e-sky honey bee v2 probleempjes (beginner)

• Topicstarter Topicstarter AcE
  • Startdatum Startdatum
A

AcE

Guest
Hallo iedereen.

Ik heb dus sinds kort ook een honey bee v2..
Alleen kom ik er niet echt uit,
of hij is niet goed af gestelt, of ik kan er gewoon niks mee. Terwijl ik met fms weinig problemen heb, maar dat is en blijft een simulator.

Wat eigenlijk de problemen zijn, is dat wat ik ook doe ik niks stabiel kan krijgen...

Regelmatig wil hij met optoeren omvallen naar rechts..
Staartmotor gaat soms pas draaien omdat de gyro hem aan stuurt ipv tijdens het optoeren.. (is wel ingelopen)
Komt hij van de grond, dan gaat het in de lucht vaak vreemd, dan wil hij ineens naar links om gaan vallen.. Of hij zweeft naar achter toe..

Het langste wat ik hem tot nu toe in de lucht heb kunnen houden was ongeveer 15seconden, waarna he wou gaan kantelen en dus crashte (te hard tegen willen sturen)

Voor zover ik weet staat de swashplate goed, deze staat vanuit het voor en achter aanzicht horizontaal, en vanaf het zijaanzicht een klein beetje schuin, ongeveer 3 graden gehelt (de voorkant dus iets lager als de achterkant)
De batterij hangt er zo onder dat de heli iets naar voeren hangt (staart dus beetje omhoog)

Nu mijn vraag, weet iemand wat ik hiermee zou kunnen doen? Of eventueel nog tips?

Zoveel mogelijk checken of alles in balans is. Pak hem de padles vast en kijk of hij zowel van voor en achter als links en rechts in evenwicht is. Balanceer ook de bladen, dit kan ook al wat helpen.
Laat ook de bladen hun goede positie vinden.
Zorg dat de padles zo goed als horizontaal zitten.
En kijk of alle servo in een hoek van 90 graden staan.

Hopelijk helpt dit een beetje.

Greetz,
Sander

AcE zei:
Hallo iedereen.

Ik heb dus sinds kort ook een honey bee v2..

Wat eigenlijk de problemen zijn, is dat wat ik ook doe ik niks stabiel kan krijgen...

Het langste wat ik hem tot nu toe in de lucht heb kunnen houden was ongeveer 15seconden, waarna he wou gaan kantelen en dus crashte (te hard tegen willen sturen)

Voor zover ik weet staat de swashplate goed, deze staat vanuit het voor en achter aanzicht horizontaal, en vanaf het zijaanzicht een klein beetje schuin, ongeveer 3 graden gehelt (de voorkant dus iets lager als de achterkant)
De batterij hangt er zo onder dat de heli iets naar voeren hangt (staart dus beetje omhoog)

Nu mijn vraag, weet iemand wat ik hiermee zou kunnen doen? Of eventueel nog tips?

Oefenen.... Dit heet leren, en is best wel eens frustrerend :evil: maar.... onvoorkombaar als je het jezelf aan gaat leren.

Probeer niet te veel tegelijk te willen. Begin met de hopjes, en vervolgens korte hoovertjes maken. Uiteraard moet je dan wel zoals Sander hierboven ook al zei zorgen dat ie wel goed afgesteld is.

Je moet een gevoel met je heli krijgen. Dat lukt alleen maar door hem in de lucht te houden, en te zien en voelen hoe hij/zij (heb eigenlijk geen idee of een heli mannelijk of vrouwelijk is?) reageerd op jou stuurbeweging. Door de tijd in de lucht langzaam op te voeren, verklein je de kans op een crash aanzienlijk.

Als het dan eindelijk lukt om een accu leeg te vliegen zonder te landen of crashen tussendoor blijf je HEEEEEEL lang hooveren... Totdat het je neus uitkomt, en je het bijna met je ogen dicht kan... Dan voorzichtig op de sim eens gaan oefene met side in, en als het daar foutloos gaat, dan voorzichtig for real.... enz... enz...

Veel succes :)

Marco.

sander88 zei:
Zoveel mogelijk checken of alles in balans is. Pak hem de padles vast en kijk of hij zowel van voor en achter als links en rechts in evenwicht is. Balanceer ook de bladen, dit kan ook al wat helpen.
Laat ook de bladen hun goede positie vinden.
Zorg dat de padles zo goed als horizontaal zitten.
En kijk of alle servo in een hoek van 90 graden staan.

Hopelijk helpt dit een beetje.

Greetz,
Sander

Het in balans hebben heb ik volgens mij wel goed.
Alleen de bladen balanceren, wat bedoel je daar mee? En hoe doe je dat?
Verder, de servo's op 90 graden, iedere keer als ik de servo's op 90 graden zet en hem aan zet verdraait hij alles dat de servo's niet meer goed staan en de swashplate helemaal scheef uit komt.

