E-Meeting te Aspach

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Afgelopen weekend was ik voor de eerste keer op de E-Meting te Aspach. Hetgeen mij eigenlijk overweldigde was het grote aantal deelnemers (ruim 150 piloten). Ook was er een groot aantal handelaren die zich op electro gespecializeerd hebben.

Wat de modellen betrefd er was zeer veel te zien, van een Fokker DR-1 op schaal 1:2
P9186128.jpg

de aandrjving van die "kleine" fokker
P9186194.jpg

P9186195.jpg

met extra koeling erop.

tot een grote Black-Widow,
P9186104.jpg

tot de kleine indoor modellen en de kinderen met hun "speelgoed" modellen waarvan sommigen erg goed vlogen. Vanaf vrijdag middag dat wij er aankwamen, waren er vrij weinig crashes en er is dit jaar geen enkel model in de steengroeve naast het veld geland.

Op zaterdag heb ik er met de modellen die ik moest voorvliegen ongeveer 6 vluchten kunnen maken en op zondag helaas door lichte storingen in een hoek van het veld heb ik maar 2 vluchten gemaakt, mede ook door het hoge aantal piloten dat op zondag alleen wilde vliegen.

De modellen die ik moest voorvliegen betroffen modellen van Het-RC welke door www.hobby-land.de waren gesponsort en daar door hun verkocht werden. De Tucano vloog perfect en velen waren ervan onder de indruk. Ook de Keith Rider racer Jack-Rabbit vloog perfect, alleen de start is een beetje problematisch omdat het model lastig te gooien. Hierdoor heeft het model wel laten zien dat het erg stevig is en best wel tegen een stootje kan. Verschillende werpers gooiden het model richting de grond waardoor het soms erg hard tegen de grond klapte, meestal was het gewoon oprapen, nakijken en opnieuw starten.

Foto verslag van de meeting staat hier http://www.flugwiese.de/aspach2004/index.html en mijn eigen foto's zullen vandaag volgen.

Enkele van de foto's die ik genomen heb. Sorry van de mindere kwaliteit maar er is iets mis met de camera. Waarschijnlijk komt de slechte kwaliteit doordat de nimh cellen maar 1,2 volt hebben en de alkaline batterijen 1,5 volt.

De DR-1 gevangen in de lucht.
afb8780.jpg

@ Niek ziet dit er bekend uit, detail opnames van de Ornithopter van Kurt Saupe. Deze vogel is een verbeterde Kestrel.
de oude versie.....
afb8781.jpg

zijn nieuwste versie met nog veel meer verbeteringen die helaas niet op de foto uitkomen.
afb8783.jpg

Een van de vele oldtimers.
afb8784.jpg

De modellen van Jan Bakker, dit was naast mij de andere Nederlandse deelnemer die er aanwezig was.
afb8785.jpg

Piccolo Medicopter kapje.
afb8786.jpg

Een vleugeltip van een 6 meter zwever welke was voorzien van een hele rij gaatjes van 1 mm aan de boven zijde en aan de onderzijde zaten maar 5 gaatjes van 3 mm. Dit zorgt vor een betere aanhechting van de luchtstroom an de bovenzijde van de vleugel.
afb8788.jpg

Eindelijk tussen alle foto's een foto gevonden van Roy Brown en ikke in volle actie met de Keith Rider racer Jack Rabbit.
P9181647.jpg

Ik had start nummer 58 en Roy had start nummer 98

geen wonder dat dat ding nogal eens tegen de grond ging als ze hem zo telkens weggooiden :wink:

Tja Gerard, dat was dan ook nog een van de betere worpen waarbij het model netjes snelheid kon maken en "normaal" door vloog. De anderen die het model weggooiden hadden allemaal problemen ermee. Van de week of het weekend eens kijken wat er gebeurd als ik zelf eens gooi.

je kant toch prima achter de vleugel vastpakken of onderhands een zetje ? of zie ik dat verkeerd ?

Dat vasthouden van het model is niet zo een probleem. Maar die verdomd kleine prop (5x5) en dat hoge toerental (ongeveer 17.000 toeren per minuut) zijn het probleem. Zodra het model wat snelheid heeft is er niets meer aan de hand.

Hallo
@Theo, leuk daar zeg! Stond je camera soms op de macro-stand( stand voor close-up)?

Heb je het draadje op rc-groups over de rbc-kits wel eens gelezen? Voor alle drie modellen is een zekere uptrust genomen, plus een kleine side-thrust. De kistjes worden onderhands, als een bowlingbal (die mag ook niet stuiteren toch) weggegooid, op 1/2-3/4 gas, (tenminste met de 15/10 wel) zodat de 'torque' het kistje niet op z'n kant gooit. Ik heb er ook 1 besteld! I'll be back :wink:

groeten, robert :)

Robert een typhoon 15/10 past niet, of je moet de hele neus verbouwen.
Ik heb er een typhoon 6/13 inzitten en die draait een heel kleine prop rond (APC 5x5) met ongeveer 16000 tot 17000 toeren Bij de start geef ik altijd enkele tikjes uptrim. sidetrust heb ik er wel in gezet en geen down of uptrust. De meeste mensen durven het model niet onderhands te gooien en boven hands is dan de makkelijkste manier van gooien. Zodra het weer beter wordt zal ik hem zelf gooien, dan weet ik wat er precies fout gaat. Wel heeft het model daar bewezen dat het tegen een behoorlijk stootje kan ondanks de super lichte bouwwijze.

Hoi Theo,

Leuk verslag!! Het is het ultieme electrotreffen in Duitsland. Vandaar dat ik zo lang moet wachten op mijn Torcman 280-20-12... Die gasten waren ook daar.

Back