E-Sky Honey Bee FP

• Topicstarter Topicstarter Cade
  • Startdatum Startdatum
C

Cade

Guest
Hierbij een impressie van de net door mij aangeschafte helikopter: de E-Sky Honey Bee FP (model EK1H-E004). Dit schijnt dezelfde heli te zijn als de populaire Walkera Dragonfly #4 maar dan met betere elektronica aan boord en een ander kapje (welke ik persoonlijk mooier vind). Verder schijnt deze heli ook beter te zijn voor een beginner zoals ik.

esky01.jpg

De doos zoals ik 'm vanuit www.rc-expert.com in Hong Kong binnenkreeg. Ze hadden de doos van de heli gewoon ingepakt met een soort kaft papier, hierdoor heeft de doos wat deuken opgelopen wat een beetje jammer is. Het zou natuurlijk beter zijn geweest als ze de helidoos weer in een andere doos hadden verpakt. Op deze manier hoefden de mee bestelde accesoires dan ook niet in de originele doos gepropt te worden.

esky02.jpg

Pheeww, gelukkig hadden de mensen bij rc-expert gehoor gegeven aan mijn vraag of ze "gift" op de doos wilde zetten of een lagere waarde zodat ik geen extra kosten hoefde te betalen. Zoals je ziet aan de stempel is dit gelukt, geen rekening achteraf dus.

esky03.jpg

De doos van de heli. Deze lijkt als twee druppels water op de doos van de Honey Bee CP alleen is de tekst wat anders. Leuk detail is dat links de CP wordt afgebeeld en rechts de door mij aangeschafte FP variant. De paddles zitten bij de CP boven de bladen en bij de FP onder de bladen.

esky04.jpg

De inhoud van de doos. Naast de bestelde heli hadden ze een bundelactie (http://www.rc-expert.com/product-package.php?pid=260) waarbij je dan voor maar 50 dollar extra ook het volgende kreeg: een wireless cam, een Airwolf fuselage, een trainingskruis, een PC-kabel met software (FMS), een 7.4V 1600 mAh Li-ion accu i.p.v. de standaard 8.4V 650 mAh NiMH accu (met bijbehorende accuhouder waar ook de wireless cam in kan), extra bladen en een extra staartrotorblad. Naast dit moois hadden ze zelfs geheel onverwacht een tweede Li-ion accu erbij kado gedaan. Top! De Airwold fuselage past echter niet goed en is volgens mij voor een Dragonfly #04 gemaakt. Deze zal ik dus nog een keer passend moeten maken (en opnieuw moeten spuiten want de paintjob is echt waardeloos). Dit komt later allemaal wel een keer, eerst maar eens leren vliegen :D.

esky05.jpg

De heli met zender. Het eerste wat opvalt is dat deze heli geen witte houten bladen heeft zoals de Honey Bee CP maar zwarte plastic bladen. Hier ben ik op zich wel blij mee omdat ik het idee heb dat houten bladen minder sterk zijn dan plastic bladen.

esky06.jpg

Een close-up van de kap. Hierin ben ik echter een beetje teleurgesteld omdat deze er niet uitziet. Afbeeldingen van de heli op internet hebben een veel mooier gefabriceerd kapje. Het lijkt wel of ze deze met de hand gesneden hebben want hij is totaal niet symmetrisch en het lijkt wel of de beide helften niet goed op elkaar aansluiten. Daarnaast zie je lijmresten zitten enzo. Ik vraag mij af of meerdere mensen met b.v. een Honey Bee CP of Dragonfly #4 hetzelfde hebben of dat ik de enige ben met zo'n lelijk kapje. Hieraan kan je net zoals de Airwolf fuselage zien dat het echt goedkope Chineese rommel is.

esky07.jpg

Onderaanzicht van de heli. Hier kan je de extra bijgeleverde accuhouder zien zitten die naast de krachtigere Li-ion accu ook ruimte biedt aan de wireless cam zodat ik een keertje leuke opnames kan maken vanuit de heli (als die neerstort bijvoorbeeld :D).

Al met al ben ik heel blij met mijn aankoop. Tot nu toe heb ik alleen nog maar over de grond geschoven met de heli (geen ruimte om ook daadwerkelijk op te stijgen en natuurlijk bang dat ik 'm meteen in stukken vlieg) en heb ik een acculading leeggedraaid op kwart gas om de beide motoren enigzins in te laten lopen. Daarnaast heb ik aan de instellingen van de 4-in-1 controlbox lopen priegelen om te kijken wat dit voor effect had op b.v. de staartrotor. Natuurlijk heb ik ook al op de sim geoefend en kan ik zeggen dat dit nog niet meevalt.

