E flite Apprentice S15e met SAFE technologie

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Heli freak, 21 jun 2013.

  1. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Het was vanavond fantastisch vliegweer en nagenoeg windstil.

    Twee lipo`s leeg gevlogen. Wat een heerlijke kist om mee te vliegen.

    Een keer op de intermediate mode gevlogen, maar dat is wel even het koppie er bij houden. Moest twee keer de panic mode gebruiken. Ideaal systeem.

    Ik vind trouwens het verschil tussen beginner en intermediate te groot.
    In de beginner stand heb je een behoorlijke beperking in de uitslagen.
    En in de intermediate stand lijkt het wel weg te zijn.
    Vraag me af wat de expert stand dan doet.
     
  2. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Beste Turbo!

    Het is ibderdaad een heerlijke kist! Heb hem al een tijdje!
    Ik zou jezelf proberwn niet te wennen aan de beginnersstand.. daar leer je niks aan.
    Je moet namelijk de sticks vasthouden om de stuurbeweging vast te houden..
    De gyro zet het vliegbeeld dus gelijk weer op 0-0-0 xyz as...
    Probeer alleen te stijgen en landen in beginnerstand! Naar veilige hoogte vliegen kan ook nog.. maar dan naar de intermediate/expert stand.
    Dan heb je het zo onder de knie.. terug naar beginnerstand als je in de lucht zit is ook slechts een switch omhalen..

    Ik wens je erg veel plezier en succes met het vliegen!

    Groeten Arjen Bron
     
  3. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Hoi Arjen,

    Bedankt voor de tip. Om eerlijk te zijn durfde ik niet te switchen in de lucht van beginner naar intermediate. Maar dat kan dus blijkbaar.

    Dat ga ik dan de volgende keer proberen. Opstijgen lukt trouwens prima in de intermediate stand, het is het landen wat dan lastig is.

    In de beginner stand is de kist ook bijna niet in stall te krijgen en ook bij het landen als je de throttle dicht gooit blijft de prop draaien totdat je geland bent.

    Ik zal inderdaad jouw tip opvolgen om zo snel mogelijk van de beginner stand af te komen. Het is wel relaxt vliegen ;)

    Mvg, Marcel
     
  4. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Hee Marcel ,

    Ja je kan gerust in de lucht switchen. Zorg wel dat je op hoogte bent.. dan kom je niet voor verassingen te staan ;)

    Welke versie heb je gekocht? De rtf? Of de bnf..

    Welke zender heb je ?
    Welke lader gebruik je?

    Groetjes
     
  5. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Ik heb de Apprentice BNF gekocht. Ik heb zelf een Dx6i.

    Heb dus onder de switch momenteel beginner en intermediate staan.
    Onder de flap switch zit de panic mode.

    Ik gebruik niet de bijgeleverde lader maar een eigen KDS 6S lader.
    Deze is praktisch gelijk aan de B6 lader. Laad erg goed en gelijkmatig.

    Heb nog twee extra Lipo`s gekocht van Dynamite, de Dyn9202.

    Dan heb ik alles bij elkaar een behoorlijke lange vliegtijd.

    Mvg, Marcel
     
  6. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Aah goed bezig! Het viel me namelijk op bij de 1e keer laden dat de eflite lader echt RUK is..
    Slechte balance functie...
    Ik heb zelf ook een dx6i. Heb je wel expo ingesteld? Is echt super super fijn! Vooral bij de expert mode.
    Als je de dip switches op de ontvanger gaat veranderen, let er dan heeel goed op dat ze ook echt goed aan of uit staan. Anders lan je rare dingen in de lucht krijgen schijnt!
    Dip switches kunnen soms half staan zonder dat je dat goed ziet.. als die in de lucht de andere kant opschiet of even contact verliest dan snapt je ontvanger het niet meer.. crash boem.. dure grappen.

    Bovenstaand verhaal ergens gelezen op een amerikaans forum..
    Gelukkig nooit gehad!
     
  7. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Ja, dat met die lader had ik al op diverse fora gelezen.

    Kan je mij wat meer vertellen over het instellen van expo?
    Wat heb je precies ingesteld en wat is het resultaat?

    Nog andere tips?

    Mvg, Marcel
     
  8. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Ik heb mijn zender nu niet bij de hand.. ik stuur zo wel even mijn instellingen.
    Ken je het principe van expo?
     
  9. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Ik neem aan dat je met expo de uitslagen van de servo`s instelt.

    Maar omdat de Safe ontvanger het zelf ook al doet, werkt dat elkaar niet tegen?
     
  10. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Het zijn niet de uitslagen van de servo. Niet direct althans.
    Voorbeeldje:
    Zonder expo op een kanaal (laten we ailerons nemen), de stick in het midden is 0% aansturing.
    Stick vol naar links is -100% aansturing.
    Stick vol naar rechts is +100% aansturing.

    Die lijn tussen de 0 en de 100 is een lineaire lijn.dus recht.

    Als je nou bijvoorbeeld 30% expo op je kanaal geeft.
    Dan krijg je geen rechte stijgende lijn.
    Maar een kromme lijn die eerst (tot 30%) minder stijl omhoog gaat en daarna de weg vervolgt naar de 100%.

    Wat dus feitelijk uitwerkt in een rustig middengebied voor je stick! Veel minder fel reageren in de lucht betekend dus ook minder kans op crashes door stuurfoutjes.

    Ik hoop dat je het een beetje begrijpt? Dat ik het in ieder geval een beetje heb kunnen uitleggen ;)

    Groeten
     
  11. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Dat is me volledig duidelijk. Goed uitgelegd.

