E-Flite Habu 32

Hey Imre,

Ik ga binnenkort ook een 3KW aandrijving van Wemotec proberen.

Ik heb de eerste 2 rondjes steeds last van mijn neuspoot die niet helemaal wil intrekken (en deur blijft open). In eerste instantie leek retracts intrekken in rugvlucht wel altijd te werken. Echter na enkele vluchten werkte die truuk ook niet meer. :mad:

Ik heb gisteren de veer die de deur opdrukt vervangen door een zelfgemaakte torsieveer van 2x0,3mm, dit lijkt beter te werken (Tip van Heino). Vandaag maar weer eens proberen ...

Grtz,
Emile :cool:

Vanmorgen de oorzaak van de neusretract gevonden, de as van de neuspoot raakte te schroefspindel.
Na inkorten van het asje gaat de retract zonder kreunen uit/in en deurtje 100% dicht. :p

Verder heb ik afgelopen weekend met dwarswind gemerkt dat je dan beter niet met VOL flaps kunt landen. De Habu begint dan namelijk wat te zwabberen.

Mvg,

Hoi Emile

Mooi dat je het probleem met het neus wiel gevonden hebt,dit zal een stuk handiger gaan dan op zijn kop te moeten vliegen om het neuswiel te kunnen in trekken.

Welke aandrijving is dat van wemotec Emile

Gr Imre

Hoi Imre,

Dat weet ik nog niet precies, ik ga een nieuwe 8s aandrijving testen.
Ik denk dat het een HET 650-60-1600 motor is ...

Die HET 650 reeks schijnt super efficient te zijn en lopen mooi stillekes.

Overigens hebben we gisteren mijn Habu gemeten. Hij heeft aan de zijkanten 75dB bij volgas op 7 meter. Terwijl aan de achterkant werd maar 71dB gemeten? Voorkant hebben we niet gemeten. Ik zal de meting nog wel eens overdoen met windstil weer.

Grtz,

Overigens hebben we gisteren mijn Habu gemeten. Hij heeft aan de zijkanten 75dB bij volgas op 7 meter. Terwijl aan de achterkant werd maar 71dB gemeten? Voorkant hebben we niet gemeten. Ik zal de meting nog wel eens overdoen met windstil weer.

Grtz,

Hallo Emil,
Wat je daar aan de zijkant gemeten hebt is feitelijk het lawaai van stallende lucht rond de inlaten! En dat maakt inderdaad meer lawaai dan de uitlaat van een fan! Overigens verdwijnt dit geluid zodra de het vliegtuig in de lucht eenmaal een beetje snelheid oppikt.
Probeer maar eens uit met alleen een fan op een testbok. Dan meten (of gewoon luisteren :mrgreen:) met en zonder inlaatring. Het verschil is dramatisch en ontstaat alleen door dat lucht die niet recht van voren (maar dus van opzij) toestroomd naar de fan, stalled rond de scherpe rand van de fan.

Het is daarom ook niet echt zinvol om een EDF kist op de grond te onderwerpen aan geluidskeuringen. Dit is totaal niet representatief voor het daadwerkelijke geluid in de lucht.
Grtz, Hans

Back