Op 4 januari aanstaande kom ik naar de Q Indoor in Delft om de heli aan een test te onderwerpen door een kenner en 'm goed te laten afstellen (en het meteen te leren). Daarna ga ik hetzelf proberen dus wie wilt lachen moet zeker komen :lol: :wink:.

Op het moment zit ik ook te wachten op een nieuw en sterker landingsgestel die ik besteld heb bij www.helidirect.com in Amerika. Met een beetje geluk hangt deze eronder als ik naar Delft kom. Foto's van het nieuwe landingsgestel volgen uiteraard nog.
e-1.jpg

Zoals beloofd de foto's van het nieuwe landingsgestel welke ik voor mijn E-Sky Honey Bee FP heb aangeschaft. Sommigen van jullie hebben deze al kunnen aanschouwen gisteren tijdens de Q Indoor in Delft.

esky_landinggear.jpg

Het landingsgestel zelf. Kwestie van het oude brakke landingsgestel eraf schroeven, nieuwe erop schroeven en klaar.

Voor en na foto:

esky_original.jpg

esky_modded.jpg

Na de modificatie paste het kapje niet meer. Deze heb ik met een schaar passend moeten maken (zie foto's hierboven).

Voor geinteresseerden, het landingsgestel is verkrijgbaar voor bijna alle E-Sky Honey Bee modellen en de Walkera Dragonfly #4 bij www.helidirect.com.

ff een vraagje:
Waarom heb je eigenlijk gelijk al een nieuw landingsgestel gekocht? (heb ik ff gemist denk ik). Alleen omdat je het mooier vind? of sterker?

Die originele heeft bij mij namelijk al aardig wat stuiters gemaakt, maar is nog prima in orde (hele heli trouwens).

Voornamelijk omdat deze sterker is. Op de site van de fabrikant staan filmpjes waarbij ze op zo'n 3 meter hoogte het gas dichtgooien zodat de heli met een klap de grond raakt. Dit doen ze een paar keer achter elkaar (meteen nadat de grond is geraakt het gas weer open en op 3 meter hoogte weer dicht) zonder dat het landingsgestel het begeeft. Als je dit met het originele landingsgestel probeert breekt die volgens mij meteen in tweeen.

Daarnaast kan je bij dit landingsgestel ook heel makkelijk de antennedraad wegwerken en een andere reden voor mij was ook dat met het originele landingsgestel de heli altijd achterover hing als je 'm aan de paddles oppakte. De accu zat al helemaal in de voorste posite dus ik zou de heli dan alleen in balans krijgen door 'm aan de voorzijde te gaan verzwaren en ik wilde de heli juist niet zwaarder maken. Bij het nieuwe landingsgestel kan je de accu veel verder naar voren schuiven dus de heli perfect in balans krijgen.

Daarnaast ziet die er natuurlijk ook veel mooier uit :D

M'n eerste crash is een feit. Na wat binnenshuis geprobeerd te hebben vond ik toch dat ik wat weinig ruimte had. Dus net nog even naar buiten geweest om op het grasveldje hiervoor te proberen. Doordat er meer ruimte is (waardoor je tegen minder dingen aan kan vliegen) raak je ook wat eerder overmoedig en toen sloeg het noodlot toe. Ik lande verkeerd waardoor de heli op z'n kop terecht kwam. Resultaat zie je hieronder.

stuk01.jpg

stuk02.jpg

Aangezien ik een beginner ben weet ik niet precies wat er kapot is. De rotorkop? Volgens mij is het wel het lastigste wat kapot kan gaan.

Ik ga in ieder geval even googlen voor een winkel die dit onderdeel verkoopt.

Ik heb nog wel zo'n kopstuk voor je. (kijk maar in het te koop--->helicopter deel)

He Randy,

Tof dat nieuwe onderstel voor je CP2. Ik heb mij net ook een CP2 gekocht en door mijn ervaring vroeger met de Carboon die hetzelfde fragiele landginsgestel heeft ben ik ook van plan mij zo'n nieuw en steviger onderstel te bestellen bij Helidirect.

Wat is je ervaring met die online store, heb je extra importkosten moeten betalen ?

Grtz,
Dirk

Duccan zei:
Ik heb nog wel zo'n kopstuk voor je. (kijk maar in het te koop--->helicopter deel)
Heb ik gedaan, maar daar heb je alleen een volledige body staan van de Honey Bee. Of je moet de onderdelen die ik nodig heb ook apart willen verkopen (zijn namelijk 3 dingen die ik moet vervangen). Ik wacht nog even antwoord af van de winkel waar ik de onderdelen eigenlijk al besteld had. Deze heeft niet alles op voorraad en als de levering daardoor langer dan een week gaat duren meld ik me nogmaals op je "te koop" draadje.

