e-lb, timer of besturen via lijn?

Sparkie, kijk eens in het indoor LB draadje voor meer inspiratie. ik heb daar een schockflyer omgebouwd naar lijnkist en vlieg daar in de winter mee binnen en in de zomer als het bijna windstil weer is buiten. Daarnaast heb ik voor buiten een ander model gebouwd, dat model heet de Shimi en staat in een engels tijdschrift. Weet nu helaas niet direct welk tijdschrift het is, zal dat morgen eens opsnorren voor je en als je interesse hebt de tekening overtrekken voor je.
De schockflyer vlieg ik zo met een standaard aandrijving van de schockflyers en een CC Phoenix 10 regelaar waar ik de lijnbesturingssoftware in gezet heb. Het buiten model moet worden voorzien van een nieuwe iets sterkere motor en krijgt dan ook een Cc regelaar met die software.

graag, ik heb namelijk nog geen "mooie" trainer kunnen vinden.
het valt me op dat er niet super veel tekeningen in de omloop zijn en zeker van trainers...

of ik zoek gewoon op de verkeerde plaats...

Jacar

Even een PB-tje aan 'stunthenk' en je hebt er meer dan je in een week kunt bouwen.
Henk heeft een geweldig assortiment tekeningen tegen een heel schappelijke prijs, dus daarom hoef je het niet te laten.
Als je volgende week zaterdag naar Almere komt, heeft hij er vast wel een stel van mee.
En vliegende voorbeelden.....

Laatst bewerkt:
nu sta ik voor de keus een timer aan te schaffen of voor een optie waar ik helaas niet zoveel over kan vinden en dat is het aansturen via het handvat en de lijnen.

Er is nog een andere optie, die zeker voor proefvluchten erg bruikbaar is, maar alleen als je een regelaar gebruikt (wat in ieder geval zo is als je met lipo's en/of borstelloze motoren vliegt), dat is namelijk om geen timer te gebruiken, maar gewoon een (zo klein mogelijke) ontvanger, zoals die in indoormodellen worden gebruikt. Je kunt dan ook tijdens de vlucht het toerental van de motor gewoon met een RC-zender regelen (gesteld dat je die hebt). Jan Odeyn heeft in het verleden wel gevlogen met het handvat in zijn rechterhand en met zijn linkerhand drukte hij dan een 2-kanaals zender tegen zijn heup zodat hij de gashandle kon bedienen. Bij mijn eerste pogingen met electro LB liet ik iemand buiten de cirkel op mijn signalen de gashandle van de zender bedienen.

ja, maar dat maakt het wel weer erg lastig en onhandig;) in dat geval kan ik beter gewoon rc gaan vliegen.

ik moet alleen nog even iets van 20m drennam greenpike (stalen geïsoleerde vislijn) en mijn dremel versatip moet even binnen komen bij quartel dan kan ik alles solderen en testen.

jacar

ik zal maar weeris wat van me laten horen;)

heb de lijnen en alles gevonden en ook een test opstelling ermee gemaakt en ben er helaas achter gekomen dat dit allemaal veel te klein is...
ik heb nog geen mailtje naar stunthenk gestuurd maar dat ga ik zeker doen en er komt al een grotere setup aan die makkelijk een cox of een gelijkwaardige 1cc (misschien zelfs 1,5cc) nitro/diesel motor zal moeten kunnen vervangen.
tevens ga ik deze testvliegen bij luchtscouting VWP en gaat het toch eerst een timer worden (ik geef handvat gas regeling nog niet op maar ik moet het allemaal wat soepeler zien te krijgen...)

ik hoop de nieuwe elektronica morgen nog te krijgen en dan is het nog even wachten op die goede ouwe heer voor mijn elektrische figuurzaag (ik ben niet zo'n ster in het snijden van dik balsa...)

groetjes
Jacar

ik heb de elektronica binnen en zal er binnenkort wel een foto van maken, tevens heb ik henk gemaild en ik denk dat er binnen kort een tekening mijn kant op gaat komen.

ik heb alleen een vraagje
een brandstof motor slaat waarschijnlijk gewoon af bij een crash maar een elektro motor brand dan door, hoe kan ik dit voorkomen? het gaat om een brushless motor.

mvg
Jacar

ik heb de elektronica binnen en zal er binnenkort wel een foto van maken, tevens heb ik Henk gemaild en ik denk dat er binnenkort een tekening mijn kant op gaat komen.
Welke tekening? Want dan kunnen we een advies geven over het type set up dat daar in hoort...

