e-Supra bouw

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hein.z, 5 sep 2019.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dit weekend de ligger afgemaakt en ingepakt met carbon sok. In het midden een stuk schuim verwijderd, de bolt beam pas gemaakt (toch nog net weer te dik, grmblgrmbl ...) en het restant opgevuld met kops balsa. Koolstof sok er omheen, epoxy erop, droog rollen en inpakken maar. Hij ligt te harden onder vacuum. Ik wordt wel zenuwachtig over het resultaat zo langzamerhand, want als dit mis gaat is er een hoop werk verloren ...

    20200419_114007.small.jpg 20200419_114030.small.jpg 20200419_140230.small.jpg

    Vervolgens het beloofde experiment met de biljartkeu uitgevoerd. Ik had niet precies de juiste carbon voorhanden (alleen regulier 160 g), dus heb gekozen voor een wat andere lay-up dan Berrie. Of dat wijsheid is moet nog worden bezien, waarschijnlijk niet ...

    - 3 volle 50 k rovings en 1 halve, in lengte richting
    - 2 lagen 160 diagonaal gewikkeld, a-la methode Berrie
    - nog 1 stuk kous over van de ligger voor het "net" en om de boel bijeen te houden

    Dat was het plan. Zoals wel vaker laat Berrie het "ietwat" simpeler ogen dan het in werkelijkheid kan zijn :)
    De rovings wilden niet lekker uitgespreid op de keu terecht komen. 1 opnieuw gedaan, beter uitspreiden voor het insoppen en daarna voorzichtig overbrengen. De carbon lappen pasten vrijwel precies goed, maar wat een sprietenbende! Uiteindelijk maar snel de tweede laag gerold (dan blijven de sprieten van laag 1 "onder controle"), en daarna de boel ingetaped.

    De kous is achterwege gebleven - als ik denk dat die alsnog nodig is dan komt dat in een tweede etappe.
    Het zal mij benieuwen, ik geloof eigenlijk niet dat dit goed wordt maar je weet het nooit!

    Het slagveld na het snijden:
    20200419_204232.small.jpg

    Closeup van het resultaat met tape ingepakt 20200419_204321.small.jpg

    En nu (on)geduldig wachten tot morgen... 20200419_204313.small.jpg
     
    DirkSchipper, Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Je hebt waarschijnlijk 160grams carbon keeperweefsel gebruikt. Dat wordt in smalle diagonaal georiënteerde stroken natuurlijk één doffe ellende.

    Als je 160 grams carbon tot je beschikking hebt en 50K roving én 54 grams glas zou je het volgende kunnen overwegen.

    Ik zou het als volgt proberen met de bovengenoemde weefsels. (reken even uit dat je max. 28 gram weefsel voorbereid.)

    Voorbereiding:

    Snijdt een stuk 54 grams glas onder 45° zo op maat dat je hem een keer om de boom kan wikkelen met ca. 10mm overlap op start en stop.

    Bereid met de bakpapiermethode een stuk 160 grams carbon voor onder 45° en met 4-5mm overlap.

    Breng dit carbon met een dun! laagje spuitlijm aan op het glas. Houdt daarbij 10mm glas overlap vrij voor start en stop.

    Weeg/meet zoveel 50K roving uit dat je kwijt kunt in je gewichtsberekening. (hoeveel is dat?) Verdeel de lengte in 30%, 60% en 100%. Puzzel hoe dit uitkomt en past, verdeeld in de omtrek.

    Keu natuurlijk voorbereiden om de straks ingesopte weefsels op aan te brengen.

    Harsen:

    Neem een strook plastic groot genoeg voor de afmetingen van het weefsel en tape dat op de werkbank.
    Rol hars op het plastic
    Leg het weefsel met de glaszijde op het met hars ingerolde plastic.
    Rol het weefsel aan zodat de hars van onder af aan in het weefsel zuigt.
    Breng op droge plekken meer hars aan.
    Leg een strook plastic op het weefsel.
    Rol met een harde roller de vezels dicht.
    Trek het plastic er weer af.(voorzichtig, liefst wat diagonaal)
    Rol wat epoxy er bij
    Leg droge rovings er op
    Rol deze aan.
    Droge plekken voorzien van epoxy.
    Pak keukenpapier oid en rol overtollig epoxy er uit.

    maak het restje hars dik met tyxotropier middel.
    breng een randje aan op beide overstekende glasranden. Je kunt dit met een kwastje netjes uitsmeren.

