E-sky Belt CPX aanrader als overstap naar A-merk CP?

Meeste kennen me ondertss wel al vanop het forum (vooral dan bij het FP/co-ax) gedeelte en ik vlieg al geruime tijd met de HoneyBee FP2.
Ben helaas enkele weken inactief geweest daar ik sukkel met de gezondheid maar we zijn er weer enigszins bovenop dus we kunnen er wel weer met goeie moed aan beginnen ;)

Per toeval botste ik echter op de Esky Belt CPX en las daar best wel goede dingen over. MyRcGuides.com is er bv al lovend over en was ook de doorslag om men Honeybee FP2 aan te schaffen. Linkje naar de bewuste pagina over de CPX.

Voor de prijs moet je het alvast niet laten (minder dan 200 USD) en ben over men Esky honeybee best tevreden. Doet alleszinds waarvoor ik hem gekocht had: basismanoeuvres leren.

belt-cpx-big.jpg

best een mooi ding ook!

beltcpx-blue_m.jpg

Ik hover vrij vlot men nose-in ed. maar vind mezelf nog niet goed genoeg om meteen een premium CP te gaan kopen, echter met de HB FP2 heb ik toch wel wat last omdat algemeen geweten is dat de staart stuurt zoals 'een dweil' en ik enkel buiten vlieg en dus iets minder onderhevig wil zijn aan de wind. Ik hou de HoneyBee goed onder controle maar iets minder heen en weer zwalpen omdat je alweer weggeblazen wordt lijkt me nu eenmaal een stuk aangenamer.

Drm leek me dit wel een goede (welliswaar onvoorziene) tussenstap.

Zouden jullie dit aanraden? Crashkosten zullen zoiezo stuk lager zijn dan een Align of vergelijkbare heli en ik durf nogal graag snel dingen uit te proberen. A-merk zou ik zoiezo voorlopig nog skippen omdat ik meteen voor een FBL versie wil gaan.

Enige dat me een beetje tegengaat is het feit dat ik dan ALWEER een extra transmitter in huis ga hebben. Zijn er ondertussen al 3 voor 3 heli's...

Met welke CP zijn jullie begonnen en zouden jullie mij aanraden?

De esky dingen zijn al een generatie ouder.

Kijk eens naar wat nieuws zoals de Eflite blade series

Blijkbaar wel. Las nochtans overal vrij positieve dingen over de CPX.

Mss toch maar eens kijken voor een KDS 450SV (of een Rex450) en dan belanden we hopelijk binnen enkele maanden bij een deftige A-merk 600-size FBL heli ;)

Geld is niet echt het probleem maar is zo'n beetje als leren rijden in een Ferrari, ben je ook geen ruk mee als je hem om de 2 minuten naar de garage mag doen om te laten uitblutsen.

Het 'plan' was oorspronkelijk om meteen naar een 450 Rex te gaan maar dacht dat de CPX wel een leuke tussenstap zou zijn en voor het geld moet je het alvast niet laten.

Laatst bewerkt:
Als je toch voor KDS gaat, zou ik de 450c doen, das de best-op-trex450-lijkende versie van kds :)

Die is maar ietsjes goedkoper dan een Align..
Echt waar, haal gewoon de echte, je bouwt m, je vliegt m, en hij is gewoon in 1 keer strak. geen ge&@^@& met speling of slechte verkrijgbaarheid van onderdelen. alles past gewoon goed en de elektronica is ook nog eens vele malen beter.(lees, een headlock gyro die ook daadwerkelijk head locked...);)

Ook zijn de aligns een stuk steviger als t komt bij crashes. door beter materiaal;)

Die is maar ietsjes goedkoper dan een Align..
Echt waar, haal gewoon de echte, je bouwt m, je vliegt m, en hij is gewoon in 1 keer strak. geen ge&@^@& met speling of slechte verkrijgbaarheid van onderdelen. alles past gewoon goed en de elektronica is ook nog eens vele malen beter.(lees, een headlock gyro die ook daadwerkelijk head locked...);)

Ook zijn de aligns een stuk steviger als t komt bij crashes. door beter materiaal;)
+1 als je het dan goed wil doen , ga voor een Align (ik baseer dit op velen advies van anderen gebruikers) ..

Niet naar mijn heli's kijken :p
ik heb er ontzettend veel plezier mee en waarschijnlijk ook veel geluk met hoe ze vliegen en gedragen...

Als je toch voor KDS gaat, zou ik de 450c doen, das de best-op-trex450-lijkende versie van kds :)
Waarom zou dat een voordeel zijn?
Het verkoop argument bij sommige klonen "100% Align compatible", waarom koop je dan een kloon? om er vervolgens dure onderdelen op te moeten zetten met een andere naam? (die dan ook op praktisch elk onderdeeltje staat;) )

Als je de kosten van de onderdelen van een Align heli optelt kun je beter een kit kopen want dat is goedkoper ;) of iets anders kiezen zoals bijvoorbeeld een MSH mini protos :cool:

Per toeval botste ik echter op de Esky Belt CPX en las daar best wel goede dingen over. MyRcGuides.com is er bv al lovend over en was ook de doorslag om men Honeybee FP2 aan te schaffen. Linkje naar de bewuste pagina over de CPX.
Ik heb zelf wel veel van die video's van o.a. Marc geleerd en ook zo'n honeybee 2 en daarna een esky king 3 gehad maar de stap naar een trex 450 en onlangs een atom 500 was wel een vooruitgang qua vlieggedrag.

Het is net wat ie zegt in de video, als weinig wilt uitgeven en niet een kit wilt gaan bouwen kan zo'n heli iets voor je zijn.
Goedkoop is niet altijd slecht en duur is niet altijd goed maar met die prijs geeft toch vaak een indicatie van wat je moet verwachten.

Om een voorbeeld te noemen: lipo's zoals die van turnigy/zippy zijn goedkoop maar bieden veel waar voor je geld en er zijn volgens mij toch veel mensen die daar graag mee vliegen ipv hyperion lipo's te kopen die zo 3 a 4x zo duur zijn. Ben je dan beter af met een hyperion? misschien wel maar daar kan ook veel over gediscussieerd worden.
Ik hover vrij vlot men nose-in ed. maar vind mezelf nog niet goed genoeg om meteen een premium CP te gaan kopen, echter met de HB FP2 heb ik toch wel wat last omdat algemeen geweten is dat de staart stuurt zoals 'een dweil' en ik enkel buiten vlieg en dus iets minder onderhevig wil zijn aan de wind. Ik hou de HoneyBee goed onder controle maar iets minder heen en weer zwalpen omdat je alweer weggeblazen wordt lijkt me nu eenmaal een stuk aangenamer.

Drm leek me dit wel een goede (welliswaar onvoorziene) tussenstap.

Zouden jullie dit aanraden? Crashkosten zullen zoiezo stuk lager zijn dan een Align of vergelijkbare heli en ik durf nogal graag snel dingen uit te proberen. A-merk zou ik zoiezo voorlopig nog skippen omdat ik meteen voor een FBL versie wil gaan.

Enige dat me een beetje tegengaat is het feit dat ik dan ALWEER een extra transmitter in huis ga hebben. Zijn er ondertussen al 3 voor 3 heli's...
Knap werk als je die honey bee goed nose-in kan hoveren, met een CP heb ik daar geen moeite mee maar met die zwabberende honey bee lukte dat niet echt.
Misschien is die nieuwe blade 450 van e-flite ook het overwegen waard? in "RTF" set kost die meer maar dan heb je wel een spektrum dx6i zender erbij die je wel kan programmeren, wat zowel in het begin als later erg fijn is, en kan blijven gebruiken met andere modellen. Voor de beschikbaarheid van onderdelen lijkt me dat ook de betere eigenlijk.

