e-lb, timer of besturen via lijn?

hallo allemaal,

mijn naam is Jacar. Ik ben momenteel bezig met een kleine lb'er die bovendien electrisch is.
dit heeft een aantal redenen:
ik hou van kleiner omdat je dan makkelijker ergens kan vliegen en elektrisch omdat dat stiller en vooral makkelijker is voor mij is (in je eentje te vliegen)

Ik ben nu druk bezig met mijn vliegtuigje (een eiegen ontwerp team racer/semi stunter)
en nu sta ik voor de keus een timer aan te schaffen of voor een optie waar ik helaas niet zoveel over kan vinden en dat is het aansturen via het handvat en de lijnen.

is er iemand die mij hier meer over kan vertellen of misschien een duidelijke link voor mij heeft?

mocht er interesse zijn dan kan ik ook foto's en verdere gegevens van mijn vliegtuig hier plaatsen.

mvg
Jacar

Laatst bewerkt:
Ik vlieg indoor en ook buiten electrisch met de lijn en doe dat met een timer. Robert-Jan heeft enkele timers ontwikkeld en de eerste heb ik getest en goed bevonden......
Nu heb ik er 2 eentje voor indoor en eentje voor buiten.
De indoor versie heeft een 5 seconden opstart tijd en de buiten versie heeft dat langer, dat wilde ik perse zo zelf. De reden hiervoor is de lijnlengte. Eigenlijk is die 5 seconden voor binnen net iets te kort. De 15 seconden of wat het is voor buiten is voldoende tijd om van het model tot het handvat te lopen en dat weer op te rapen.

Het regelen vanuit het handvat wordt ook wel gedaan, Ik kom nu effe niet meer op de naam (Bruno of Salvatore Help....), maar een belg doet dat tot in perfectie. hij vliegt carierdeck en doet dat electrisch en regelt de motor vanaf het handvat. De vliegaccu is aan boord van het model. In feite heeft hij dus een servotester ingebouwd in zijn handvat waarmee hij de regelaar aanstuurt. Hij is er zo goed in dat hij zelfs ermee kan prophangen.

ik heb contact gehad met JanO en het is me nu redelijk duidelijk, het is nu alleen nog een kwestie van de laatste onderdelen bestellen en af werken zodra hij af is zal ik wel weer wat laten horen

mvg
Jacar

Breng alles wat je al hebt mee naar de 1e LB dag van 2009.
We zijn best nieuwsgierig!

oja ik zie het, helemaal over het hoofd gezien... ik ga proberen te komen!

maar nu heb ik nog een klein vraagje: is er iemand in Den Haag en omstreken die mij zou kunnen helpen met het coveren van mijn romp en vleugel?
tegen een vergoeding uiteraard.

mvg
Jacar

idd, dat is alleen maar goed!
bij mij "om de hoek" zit ook een luchtscouting waar ze ook regelmatig vliegen.
maar ik heb niks met scouting:P

het schiet al redelijk op nu ik ben druk bezig met mijn vleugel.

mvg
Jacar

goede morgen allemaal,

ik heb het frame nu nagenoeg af (nog beetje bijwerken hier en daar en ik moet de tuimel nog bevestigen)

ik zit er nu alleen mee dat ik geen idee heb waar mijn zwaarte punt moet liggen...
is er een manier om deze te bepalen ( niet waar die nu ligt maar waar die het beste zou moeten liggen)

hier ook nog wat plaatjes
DSC02131.jpg

DSC02132.jpg

de vleugel is overigens 36cm lang
DSC02133.jpg

de romp is 32cm lang
DSC02134.jpg

en zo moet het straks inelkaar
DSC02136.jpg

met een beetje geluk krijg ik vandaag nog alle onderdelen binnen. (volgens track en trace is het nu onderweg) en vandaag komt ook als het goed is mijn dremel versatip bij quartel binnen.

zeg maar wat jullie ervan vinden, nu kan ik nog aanpassingen maken.

mvg
Jacar

Laatst bewerkt:
Met wat ik er van kan zien, kom ik tot twee conclusies:

Te klein Dit krijgt met een beetje electroaandrijving een veel te hoge vleugelbelasting.
Niet stevig genoeg als trainer Zo'n vleugelconstructie gaat bij de eerste de beste niet perfecte landing aan diggels.

Kortom, het lijkt er op, maar het is het net niet.

Ik zou even wachten tot na de LB dag.
Dan heb je een hoop gezien en begrijp je waaraan zo'n model moet voldoen om een kans op succes te hebben.

Het is verstandig om in een nieuwe tak van het modelvliegen eerst een beproefd ontwerp na te bouwen en pas als daarmee de nodige ervaring is opgedaan, zelf verder te gaan experimenteren.

Ik weet niet wat voor een motor je in gedachte hebt. maar hij is erg klein.
Dit vliegt erg onrustig met een beetje wind. Door de lijnen heb je een behoorlijke lucht weerstand.
Als ik het model zo zie zou ik er een borstel motor op zetten ik denk iets van een speed 280. Neem er een met een hoge spanning dan is de stroom het kleinst. En dan met koper lijnen vliegen en de accu in een rugzak. Hij zal dan alleen rondjes kunnen vliegen een looping zit er met zo'n klein modelletje niet in. Verder deel ik Bruno zijn mening hij zal niet lang heel blijven als trainer. Ik heb een combat op deze manier gemaakt met een speed 400. vliegt erg leuk. Ik kon er het hele stunt programma mee vliegen maar ik heb een model nog nooit zo vaak geplakt. Elke keer als ik met de kinderen was wezen vliegen kon ik plakken.
ddRX9PGux0Y[/media] - Control Line equipment
6kdQvnJbthc[/media] - Control Line F2B

Persoonlijk vind ik een elektro model geen beginners model. de asjes zijn vrij zwak en je hebt bij elke harde landing schade. Bij brandstof modellen kan je alles wat robuuster uitvoeren. En blijft de schade beperkt tot een prop. Kom naar Almere dan zullen we je voor doen hoe je een combat met 100 km/hr de grond in vliegt het gras er af veegt start en weer verder vliegt.

Groet Robert-Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet dat we je project meteen gaan afkraken hoor. Ziet er leuk uit en meteen het mooiste vliegtuig ooit als model. Goede keuze haha

Maar een tip: Durf licht te bouwen! Wat een dikke ribben liggen daar in zeg...

Trouwens, die scoutingclub bij jouw om de hoek is een enorme bron van informatie.
Die jongens werken samen met het Flybywire team wat ook het weekend van 30 mei organiseren.
Weet zeker dat je daar zo aan kan kloppen voor info over het lijnbestuurd vliegen en dat je dan echt neits met scouting verder te maken krijgt....

allemaal erg bedankt voor jullie opmerkingen!

paar dingentjes

ga even na dat mijn motor zo'n 10gr weegt en dat ik met veel kortere lijnen zal gaan vliegen (word waarschijnlijk geisoleerd visdraad)

ik realiseer dat ik ben vergeten te vermelden dat dit niet mijn trainer word ik heb nog een lading depron liggen waar ik een wat robusteren trainer (wel van een tekening maar dan maatje kleiner) van zal gaan maken.

ik realiseer idd dat mijn ribben aan de erg massieve kant zijn... 5mm maar dat had ik nog liggen en anders zou het 1mm worden...

mvg
Jacar

Back