E-REVO topic

Wat je ziet is dat het balonen het meest en het eerst op de voorwielen gebeurt. Zeker in het geval je met middendiff rijdt. Door de wielspin gaan deze namelijk nog eens een keertje zo hard draaien als de achterwielen, die minder last hebben van wielspin. Zodra je van het gas afgaat is het balon effect ook verdwenen. De meeste rijders gaan toevallig ook voor de bocht van het gas af :-)
je kunt er allerlei theorieën aan ophangen, maar het zoals een groot denker als eens stelde" elk voordeel heb z'n nadeel" en "elk nadeel heb zijn voordeel"
Zo levert een balonende band bijvoorbeeld een hogere topsnelheid op. Ook zal je niet zou gouw zien dat er noppen afgeknipt worden, omdat het geen griprol oplevert. En de ene rijdt liever een wat lossere auto dan de andere.
Voor de duidelijkheid, ik heb zelf wel altijd mij banden getapt, omdat ik de auto daar wat stabieler van vond rijden.
Enne dat een truggy per definitie lager staat als een erbe is niet juist, de rijhoogte kan je gewoon afstellen. Een erbe heeft door zijn opbouw wel een hoger zwaartepunt.
Andere tekortkoming ten opzichte van de meeste truggys is het ontbreken van een droopscrew. Daardoor veert de auto bij het wegtrekken wat veel met de voorkant uit, wat ook de stabiliteit niet bevordert.
 
Wat je ziet is dat het balonen het meest en het eerst op de voorwielen gebeurt. Zeker in het geval je met middendiff rijdt. Door de wielspin gaan deze namelijk nog eens een keertje zo hard draaien als de achterwielen, die minder last hebben van wielspin. Zodra je van het gas afgaat is het balon effect ook verdwenen. De meeste rijders gaan toevallig ook voor de bocht van het gas af :-)
je kunt er allerlei theorieën aan ophangen, maar het zoals een groot denker als eens stelde" elk voordeel heb z'n nadeel" en "elk nadeel heb zijn voordeel"
Zo levert een balonende band bijvoorbeeld een hogere topsnelheid op. Ook zal je niet zou gouw zien dat er noppen afgeknipt worden, omdat het geen griprol oplevert. En de ene rijdt liever een wat lossere auto dan de andere.
Voor de duidelijkheid, ik heb zelf wel altijd mij banden getapt, omdat ik de auto daar wat stabieler van vond rijden.
Enne dat een truggy per definitie lager staat als een erbe is niet juist, de rijhoogte kan je gewoon afstellen. Een erbe heeft door zijn opbouw wel een hoger zwaartepunt.
Andere tekortkoming ten opzichte van de meeste truggys is het ontbreken van een droopscrew. Daardoor veert de auto bij het wegtrekken wat veel met de voorkant uit, wat ook de stabiliteit niet bevordert.

Met de hoogte bedoel ik ook het zwaartepunt als je bijv kijkt naar een mugen die hebben een veel lager zwaartepunt. Maar ach ja ieder zijn voorkeure
 
Hahaha duidelijk geen racer ghehe met opbollende banden kun je toch niet met zo strak een bocht door als geplakte banden alleen al door je hoogte verschil val je al eerder om. Waarom hebben race auto anders geen dikke opbollende banden omdat je anders te veel inzakt in een bocht. Recht voorui rijden kun je met bijna alle banden hoorzelfs met talons als je ze goed verlijmd

Idd, ben geen 'racer'. in ieder geval niet in de zin dat ik aan competitie mee doe. (daar kan ik de hobby niet echt serieus genoeg voor nemen om er zodanig veel tijd in te stoppen.) Ik rijdt voor de fun met de revo, maar wel hoofdzakelijk op een baan. (nu alleen even niet meer, omdat de baan dicht is. :( )

Anyways, ik heb in bochten de banden nog nooit hinderlijk gevonden. en ik heb op de voorwielen ook iets Toe-in om deze bij het accelereren stabiel te houden.
True, nu is die wat nerveuzer bij het remmen, maargoed, met het middendiff was dat toch al niet je van het. het enige nadeel van baloonen vind ik als het wiel dan begint te trillen en de band niet gelijkmatig uit zet. dan word de hele auto instabiel en ga je alle kanten op. zolang de wielen mooi zuiver blijven draaien, is dit op zich geen probleem.


PS: wanneer is de volgende no-nitro wedstrijd? Nu de baan hier al een tijdje dicht is, lijkt het me wel leuk om weer eens samen met andere mensen te rijden.
 
FF een update n.a.v. stotteren/calibreren,

@ allen, bedankt calibratie was inderdaad de oplossing!
@ Klamath, thanks man. Was een fluitje van een cent zo, helemaal top.

De ERBE doet het dus weer prima, nog een paar kleine dingen/vragen;
1- De trottle trim heeft nog steeds geen effect, zegt dat iets?
2- Moet soms meer dan 1 keer de regelaar aanzetten voordat deze de zender heeft gevonden, is dit "normaal" ?

3- Heb een 54T spur gear geplaatst, de motor komt nu inderdaad tegen de regelaar, lijkt normaal te zijn en is verder geen probleem?

4- Met de standaard pinion gear (18t) in combi met de 54T op 2x 2S 5000Mah 20-30 C haal ik maximale snelheid van 68,3 km p/u. Wat halen jullie met deze setting?
Heb er overigens een (standaard) achterband mee opgeblazen tijdens een bash run, heb nu de schrik dat dit elke keer zal gebeuren bij het bashen.

5- Hoe groot kan ik gaan met de pinion gear, voor toch meer snelheid en ook nog kunnen bashen? (met mijn 2S lipo's)

Nou voorlopig weer heel wat vragen. (Zullen er vast nog wel meer volgen).

Alvast mijn dank.

Groet,

Wiggy
 
Laatst bewerkt:
Vind je bijna 70kmpu niet snel genoeg? Voor bashen lijkt mij dat meer als voldoende.
ook je temperatuur blijft goed met deze setting. Ik heb zelf 19/54 trouwens.
Ik zie dat je die snelheid haalt met 4s, dat is best rap volgens mij.( gps? )
Je zou kunnen overstappen op 6s voor meer snelheid.

Wat betreft dat meerdere malen aanzetten is niet echt normaal, heb je de stock zender?
 
Westcoast, is ook best rap en voor bashen ruim voldoende, ik weet het. Maar is altijd een uitdaging om harder te kunnen. Vandaar welke pinion maat is nog verantwoord om meer snelheid te kunnen maken voor op de weg en dat je ook nog verantwoord kan bashen. (schade gevoeligheid materiaal) op 4S. 6S voorlopig niet, heb 4 2S liggen is wel ff prima.
Kan ik bijvoorbeeld met de pinion naar 20 of 24? Wat doet dat voor een combi ERBE.

Hoe hard rijden anderen op deze setting?
Wat heb je bijvoorbeeld nodig, buiten 6s om 100km p/u te halen? Kan je dan nog bashen of trek je dan alles aan gort?

Het is een originele zender set (nieuwe type 2,4) alleen achteraf los erbij gekocht. Het is maar soms en dan 2 of 3 keer proberen dan pakt ie 'm wel.

Groet,

Wiggy

Kijk alweer een hoop vragen, iemand de antwoorden?
 
Laatst bewerkt:
t Schijnt zowiezo beter te zijn om de regelaar niet aan en uit te zetten ,maar gewoon de accu's los te koppelen.
Dus altijd aan te laten staan......he, Snoebel!?

En een goede bandenset is een pre voor speed...

Je moet zeker nog indruk maken op je kids,he..of op hun vriendjes;)
 
Nou ik zou niet weten hoe hard mijn revo gaat op 6s, en om eerlijk te zijn.............. kan me niks schelen.
Het rijdt niet lekker meer, het is gas... remmen...gas....remmen pffff niks aan voor mij iig.
Hoe hard je kan gaan buiten 6s om is gewoon proberen met pinions tot je blij bent met de snelheid. Is die 68 km met een gps getest ofzo? En waar heb je die unit vastgezet? onder de kap?
 
Het is niet de esc die verbinding maakt, maar de zender ontvanger combinatie. Deze zoeken op de een of andere naar een vrij kanaal. In een drukke omgeving (dect, Wifi etc.) kan het wat langer duren voordat het juiste kanaal is gevonden.

Voor wat betreft de snelheid, je geeft zelf aan de grens op te willen zoeken. Dat is een eigenschap die niet harmonieert met het luisteren naar adviezen ;-)
 
t Schijnt zowiezo beter te zijn om de regelaar niet aan en uit te zetten ,maar gewoon de accu's los te koppelen.
Dus altijd aan te laten staan......he, Snoebel!?

En een goede bandenset is een pre voor speed...