Dflyer zei:
He Randy,

Tof dat nieuwe onderstel voor je CP2. Ik heb mij net ook een CP2 gekocht en door mijn ervaring vroeger met de Carboon die hetzelfde fragiele landginsgestel heeft ben ik ook van plan mij zo'n nieuw en steviger onderstel te bestellen bij Helidirect.

Wat is je ervaring met die online store, heb je extra importkosten moeten betalen ?

Grtz,
Dirk)
Hoi Dirk,

ik heb geen CP2 maar een FP uitvoering, maar de heli is voor de rest hetzelfde.

Ik ben erg tevreden met het nieuwe landingsgestel. Ben nog lerende dus de heli heeft al behoorlijke smakken gemaakt. Het landingsgestel is van buigbaar/zacht plastic gemaakt dus kan naar mijn mening nooit kapot, of je moet echt heel ongelukkig terecht komen. Nu alleen nog een versteviging voor de bovenkant van de heli haha (zie crash hierboven).

Mijn ervaring met helidirect.com is perfect. Dit is een Amerikaanse winkel waarbij de communicatie dan ook een stuk prettiger verloopt (geen Chinezen dus die maar halve bak begrijpen van wat je nou eigenlijk wilt). Alles is prima verlopen, van betaling (met creditcard) tot aan verzending inclusief de verpakking. Ik doe sowieso liever zaken met een Amerikaanse winkel dan met een Chinese winkel omdat ik weet dat het dan net iets netter en duidelijker afgehandeld word. Zo kreeg ik bij het landingsgestel een factuur, de heli die bij een Chinese winkel vandaan komt had dit niet dus naar garantie kan ik fluiten als er iets kapot mocht gaan. Extra kosten heb ik ook niet gehad omdat ze op de doos hadden vermeld dat het om een "sample" ging. Al met al perfect dus.

Randy,

Bedankt voor de info, ik ga daar dan ook maar eens iets bestellen.

Nochthans heb ik reeds heel wat spullen besteld in Taiwan, China enz... en ik moet zeggen dat ik nog nooit problemen gehad heb hoor !!

Grtz,
Dirk

Randy,

Nog een vraagje, welke verzendmethode heb jij geselecteerd bij Helidirect ?

Global Priority Mail - Flat-rate Envelope (Large) (4 - 6 Days)
of
Global Priority Mail - Variable Weight (Single) (4 - 6 Days)
of
Airmail Letter Post (4 - 7 Days)
of
Airmail Parcel Post (4 - 10 Days)

Grtz,
Dirk

Dflyer zei:
Randy,

Nog een vraagje, welke verzendmethode heb jij geselecteerd bij Helidirect ?

Global Priority Mail - Flat-rate Envelope (Large) (4 - 6 Days)
of
Global Priority Mail - Variable Weight (Single) (4 - 6 Days)
of
Airmail Letter Post (4 - 7 Days)
of
Airmail Parcel Post (4 - 10 Days)

Grtz,
Dirk
Toen ik in dit scherm terecht kwam stond het volgende al automatisch geselecteerd: Airmail Letter-post (4 - 7 Days) . Aangezien dat dat toen ook het voordeligst was heb ik 'm daar maar op laten staan aangezien ik eigenlijk ook niet wist waar ik voor moest kiezen. Ik had bij "comments" nog wel even gemeld dat het om het kant-en-klare landingsgestel ging en niet om het doe-het-zelf pakket aangezien letter-post naar mijn inziens briefpost betekent en het kant-en-klare landingsgestel dus nooit in een envelop paste. Ik stond dan ook te kijken dat ik het landingsgestel in een gigantische doos thuis kreeg gestuurd. Nou weet ik uit eigen ervaring dat in Amerika alles groter is maar dit sloeg alles :D

Btw. ga je de witte of de zwarte uitvoering bestellen enne... plaats wat foto's als die eronder zit :)

zweefman zei:
past dat onderstel ook op de vorige versie honeybee?
Hij past sowieso op de volgende Honey Bee modellen:

EK1H-E003
EK1H-E004 (dit is mijn FP variant)
EK1H-E005 (dit is de welbekende CP2 variant)
EK1H-E006

Dit zijn de modellen die door de fabrikant officieel ondersteund worden. In principe komt het erop neer dat het landingsgestel past op elke Honey Bee met hetzelfde frame en stock landingsgestel als mijn Honey Bee FP (gebruik de foto's als referentie).

Back