E-timer met Arduino, voor VV

Discussie in 'Besturen' gestart door max z, 20 jul 2022.

  1. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb dit topic aangemaakt om mijn laatste Arduino project te presenteren, een timer om een elektromotor op een vrije-vlucht kist een bepaalde tijdsduur te laten lopen. In het Ebenezer draadje werd gevraagd om een bouwverslag, maar het lijkt mij beter op z'n plaats in een apart topic.

    Ik heb de programmering rond en werkend zoals ik me het voorstelde, een aantal mogelijke looptijden en een continu regelbaar toerental.
    De looptijden: ik ben nog op zoek naar een compromis tussen het aantal verschillende tijden en de "complexiteit" van het instellen daarvan. Dit wordt ingesteld met een viertal micro-schakelaars, maar dat neemt wel wat plaats in, en ik wil het graag compact houden. Ik kan daar ook 4 opsteek-brugjes voor gebruiken maar dat wordt weer een gepriegel bij het instellen.
    Mijn gedachten gaan nu naar een vaste basis en maar 2 brugjes, daarmee zou ik looptijden van 6, 14, 22 en 30 seconden in kunnen stellen. Lijkt mij genoeg.

    Er komt ook een mogelijkheid voor een bind-plug op, zoals je bij sommige ontvangers ook nodig hebt om te binden. De procedure is dan als volgt:
    - kies een looptijd door 1 of allebei de brugjes te verwijderen (kan eventueel permanent zo blijven voor volgende runs)
    - kies een snelheid door de mini-potmeter in de juiste stand te draaien als dat nodig is. Eventueel een dummy-run draaien om 'm in te stellen.
    - steek de bind-plug op de pennetjes op de print.
    - sluit de accu aan.
    - trek de bind-plug er af. Na 2 seconden gaat de motor dan lopen met een soft start van ong. 1,5 tot 2 seconden. Daarna gaat de eigenlijke looptijd in.
    - de motor loopt de hele runtijd met de ingestelde snelheid, eventueel gedurende de run na te regelen.
    - na het verstrijken van de runtijd stopt de motor met een soft stop, en de kist zweeft (hopelijk) rustig naar beneden.
    - haal na de landing de accu weer los en steek de bind plug er weer op. De motor kan dan niet meer per ongeluk starten als je de accu aansluit.

    Op elk moment is de procedure te stoppen door de bind-plug er weer op te steken. De procedure start dan weer opnieuw.

    Het geheel wordt op een Arduino ProMini bordje geladen. Tussen Arduino en motor komt een gewone regelaar.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2022
  2. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Leuk, was ook een beetje aan het bekijken om zo'n timer te maken. Ben alleen nog niet zo handig met programmeren.

    Dacht hiervoor een digispark attiny 85 te gebruiken, lekker klein.

    Je kan eventueel een Dil dipswitch kunnen gebruiken voor de tijd instelling. Alles uit is X sec, schakelaartje erbij is X erbij, enz.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2022
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.312
    Locatie:
    Dordrecht
    Klinkt super je bent toch ook een handige donder.
    Je timing is perfect Max voor zo'n timertje.
    Zou je ook de linkjes kunnen plaatsen waar ik het spul kan kopen.
    Wordt zo wel erg leuk om met wat VV modellen te stoeien op een klein veld
    Of waar ik ook heel graag een timer voor wil gebruiken is, een (cox)motorsteun op een RC vintage zwever.
    In de motorsteun komt dan een motor , regelaar dit timertje en een kleine accu om bijv een 30 sec te kunnen stijgen.
    Zo'n setje kan je dan op elke vintage zwever gebruiken en hoeft niet met kabels eerst naar de ontvanger, beetje het Cox setje idee.
     
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    MNM, iets bedenken dat als het model vroegtijdig de grond raakt met een lopende motor deze niet in rook opgaat mocht die geblokkeerd worden.
    Of zou dat niet zon probleem zijn
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zou met een shunt in de batterijleiding moeten en dan via 2x2 weerstandjes en twee draadjes naar 2 analoge inputs van de processor.
    Als het verschil te groot wordt, schakelt de boel uit.
    Op ons gebied zijn we dat allemaal wel enigszins, dat is het leuke van deze "club"...:banana:
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.312
    Locatie:
    Dordrecht
    Klinkt goed maar dank heb je weinig controle over de tijdduur en vind dat toch wel prettig.
    Lijk me wel leuk om een keer te proberen, maar gaat me toch een beetje boven me pet.
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    En voor de kopers onder ons...de E36 timers zijn ook geschikt.te koop bij @h meijdam
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Mmm heb de naam nog niet goed..@hans meijedam
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Nee hoe heet hij..?
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dat bedoel ik niet.
    Een noodstop kun je volgens dit principe toevoegen aan een al bestaande Arduino timer...
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    @hmeijdam
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Yes

    3 functie

    0-10 sec motorloop
    Motorsnelheid
    0-180 sec dt..die je natuulijk ook voor de motorloop kunt gebruiken

    Iets van 15 euro/stuk.
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Dat was ik ook van plan, maar dat werd me toch te bulky, vandaar de brugjes optie.

    Ja dat speelt ook door mijn hoofd, misschien Bruno's oplossing?

    Heb ik ook over gedacht, maar daar moet je dan weer teveel periferie omheen bouwen om bind-plug, bruggetjes/DIL-schakelaar, ESC connector en potmeter te monteren, wordt het toch weer groot.
    Ik hoop alles direct op een ProMini te kunnen monteren.

    Het is geen raket-wetenschap, dus ongetwijfeld zijn er meerdere ontwerpen hiervoor bedacht en verkrijgbaar, al dan niet zelf te bouwen. Maar ik vind het nou eenmaal leuk om zelf iets helemaal naar eigen (en jullie) ideeën te ontwerpen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2022
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Schetsje???
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  16. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Het gaat nog niet helemaal lekker, maar ik heb goede hoop,
    Hier vast een plaatje om te tonen hoe het er uit gaat zien:
    DSC04343.JPG

    De start/stop stekker heeft een eigen bevestigingsplaatje gekregen. Mijn oorspronkelijk plan was om daar twee pinnetjes direct op het bordje voor te plaatsen, maar het leek mij geen goed idee om bij iedere op en af het bordje mechanisch te belasten, nog afgezien van de bereikbaarheid als je uiteindelijk e.e.a. ergens binnenin wilt verstoppen. Nu kun je het bruine plaatje met een schroefje buitenop vastzetten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.png
      image.png
      Bestandsgrootte:
      1,4 MB
      Weergaven:
      55
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.312
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat ziet er veel belovend uit Max
     
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Het werkt nu zoals verwacht. Je ziet misschien nog wat extra pennetjes die nodig waren voor een iets andere uploadmethode (usbasp voor de kenners).

    video:
     
  20. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    De E36 timer die ik in 2016 heb gemaakt voor een aantal forumleden is ook op basis van een Attiny85. Die soldeer je in no-time in elkaar, want bestaat maar uit een paar onderdelen.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina