E-Sky Belt-CP slijtage- en crashparts (King II)

• Topicstarter Topicstarter Heli.be
  • Startdatum Startdatum
H

Heli.be

Guest
Heeft er iemand ervaring mee welke onderdelen van de E-Sky Belt-CP eerst stuk gaan? (Ervaringen met Honeybee King II ook welkom)
Ik bedoel dan zowel bij (lichte en zwaardere) crashes en normale slijtage.
Ik heb de indruk dat de "feathering shaft" nogal snel stuk is, want die verkopen ze in grote paketten in ebay shops.

Helpt het om meteen een full alu/carbon uitvoering te nemen? Is die beter bestand tegen crashes? Of heeft de alu/carbon uitvoering enkel zin om 3D te vliegen en zal hij bij een beginnend piloot even snel kapot zijn? En is die dus alleen duurder om te repareren?
Als plastic steeds kapot is en alu/carbon niet, dan schat ik dat dat de meerkost na 8-10 crashes terugverdiend is. Als de alu/carbon ook kapot gaat, dan is elke crash gewoon 3-4 keer duurder...

Ter info: ik vlieg al 3 maand coaxiaal (Lama 3) en kan op simulator hoveren met een CP heli. Ik wil nu een toestel dat ook buiten gebruikt kan worden.
Ja, ik zal met trainingskruis beginnen, maar zelfs dan kan het nog fout gaan he. Gaat bvb bij een harde landing het chassis kapot? Of de skids? Of is er dan meteen een boomstrike met de plastic ophanging?

Heeft er iemand ervaring mee welke onderdelen van de E-Sky Belt-CP eerst stuk gaan? (Ervaringen met Honeybee King II ook welkom)
Ik bedoel dan zowel bij (lichte en zwaardere) crashes en normale slijtage.
Ik heb de indruk dat de "feathering shaft" nogal snel stuk is, want die verkopen ze in grote paketten in ebay shops.

Helpt het om meteen een full alu/carbon uitvoering te nemen? Is die beter bestand tegen crashes? Of heeft de alu/carbon uitvoering enkel zin om 3D te vliegen en zal hij bij een beginnend piloot even snel kapot zijn? En is die dus alleen duurder om te repareren?
Als plastic steeds kapot is en alu/carbon niet, dan schat ik dat dat de meerkost na 8-10 crashes terugverdiend is. Als de alu/carbon ook kapot gaat, dan is elke crash gewoon 3-4 keer duurder...

Ter info: ik vlieg al 3 maand coaxiaal (Lama 3) en kan op simulator hoveren met een CP heli. Ik wil nu een toestel dat ook buiten gebruikt kan worden.
Ja, ik zal met trainingskruis beginnen, maar zelfs dan kan het nog fout gaan he. Gaat bvb bij een harde landing het chassis kapot? Of de skids? Of is er dan meteen een boomstrike met de plastic ophanging?

Gewoon lekker met plastic bezig blijven. Ikzelf ben net terug gegaan van alu naar plastic om een paar redenen: Iets lichter, iets goedkoper en iets makkelijker.

Het enige wat ik nog van alu op mn heli heb zitten is de tail-gearbox. De rest is allemaal weer het originele kunststof. Ik heb van alu de tailbladehouders als gesloopt en ook de mainbladehouders heb ik al kapot gekregen. Verder opzich niks mis meer, echter denk ik niet dat het nodig is. Zeker gezien de kosten en snelle verkrijgbaarheid van het plastic in nederland geniet plastic momenteel mijn voorkeur.
Qua robuustheid zie ik tot nu toe weinig verschil, alleen dan dat ik met kunstof mindervaak nog gecrashed ben :)

Wat inderdaad wel zo is is dat zeer hoge rotorsnelheden met alu beter te doen zijn, omdat het gewoon iets steviger is qua materiaal, maar als beginneling, zou ik gewoon met het kunstofblijven vliegen. Vliegt wat makkelijker vanwege het gewicht, en qua kosten is het zeker beter voor de knip.

Trainingskruis: Zeer zeker doen. En dan het liefst oefenen boven gras. Mn frame heb ik nog neit gesloopt, ookal heb ik behoorlijke crashes gemaakt. De staartboom wel krom gekregen en vanalles kapot gekregen, maar het frame nog niet.

Het onderstel is ook nog prima, hoewel volgens mij die van mij neit meer origineel is (niet nieuw gekocht de heli), maargoed, het trainingskruis vangt de hardste klappen op als het goed is.
Zonder trainingskruis durf ik het iig nog niet aan, en om eerlijk te zijn raad ik het jou ook niet aan :)

(ik ben overigens ook een newbie hoor, kan net hooveren :))

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt WJ, je bespaart me minstens 100 EUR.
Daar kan ik me al een barebone mee kopen, dan heb ik een reserve onderdeel van elk. Of heeft dat geen zin, omdat het toch steeds dezelfde onderdelen zijn die breken?