Mijn indruk van Align is dat het in de heli wereld als ms Windows is, niet slecht maar ook niet perfect te noemen en 'iedereen' kent het wel en kan je daarom ook helpen bij problemen. De kloonmerken maken de populaire modellen na maar omdat er soms (of ehm regelmatig) wel eens wat schort aan kwaliteitscontrole of gewoon slechte onderdelen bij geleverd worden (kromme gears, zwakke landing gear(hk600 bv)) is enige bouwervaring wel een pre. Nuttcaze/Marc heeft het er ook wel over met een advies om direct maar bepaalde onderdelen te vervangen.
Naast Align zijn er erg goede alternatieven maar qua marketing en beschikbaarheid van onderdelen is Align op het gebied van rc-heli's wel goed bezig (de stofzuigers, stoomreinigers, broodroosters etc zijn hier niet zo bekend haha linkje op HeliFreak)

Laatst bewerkt:
+1 als je het dan goed wil doen , ga voor een Align (ik baseer dit op velen advies van anderen gebruikers) ..

Niet naar mijn heli's kijken :p
ik heb er ontzettend veel plezier mee en waarschijnlijk ook veel geluk met hoe ze vliegen en gedragen...

En ik ook, ik heb dan zelf een CPX, en ik vlieg er nu zeker stabiel mee. Je moet er gewoon even wat aanpassingen aan doen wil je hem superstrak krijgen..

( TIP: Heb er laatst 325mm bladen opgezet van align, dat vliegt lekker joh... heeel verschil! )

Wat denken jullie van een Compass Atom 500 FBL? Heb wat US dollars op een online rekening staan en zo doe ik er iets 'nuttig' mee aangezien omzetten naar euro's toch zinloos is momenteel. RC711 heeft wel leuke dingen in stock en lees ook wel veel goede dingen. Had enkel geopteerd voor een TT ipv belt maar goed, is alleszinds stukken beter dan men huidige heli's met tailmotor ;)

Heb toch besloten om men Honeybee een grotere broer te geven aangezien ik denk dat hij men leerproces toch wel serieus vertraagt omdat ik zo afhankelijk ben van de weersomstandigheden en het eigenzinnige karaktertje van de staart/trage gyro. (desondanks ben ik super tevreden wel van de HB FP2, laat dat wel ff duidelijk zijn. Heel leuk ding om wat mee rond te vliegen op windstille dagen)

Groter is stabieler buiten en een Rex FBL valt nogal duur uit als je die met microbeast of Vbar wil uitrusten dus denk dat de 500 FBL atom een prima keuze is?

Een leuke spektrum zender is er uiteraard ook al ;)

Laatst bewerkt:
Ja kan natuurlijk ook een belt cp v2 kopen en die direct ombouwen neer een Belt CPX, ben je goedkoper uit
Wat je nodig hebt om dat te doen is:
• De ´side plate´ van het frame (EK1-002804);
• De links tussen de servo’s en de ‘swash plate’ (EK1-002805);
• De links tussen de ‘swash plate’ en de ‘rotorhead’ (EK1-002803);
• De ‘rotorhead’ (EK1-002801);
• De ´swash plate anti rotation bracket´ (EK1-002810);
• De ‘canopy mount set’ (EK1-002802);
• Het kapje (EK1-002800 of EK1-002828 of EK1-002829). Niet echt nodig de oude past ook al je de gaatjes verplaatst
Groeten
Martin

Ik denk dat ik deze week toch wel voor een Atom 500 ga kijken om te bestellen na nog enigszins opzoekwerk te doen over waar ik hem het beste aanschaf en welke versie (kale versie met eigen servo's of een pakketje zoals bij rc711)

Wel erg bedankt voor je post Martin49! Had een vriend over de CPX ook wat verteld en deze zag die zoiezo wel zitten aangezien het budget bij hem iets kleiner is. (Wordt papa en wil de toekomstige mama nog niet meteen kwijt ;))

Desondanks kan ik me niet van de indruk ontdoen dat dit echt wel een leuke heli is. Heb het gevoel dat mensen positiever er tegenover staan moest het bv een Walkera CPX zijn ipv een E-sky? :)
Ik zeg dit zonder een steen te willen werpen naar iemand hier maar blijkbaar zijn er op dit forum bitter weinig E-sky fans. (ExtremeBB is dan weer ambassadeur van Esky door elk model dubbel te kopen :p)

Laatst bewerkt:
Esky heeft in het verleden echt veel steken laten vallen
Op het gebied van kwaliteit, de controle daarop en electronica
En dat heeft erg lang aangehouden