Je moet zeker nog indruk maken op je kids,he..of op hun vriendjes;)

Klopt idd, ik gebruik nooit een schakelaar, op de (on road) nitro's haalde ik ze zelfs er altijd tussenuit en gebruikte een simpele goud connector tussen de ontvanger en de accupack. Je wilt niet weten hoeveel auto's ik met de jaren tijdens een wedstrijd stuurloos en soms met vol gas nog open ervandoor heb zien gaan omdat de schakelaar of een kabeltje defect was geraakt. Dan helpt ook een failsave niet meer, aangezien die ook spanning nodig heeft om te werken. (Ergste geval was zelfs een gebroken voet van een baaninzetter, tijdens een kwalificatie op Houthalen).
In de Revo is het wat beter weggewerkt qua kabels en zitten de stekkers netjes in een ontvangerbox. En de schakelaar is redelijk goed dicht, maar gebruiken deed ik hem nooit, accu's aan of afkoppelen moet je toch doen voor en na het rijden, zie geen toegevoegde waarde om ook de schakelaar nog om te zetten.
Had nog in de planning staan om hem geheel te verwijderen, maar is er nooit meer van gekomen. En natuurlijk, in een electro is het gevaar niet zo heel groot, als de schakelaar defect gaat dan gaat de auto simpelweg uit.

Zit met verbazing de andere posts te lezen, wie wil er nou 80km+ met een Revo, koop dan toch een 1:8 on road ofzo, dan kun je snel gaan en het ook nog controleren.

Standaard Talons, zeker zonder 'tapen' zullen blijven kapot gaan met deze snelheden. Als ze 100% goed op de velg zitten kunnen ze best veel hebben, maar met 50km+ hoeft er maar een klein stukje los te komen van de velg en de hele band klapt in stukken van de velg af, heb er al diverse zien sneuvelen, gewoon op 18/61 of 18/54 met 4S.
 
@Kez, Lache. Het zijn juist mijn eigen vriendjes waarop ik indruk wil maken ha, ha.
Wat zijn dan goede bandjes? Liefst combi bandjes. Die HPI Phaltline is dat wat? Lijken mij voor op de weg, maar kan je daar ook mee off-road/bashen?
@westcoast, yip met een Garmin forerunner 301, deze op de kap gemaakt met klittenband.
@bricks, duidelijk.
@westcoast. en bricks, dat juist te kunnen leren van ervaringen/adviezen van anderen. Dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden en onnodig schade te rijden.

Toch bedankt allemaal. Mochten er toch nog bevindingen/antwoorden/adviezen komen dan stel ik dit zeer op prijs.

Groet,

Wiggy
 
Offroad bashen met phaltlines is natuurlijk niet te doen, zijn ten slotte ONroad banden.
En voor ONroad vindt ik ze persoonlijk nog slecht ook.
Proline mashers zijn vrij hard en daardoor voor offroad en onroad geschikt ( uiteraard beter voor offroad )
 
@snoebel, ik wil graag bashen, maar ook af en toe op de weg wat speed runs maken. (voor de fun) wat zijn dan wel goede banden?
Kan je ook andere banden op de standaard velgen lijmen ipv de talons?

Graag jouw ervaringen.

Thanks en groet,

Wiggy
 
1dd87978.jpg

Ik zou voor beidde ondergronden een ander type band nemen persoonlijk.
Foto hierboven is van mn onroad banden, die ik vorige week eens heb kunnen testen en is veel beter als de phaltline's ( heb ik ook gehad )
Je zal de banden en velgen los moeten kopen en zelf moeten lijmen/tapen
 
wie kan mij vertellen of traxxas item 3950 op een brushless revo past ?

ik wil minder wheelies. 30 meter op de achterwielen vind ik niet boeiend
 
Met een veel grotere pinion rijden zal ik je niet aanraden, zeker niet met bashen of off-road rijden.
Heb dat zelf ook een tijdje gedaan, een 22t, maar daar werd de motor alleen maar erg warm van. 18-54 is gewoon een ideale combi op 4 en 6S.
Alleen voor af en toe een speedrun op asfalt kun je naar een grotere gaan.

Over de banden.
Phaltlines zijn perfect voor de speedruns aangezien het een platte band is op een grote velg. Ze hebben inderdaad wat minder grip dan de mashers, maar voor een speedrun op een lang stuk weg maakt dat niets uit.
De mashers zijn dikker, die zullen het op hele hoge snelheden vermoedelijk wat meer uitzetten of minder stabiel zijn (de echt snelle speedruns zijn over het algemeen gedaan met phaltlines en daar visdraad omheen).
 
Laatst bewerkt:
Back
Top