Ik heb een e-sky belt cp v2. Ik kan inmiddels al aardig hoveren. Ook heb ik al bijna alles vervangen na diverse crashes. Nu heb ik ook weer nieuwe main blades, maar daar wil die niet mee opstijgen. Het zijn exact dezelfde als de oude. Als ik gas geef zie ik de servo's wel de main blades naar boven draaien zodat ie lift zou moeten genereren. Maar ik moet dan zoveel gas geven voordat ie eindelijk omhoog komt. Kan iemand mij er mee helpen. Je moet toch niet de hoek van de mainblades instellen als het dezelfde zijn. En kun je de snelheid van de bladen los van de hoek veranderen? Ik weet dit is een CP dus dat zou automatisch moeten gaan.
alvast bedankt.
Je kunt dit verhelpen door de pitch te regelen; dat is de hoek waaronder de bladen staan. Dat er andere instellingen nodig zijn, kan inderdaad verschillen per nieuw setje bladen, omdat dezen allemaal minieme verschillen in gewicht hebben. Zelfs een tiende gram kan al een verschil maken. Het is zelfs zo sterk dat als je de bladen omwisselt van plaats, dat de heli al onstabiel wordt. Voordat je de pitch kunt regelen, moet je kijken of het bladspoor goed is; dat betekent of de bladen wel, vanaf de zijkant gezien, in één vlak draaien. Als dit namelijk niet zo is, dan kan het de hele heli uit balans brengen en crasht 'ie meteen weer. Weet je hoe je dit moet bijstellen? Anders heb ik het hier nog even voor je op een rijtje gezet:
Aan elk blad zit een zgn. pitch-stangetje; dit is die lange stang die van de tuimelschijf naar het blad loopt. Dezen kun je in lengte veranderen.
Begin met een lengte van hart tot hart - midden rondje tot ander midden rondje - met de stand die in de gebruiksaanwijzing van het boekje staat. Voor de HB King is dat bijv. 5,7 cm. Ik vermoed dat dat bij de Belt 5,9 cm is, maar dat weet ik niet zeker. Beide stangetjes moeten kaarsrecht zijn en dezen eerst op die lengte zetten. Daarna begint het proces pas.
Het is handig als je de stangetjes met een watervaste stift markeert bijv. rood en zwart. De bijbehorende bladen moet je dezelfde kleur geven - daar zijn die stickertjes voor de bladen voor.
Nu komt het uitlijnen - het bladspoor goedmaken - :
Het maakt niet uit waarmee je begint. Stel, je begint met het rode stangetje. Dan maak je deze los, deze draai je een volle slag in de rondte (360 graden), wat een lengtevermeerdering van een halve milimeter betekent. Dan zet je 'm er weer op, en dan laat de de wieken stationair draaien en geeft net zoveel gas dat hij niet de lucht in gaat; dan kijk je of je vanaf de zijkant een plat vlak van de wieken zit. Is het verbeterd, dan kun je stoppen. Is het nog net niet goed, dan herhaal je dit proces net zolang tot het wel goed is. Nooit meer dan een hele slag per keer!
Als het echter (meer) problemen oplevert en de dubbele tip alleen maar groter wordt, moet je de andere kant opdraaien; ze dus korter maken. Meet iedere keer na of ie wel werkelijk van lengte verandert!
Maak het stangetje ook nu weer vast, en kijk of het beter is geworden.
Als dat goed gaat, moet je ook hier weer mee doorgaan totdat de bladen mooi in één vlak draaien.
Als dit geen verbetering oplevert, zet de je stang weer op de juiste lengte uit het boekje. Dan ga je naar de andere stang, de zwarte in dit voorbeeld. Daarmee doorloop je het bovenstaande proces opnieuw.
Als je dan ofwel met verlengen of verkorten een maximale verbetering hebt gekregen, dan kan het zijn dat de heli toch nog een klein beetje een dubbele tip heeft. Dan moet je weer terug naar de rode stang, om hier weer wat aan te draaien. Meestal is dat niet nodig, als je in het begin bij de rode stang geen verbetering ziet. Als je in het begin wel verbetering zag bij rood, moet je de positie waarbij dat gebeurde aanhouden. Dan moet je zwart nog eens doen, op dezelfde manier, totdat je alles glad in één vlak ziet draaien.
Dit alles moet je doen terwijl de hovering pitch - knop (de linker draaiknop op op de zender) op 0 staat - heel belangrijk!
Kleine onbalanscorrecties kun je verhelpen door met de rechter pitchknop op de zender - de trim pitch - meestal hoger te zetten, bij een trilling in de heli of zo, met hele kleine stukjes!
In enkele gevallen wil het voorkomen dat je negatieve pitch trim moet geven, maar gebeurt bijna nooit.
Als je dan met dit hele gedoe klaar bent, kun je de pitch gaan verhogen, waardoor de heli meer lift krijgt, omdat de hoek van de bladen groter wordt en daardoor meer wind tegelijk weg kunnen slaan. Dat doe je met de linker draaiknop op de zender, die je dan verdraait; de richting waarin je hem moet draaien om de pitch te verhogen, staat als het goed is aangegeven op je zender.
Laat ik nog wel even zeggen dat dit alles er vanuitgaand is dat je
niet een computerzender hebt. Ik ben er ook vanuit gegaan dat je geen bladweger hebt of gebruikt, en ook geen bladhoekmeters; door bovenstaande mechanische handelingen te plegen, ondervang je enigzins het gebrek van deze eigenlijk noodzakelijke instrumenten, zeker voor 3D vliegen.
Suc6~