e-lb, timer of besturen via lijn?

hallo,

aan die link heb ik helaas niet zo veel...
maar ik heb wel de tijd gevonden om wat foto's te maken van mijn spulletjes
dus bij deze
DSC_0013.jpg

mijn motors: een esky helicopter motor (wie weet leuk voor een elektrische f2a kist?), mijn 40grams buitenloper, mijn 21grams buitenloper en als laatste mijn veelste kleine 9grams buitenloper.
DSC_0015.jpg

mijn 2 regelaars, een 20A en een 6A
DSC_0016.jpg

mijn accu's, 1 lrp 1600mah, 1 hyperion CX 1100mah en 2 hyperion CX 450mah (ik had nog een 3de maar die heb ik gesloopt om er 2 1s pakketjes van van te maken)
DSC_0017.jpg

en als laatste mijn kistje met propjes (en tijdelijk ook met motors en accu's en regelaar) en nog wat ander grut zoals spinners en adapter, connectors, velcro enz.

Jacar

Ik was een beetje aan het kijken in het cl gedeelte van rcgroups (ook een forum) en toen kwam ik daar een link tegen van een bedrijf dat elektrische cl vliegtuigjes maakt
Stevens AeroModel*::*Model Airplane Kits*::*Control Line*::*StevensAero - RingRat (CL-100) Nostalgic Electric Control Line Sport [SAK-RRAT100]
Ik denk dat ik ook zo'n soort vliegtuig ga proberen te maken voor de accu's en regelaars die ik al had gekocht, ik moet dan alleen een iets grotere motor hebben.
Hier een video van die RingRat. Niks spectaculairs, maar het lijkt me een stevig trainertje, en dat is ook heel wat waard.:-D

De snelheid lijkt me wat aan de lage kant boven de 45 graden gaan de lijnen slap hangen.
Ik heb geen ervaring met nylon lijnen. Zou ook kunnen dat dit normaal is

Ik heb met de electro combat van Fred gevlogen en was positief verrast.
Het is een F2D model met een 1800 mah accu er in. Het verbruik weet ik niet meer maar was erg laag. ik dacht minder dan 1000 mAh per 4 minuten. Je hebt alleen een start hulp nodig. We vlogen aan 12,85 meter lijnen. Het hele F2B programma kon jer mee vliegen.

Als ik een compleet F2D model kan scoren ga ik er zeker ook eentje maken.

Groet Robert-Jan

Ja hij lijkt inderdaad verdacht veel op de ringmaster, hij heeft alles alleen wat meer ronding gegeven:P

Ik heb het ook erg druk met mijn profielwerkstuk, dus het schiet verder nog niet echt op, maar het is gelukkig ook voorlopig alleen bouwweer en geen vliegweer...

ik hoop nog wel voor de kerstvakantie met me ouders langs quartel te kunnen rijden, voor een berg balsa en depron.

het zou ook echt leuk zijn als meer mensen een poging waagden met een elektrische lb!

Jacar

Wat is de set up die Fred gebruikt? Ik heb nog enkele F2D modellen liggen en een timer van Robert Jan. Lijkt me leuk om ook eens mee te gaan experimenteren.

het is inmiddels al weer heel lang geleden..., maar ik heb nu echt een zinnige update!

in de tussen tijd heb ik mijn vwo diploma gehaald (en ook mijn rijbewijs dat is wel echt handig zeg) en heb nu vakantie tot halverwege augustus en heb ook niet stil gezeten in de afgelopen weken.