Dit doet hij iedere keer als ik de accu aan sluit. En heeft hij eigenlijk vanaf het begin al gedaan.
Verder ben ik er net achter gekomen dat de rotorbladen niet lekker zijn, ongeveer 3 gram verschil..
Ik heb al wel carbon bladen liggen, maar die wou ik er nog niet op zetten vanwege de prijs, maar dat zal ik morgen maar wel doen..

No1Uno zei:
Oefenen.... Dit heet leren, en is best wel eens frustrerend :evil: maar.... onvoorkombaar als je het jezelf aan gaat leren.

Probeer niet te veel tegelijk te willen. Begin met de hopjes, en vervolgens korte hoovertjes maken. Uiteraard moet je dan wel zoals Sander hierboven ook al zei zorgen dat ie wel goed afgesteld is.

Je moet een gevoel met je heli krijgen. Dat lukt alleen maar door hem in de lucht te houden, en te zien en voelen hoe hij/zij (heb eigenlijk geen idee of een heli mannelijk of vrouwelijk is?) reageerd op jou stuurbeweging. Door de tijd in de lucht langzaam op te voeren, verklein je de kans op een crash aanzienlijk.

Als het dan eindelijk lukt om een accu leeg te vliegen zonder te landen of crashen tussendoor blijf je HEEEEEEL lang hooveren... Totdat het je neus uitkomt, en je het bijna met je ogen dicht kan... Dan voorzichtig op de sim eens gaan oefene met side in, en als het daar foutloos gaat, dan voorzichtig for real.... enz... enz...

Veel succes :)

Marco.
Ik weet dat je gelijk hebt, maar ik heb meer het gevoel dat er met de afstelling iets mis is, met name omdat het op de sim wel lukt en irl niet..
En het oefenen wil en doe ik ook wel, maar als je het gevoel hebt dat waar je mee oefent niet goed is, is dat ook niet fijn..
Ik wil dus min of meer uitsluiten dat het aan de heli licht...

Bij mijn piccolo zat er ook een simulator in de doos, daarmee ging het ook stukken beter dan in het echt.
Het grootste probleem als je begint is dat de heli vertraagd reageerd op de stuurinpulsen.
Hierdoor heb je de neiging om teveel te gaan corrrigeren.
Gewoon blijven proberen en na een tijdje zullen die 15 s. er 25 en meer worden. :D
Maar als je twijfelt over de afstelling, moet je hem eens laten controleren door een ervaren piloot.

AcE zei:
Alleen de bladen balanceren, wat bedoel je daar mee? En hoe doe je dat?
Verder, de servo's op 90 graden, iedere keer als ik de servo's op 90 graden zet en hem aan zet verdraait hij alles dat de servo's niet meer goed staan en de swashplate helemaal scheef uit komt.

sander88 zei:
Servo armpjes:
Je moet ervoor zorgen dat de servo armpjes in een hoek van 90 graden staan, oftewel horizontaal (aan de grond, als je vloer waterpas is, en het onderstel van je heli goed is :wink: ). Dit doe je als volgt:
Zet de heli aan door hem aan de accu te koppelen (eerst de zender aanzetten!). Het is nooit een slecht idee om de motor los te koppelen voor het geval dat. Let erop dat je de trims op je zender op nul hebt staan, oftewel bij de dragonfly zenders, in het midden. De servo's zullen dan hun positie "zoeken". Draai nu het schroefje in een servo armpje voorzichtig los en zet het servo armpje in een hoek van 90 graden. Draai het schroefje er weer op en klaar is kees. Doe dit bij alle servo's.
afb20792.gif

Met dank aan Paul H
Satoer zei:
:arrow: Balanceren van de houten bladen:
Houten bladen zijn zelden gebalanceerd, hoogstens gematcht. Om trillingen te voorkomen moet je de bladen dus uitbalanceren.
Omdat niet iedereen een speciale rotorblad uitbalanceer weegschaal heeft is hier de El cheapo manier ;)
afb8321.jpg

Naast dat beide bladen in balans moeten zijn moet het balanspunt op de bladen ook gelijk zijn.
Als eerste zoeken we dus het balanspunt op. Dit doen we met de rand van een lineaal. Dit markeren we op beide bladen.
afb8322.jpg

Je ziet dat het balanspunt iets verschilt tussen de bladen. Het lijkt weinig, maar het resulteerde toch in flinke trillingen in de heli.
afb8336.jpg

Vervolgens schroeven we de bladen tegen elkaar en bepalen wat het lichtste blad is.

Teken het balanspunt van het zwaarste blad op het lichtste blad.

