e-sky honey bee v2 probleempjes (beginner)

• Topicstarter Topicstarter AcE
  • Startdatum Startdatum
Nog even over de servo. Ik weet dat er al veel over geschreven is en dit is eigenlijk alleen maar een herhaling.

1: zorg dat alle spanning van de ontvanger af is (alles uit)
2: schroef het schroefje van het servoheveltje los
3: TREK HET HEVELTJE VAN DE SERVO
4: zet de spanning weer aan (zender en heli) met 1 zenderstik in het midden gas dicht. Als het goed is zoekt de servo nu zijn neutraalstand op.
5: druk het heveltje terug op de servo onder een hoek van 90 graden (zo precies mogenlijk). Een kleine afweiking kan je later bij trimmen
6: schroef het schroefje weer op de servo hevel
7: zorg dat de swatsh plate recht staat door het stangetje van de servo naar de swatshplate op de goede lengte in te stellen
8: KLAAR

nu MOET het wel lukken

PS: Ik heb net een E-Sky 3D (cp2) gekocht. nu hopen dat hij er snel is

Laurens

2 maal dezelfde fout ontdekt.
het is de bedoeling dat je stick waar je de gas mee aanstuurt dat die naar beneden staat (gas dicht).
dus kunnen niet alle sticks in het midden staan .

Ik heb bij mij uiteindelijk de servo's open gemaakt om de potmeter erin anders af te stellen, de basis postie was namelijk verkeerd, hij kon namelijk niet onder 90 graden komen.. ook niet op een andere ontvanger..

En betreffende de trimmers...
dat wist ik al.. ik zat alle trimmers en sticks in het midden, gas dicht en de bijhorende trimmer dicht... (onder dus)

@ $olo

het is de bedoeling dat je stick waar je de gas mee aanstuurt dat die naar beneden staat (gas dicht).

Je hebt helemaal gelijk (3D switch wel uit (denk ik nu begin ik zel ook te twijfelen :oops: ))

Ik heb de fout in m'n eerdere post aangepast

ik heb deze heli ook pas gekocht

het valt me wel tegen dat er zo goed als niets van handleiding bij zit voor de afstandsbediening, blijkbaar is het allemaal plantrekkerij of moet je al gevorderd zijn ik begrijp het niet.

Als ik zou gokken waarvoor de sticks dienen zou ik zeggen dat de rechtste dient voor vooruit-achteruit en links-rechts en de linkske voor gas en staartrotor. dan hebje nog die 3D switch waarvan ik niet begrijp waarvoor het dient, die 'training' hendel is misschien iets met simulator? Verder heb je nog 4'invert' knopjes die te diep in de afstandbediening zitten om er goed met je vingers bij te kunnen. En hoe kom je dan aan 6 kanalen? ik tel er precies 4. Ik ben dus idd absolute beginner, Skywatcher niet meegerekend. Ik had eerst een flauw vermoeden dat er ook een hendel zou zijn om die rotorbladen af te stellen zodat je ondersteboven kan vliegen, maar heb geen flauw idee. Waarvoor dienen die velcro plakjes die erbij zitten? Waar moet je precies de batterij steken? Gebrekkige manual vind ik maar misschien is dat de gewoonte...

Ik heb geen trainings-gestel en ook geen simulatiekabel. Ik hou men hart vast benieuwd of hij lang heel blijft.

Klinkt inderdaad als een goed plan, zonder trainingsgestel, sim-kabel, of een flauw benul van wat je aan het doen bent een heli gaan vliegen. Heli's, inclusief deze 'Ach-wat-een-lief-kleintje!'-maat kunnen je ernstig verwonden. Zoek bij rcgroups maar eens, iemand had 3 hechtingen nodig na een glitch in de Rx van z'n Hornet 2...
Ga naar iemand die er verstand van heeft en laat het uitleggen. Zo heb je de minste kans dat de heli in minder goede staat in de vuilnisbak beland, of vliegend in iemands voorhoofd ;)

Succes,

Ton.

@djorkaef

het valt me wel tegen dat er zo goed als niets van handleiding bij zit voor de afstandsbediening

vreemd, bij mij zat er juist alleen een boekje/foldertje over de zender bij en helemaal niets over de heli.

hebje nog die 3D switch waarvan ik niet begrijp waarvoor het dient

dat is de idle up switsh.

uit:

gashedel beneden = motor uit pitch -2
gashendel boven = motor vol gas pitch +10

aan:

gashendel beneden = motor vol gas pitch -7 (als je op z'n kop vliegt)
gashendel boven = motor vol gas pitch +10
gashendel midden = motor (bijna) uit pitch 0

als beginner staat de idle up altijd uit.

die 'training' hendel is misschien iets met simulator

nee, die is als je twee zenders aan elkaar koppeld zodat een ervaren piloot kan ingrijpen als het mis gaat.

voor de sim heb je deze schakelaar niet nodig

PS: ik krijg de sim niet aan de gang :cry:

4'invert' knopjes die te diep in de afstandbediening zitten om er goed met je vingers bij te kunnen

wees blij dan kan je niet tijdens het vliegen per ongeluk een kanaal inverten (dan wordt b.v. voor en achter omgewisseld)

En hoe kom je dan aan 6 kanalen? ik tel er precies 4

1 main motor 1 tail motor 3 servo's = 5kanalen 1 is er nog vrij, maar daar heb je weinig aan, want er zit geen schakelaar voor op de zender.

de 5 kanalen worden op je zender gemixt en dan vlieg je met 4 functies.

Ik had eerst een flauw vermoeden dat er ook een hendel zou zijn om die rotorbladen af te stellen zodat je ondersteboven kan vliegen

zie idle up switch

maar heb geen flauw idee. Waarvoor dienen die velcro plakjes die erbij zitten

die heb ik gebruikt om de 4 in 1 box opnieuw vast te plakken.

Waar moet je precies de batterij steken

ik heb een lipo accu. die heb ik onder tussen het landingsgestel gehangen met een aantal elastieken.

Ik heb geen trainings-gestel

zou ik zeker wel kopen of zelf maken van een paar vliegerstokken en 4 pingpongballen. anders kost het je een heleboel hootrotorbladen.

succes en hou hem heel :D

ik heb hem ook pas sinds kort. hier staan twee filmjes met de eerste pogingen.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23052&highlight=esky+filmpje

Laurens

Bij mij zit er dus niets over de afstandbediening bij... de trim die onder het linkse hendeltje staat, wat doet die precies? is dat de staarttrim?

telkens wanneer ik meen dat hij goed afgestelt is, dus staart en hoofdrotor elkaar opheffen en die dus stilstaat als ik gas opvoer, gaat het mis want vanaf de moment dat hij opstijgt begint die ineens opnieuw te draaien. Hij is nog steeds heel.

De trim onder het linkse hendeltje is inderdaat van de staart.

het draaien van de heli moet je afstellen met de gyro. het gaat het makkelijkst op de volgende manier.

staart trim in het midden
accu afkoppelen
gain 100% helemaal +
gyro 50%

zender aan accu aansluiten en proberen. kijken welke kant hij opdraaid. afhankelijk van de draairichting de gyro bijregelen eerst accu weer los dan gyro bijregelen minder is staart motor langzamer meer is staartmotor sneller. dan herhalen tot de staart ongeveer recht blijft (een beetje bijsturen is altijd nodig. door het leegraken van de accu gaat de staart ook steeds meer draaien dat kan je dan met de trim corrigeren.)

als je staart heen en weer blijft schoomelen (links rechts zonder te sturen enz) dan is de staart aan het hunten en moet je de gain iets verlagen.

verder heb je heeeel veel geduld en tijd nodig.

ik heb een veel betere handleiding gevonden. http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Files/BladeCP-Manual.pdf

PS de buren zeggen dat de postbode dit pakket vanaf het tuinhekje tot aan onze achterdeur gegooid heeft. Leuke vent is dat.

EDIT Yep nu is die helemaal kapot motor geblokkeerd geraakt en elektronica begon te roken. Die zaak is dus stuk kost 60€ of iemand met een IR440. Had me geen fijner begin kunnen voorstellen.

Ja ik heb MSN (zie mijn profiel) Ik kan alleen het weekeind op MSN door de week zit ik op kamers en kan ik alleen op m'n werk internetten maar geen MSN :evil:

PS: als de heli stuk is zou ik gewoon een mail sturen naar waar je hem gekocht/besteld hebt en uitleggen wat er gebeurd is. Hopelijk kan je hem dan terugsturen en sturen hun een nieuwe op.

ik heb ook fms op de pc staan, ik vloog op de sim perfect heli tot ik overlaatst in het echt met een heli vloog, dat was heel iets anders, na een kwartiertje oefenen begon het mij een beetje te lukken om te hooveren

greetzz

hij is ondertussen gerepareerd, zelf een nieuwe transistor erin gestoken, wel iets grotere inwendige weerstand. Kheb er zelf vandie mouchen balletjes aangemaakt als hulp-landingsgestel, hij heeft maar net lift genoeg. oefenen maar dus

Back