Ik heb besloten dat gecoate lijnen verre van ideaal zijn en omdat ik een timer en (dure) regelaars met een speciaal programma ook niet echt toegankelijk vind heb ik een van mijn oude zenders opgeofferd met het volgende resultaat:

handvat met gasregeling en een soort dodeman knop
DSC_0467.jpg

DSC_0469.jpg

DSC_0468.jpg

het printplaatje met de batterijen kan ik zo in mijn broekzak stoppen en wanneer ik mijn duim neerleg gaat de motor draaien en als ik crash laat ik snel los.

ik heb ook de volgende twee modellen gemaakt (van bestaande tekeningen allebei bedoeld voor een 1/2A motortje)

de E-platter (naar de osbourne platter)
DSC_0461.jpg

DSC_0462.jpg

en de E-winman (weet zo even niet meer van wie die is...)
DSC_0463.jpg

DSC_0464.jpg

DSC_0466.jpg

de laatste is nog niet af, maar dat komt ook doordat ik nog een kleinere motor moet hebben (die er nu op zit is behoorlijk overkill en daardoor krijg ik het zwaartepunt ook niet goed)

ze hebben beide nog niet gevlogen omdat ik daar helaas nog niet de kans voor heb gehad en ik ook liever niet alleen met ze vlieg... (heb immers nog geen uren gemaakt met welk model dan ook...) dus mocht iemand zin hebben om het mij te leren en misschien deze modellen ook uit te proberen laat het maar horen;)

verder ben ik ook heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

mvg
Jacar

Ik vind het er in ieder geval geweldig uitzien. Het is wel puur experimenteren wat je doet, dus we zijn met zijn allen zeer benieuwd.

ik ben niet helemaal de eerste die dit zo probeerd, er zijn in amerika geloof ik al mensen geweest die het zonder timer en dus met een zender doen, maar dan heeft iemand buiten de cirkel de controle.

ik ben ook erg benieuwd :P maar ik durf ze zelf nog niet te testen... en in je eentje is het ook niet zo makkelijk

Jacar

Er wordt al wel meer aan electro LB gedaan, Bruno heeft geloof ik zelfs op een Europees Kampioenschap een paar jaar geleden beter gescoord met een electro kist dan hij ooit met een brandstofkist had gedaan, en ik heb zelf ook met een tot electrokist omgebouwde Twister gevlogen, eerst met een timer van Robert-Jan, maar toen die doorbrandde ook gewoon met een zender en ontvanger die een maat buiten de cirkel voor me bediende (alleen power-on aan het begin van de vlucht en power-off aan het eind) maar telkens als je een nieuw model ontwerpt met nieuwe componenten ben je toch aan het experimenteren. En bij mijn model was iemand anders degene die bepaalde wat voor spullen we gebruikten, want daar weet ik absoluut niets van. Het enige electro dat ik voordien bij LB modellen deed was het gebruiken van een startaccu voor de gloeiplug!

ze hebben beide nog niet gevlogen omdat ik daar helaas nog niet de kans voor heb gehad en ik ook liever niet alleen met ze vlieg... (heb immers nog geen uren gemaakt met welk model dan ook...) dus mocht iemand zin hebben om het mij te leren en misschien deze modellen ook uit te proberen laat het maar horen.
Ik vind het inderdaad ook niet verstandig het helemaal op eigen houtje te gaan proberen, ondanks het feit dat veel van ons het wel zo geleerd hebben.
Toch zou ik electrospullen daar niet aan wagen.
Gewoon eerst even onder begeleiding, daarna mag het geen probleem meer zijn.
Het is niet de makkelijkste tijd om zoiets te organiseren (vakanties, WK, DCI), maar ik weet dat Packard en Pieter Jan van Woerkom niet zo ver bij jou vandaan zouden moeten zitten, dus waag er eens een PB-tje aan.
Anders -want zo vaak kom ik nu ook niet in Z-Holland- wordt het wachten tot de 2e LB dag in Almere (25 september), dan kun je je instructeur uitkiezen...;)

hoi Jacar, je spullen zien er erg interresant uit. Misschien kun je een keer met Miranda meekomen dan kunnen we ze op het clubhuis uitproberen. Je zou eerst ook een stukje met een motormodel kunnen vliegen om te proberen hoe het werkt.

groeten van Brian

Dat lijkt me leuk! laat maar weten wanneer jullie vliegen ;)
ik zie dat je voor dit bericht een acount hebt aan gemaakt :P

Jacar

Back