Ik heb alleen een vraagje:
een brandstof motor slaat waarschijnlijk gewoon af bij een crash, maar een elektro motor brandt dan door. Hoe kan ik dit voorkomen? Het gaat om een brushless motor.
Als het goed is komt de maximaalstroom beveiliging van de regelaar in. Wat wel kan gebeuren is dat de motor (en mogelijk Lipo) mechanische schade oploopt. Een brandstof set up kan wat dat betreft veel meer hebben.

het word waarschijnlijk de "mustang trainer" van henk, ik krijg nog een scan zodat ik een beetje een idee krijg hoe hij eruit moet komen te zien, maar misschien zegt dit jullie wel iets.

mvg
Jacar

het word waarschijnlijk de "mustang trainer" van henk, ik krijg nog een scan zodat ik een beetje een idee krijg hoe hij eruit moet komen te zien, maar misschien zegt dit jullie wel iets.
OK, om de 2,5cc diesel set up te vervangen moet je een motor hebben die een 8 of 9 x 6 prop op zo'n 10.000 toeren houdt. Je accu moet die zaak zo'n 5 minuten aan de gang houden. Misschien kom je met een 2 cellen pakket uit, maar mogelijk heb je 3 cellen nodig. Ik schat dat je aan een 25A regelaar voldoende hebt. Wel moet deze een tegelijk bruikbare remfunctie + governor (heli) mode hebben. Castle Creations maakt deze. In de grote F2B modellen gebruiken we de Phoenix 45. Voor een 2,5 cc trainer lijkt me een Phoenix 25 een goede keuze.
Robert-Jan hier op het forum is inmiddels een expert in het ophangen van E-motoren in bestaande constructies, dus vraag hem even wat de handigste oplossing is.

wil ik die 10.000 toeren kunnen houden zal ik idd naar een 3s lipo moeten (mijn motor zou onbelast zo'n 10000 toeren moeten lopen op 2s)
de accu en regelaar die ik nog heb liggen kan het waarschijnlijk wel aan maar dan moet ik wel licht bouwen, dus niet ideaal voor een robuste trainer (niet echt het toppunt van lichtheid volgens mij)

ik had even zitten denken en jullie bouwen met hout en bespannen dat met folie vanwege brandstof en trillingen neem ik aan, aangezien ik daar met een electro setup minder last van heb lijkt het me ook goed te doen om het zelfde model van depron/epp te maken, dit zal een stuk lichter uitpakken en epp is heel robuust (veel beginner rc modellen zijn hiervan gemaakt en kunnen echt super veel hebben)
wat denken jullie hiervan?

mvg
Jacar

Nee, dat is geen goed idee, want dan moet je echt heel anders gaan construeren.
Bouw eerst dit balsa/vuren model, ga daar mee vliegen, stel vast wat je de volgende keer anders doet en verras ons dan met een nieuwe EPP ontwikkeling...:D

Hoeveel stroom trekt die motor bij 10.000 toeren met een 9x6?

ik ben druk bezig met mijn "cheapie" wattsup meter, ik hoop in de loop van de week nog even tijd te vinden om een paar deans extra te halen (beetje overkill eigenlijk maar ach)

ik hoop zo'n 15A (hij zou een 10x4 op 2s moeten kunnen trekken en een 7x5,8x4 op 3s en ik heb een 9x7, 8x6 en een 7x6 om te testen.

mvg
Jacar

nou vandaag komt mijn laatste lading onderdelen binnen hoop ik, dan kan ik gaan meten hoeveel stroom mijn motor trekt met de props die ik hier nog heb liggen en ik heb ook de tekeningen van henk binnen, dus in de loop van volgende week maaris langs quartel voor wat balsa en triplex:D

ik had nog een vraagje, is hier iemand die toevallig weet of de castle creations thunderbird lijn ook kunnen werken met die lijnbesturings software? ik vind de phoenix lijn namelijk een beetje prijzig(A)

Jacar

ik had nog een vraagje, is hier iemand die toevallig weet of de castle creations thunderbird lijn ook kunnen werken met die lijnbesturings software? ik vind de phoenix lijn namelijk een beetje prijzig
Nee, de software van de TB mist een aantal essentiele instellingen. We gebruiken de Phoenix niet voor niets , natuurlijk.;) Probeer eens op Ebay, daar zijn ze vaak flink wat goedkoper.

Hallo,

Ik was een beetje aan het kijken in het cl gedeelte van rcgroups (ook een forum) en toen kwam ik daar een link tegen van een bedrijf dat elektrische cl vliegtuigjes maakt
Stevens AeroModel :: Model Airplane Kits :: Control Line :: StevensAero - RingRat (CL-100) Nostalgic Electric Control Line Sport [SAK-RRAT100]

ik denk dat ik ook zo'n soort vliegtuig ga proberen te maken voor de accu's en regelaars die ik al had gekocht, ik moet dan alleen een iets grotere motor hebben.

en de timer die hij verkoopt is ook erg mooi.

Jacar

Inderdaad, lekker goedkoop die timer, ben benieuwd of dat wat zou zijn. Zou je, als je tenminste besluit daar iets te bestellen, voor mij ook zo'n timer mee willen bestellen?
PP van der meer

hallo,

ik denk dat ik idd daar zo'n timer ga halen en misschien die kit ook (die timer wordt natuurlijk een beetje duur door de verzendkosten alleen)

vandaag is ook mijn pakketje aan gekomen dus ik hoop dat ik vanavond tijd heb om de laatste dingen even te solderen en dan kan ik gaan testen.

ik zal dan ook weer wat foto's.

Jacar

Back