E-flite Beaver DHC-2 25e

Goedemorgen allen,

Al een tijdje geregistreerd op het forum, al ben ik niet heel actief geweest. Daarom wil ik me nogmaals even voorstellen; Ik ben Stefan uit het mooie Oosterbeek. Ik heb me hier geregistreerd om wat meer te weten te komen over mijn Kyosho Inferno 1/8 auto (en omdat ik wat afstelproblemen had). Deze heb ik al een tijdje niet meer. Omdat het toch weer begon te kriebelen om 's avonds eens fijn te knutselen en straks te (leren!) vliegen heb ik een E-flite Beaver aangeschaft. In dit topic wil ik de vorderingen bijhouden. De kist is volledig kaal aangekocht dus ik zal nog het e.e.a. moeten verzamelen.

De Beaver is met z'n spanwijdte van 1.73m een forse kist:)

Naamloos4.jpg

Vandaag de eerste onderdelen maar eens besteld. Een 900 kV buitenloper met een 12x7 prop. Ook een aantal servo verlengkabels. Eens kijken hoe dat gaat passen.

Leuk Stefan. Kan je eens een linkje naar je motor plaatsen ?

Leuke kist , vliegt goed.

Mvg,

Bart

Vandaag de motor, prop en wat bedrading binnen gekregen. Motor komt te ver naar binnen dus ik heb wat spacers nodig. Morgen maar eens knutselen!

Gisteravond nog wat bezig geweest met een motorsteun. Ik ben nog nooit zo vaak in zo'n korte tijd in de bouwmarkt geweest. Het zit allemaal niet echt mee. Gister wat geprobeerd met 4 kogelhulzen die ik nog had liggen vanuit Amerika. Ben er nu een beetje klaar mee, dus ik denk dat ik een kant en klare passende motorsteun koop.

Bijlagen

• image-2015-05-20.jpg
    image-2015-05-20.jpg
    80 KB · Weergaven: 128
Eindelijk een fatsoenlijke motorsteun kunnen fabriceren. Ik had nog een oude turbo liggen en stuk wastegate bleek geschikt.

Bij de montage van de motorkap zit er alleen erg weinig ruimte tussen de prop en de motorkap. Gaat dit goed?

IMG39761.jpg

IMG39781.jpg

IMG39801.jpg

De afstand tussen de motorkap en de prop is prima, het is niet veel maar wel genoeg.

Waar ik wel een beetje "bang" voor ben is de ring achter de prop. Dat lijkt mij een ring die voor de prop pal achter de moer moet komen. Hij is taps om de druk van de moer, met een kleine diameter, over een groot oppervlak van de prop te verdelen.

Hier is een spinnermoer gebruikt dus is die ring niet nodig. Maar om de prop op voldoende afstand van de motorkap te krijgen heb je hem achter de prop gemonteerd. Normaal zou de hele naaf van de prop in contact met de motor zijn en de kracht dus over het hele oppervlak verdelen. Het probleem is nu dat er maar een heel klein contact oppervlak is tussen de ring en de prop. Er komen dus vrij grote krachten op een klein oppervlak. De prop kan hierdoor beschadigen en mogelijk zelfs breken. Zeker als het een houten prop is.

Het ziet er wel naar uit dat je de dikte van de ring nodig hebt om de prop voldoende ver naar voren te krijgen. Daarom zal je een voldoende dikke ring(en) moeten gebruiken met minimaal dezelfde oppervlakte als de achterkant van de spinnermoer of het oppervlak van de motor waar de prop eigenlijk tegenaan zou komen.

Beste Ernst,

Dat is inderdaad logisch. Meer oppervlak is ene hogere wrijvingskracht tussen prop en motor. Ik ga de nu gebruikte ring vervangen voor een "normale" ring. Bedankt voor je reactie.

Groeten, Stefan

Back