E- Motorstop

Ik ben er uit...maar het is niet opgelost...

Ik heb 2 Frsky Rxén beide hebben in één model gezeten en gas op NORM. en dus werkte de F/S ( toevallig)

Nu blijkt dat wanneer je gas op REV zet dat de F/S altijd naar volgas gaat..ongeacht of er een servo of regelaar aan zit.

Opnieuw binden met gas dicht..gas open... half gas..je noemt het maar op...shit...zender uit is altijd volgas.

Dus plakkertje er op: F/S werkt alleen bij draairichting NORM.
( alle andere Rx kanalen doen de F/S goed ongeacht de draairichting)

einde verhaal....lang leve Frsky
 
These following were the steps I did to set up the FrSky TFR8 RX to initiate the fail safe on APM and in case this can help others . I suggest add yours here as well if you have a different TX/RX FS setup.

I suspect other TXs other than the Futaba will work much the same for setting up this TFR8.

============================================================================

1. Disable the fail safe on the Futaba TX. ( MODES, FS, then make sure all settings are set to NOR )

2. Go to END POINT menu and set the throttles lowest end point to 140 or where you can see throttle levels on Mission Planner drop to or below 975. Go out of Modes menu.

3. Make sure all settings on the TX are normal as if not in flight. Rebind the receiver to the radio.

4. Ensure the throttle is in the lowest position where it was reading < 975 and then push the F/S button on the Receiver. (The TFR8 green LED blinks twice when fail safe is set) Now the fail safe is set on the receiver at that position and will go to this setting itself if it loses signal from the TX.

5. Go back into the Modes, END POINT menu and reset the throttle END POINT back to 100%. and your done.

The throttle from the RX in normal use will now only drop to its normal lower level (about 1110) and will only drop to < 975 if it looses signal from the TX.

Make sure when setting the RX FS that all the radios levers and switch settings are in normal position because the receiver will remember what they were set at and will set them back in that position if TX/RX signal is lost.

Its is likely possible that the TFR8 receiver can also be set to initiate any of the flight modes. eg. Land or RTL. if TX/RX connection is lost.
 
Net even een test gedaan met een FRsky FTR8SB en de failsave werkt goed.
In de zender een T10CP staat de kanaal 3 rev en in het f/s menu staat kanaal 3 op norm.
 
Sorry meneer FrSky

Lezen Henk...leeeeezen!!!
Ongeacht draairichting...ongeacht wel of geen F/S in de zender geselecteert..( hoewel de manual zegt dat je de F/S op NORM moet zetten)..

- Zet de knuppels en schakelaars in de gewenste F/S stand
- druk...met alles ingeschakeld..heel kort op de Bind/FS knop op de Rx
- Nu zitten alle F/S waarden er in.


En ja hoor...twerkt...( Rx stond dus nog op de instelling van een ander model:oops::oops:)

Goed...morgen gaan we weer verder bouwen...
 
Ik zie dat je het zelf al hebt opgelost.
Goed bezig Henk! :)

FrSky is idd kort op Bind drukken de F/S instellen.
 
De diverse benodigdheden voor de F1Q Vrije Vlucht modellen druppelen binnen en zo ook de eerste twee sets Unilog 2 en Stromsensors.

Ondertussen heb ik ook de sofware en zit de Sd kaart van de Unilog via de kaarthoudervan in de PC.poort voor SD kaarten

Het instellen van de Unilog via de software, althans het kiezen van de waarden en instellingen in het programma, is duidelijk.

Ondanks dat het om een F1Q toepassing gaat ( waarbij de Unilog op een E timer kan worden aangesloten) kies ik voor de instelling F5B aangezien ik de aansturing voor wat betreft het RC van de modelbesturing zoals proefvliegen en noodstops een gewone RC set gebruik.


Helaas lukt het nog niet om gewijzigde waarden in de software op de SD kaart te krijgen. Ik krijg na het klikken op de betreffende button "Auf Speicherkarte sichern" de foutmelding dat de kaart niet te beschrijven is met de melding:
- Speicherkarte eingesteckt? ( ja die zit er in...)
- Ist eventuell der Schreibschutz aktiv?

Zal hem daar wel in zitten....waar zit die Schreibschutz..... zit dat in mijn laptop? moet ik die ergens uitzetten?
 
Laatst bewerkt:
heb het net gevonden...zit in de kaarthouder klein knoppie "lock"
knoppie naar voren en ja hoor...kan de SD kaart nu beschrijven en weer uitlezen.
 
Programmeren ESC

Hoe mooi zou het zijn wanneer de e- motor rustig aanloopt...en na gedane arbeid op de rem gaat...

Ik had nog een programmeerkaart liggen die Sander eens voor me gekocht heeft toen ik de K8 nog had..en die er maar eens bij gepakt en het instructie filmpje op YT bekeken...moet gemakkelijk te doen zijn dacht ik zo..


20698.jpg


https://hobbyking.com/nl_nl/yep-esc-programming-card.html


De regelaars zijn ukkies voor de F1Q modellen...deze dus:
hwp10a.jpg


https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-plush-10amp-9gram-speed-controller.html



De BRAKE op het losse blad en de STARTUP SPEED op het vaste blad waren zo bereikt en toen maar eens drukken op de ENTER knop..

Dan controle of het er in zit...helaas...niets te zien aan de ledjes...sterker nog ...geen enkele functie wordt via de ledjes getoond.(zoals in het instructie filmpje).

Kan het zijn dat niet iedere ESC te programmeren is..cq moet ik voor die kleine regelaars een ander type PROG CARD hebben??
 
Ga dit weekend met de biepjes aan de gang. ( met die kisten welke voorzien zijn van de HK Plus ESC). Twee andere met een onbekend merk ESC laten zich nog niet programmeren...dus ja...Zodra de beide koolstof kisten ook af zijn kom ik graag even bij jullie op club.( voor programmeer les:p:p)
 
Bieper de biep...dat ging meer dan mooi. Bedankt allemaal voor de info.

Demo VV F1Q bij Cumulus.....tuurlijk....even de A 50 stilleggen en dan gaan we ervoor:yes::yes:
 
Ik ben op zoek naar een "los" telemetrie scherm voor op mijn F1Q Futaba ( T7C) zender.

Heeft iemand nog zoiets liggen? Cq is dat nog te koop nu tegenwoordig de Telemetrie al in de zender zit.

Hiermee kan ik de hoogtemeter die al in de Unilog zit tijdens de vlucht aflezen en gaat GPS ook tot de mogelijkheden behoren.
 
Back
Top