e-sky belt cp v2 stijgt niet op.

  • Topicstarter Topicstarter skydiver
  • Startdatum Startdatum
S

skydiver

Guest
Ik heb een e-sky belt cp v2. Ik kan inmiddels al aardig hoveren. Ook heb ik al bijna alles vervangen na diverse crashes. Nu heb ik ook weer nieuwe main blades, maar daar wil die niet mee opstijgen. Het zijn exact dezelfde als de oude. Als ik gas geef zie ik de servo's wel de main blades naar boven draaien zodat ie lift zou moeten genereren. Maar ik moet dan zoveel gas geven voordat ie eindelijk omhoog komt. Kan iemand mij er mee helpen. Je moet toch niet de hoek van de mainblades instellen als het dezelfde zijn. En kun je de snelheid van de bladen los van de hoek veranderen? Ik weet dit is een CP dus dat zou automatisch moeten gaan.

alvast bedankt.
 
Ik heb een e-sky belt cp v2. Ik kan inmiddels al aardig hoveren. Ook heb ik al bijna alles vervangen na diverse crashes. Nu heb ik ook weer nieuwe main blades, maar daar wil die niet mee opstijgen. Het zijn exact dezelfde als de oude. Als ik gas geef zie ik de servo's wel de main blades naar boven draaien zodat ie lift zou moeten genereren. Maar ik moet dan zoveel gas geven voordat ie eindelijk omhoog komt. Kan iemand mij er mee helpen. Je moet toch niet de hoek van de mainblades instellen als het dezelfde zijn. En kun je de snelheid van de bladen los van de hoek veranderen? Ik weet dit is een CP dus dat zou automatisch moeten gaan.

alvast bedankt.

Je kunt dit verhelpen door de pitch te regelen; dat is de hoek waaronder de bladen staan. Dat er andere instellingen nodig zijn, kan inderdaad verschillen per nieuw setje bladen, omdat dezen allemaal minieme verschillen in gewicht hebben. Zelfs een tiende gram kan al een verschil maken. Het is zelfs zo sterk dat als je de bladen omwisselt van plaats, dat de heli al onstabiel wordt. Voordat je de pitch kunt regelen, moet je kijken of het bladspoor goed is; dat betekent of de bladen wel, vanaf de zijkant gezien, in één vlak draaien. Als dit namelijk niet zo is, dan kan het de hele heli uit balans brengen en crasht 'ie meteen weer. Weet je hoe je dit moet bijstellen? Anders heb ik het hier nog even voor je op een rijtje gezet:

Aan elk blad zit een zgn. pitch-stangetje; dit is die lange stang die van de tuimelschijf naar het blad loopt. Dezen kun je in lengte veranderen.
Begin met een lengte van hart tot hart - midden rondje tot ander midden rondje - met de stand die in de gebruiksaanwijzing van het boekje staat. Voor de HB King is dat bijv. 5,7 cm. Ik vermoed dat dat bij de Belt 5,9 cm is, maar dat weet ik niet zeker. Beide stangetjes moeten kaarsrecht zijn en dezen eerst op die lengte zetten. Daarna begint het proces pas.

Het is handig als je de stangetjes met een watervaste stift markeert bijv. rood en zwart. De bijbehorende bladen moet je dezelfde kleur geven - daar zijn die stickertjes voor de bladen voor.

Nu komt het uitlijnen - het bladspoor goedmaken - :
Het maakt niet uit waarmee je begint. Stel, je begint met het rode stangetje. Dan maak je deze los, deze draai je een volle slag in de rondte (360 graden), wat een lengtevermeerdering van een halve milimeter betekent. Dan zet je 'm er weer op, en dan laat de de wieken stationair draaien en geeft net zoveel gas dat hij niet de lucht in gaat; dan kijk je of je vanaf de zijkant een plat vlak van de wieken zit. Is het verbeterd, dan kun je stoppen. Is het nog net niet goed, dan herhaal je dit proces net zolang tot het wel goed is. Nooit meer dan een hele slag per keer!
Als het echter (meer) problemen oplevert en de dubbele tip alleen maar groter wordt, moet je de andere kant opdraaien; ze dus korter maken. Meet iedere keer na of ie wel werkelijk van lengte verandert!
Maak het stangetje ook nu weer vast, en kijk of het beter is geworden.
Als dat goed gaat, moet je ook hier weer mee doorgaan totdat de bladen mooi in één vlak draaien.

Als dit geen verbetering oplevert, zet de je stang weer op de juiste lengte uit het boekje. Dan ga je naar de andere stang, de zwarte in dit voorbeeld. Daarmee doorloop je het bovenstaande proces opnieuw.

Als je dan ofwel met verlengen of verkorten een maximale verbetering hebt gekregen, dan kan het zijn dat de heli toch nog een klein beetje een dubbele tip heeft. Dan moet je weer terug naar de rode stang, om hier weer wat aan te draaien. Meestal is dat niet nodig, als je in het begin bij de rode stang geen verbetering ziet. Als je in het begin wel verbetering zag bij rood, moet je de positie waarbij dat gebeurde aanhouden. Dan moet je zwart nog eens doen, op dezelfde manier, totdat je alles glad in één vlak ziet draaien.

Dit alles moet je doen terwijl de hovering pitch - knop (de linker draaiknop op op de zender) op 0 staat - heel belangrijk!

Kleine onbalanscorrecties kun je verhelpen door met de rechter pitchknop op de zender - de trim pitch - meestal hoger te zetten, bij een trilling in de heli of zo, met hele kleine stukjes!
In enkele gevallen wil het voorkomen dat je negatieve pitch trim moet geven, maar gebeurt bijna nooit.

