E-flite UMX GEE BEE

Hallo Heren.
Iemand van jullie die al reeds met een E-flite UMX Gee Bee vliegt?
Hoor graag wat de ervaringen zijn omtrend dit toestel.
Vr Gr D
 
Och Here...........
Vliegt er dan niemand met de E-fllite UMX Gee Bee?
Toestel schijnt al een dik half jaar op de markt te zijn en loopt dus al een tijd mee.
Vraag me dan af wat de reden is waarom het zo'n 'impopulair' toestel is bij de Micro piloten alhier.
Vr Gr D
 
Wij vliegen er al weer bijna een jaartje mee. In December 2011 tijdens de EIM gevlogen met een prototype van Mike McConville. Leuk vliegtuig, vliegt heel goed en strak. Later enorm opgevoerd met andere regelaar, akku en motor. Door het toegenomen gewicht slaat hij nu wel vaak over de kop bij de landing op gras wat standaard niet het geval was. Met de standaard aandrijving uitstekend geschikt als indoor pylonracer.
 
Bert!!
Super bedankt voor je reactie.
Oke..........helemaal duidelijk.
Jij noemde een opgevoerde versie.
Mag ik vragen wat dan de upgrade set up was van motor/regelaar en Lipo pack?
En ik zag laatst een E-flite UMX MIG15 op You Tube.
Die vlogen ze stock op een 3S Lipo packje.
Het bordje en servo's werden niet gefrituurd maar op WOT hield het 3-assen Gyro systeem het niet bij.Toestel ging dan echt vreemd doen.
Dat was dus echt gemaakt en berekend op 2S Lipo.

Hoe zit dat dan bij die Gee Bee van jullie toenertijds met het sneller maken?
Of bleven jullie vliegen op 2S Lipo packje?
Hoor graag je relaas.
Vr Gr D
 
We zijn wel op 2s gebleven. De regelaar vervangen door een hobbyking 6A, de motor door een 15gram e-power en de akku door een 65C 350mAh type. Ik moet zeggen dat de standaard versie indoor beter bevalt, de race versie is toch wel een beetje een bommetje om te landen.
 
Bert, dankjewel voor je reactie.
Ik zal de Gee Bee straks eerst maar eens stock houden.
Wil wel een GWS 5030 propje uitproberen.
Maar dat komt tzt allemaal wel.
Starten en vliegen maak ik me geen zorgen om.
Het landen..........dat is volgens mij het lastigste met die kleine dikke duivel.
Vr Gr D
 
Hallo allemaal.
Ik zag dat mijn laatste post in dit Topic dateert van november 2012.
Tijd om weer eens te reageren.
Heb afgelopen weekend op het grote veld mijn E-flite Gee Bee R2 haar Maiden vlucht laten maken.Ze stond dus al vanaf november vorig jaar stof te happen in de hangar.
Was mooi weer afgelopen weekend en er stond nauwelijks wind.
De eerste start maar vanaf asfalt gemaakt en moet zeggen dat het toestel erg snel loskwam van de grond.Vermogen genoeg vond ik en dat zelfs met de stock motor wat me eigenlijk wel verbaasde.

Het viel me gelijk op dat het toestel erg goedmoedig reageert.
Heeft een super mooi en fraai vliegbeeld en trok veel bekijks van de vliegmaatjes.
Tijdens het vliegen merkte ik wel dat als de snelheid er iets uitging het toestel neiging had om over een vleugel weg te vallen.
Correctie was snel te maken en vond het geen negatief punt.
Het landen was werkelijk een eitje te noemen en het toestel is gewoonweg stapvoets te vliegen en valt dan zelfs niet over een vleugel weg.Moet ik er wel bijzeggen dat men dan het toestel recht in vlucht dient te houden.
Ik weet haast zeker dat als men tijdens het landen iets teveel Aileron geeft het toestel weg zou kunnen vallen over een vleugel.
Maar tijdens het landen niets van gemerkt en deze Gee Bee is heel goed uit te melken tijdens de landing.
Zij is zijdezacht op haar wielen neer te zetten.

Diezelfde dag ook het toestel uit de hand weg laten vliegen.Dus met handstart weggooien.
Dat gaat al helemaal vanzelf.
Niets geen vreemde zaken tijdens de handworp en het toestel vliegt strak het luchtruim in.
Het landen heb ik ook op het (te hoge) gras geprobeerd omdat ik niet telkens naar de weg wilde lopen om daar te landen op asfalt.
Omdat deze Gee Bee heel goed uit te melken is en een zeer lage maar toch stabiele vliegsnelheid heeft was het mogelijk om haar bijna als een helikopter op het gras neer te zetten.
Natuurlijk niet helemaal vertikaal want er zit altijd gang in, maar met iets wind op de kop tijdens de landing scheelde het niet veel.Stapvoets genoemd was niet overdreven zoals zij binnenkwam met landingssnelheid.
Het toestel rolde dan tijdens het neerkomen wel over haar neusje heen, maar bracht geen enkele schade toe aan het toestel.
En ik heb toch wel een dikke 8 landingen op die manier in het gras ermee gemaakt.

Ik vlieg haar met een Turnigy Nano 2S 300Mah 35-70C Lipo packje.
Voldoet super en werkelijk vermogen genoeg als het even WOT gaat.
Ik vlieg 4 minuten vrolijk rond en er gaat daarna zo'n 200Mah terug in het Lipo packje.
Grotere Lipo packjes zouden vast wel mogelijk zijn, maar omdat ik al mijn Micro vliegtuigen op dezelfde Nano packjes vlieg houdt ik 300Mah aan.
Al met al een zeer geslaagde aankoop deze E-flite Gee Bee R2 en had vantevoren niet durven vermoeden dat zij zo goed en mooi zou vliegen.
Ik dacht echt dat het een lastige dame zou zijn om te vliegen maar de 3-assen Gyro zal hierbij een positieve bijdrage aan leveren.

Zou ik deze E-flite Gee Bee R2 adviseren als beginnertoestel?
NEE.
Het is best wel een delicaat toestel en er lopen boven en onder spanlijnen die best wel Crash gevoelig zijn.Ook de vleugels zijn best wel dun van materiaal en kunnen weinig hebben.
Netjes kunnen landen is dan echt wel een must en beginnende piloten hebben juist daarmee de meeste moeite.
Dan zou ik nog eerder een E-flite Sbach342 aanraden als beginnerstoestel en dan de roeruitslagen ervan lekker tam zetten.
Ik ga nog erg veel schik beleven met deze Gee Bee R2 aankomende lente/zomer.
Vr Gr D
 
Ondanks dat ik mijn E-flite Gee Bee R2 fabrieksaf al erg goed en fijn vind vliegen heb ik er na het doorspitten van vele pagina's op het RCGroups Forum maar eens een GWS-5030 propellor opgezet.
Dit schijnt er nog beter door te gaan vliegen en de performance gaat ermee omhoog.
Helaas door dit vieze smerige winterweer geen mogelijkheid om het toestel te testen.
Is dus met volle geduld wachten op betere vliegcondities want die nare sneeuw en harde wind maken het onmogelijk.
Vr Gr D
 
Back
Top