Ook hoor je nu nog steeds bijna niemand die als echte beginner ermee aan de gang gaat, dat zij het een goede heli vinden

Trouwens, is de 3g geen optie bij een fbl versie?
In de kit zit er 1 bij...
Vliegt goed, alleen het staartgyro deel kan wat happig zijn

De 3G, heb me laten vertellen dat deze pas corrigeert NA de acties en dat een vbar of microbeast eerder anticipeert.
En met de kit bedoel je bij een Align of de combodeal bij RC711 met de align 3G ipv de Microbeast?

Atom 500E FlybarLess 3D Carbon Fibre Super Combo with MicroBeast 3-Axis Flybarless System + 1080KV Brushless Motor (9T Pinion) + 60A ESC + CF Blade + SpringRC S3481Mx3 CCPM Servos + S3471M Rubber Servo

Goeie combo? Of andere servo's ?

Laatst bewerkt:
Goeie combo? Of andere servo's ?
Ik kon weinig vinden over de servo's, specificaties wel goed maar verder.. Toch de flybar combo besteld met die servo's met het idee dat ik ze wel zou vervangen als ze toch niet goed zouden zijn, dat bleek echter niet nodig.

De fbl combo met beastx heb ik ook overwogen maar zoiets heeft voor- en nadelen waar veel over te zeggen is. Flybar is voor mij de bekende techniek qua afstellen en gedrag, vind het er goed uit zien op zo'n atom en het scheelde iets van 90 euro dus tjah voorlopig gewoon flybar :p misschien later alsnog fbl maar dat zie ik dan wel weer.
Ik heb enkel de meegeleverde align gp 750 uitgewisseld met m'n spartan quark van de 450 en ben er erg tevreden over. Qua vliegstijl mag ik graag ruimtelijk en snel vliegen met basis aerobatics en dat doet die atom erg goed :cool:

edit:
Had enkel geopteerd voor een TT ipv belt maar goed, is alleszinds stukken beter dan men huidige heli's met tailmotor :wink:
TT is niet per se beter dan een belt, maar een belt kan het nadeel van hebben van statische elektriciteit wat een TT niet heeft. Belt daarentegen heeft er minder moeite mee als je staart eens wat gras maait ;) Bij een belt setup zoals op de trex kan het bij zware belasting zo zijn dat de riem verpringt omdat de poelies zo klein zijn maar dat zal niet gauw gebeuren. Met een setup zoals bijvoorbeeld op een: compass, mikado of msh is dat geen probleem.
Eventuele statische elektriciteit kan je oplossen door dit weg te leiden of wat sicilonenspray te gebruiken. Ik gebruik de spray met als tweede voordeel dat alles dan nog wat soepeler loopt.
Heb toch besloten om men Honeybee een grotere broer te geven aangezien ik denk dat hij men leerproces toch wel serieus vertraagt omdat ik zo afhankelijk ben van de weersomstandigheden en het eigenzinnige karaktertje van de staart/trage gyro. (desondanks ben ik super tevreden wel van de HB FP2, laat dat wel ff duidelijk zijn. Heel leuk ding om wat mee rond te vliegen op windstille dagen)
Een cp, en zeker een wat grotere zal een heel verschil zijn wat dat betreft. Met de atom merk ik nog veel minder van de wind dan met m'n trex 450 sport, niet alleen qua stabiliteit maar ook meer vermogen om nog vlot tegen een harde wind in te vliegen.
Een leuke spektrum zender is er uiteraard ook al :wink:
Dan het best in ieder geval met die zender gaan vliegen, ook als het toch een esky set wordt :)

Laatst bewerkt:
Een vstab en mb corrigeren ook tijdens de vlucht, ook naderhand als er iets onverwachts voorvalt

Bij vstab heb je nog een testvlucht nodig, waarbij de vstab kijkt hoe alles reageert

Bij mb en 3g niet nodig, dus beiden werken correctietechnisch op hetzelfde niveau
Alleen de manier waarop beiden geprogrammeerd zijn is anders
Mb vliegt eerder 100% goed als hij er op geplakt wordt
De 3g kan wat afstelwerk nodig hebben om hem 100% te krijgen
De eerste vluchten waren bij mij ook strak, maar beter kan altijd :mrgreen:

En ik kijk naar de echte align kits, niet bij een handelaar
Dus de combo met 3g

Nog wat rondgezocht op het forum en zijn hier blijkbaar niet zoveel Compass 500 vliegers.

align gp 750 heb je vervangen door een quark. Groot verschil?
Vraag me echt af of ik best zelf men onderdelen zou kiezen of gewoon de deal nemen.