Nu moet het balanspunt van het lichtste blad op het zelfde punt gebracht worden als het zware blad.
afb8324.jpg

Dit doen we door met plakband extra gewicht op het rotorblad te plakken.
Gewoon net zoveel aanbrengen tot het zwaartepunt op exact de zelfde plek zit al het zware blad.
afb8325.jpg

Nu moeten de bladen weer aan elkaar geschroefd worden. Nu gaan we het andere blad op gewicht brengen zodat beide bladen in balans zijn.
afb8326.jpg

Dit doen we door plakban precies op het balanspunt van het lichtste blad te plakken. Op deze manier blijven de balanspunten van de bladen onderling gelijk.
afb8327.jpg

Als de bladen netjes balanceren zijn de bladen uitgebalanceerd, en kunnen gebruikt worden.

FMS is en blijft noooooit een echte sim :sniper: :wink:
Als je een ECHTE sim wilt moet je XTR kopen :wink:
Dat niemand anders dit aanmerkt :|

Ik heb er nu gebalanceerde carbon bladen op zitten, dit scheelt wel het een en ander.. Mag ook wel voor dat geld

En betreft die servo's.. Das nog steeds een probleem.. Ik heb het net nogmaals geprobeerd, zet ik hem aan, dan gaan de servo's naar een basis posotie, hierop zet ik de servo arm op 90 graden tov de servo.
nu stel ik de servo stang zodat de swashplate tov de servo stang 90 graden staat.

Beiden 90 graden nu dus. En dit 3 maal dus.

Dan gooi ik de spanning er af en zet die er weer opnieuw op. Nu gaan de servo's een beetje stellen, en ja hoor de servoarm staat weer scheef tov de servo.

En dit heb ik dus al meerdere keren geprobeert, en hij blijft dit doen, dus volgens mij doe ik iets verkeerd...

Theo B zei:
FMS is en blijft noooooit een echte sim :sniper: :wink:
Als je een ECHTE sim wilt moet je XTR kopen :wink:
Dat niemand anders dit aanmerkt :|
Er zat een papiertje bij de met een link naar truflite, op dat papiertje stond dat de cd eruit gehaald was en dat ie op een bepaalde link te downloaden was, niet echt helemaal legaal volgens mij...
En tja, dat papiertje is natuurlijk nu al kwijt...

Net als me trainingssetje...

Net weer wat zitten proberen...
Kwam netjes omhoog.. (naja netjes is het niet, ik vind het alleen al heel wat..)

Kon hem op ongeveer 1M hoog houden.. En deed me best om hem op een plek te houden, maar dat ging nog niet echt... Logisch... ben pas bezig dus..
Alleen nu komt het leuke.. Toen ik met de trimmer wat ging aanpassen omdat hij nog steeds naar achter ging viel hij ineens om. En ja hoor weer links om.
Resultaat, hij viel haast op zijn kop op de grond. de rotor sloeg hem weer terug waardoor hij min of meer gelanceerd werd en hij lande op zijn onderstel..

Schade valt wel mee, training setje is kapot, 1 stukje ligt nu in ongeveer 20 stukken en 1 is door 2en gebroken.. En het onderstel is afgebroken, bij het dwarse deel dat de poten bij elkaar houd, maar dat heb ik net met seconde lijm gelijmt..
En verder geen schade te vinden.

De rotor is nog helemaal heel, terwijl die houte hier normaal gesproken versplintert waren...

Owja ff nog iets..
Ik kan hier verschillende FAQ's vinden voor het afstellen, en in het forum verschillende berichten, maar er is nergens een complete FAQ te vinden waar dus in staat hoe je hem af moet stellen, er is zeker niemand hier die intresse heeft in zoiets te schrijven (*me kijkt naar Satoer*)

AcE zei:
Ik heb er nu gebalanceerde carbon bladen op zitten, dit scheelt wel het een en ander.. Mag ook wel voor dat geld

En betreft die servo's.. Das nog steeds een probleem.. Ik heb het net nogmaals geprobeerd, zet ik hem aan, dan gaan de servo's naar een basis posotie, hierop zet ik de servo arm op 90 graden tov de servo.
nu stel ik de servo stang zodat de swashplate tov de servo stang 90 graden staat.

Beiden 90 graden nu dus. En dit 3 maal dus.

Dan gooi ik de spanning er af en zet die er weer opnieuw op. Nu gaan de servo's een beetje stellen, en ja hoor de servoarm staat weer scheef tov de servo.

En dit heb ik dus al meerdere keren geprobeert, en hij blijft dit doen, dus volgens mij doe ik iets verkeerd...

Zet je de armpjes met de hand op 90 graden? Als je dat doet moet je wel de 'schuifjes' (onder en naast de stuurknuppels op je zender) in het midden zetten.

Ace niet alle servo's komen precies op de zelfde plaats terug bij een bepaalde positie van de stick op de zender. Je hebt dus goede servo's en minder goede. Rol maar eens naar rechts en zet dan de stick neutraal. Kijk nu hoe de tuimelschijf staat. Nu rol je naar links en dan weer de stick neutraal. Je ziet nu dat de tuimelschijf een andere stand heeft dan de vorige keer met de stick op neutraal. Hoe beter je dit voor elkaar krijgt hoe makkelijker de heli zal sturen. Verder ga je de heli trimmen tijdens het hoveren. Je moet dus opletten als de heli van de grond is of je steeds een bepaalde kant op moet sturen. Als je dus steeds iets naar rechts moet sturen tijdens hoveren zet je de heli aan de grond en de betreffende trim iets naar rechts. Dit blijven herhalen tot de heli redelijk uitgetrimd is. De tuimelschijf zal nu niet meer mooi recht staan maar dat is normaal.

tieske

Paul H. zei:
Zet je de armpjes met de hand op 90 graden? Als je dat doet moet je wel de 'schuifjes' (onder en naast de stuurknuppels op je zender) in het midden zetten.

Ik zet de trimmers gewoon in het midden, en dan de servo armpjes op 90 graden, hierna stel ik de servo stangen zo dat de swashplate horizontaal staat.

Als ik nu de accu er af haal en er weer op zet gaat de controller de servo's stellen, en hierna staan ze dus weer scheef...

tieske zei:
Ace niet alle servo's komen precies op de zelfde plaats terug bij een bepaalde positie van de stick op de zender. Je hebt dus goede servo's en minder goede. Rol maar eens naar rechts en zet dan de stick neutraal. Kijk nu hoe de tuimelschijf staat. Nu rol je naar links en dan weer de stick neutraal. Je ziet nu dat de tuimelschijf een andere stand heeft dan de vorige keer met de stick op neutraal. Hoe beter je dit voor elkaar krijgt hoe makkelijker de heli zal sturen. Verder ga je de heli trimmen tijdens het hoveren. Je moet dus opletten als de heli van de grond is of je steeds een bepaalde kant op moet sturen. Als je dus steeds iets naar rechts moet sturen tijdens hoveren zet je de heli aan de grond en de betreffende trim iets naar rechts. Dit blijven herhalen tot de heli redelijk uitgetrimd is. De tuimelschijf zal nu niet meer mooi recht staan maar dat is normaal.

tieske

Ik heb net die servo's geprobeerd, maar voor zover ik op het oog kan zien komen ze steeds op de zelfde positie terug, dat zal wel niet zo zijn, maar ik zie het niet met het oog.

Ok net het verslagje gelezen, is heel netjes, alleen zijn het dingen die ik al gedaan heb... En zoals ik al zei niet echt wil lukken, hiermee doel ik op de servo's....

Als je het als het volgende doet moet het eigenlijk gewoon goed gaan:

Zender aan. Trims in het midden. Gas natuurlijk naar beneden en alle sticks in het midden.
Koppel de heli aan.
Servo's zoeken positie. Draai schroefjes los en zet de servo armpjes in een hoek van 90 graden dus weer vast. Check met de sticks of ze bewegen zoals het hoort.
Heli uit, zender uit. Als je nu weer de zender aanzet en daarna de heli, zouden ze gewoon hetzelfde moeten blijven staan. Zo niet dan is er iets flink mis:S.

mvg
Sander

sander88 zei:
Als je het als het volgende doet moet het eigenlijk gewoon goed gaan:

Zender aan. Trims in het midden. Gas natuurlijk naar beneden en alle sticks in het midden.
Koppel de heli aan.
Servo's zoeken positie. Draai schroefjes los en zet de servo armpjes in een hoek van 90 graden dus weer vast. Check met de sticks of ze bewegen zoals het hoort.
Heli uit, zender uit. Als je nu weer de zender aanzet en daarna de heli, zouden ze gewoon hetzelfde moeten blijven staan. Zo niet dan is er iets flink mis:S.

mvg
Sander

Dan ben ik bang dat er iets flink mis is, want als ik dan de spanning er weer op zet gaat ie zoeken hoe ze moeten staan, met als gevolg dat ze dus weer anders staan...

Dadelijk maar effe de controller open maken.. kijken of ik daar iets mee kan...

Net weer zitten proberen, ging redelijk goed.
Maar na ongeveer 1 min in de lucht geweest te zijn sloeg hij ineens weer om en maaide zich in de grond.

Schade:
paddle links kapot
center hub in 2en
links aan rotor verdwenen
pennetje onder de staartmotor verdwenen...

Gaat lekker dus...
Die 2 paddle linkjes denk ik wel te kunnen lijmen..
Dat pennetje onder de staartmotor maak ik wel van het trainingsgear (ook al kapot)
Morgen effe kijken voor de 2 links aan de rotor en een center hub...

Die center hub wil ik misschien door iemand laten frezen van aluminium als dat lukt..

Back