Welke onderdelen heb jij al kapot gekregen en hoeveel keer?

Trek de portomonee maar, want je gaat schade vliegen !!!!
Hehehehe....ik vlieg nu 2 maanden met de HBK2.
Hier een opsomming van wat er bij komt kijken.
  • Stock motor is bagger op de HBK2. Die moet je echt naar brushless upgraden met bijbehorende ESC. Belt CP heeft al een brushless motor en ESC.
  • Feathering shaft is al krom als je er naar kijkt....maar das goed anders dan breekt de rest van je rotor assembly af. Zorg dat je er een aantal op voorraad hebt.
  • Rotorbladen. Die gaan meestal als eerste bij een goede crash. Zorg dat je er een paar op voorraad hebt.
  • Een Bell control arm set. De ball links willen nog wel eens afbreken bij een crash. Of als je hem wat harhandig op de grond zet. (toch Frans ?? ;))
  • Zorg voor het juiste gereedschap. Een 5,5 mm dopsleutel (of 2 !)met smalle schacht bijvoorbeeld, om je feathering shaft te kunnen vervangen, precisie schroevendraaiers en kleine imbus sleutels
Dit zijn echt de meest voorkomende. Ik koop verder elke paar weken ergens wel een setje van.Ook van de onderdelen die minder vaak kapot gaan, zoals een main shaft, een belt, tailshaft, tail boom etc. Kost je de kop niet en je hebt altijd wat op voorraad.

Ik heb zelf wel een paar gekke dingen gehad. Mijn Gyro gaf het na een paar weken op. Maar die is netjes onder garantie vervangen. Staart servo heeft het ook opgegeven, waarschijnlijk vanwege een crash 2 weken terug. Vervangen door een Towerpro SG90. Mooie snelle servo voor weinig. Ook de main gear was aan gort en naar later bleek ook het motortandwiel. Deze zijn ook vervangen. Verder bleek de tailshaft zo krom als een hoepel. Die heb ik gisteravond vervangen. Hopelijk ben ik nu ff van het gelazer af !:celebrate:

Voor de rest hou je heli zo standaard mogelijk. Alleen electronica die meekan naar een andere heli is een goede investering.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt WJ, je bespaart me minstens 100 EUR.
Daar kan ik me al een barebone mee kopen, dan heb ik een reserve onderdeel van elk. Of heeft dat geen zin, omdat het toch steeds dezelfde onderdelen zijn die breken?

Welke onderdelen heb jij al kapot gekregen en hoeveel keer?

Bijna alles! Maar meest voorkomende blijft toch wel de featheringshaft en de bladen.
Vanmiddag tegen een paaltje aangevlogen (windvlaag) en weer mn bladen kapot en mn featheringshaft zo krom als een hoepel.

Eigenlijk is het opzich niet eens zo onverstandig om een barebone te kopen voor de onderdelen, maar het zijn vooral de featheringshafts en bladen die kapot gaan. Ballinkjes willen idd weleens breken, maargoed, da's zo vervangen en kost je ook de kop niet.

Morgen ga ik met de Extreme blades voor het eerst proef vliegen. Eens kijken of dat wat is. Is wel een boel steviger.

En ik ga weer opzoek naar een stuk of 20 featheringshafts :)

wijs blij dat shaft snel krom gaat, bij een crash MOET ites kapot en dan liever een shaft dan dat de kracht door gaat naar de rest van je heli. een zwake shaft is een plus punt. (tenzij je hardcore 3d vlieger bent)

Bijna alles! Maar meest voorkomende blijft toch wel de featheringshaft en de bladen.
Vanmiddag tegen een paaltje aangevlogen (windvlaag) en weer mn bladen kapot en mn featheringshaft zo krom als een hoepel.

Eigenlijk is het opzich niet eens zo onverstandig om een barebone te kopen voor de onderdelen, maar het zijn vooral de featheringshafts en bladen die kapot gaan. Ballinkjes willen idd weleens breken, maargoed, da's zo vervangen en kost je ook de kop niet.

Morgen ga ik met de Extreme blades voor het eerst proef vliegen. Eens kijken of dat wat is. Is wel een boel steviger.

En ik ga weer opzoek naar een stuk of 20 featheringshafts :)

Net even buiten gevlogen, de wind is vlagerig en heb daarom maar besloten om het na een minuut of 6 voor gezien te houden, heli is nog steeds heel... :lol:

Frandaman... ja klopt de bell arm control dingetjes gaan makkelijk kapot.
Mijn crash kit:
- Bell arm control,
- Featuring as (asje tussen de twee bladhouders)
- Set rotorbladen.
- set tail rotorbladen.
- Spare riem tail rotor.
- Setje ball linkarmpjes.
- Staartbuis. (tail boom)

Ben misschien wat vergeten, maar volgens mij is dit het wel.