De servo's zijn idd niet gekend maar heb er wel al redelijk wat goede dingen over gelezen.

Aarding van de staart, heb ooit eens filmpje gezien waarbij ze een 'aarding' trekken naar de motor, was bij een protos geloof ik. Hoe werkt die siliconenspray precies? Nog nooit van gehoord om dat op die manier op te lossen.

Ook maar eens contact opgenomen met de vliegclub met eigen veldje hier in de buurt. Is nog geen 2km van men huis en denk dat ik wel blij zal zijn als ik beetje real-life feedback kan krijgen bij het afstellen van men eerste CP heli. Met men FP heb ik alles trial-and-error geleerd.

Nog wat rondgezocht op het forum en zijn hier blijkbaar niet zoveel Compass 500 vliegers.
Klopt, vooral Align he.. en een enkele 6hv of nu ook 7hv misschien. Ik vind die 500 een mooi ontwerp, mogelijkheid om met stretchkit 510 bladen te vliegen een voordeel en toch ook leuk iets anders te vliegen dan de zoveelste align :) (niets tegen align overigens)
Op heli-addictec.nl zijn meer compass vliegers te vinden en een lid aldaar is een webshop met compass heli's en onderdelen begonnen waardoor er ook meer mogelijkheden zijn om binnen Nederland te bestellen. (rcheliparts.nl en rigidheli.com)
align gp 750 heb je vervangen door een quark. Groot verschil?
Voor mij vast en zeker niet merkbaar, misschien als je het uiterste er uit wilt halen op 3D gebied. Die align gyro zit nu op m'n 450 sport, align gyro op een align heli.
Vraag me echt af of ik best zelf men onderdelen zou kiezen of gewoon de deal nemen.

De servo's zijn idd niet gekend maar heb er wel al redelijk wat goede dingen over gelezen.
Mja voor en nadelen he, qua kosten is het toch een goeie deal maar als je na een crash eens servo onderdelen nodig hebt kan dat lastig zijn.. MKS maakt ook goede servo's, maar zelfde probleem, binnen Nederland lastig of niet te vinden. Align servo's kunnen wat dat betreft een goed alternatief zijn, verder weet ik het zo niet.
Aarding van de staart, heb ooit eens filmpje gezien waarbij ze een 'aarding' trekken naar de motor, was bij een protos geloof ik. Hoe werkt die siliconenspray precies? Nog nooit van gehoord om dat op die manier op te lossen.
Klopt heb je verschillende oplossingen voor. Het kan ook zijn dat je er geen last van hebt omdat die dikkere tailboom het ook wat zou voorkomen, je gyro/fbl-estab er geen last van heeft, bedrading net anders ligt etc.
De siliconenspray spuit ik gewoon op de riem waar die over de staartas loopt, achter bij die opening zegmaar, terwijl ik aan de rotor draai zodat het op de hele riem komt. Er is hier op het forum ook wel e.a. over te vinden. Ik hoef het maar zelden te herhalen en vind het daarom wel een simpele oplossing.
Ook maar eens contact opgenomen met de vliegclub met eigen veldje hier in de buurt. Is nog geen 2km van men huis en denk dat ik wel blij zal zijn als ik beetje real-life feedback kan krijgen bij het afstellen van men eerste CP heli. Met men FP heb ik alles trial-and-error geleerd.
Sowieso verstandig om dat te doen. CP (450 size) heb ik ook wat met trail-and-error geleerd en domme fouten mee gemaakt die je mer ervaren hulp gewoon kan voorkomen.

Back