik ga hier veel plezier aan beleven, ik heb zelfs besloten om toch maar lid te worden van een club om de fijne kneepjes van deze fantastische hobby te leren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Eek en Elmo

    Eek en Elmo Guest

    Top toestel om mee te leren vliegen. De originele Apprentice vliegt al heel gemoedelijk, een prima trainer toestel. Met het SAFE systeem wordt dit nog veel makkelijker - hier ga je een hoop lol mee beleven!

    Check voor de zekerheid even de scharnieren van de hoogteroeren - kwam op een ander forum tegen dat deze bij iemand had losgelaten, met een crash als gevolg.. Hoeft bij jouw toestel natuurlijk niet te gebeuren, maar een extra controle kan nooit kwaad.
    Heel veel plezier met je nieuwe toestel!
    Mvg. Lennart
     
  3. Heli freak

    Heli freak

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Velsen Noord
    Hoi Lennart,

    Dank je voor de tip, ik zal ze even nakijken, stel dat ze wel los zitten, hoe krijg ik ze dan het beste vast?

    (Toch maar even gelijk gekeken, volgens mij zitten ze goed vast maar als je weet hoe ze door die ander vastgezet zijn, dan hou ik mij aanbevolen voor de oplossing, voor het geval dit eens nodig mocht zijn)

    Ik ga hier zeker veel plezier mee beleven, nu nog wachten op een paar weken mooi weer en dan vermaak ik me wel. :D
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (Belgiƫ)
    Zie ook ervaringen in dit draadje in het beginners subforum:

    maiden-vlucht-apprentice

    De Apprentice is inderdaad een goedmoedig toestel waarmee je onder begeleiding je eerste stappen kan zetten. Bij ons op de club vliegen er ook een aantal.

    succes!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Leuk toestel.
    Maar bij verkeerd gebruik van de technologie die ingebouwd is, komt het onverwijld tot een val uit de lucht die niet meer te kontroleren valt.
    Hoe ze het gelapt hebben weet ik ook niet.

    [​IMG]
    De nieuwe aprentise, die gerepareerd is en het neusje van de oude heeft, met de oudere versie die inmiddels 3 jaar zijn diensten levert.
    Je hebt een goede keuze gemaakt.

    Johan.
     
  6. Eek en Elmo

    Eek en Elmo Guest

    Is het nieuwe toestel een stuk groter dan de oude, of lijkt dat maar zo?

    Het stukje over het hoogteroer vond ik op RCGroups:
    E-Flite Apprentice S 15e RTF With SAFE Technology.... - Page 34 - RC Groups

    Vanaf P34 en daarna worden er wat dingen over verteld. Misschien heb je er wat aan.
    Denk wel dat dit een uitzonderlijk geval is. Ben er verder nog niets over tegen gekomen. Maar wat ik al zei; een keer extra controleren kan geen kwaad.
     
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Misleiding van de camera.

    [​IMG]

    Johan.
     
  8. vlammy

    vlammy

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    141
    Locatie:
    zuidholland
    Zeker een leuk toestel heb er nu al een aardig wat vluchtjes op zitten.
    En heb gisteren even alles op high rates gezet reageerd allemaal wat sneller wat ik nu wel fijn vindt.Landen gaat steeds beter mooi zachte landingen.Ik heb gisteren voor iemand de apprentice s voor het eerst de lucht ingestuurd nou moet ik zeggen dat ik de mijne gewend bent daar waar geen safe technologie in zit.
    En merkte gelijk dat de beginnersmode een goede optie is voor de beginner want je moet echt veel stickuitslag geven om naar links of recht te gaan.
    Toen de zender even overhandigd aan die jongen nou dat ging goed kan ik zeggen mooie rondjes gemaakt en de safe technologie corrigeert goed naar behoren.En het landen is een eitje in de beginnersmode.

    Heel veel plezier er mee Heli freak.
     
  9. Heli freak

    Heli freak

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Velsen Noord
    Ik heb bij mij even goed gekeken, het binnenste van de vleugel is een soort kartonlaag met aan de boven en onderkant daarvan een dunne foamlaag.

    Op de foto's in de link die je stuurde lijkt het net alsof de foamlaag heeft losgelaten, want de stripping mist ook.

    Hehehe wel heel apart.
     
  10. Heli freak

    Heli freak

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Velsen Noord

    Tnx vlammy, dat zal vast wel goed komen
     
  11. Eek en Elmo

    Eek en Elmo Guest

    Behoorlijke misleiding van de foto inderdaad :)

    Wel leuk plaatje om de 2 toestellen naast elkaar te zien. Ik heb zelf de Hobbyzone Glasair als eerste trainer toestel gekozen, maar als ik (of iemand) nu met de hobby zou beginnen, zou ik zeker weten voor de Apprentice gaan. Ik heb het toestel van "vlammy" al een aantal keren in de lucht mogen zien, ziet er echt zo strak en rustig uit, zou er -bijna- jaloers op worden ;)

    Hier ga je echt een hele fijne aan hebben!
     
  12. Heli freak

    Heli freak

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Velsen Noord
    Ik ga het allemaal meemaken :D
    Ik heb net het aanvraag formulier voor een modelvliegclub ingevuld.
     
  13. vlammy

    vlammy

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    141
    Locatie:
    zuidholland
    Dankje Len ha :D maar die Glasair van jou kan je al snel mee stunten en zeker met een beetje wind is die goed te vliegen.
     
  14. Heli freak

    Heli freak

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Velsen Noord
    En vandaag lid geworden van Aero Club Heemskerk.
    Een gezellig stel daar.

    Ik denk dat ik veel plezier ga beleven op het veld en in het clubhuis. :D
     
  15. vlammy

    vlammy

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    141
    Locatie:
    zuidholland
    En Heli freak al gevlogen met de apprentice ?
    Ben erg benieuwd wat je er van vindt ha
     
  16. vlammy

    vlammy

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    141
    Locatie:
    zuidholland
    Ik heb laats nog gevlogen maar elke keer als ik gaat vliegen dan komen
    er een 5 tal vogels aan gevlogen met een hoop kabaal en willen de apprentice aan vallen:D En ze komen echt vlakbij de motor hoor dus bang zijn ze niet.Maar echt dat ik snel gaat landen anders heb ik een vogel tussen de motor zitten.
     
  17. Heli freak

    Heli freak

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Velsen Noord
    Nog niet echt. Wel even vorige week toen ik hem kocht, samen met de man van de modelbouw winkel. Maar waarschijnlijk a.s. zondag. Dan voor het eerst op het veld van de club.
    Ben erg benieuwd. Gaat vast leuk worden :D
     
  18. Heli freak

    Heli freak

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Velsen Noord
    Vandaag voor het eerst gevlogen in de beginner en gevorderden stand. Hij vliegt erg lekker, zelf met de wind die er stond, had ie geen enkel probleem mee.

    Is zeker een goede koop geweest. :D
     
  19. wadapatja

    wadapatja

    Lid geworden:
    7 jul 2013
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oostwold (gem. Leek)
    Mooi om te lezen dat iedereen er eigenlijk tevreden over is.

    Dat geeft de burger weer moed.

    Zelf heb ik al een Corsair maar dan moet ik wel eerst zelf leren vliegen. En dat gaat als het goed is ook met een Aprentice S gebeuren.
     
  20. Zipper2013

    Zipper2013

    Lid geworden:
    10 jul 2013
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Vraag me af is er een BNF versie van de nieuwe Apprentice??? zie hem alleen nog als RTF
     

Deel Deze Pagina