    De ingedikte randen plakken makkelijk op de keu. Je kunt nu het ingesopte pakket weefsels om de keu heen rollen. Intapen zoals je al gedaan hebt. (plakzijde van het tape uiteraard naar buiten draaien...) Een extra paar handjes kan hier ook vast geen kwaad!

    E.a. vrij naar hoe in de DLG wereld staartboompjes gemaakt worden (werden) .

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1177734-DLG-tail-Booms
     
    Lyckele en DirkSchipper vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank voor de tips! Ga ik proberen. Ik kan ook nog even kijkenof mijn 50-60 grams biax carbon geschikter is dan de 160g keper. Een laagje glas buitenom gaat vast helpen. Goed idee om alles plat te stapelen!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gewichtsberekeningetje en plan van aanval doen wonderen.
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    De staartboom is min-of-meer gelukt, maar ik ben niet tevreden genoeg om deze voor de supra te gebruiken. Wie weet nog voor een ander vliegtuig tzt waar gewicht iets minder kritisch is. De laatste laag 45 graden buitenop (keper) wordt niet fraai: je krijgt de randen niet glad, en hoewel ze aangedrukt worden door de tape blijft het hobbelig. Het gewicht was redelijk (69 g) maar nog niet goed genoeg (doel: 55 g). Sterkte lijkt wel goed. Samen met Berrie een plan van aanval gemaakt voor de volgende poging, die wordt met 60g biaxiaal carbon gedaan.

    Vandaag de ligger uitgepakt, bijgetrimd, de bolt beam er in geschoven (hij past nog!) en voor het eerst de hele ligger inclusief tips geassembleerd. Wow. 3.40 meter is best groot in een woonkamer.
    IMG-20200421-WA0000.jpeg
    IMG-20200421-WA0002.jpeg
    IMG-20200421-WA0011.jpeg
    IMG-20200421-WA0013.jpeg
    IMG-20200421-WA0015.jpeg
     
    tjarko, Lyckele, DirkSchipper en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Thermiekvliegen (DLG) hakt ernstig in de bouwtijd, naast ook nog wat werken...
    Ligger met kevlar omwikkeld en in de epoxy. Morgen verder met de romp waarschijnlijk.

    20200426_183822.small.jpg
     
    tjarko, ISOLA2, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vandaag de tip kernen aan de ligger verlijmd.
    In dubio over de te gebruiken lijm: er zit een redelijke kier tussen op sommige plaatsen. Bruislijm
    was dus goed geweest maar niet voorhanden. Uiteindelijk gesettled op 24h epoxy gemengd met
    aerosil+katoenvlokken, en aangevuld met microballoons voor wat meer volume. hopelijk is dat de juiste
    mix van licht, vullend en toch lijmend. Ongeveer 3 g lijm per vleugeldeel gebruikt, minder dan ik had gedacht.

    Verder een nieuwe romp uit schuim gesneden (ruwe 8-kant) - deze ga ik proberen af te draaien op een draaibank. Als dat
    lukt wordt ie in ieder geval symmetrischer dan het eerste exemplaar. De eerste ga ik met de hand schuren
    en afwerken, maar ik ben duidelijk nog geen geweldige "shaper" op het oog.

    Foto's volgen de volgende keer als de boel droog is. Nu zie je alleen de snijmallen en een hele hoop gewichten erop. Als ik nog puf heb vanavond een tweede poging om een staartboom te maken.
     
    Berrie en Rick NL vinden dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hein, er bestaat ook bruismiddel voor epoxy, dan schuimt het iets op.
    Dat gebruik ik altijd in combinatie met styropor, dan hecht het beter aan het schuim en het vult.
    Naam in het duits is schaumtreibmittel.

