Hallo allemaal.
Ik zag dat mijn laatste post in dit Topic dateert van november 2012.
Tijd om weer eens te reageren.
Heb afgelopen weekend op het grote veld mijn E-flite Gee Bee R2 haar Maiden vlucht laten maken.Ze stond dus al vanaf november vorig jaar stof te happen in de hangar.
Was mooi weer afgelopen weekend en er stond nauwelijks wind.
De eerste start maar vanaf asfalt gemaakt en moet zeggen dat het toestel erg snel loskwam van de grond.Vermogen genoeg vond ik en dat zelfs met de stock motor wat me eigenlijk wel verbaasde.
Het viel me gelijk op dat het toestel erg goedmoedig reageert.
Heeft een super mooi en fraai vliegbeeld en trok veel bekijks van de vliegmaatjes.
Tijdens het vliegen merkte ik wel dat als de snelheid er iets uitging het toestel neiging had om over een vleugel weg te vallen.
Correctie was snel te maken en vond het geen negatief punt.
Het landen was werkelijk een eitje te noemen en het toestel is gewoonweg stapvoets te vliegen en valt dan zelfs niet over een vleugel weg.Moet ik er wel bijzeggen dat men dan het toestel recht in vlucht dient te houden.
Ik weet haast zeker dat als men tijdens het landen iets teveel Aileron geeft het toestel weg zou kunnen vallen over een vleugel.
Maar tijdens het landen niets van gemerkt en deze Gee Bee is heel goed uit te melken tijdens de landing.
Zij is zijdezacht op haar wielen neer te zetten.
Diezelfde dag ook het toestel uit de hand weg laten vliegen.Dus met handstart weggooien.
Dat gaat al helemaal vanzelf.
Niets geen vreemde zaken tijdens de handworp en het toestel vliegt strak het luchtruim in.
Het landen heb ik ook op het (te hoge) gras geprobeerd omdat ik niet telkens naar de weg wilde lopen om daar te landen op asfalt.
Omdat deze Gee Bee heel goed uit te melken is en een zeer lage maar toch stabiele vliegsnelheid heeft was het mogelijk om haar bijna als een helikopter op het gras neer te zetten.
Natuurlijk niet helemaal vertikaal want er zit altijd gang in, maar met iets wind op de kop tijdens de landing scheelde het niet veel.Stapvoets genoemd was niet overdreven zoals zij binnenkwam met landingssnelheid.
Het toestel rolde dan tijdens het neerkomen wel over haar neusje heen, maar bracht geen enkele schade toe aan het toestel.
En ik heb toch wel een dikke 8 landingen op die manier in het gras ermee gemaakt.
Ik vlieg haar met een Turnigy Nano 2S 300Mah 35-70C Lipo packje.
Voldoet super en werkelijk vermogen genoeg als het even WOT gaat.
Ik vlieg 4 minuten vrolijk rond en er gaat daarna zo'n 200Mah terug in het Lipo packje.
Grotere Lipo packjes zouden vast wel mogelijk zijn, maar omdat ik al mijn Micro vliegtuigen op dezelfde Nano packjes vlieg houdt ik 300Mah aan.
Al met al een zeer geslaagde aankoop deze E-flite Gee Bee R2 en had vantevoren niet durven vermoeden dat zij zo goed en mooi zou vliegen.
Ik dacht echt dat het een lastige dame zou zijn om te vliegen maar de 3-assen Gyro zal hierbij een positieve bijdrage aan leveren.
Zou ik deze E-flite Gee Bee R2 adviseren als beginnertoestel?
NEE.
Het is best wel een delicaat toestel en er lopen boven en onder spanlijnen die best wel Crash gevoelig zijn.Ook de vleugels zijn best wel dun van materiaal en kunnen weinig hebben.
Netjes kunnen landen is dan echt wel een must en beginnende piloten hebben juist daarmee de meeste moeite.
Dan zou ik nog eerder een E-flite Sbach342 aanraden als beginnerstoestel en dan de roeruitslagen ervan lekker tam zetten.
Ik ga nog erg veel schik beleven met deze Gee Bee R2 aankomende lente/zomer.
Vr Gr D