Als je dan met dit hele gedoe klaar bent, kun je de pitch gaan verhogen, waardoor de heli meer lift krijgt, omdat de hoek van de bladen groter wordt en daardoor meer wind tegelijk weg kunnen slaan. Dat doe je met de linker draaiknop op de zender, die je dan verdraait; de richting waarin je hem moet draaien om de pitch te verhogen, staat als het goed is aangegeven op je zender.

Laat ik nog wel even zeggen dat dit alles er vanuitgaand is dat je niet een computerzender hebt. Ik ben er ook vanuit gegaan dat je geen bladweger hebt of gebruikt, en ook geen bladhoekmeters; door bovenstaande mechanische handelingen te plegen, ondervang je enigzins het gebrek van deze eigenlijk noodzakelijke instrumenten, zeker voor 3D vliegen.

Suc6~
 
Laatst bewerkt:
ik heb inderdaad geen programmeerbare zender. Ik heb de standaard zender van E-sky. Helaas kun je daar niet de pitch los instellen van de throttle. Maar ik begrijp het gewoon niet. De main blades heb ik ook zo afgesteld dat ze geen verschil in hoogte hebben van de zijkant gezien (dus in het zelfde spoor lopen). ook heb ik ze gebalanceerd. Ook zie ik bij gas geven dat de pitch groter word. Dus dan zou ik zeggen dat ie dan op moet stijgen. Het kan toch niet zijn dat ik van beide bladen de pitch handmatig moet instellen?
 
ik heb inderdaad geen programmeerbare zender. Ik heb de standaard zender van E-sky. Helaas kun je daar niet de pitch los instellen van de throttle. Maar ik begrijp het gewoon niet. De main blades heb ik ook zo afgesteld dat ze geen verschil in hoogte hebben van de zijkant gezien (dus in het zelfde spoor lopen). ook heb ik ze gebalanceerd. Ook zie ik bij gas geven dat de pitch groter word. Dus dan zou ik zeggen dat ie dan op moet stijgen. Het kan toch niet zijn dat ik van beide bladen de pitch handmatig moet instellen?

Heb je de paddles al bekeken, of die in de juiste stand staan? Dat kan het ook zijn...

Ik moet er wel bijzeggen, dit is inderdaad een hele rare kwestie ...
 
Uit mijn nieuwe EBook over de Belt CP. Volg wat hier beschreven is eens
Je doet dat nadat je alles hebt afgesteld:

De laatste stap


Als laatste controleer je of de bladen een gelijke hoek naar boven en beneden kunnen maken (pitch). Om dat te controleren en zo nodig te herstellen ga je als volgt aan de slag:
1. Maak de drie draden die de motor verbinden met de stroomverdeler los;
2. Maak de verbinding met de accu los, als deze reeds is aangesloten;
3. Zet de zender aan en wacht totdat deze gereed is (het lampje op de zender niet meer knippert);
4. Plaats alle sticks en alle trims in het midden;
5. Zet de ‘idle up’ schakelaar op 3D vliegen (trek deze schakelaar naar je toe);
6. Sluit de accu aan op de helikopter. Als gevolg daarvan worden alle servo’s automatisch in de neutrale stand geplaatst;
7. Zorgt ervoor dat de ‘flybar’ horizontaal staat;
De rotorbladen dienen nu horizontaal te staan (pitch 0). Nu kun je gaan controleren of de bladen een gelijke hoek naar boven en beneden kunnen maken. Je doet dat als volgt:
1. Verplaats de throttle stick (mode 2, de linker stick) naar boven (van je af) en kijk wat de hoek is die de bladen maken;
2. Verplaats vervolgens de throttle stick (mode 2, de linker stick) naar beneden (naar je toe) en kijk wat de hoek is die de bladen nu maken.
Beide hoeken dienen nagenoeg gelijk te zijn. Is dat niet zo dan dien je dat te herstellen. Dit doe je door de ‘swash plate’ naar boven of beneden te brengen, naargelang de aangetroffen afwijking. Omdat de helikopter nu reeds goed is ingesteld is dat eenvoudig.
1. Naar de ‘swash plate’ lopen drie links die uiteindelijk aan de servo’s vastzitten. Zoek die drie links op;
2. Elke link maak je nu korter of langer, naargelang de aangetroffen afwijking;
3. Om dat te doen maak je één kant van elke link los, waarna je de lengte ervan wijzigt door het uiteinde ervan 360 graden te draaien (dus één slag in de rondte). Elke link dezelfde kant op uiteraard, en allemaal één slag;
Controleer vervolgens of de bladen nu wel een gelijke hoek naar boven en beneden kunnen maken. Dit doen je door hetgeen beschreven is in deze paragraaf opnieuw uit te voeren.



Groeten
Martin
 
ik heb het allemaal ingesteld zoals jullie zeggen. wel heb ik nog de knop ontdekt die de hoek van de bladen versteld en daardoor grotere pitch krijgt. Ik denk dat de bladen vrij goedkoop zijn en daardoor van zichzelf een verschillende pitch hebben. Ik heb nu gewoon de oude bladen er opgezet en kan ik weer vliegen. Ik krijg alleen de trilling er niet uit, hoeveel ik ook afstel. Is het nu normaal dat je uren bezig bent een helicopter trillingsvrij te krijgen of ligt het eraan dat ik een goedkope heb en geen kds of align? zijn die helemaal trillingsvrij te krijgen?
 
Nee niet moeilijk, maar kost bij alle heli's wat tijd. Daarnaast is de juiste volgorde van handelingen belangrijk
Groeten
Martin
 
Back
Top