Frans

Laatst bewerkt:
Hey Frans,

ivm die as van jou , tussen de 2 bladhouders , is dat featuring Beyoncé ? of misschien U2 featuring Pavarotti ?? :):):)

( ja sorry, ik ben een slechte mens :nooo::-( )

LOL....dan is het altijd nog een SLECHT mens :lol:

Nou, ik mag gewoon een barebone aanschaffen met al die ellende de laatste tijd. Ben meer aan het sleutelen dan vliegen ! :roll:

LOL....dan is het altijd nog een SLECHT mens :lol:

Nou, ik mag gewoon een barebone aanschaffen met al die ellende de laatste tijd. Ben meer aan het sleutelen dan vliegen ! :roll:

Haha, inderdaad, maar dat hoort er een beetje bij he :)

Doet me wel een beetje denken aan mn oude liefde: Off-road motorrijden. Uur rijden = uur sleutelen. :)

Ik zie het als therapie. Kon vroeger geen schroef aandraaien zonder gereedschap in het rond te smijten.
Nu ben ik veel geduldiger. Ben al 2 dagen met de tailboom bezig die steeds iets terugschuift waardoor de belt te slap wordt. Dus veel schroeven, tailbox uit elkaar halen. En de heli heeft niet gevlogen (zonder rotor) en het gereedschap ook niet ! :bday:

Ik zie het als therapie. Kon vroeger geen schroef aandraaien zonder gereedschap in het rond te smijten.
Nu ben ik veel geduldiger. Ben al 2 dagen met de tailboom bezig die steeds iets terugschuift waardoor de belt te slap wordt. Dus veel schroeven, tailbox uit elkaar halen. En de heli heeft niet gevlogen (zonder rotor) en het gereedschap ook niet ! :bday:

Daar had ik ook last van! Nu niet meer, en dat allemaal door een klein stukje isolatie tape wat om het einde zit :)

Sommige EP100's van Gaui hadden daar ook last van, en dat was op te lossen door het kleinste schroefje wat je hebt te meten, en dan een gaatje te boren van onder of bovenaf zodat het schroefje de staartbuis vastklemt. Niet echt elegant maar werkte goed...

Stock motor is bagger op de HBK2. Die moet je echt naar brushless upgraden met bijbehorende ESC. Belt CP heeft al een brushless motor en ESC.

Wat is er precies mis met die motor? Heeft die te weinig kracht of te veel stroom nodig? Kan ik er wel al mee vliegen als ik 'm gekocht hebt of moet ik eerst een brushless motor kopen? Sorry ik weet er nog niet zo veel van af.

Met de standaard motor van de HBK2 kan je prima als beginner vliegen. Een brushless leverd je meer vermogen en dus is de heli daarmee ook iets stabieler.

Met de standaard motor van de HBK2 kan je prima als beginner vliegen. Een brushless leverd je meer vermogen en dus is de heli daarmee ook iets stabieler.

Waar nog eens bijkomt dat de brushed motoren slijten als de ziekte en een brushless niet/nouwelijks.

De brushed versie van de king gewoon lekker mee vliegen tot ie kapot is en dan als je hem toch moet vervangen vervangen voor een brushless.

volgens mij ging de vraag over belt cp. niet over Honney bee ming :-)

crash set >

- main blades
- feathering shaft (setje van 3)
- tail boom (kun je meteen leuk kleurtje uitzoeken)
- tail strut (steun stangetjes)
- horizontal fin
- tail blades
- pitch control arms (die ovale dingen)
- evt main shaft

de ball links heb ik nog nooit gesloopt, evenals het frame.
wel heb ik de ESC en de servo's ge-upgrade, de esc omdat die spontaan stootjes gas ging geven tijdens het hoveren

de tail boom en struts gaan vrij gemakkelijk, soms heb je mazzel en kun je hem met de hand weer terug buigen, meestal is het een deuk, en einde tail boom.
de struts breken vrij makkelijk bij de schroefjes
qua train kruis, neem de grote versie met de schuim ballen, niet de e-sky variant met die ping pong balletjes, die doet helemaal niets met een 450 heli.
ik heb de grote variant gehad, en daarmee inmiddels zover leren vliegen dat ik hem niet meer nodig heb.
ik ben dik tevreden over de belt cp, prima ding !

overigens is een solo pro of nano arrow een goede tussen stap van coax naar cp... ik heb de robbe nano arrow gebruikt. 4 kanaals fixed pitch, maar wel alle bewegingsfuncties die de CP ook heeft, kun je vast wennen.

Back