    Dat is dus inderdaad waar ik problemen mee heb in de intermediate stand.
    Het zeer fel reageren van de kist op de sticks.
    Nu stond er bijna geen wind, maar als er meer wind staat vraag ik me af of het nog goed bestuurbaar blijft.

    Als je je zender weer bij de hand hebt, zou je dan je instellingen willen posten?
    Dan ga ik ook de expo stand proberen.
     
  12. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Marcel je hebt PM
     
  13. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Gisteren de instellingen van Arjen gekregen. Hieronder de foto`s van de instellingen. Heb ze al in de zender staan, nu alleen nog even tijd en goed vliegweer.

    Ter voorbereiding van ledstrips die ik op de vleugels en romp wil plakken heb ik een schakelaar in de body gebouwd waarmee straks de strips aan en uit gezet kunnen worden. Hiervoor moest de regelaar er even uit en heb daarna de regelaar en het kapje wat er overheen zit weer gelijmd met Bison Polymax.
    Dit lijkt zeer sterk op wat er origineel op zit. Het is geurloos en blijft een beetje flexibel, spierwit, en tast het schuim niet aan. Hier kan je eventueel ook andere onderdelen weer mee vast lijmen, zoals bv het neusstuk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Gisteren gevlogen en het werkt prima in de intermediate stand, maar je moet absoluut geen dual rate funtie gebruiken in de beginner stand.
    De uitslagen van alle flaps is in de beginner stand al zo geknepen, dat als je dat nog verder doet het heel lastig besturen word.

    In de middelste stand werkt het wel prima, omdat je dan ineens zoveel uitslag krijgt dat het lastig vliegen is. Je geeft dan veel te snel te veel corrigerende uitslagen.

    Ondertussen bezig om led strips te monteren. Lijkt mij wel leuk als het schemerig word om dan nog even door te kunnen vliegen.
    Schoot me ineens te binnen dat ik nog led strips van de Ikea had liggen.
    Deze zitten op een 12V adapter. Dit heb volledig uit elkaar gehaald.
    Netjes een jst stekker aan gemaakt. De strips en de ledjes zijn mooi wit, dus past er goed bij. het leuke is dat met de controller je elke gewenste kleur kunt aan zetten. Je kan zelfs de kleuren laten overlopen.
    DIODER Led-lichtlijst, 4-delig - IKEA

    Als ik klaar ben plaats ik de foto`s.
     
  15. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Ik heb de tail dragger modificatie uitgevoerd. In eerste instantie had ik hem uitgevoerd zoals ze op rc-groups hadden gedaan. Met een Sulivan tail wheel houder en een veertje in het roer. Dit werkt prima op een harde ondergrond maar niet op gras. Er zit gewoon te veel speling in de veer en je roer krijgt het dan ook zwaar te verduren. Zie onderstaande foto.

    [​IMG]


    Ik heb het nu opgelost met een directe verbinding van de Tail Wheel naar de servo voor het roer.
    Ik heb het hiervoor het originele armpje gebruikt die normaal op het voorste wiel gemonteerd zit. Deze heb ik op aan de veer geschroefd op de Sulivan houder. Vervolgens loopt er een flexibele servo stang van het wiel naar de servo. Dit is volgens mij de perfecte oplossing.
    Ik heb trouwens ook de Sulivan houder op een metalen plaatje gemonteerd en deze aan de onderzijde gekit. Om te voorkomen dat het achterste stukje schuim veel te veel druk te verduren krijgt. Helemaal met een harde landing. tevens heb ik ook een carbon staafje naast het verticale roer gelijmd om meer stevigheid te krijgen. Deze kan veel te veel heen en weer bewegen.
    Ik heb er ook steviger wielen onder gezet, maar niet te groot.


    Zo is ie dus geworden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ook glasvezeltape gebruikt omdat anders de randen door de elastieken te ver worden ingedrukt.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Aug 2020 even nieuw leven hier brengen...

    Heb dus een gebruikte Apprentice gekocht met een DXe zender erbij.
    Alles nagekeken en dacht dat alles in orde is, de vorige eigenaar had er naar volle tevredenheid mee gevlogen zei hij.
    Gisteren avond dus gevlogen met de kist en merkte dat ik hem niet de bocht om kreeg en hij wilde niet naar beneden komen ondanks dat ik diep gaf.
    Op de grond gekeken en nu bleek mijn hoogte roer niet meer naar beneden te gaan!
    Alles uit gezet weer opgestart en toen werkte alles normaal.....?

    Echter de safe komt in als je meer dan 25% gas hebt gegeven en blijft dan ook actief.

    dit komt uit manual

    IMPORTANT: SAFE technology is not active until you advance the throttle past
    25%. Once it is active, the control surfaces may move on the aircraft. This is
    normal. The SAFE technology will remain active until the ESC is turned off.


    Hierna deed mijn hoogte roer weer zoals boven beschreven ik kon geen diep meer geven.
    Na wat googlen heb ik gevonden wat het probleem is en waardoor het wordt veroorzaakt.
    Op RCgroups vond ik de oplossing nadat ik daar de vraag had uitgezet hoe?
    De PANIC knop staat dus in reverse,

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3018616-DXe-Issue-with-Apprentice-S-15e#post45304213

    Nadat ik dus de PANIC knop gereversed heb bleek het nu dus weer te werken zoals het hoort.
    test vliegen als het weer het weer toelaat.

    mvg Hans

    ps. nadat ik op de homepage van Spectrum bij deze zender gekeken heb, bleek er inderdaad een addendum te zijn aangaande de mogelijkheid om de zender te programmeren.

    https://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdId=SPM1000#prod_manuals
     

Deel Deze Pagina