    GJ
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Goede tip, niet aan gedacht. Eens even kijken of ik dat bij mijn reguliere epoxy adres kan krijgen.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Elke goede epoxyboer heeft dat, EMC-Vega, R&G, HP-Textiles.

    GJ
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Beloofde fotos. De vleugels zijn verlijmd: ik ben redelijk tevreden. Op een paar plekken na geen plamuur nodig.
    Verder de geschuurde rompvorm, nog niet perfect maar het begint er op te lijken. Daarnaast de ruwe 8-kant die
    ik op de draaibank ga proberen te bewerken. En de servo-framepjes zijn binnen, met "slechts" 2 weken vertraging!
    Met dank aan de posterijen, maar het is gelukt.

    20200428_180147.small.jpg 20200428_180120.small.jpg 20200428_180159.small.jpg 20200428_180211.small.jpg

    (Bweeeh. Ik moet minder met koolstof-schuurstof vingers aan de vleugelkernen zitten ...)
     
    tjarko en Berrie vinden dit leuk.
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Tips aan de onderzijde geplamuurd en voorzien van een balsa eind-rib. Morgen de bovenkant.
    De romp-mallen zitten in de eerste laag plamuur, dat moet denk ik nog wel een keer. Links de electro-romp,
    rechts de zweef-romp.

    Experiment staart-boom staat voorlopig in de kast. De tweede boom was mooi licht maar te slap. Aangezien
    ik carbon moest bijkopen om verder te gaan, voorlopig maar even besloten bij de commerciele staartboom te
    blijven. Er is een conische besteld bij R&G.

    20200509_215531.jpg
    20200509_215539.jpg
    20200509_215611.jpg
     
    tjarko, Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De eind-rib is dat balsa multiplex ? ik zie 5 lagen ?
     
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    3 lagen balsa met een 80 (?) laagje glas aan de binnenkant. Was bedoeld voor buitenop maar dan kan ik niet meer schuren voor de v stelling. Toch maar zo dus.
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zelf maak ik de eindribbetjes door dun balsa met glas (45°) tussen de laagjes balsa te harsen. (maar het is niet zo'n belangrijk detail.)
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Tipdelen plamuren met light-filler. Het valt me erg mee hoeveel "rand" er bij de ligger is overgebleven.
    Wel is het heel lastig om bij het schuren niet weer nieuwe deuken te maken. Stukjes defecte achterlijst bij de
    root rib gevuld met balsa.

    20200514_203126.jpg
    20200514_203140.jpg
     
    Berrie vindt dit leuk.
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Handig bij het schuren zijn ronde stukjes schuurpapier, bv 8cm. Dan blijf je niet met een hoekpuntje ergens haken. Idee van Phil Barnes CD denk ik.
     
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Goed idee. Je maakt inderdaad heel makkelijk krassen met de hoekjes.
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    En nu wordt het spannend. Ik moet nog rolroeren snijden, verder zijn de mylars zometeen klaar en moet ik er aan geloven! 20200524_162443.small.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DirkSchipper, Lyckele en Berrie vinden dit leuk.
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ja helaas, opnieuw...

    ik kwam er bij het controleren van de checklijst achter dat ik een stap vergeten was. Leve de checklijst
    maar helaas 1 stap te laat: taps schrapen van de mylar randen. Ondanks voorzichtig doen leverde dat
    natuurlijk toch schade aan de verflaag op, dus maar weer opnieuw en de verf er met tape vanaf getrokken.
    Beter ten halve gekeerd ...

    Geluk bij een ongeluk is dat ik de mylar omdraaide (had ik uit voorzichtigheid nog niet gedaan) en zag dat
    de witte streep met paars eronder niet dekt. Dat was dus zeker niet fraai geworden. Volgende keer wit
    nog beter dekkend spuiten en overwegen toch maar een deel van de onderkant zwart carbon te laten ipv wit.

    Blij dat ik dit gevonden heb VOOR het lamineren. Checklist, checklist, checklist...
     
    DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina