E36

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door treat, 21 dec 2015.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.272
    Locatie:
    Dordrecht
    Welke facebook pagina is dat, weet niet of ik daar al lid van ben anders graag meekijken.

    Heb vandaag de maiden van de Pearl gedaan en gaat super. Wel heel blij met het rudder want landen op een voetbal veld is niet slim.
    Met het rudder wat rond vliegen maakt het erg leuk en geeft vertrouwen. Met de accu naar het zwaartepunt zoeken ging prima en met voorzichtig klimmen en proberen leuke vluchten gehad.
    Grappig was dat de prop door de rubber ring er vandoor ging met gevolg het zwaartepunt nog iets verder naar achteren en een nog mooiere vlucht.
    Man wat vliegt de Pearl toch leuk en toch wel heel spannend zonder hoogteroer.
    Misschien toch maar een keer een timer en dt scoren om een wedstrijd Pearl te maken.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2021
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.272
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat pogingen gedaan de Pearl wat meer en steiler te laten stijgen met mijn nieuwe klap prop.
    Ook nog met het zwaartepunt aan het stoeien gegaan, maar dat is nog niet zo eenvoudig , wel heel veel van geleerd.
    In ieder geval geleerd dat met een klim en daarna een duikvlucht de klei in, je het zwaartepunt niet nog verder naar achteren moet doen.
    De stol boven is de veroorzaker van de duik de klei in en dan gas erop om uit de duik te komen betekend nog harder de klei in.
    Ook de dt via de servo met vol rudder ging niet lekker en resulteerde in een stol met duik en met vol rudder voor de dt die niets deed met een klap de klei in:rofl::rofl::hammer:.
    Moet bekennen dat de Pearl een taaie rakker is, maar toch wat schade had bij een derde klapper.
    Niet erg was de moeite waard en we hadden weer wat te plakken, soms is en reparatie helemaal niet vervelend en zelfs leuk.
    Ook direct maar eens de instelhoeken gemeten en blijkt dat alles op nagenoeg 0 staat , niet goed dus zie bij andere modellen dat er soms totaal 2,5 graad op staat, gelijk maar aanpassen dus.
    Eerst maar effe plakken dat vleugeltje.

    E36 Pearl (20).JPG
    Auw zak vol onderdelen

    E36 Pearl (14).JPG
    Oeps komen steeds meer stukjes los.

    E36 Pearl (11).JPG
    Leuk om weer op te bouwen.


    E36 Pearl (9).JPG
    Langzaam komt er weer vorm in.

    E36 Pearl (8).JPG
    Ziet er weer bruikbaar uit

    E36 Pearl (6).JPG
    Leuke verbindingen om te maken

    E36 Pearl (5).JPG
    Allemaal leuke verbindingen om te maken.

    E36 Pearl (3).JPG
    Helaas geen paars meer anders had niemand geweten dat er een reparatie zit.
    Maar we kunnen weer vliegen
     
    crins vindt dit leuk.
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.266
    Locatie:
    Den Haag
    De laatste keer dat ik die pearls zag vliegen ging er best veel balsa onder de voorlijst om het vliegpatroon beetje goed te krijgen.

    Er is iemand actief op t forum die ervaring heeft met dit model en dus ook veel instelhoek heeft moeten zetten. @maaskie wellicht heb je wat info??
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  4. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    314
    Locatie:
    Doornenburg
    Wat een mooie klasse gaat het echt wat worden in nederland . Lijkt me mooie instap klasse of zie ik dat verkeerd?
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.266
    Locatie:
    Den Haag
    Afstellen is even een dingetje maar er zijn inmiddels paar mensen die goed vliegen met een E36. Dus er is dan wel hulp met afstellen..
     
  6. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.510
    Locatie:
    Nijmegen
    Als je met motorvermogen niet tot het uiterste gaat lijkt het me dat afstellen wel te doen is.
    Wout M vloog ooit met een vintage model dat binnen de E36 regels viel (met gewelfd profiel) en dat ging heel beheerst omhoog.
    En aan de andere kant... als het lukt om zo'n raket af te stellen is wet wel spektakel!
     
  7. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik ben er 1 aan het bouwen
     
    Ton van Munsteren en gvwezel vinden dit leuk.
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.272
    Locatie:
    Dordrecht
    Hulp is niet nodig gaat het eerst zelf uitzoeken is tenslotte een deel van de uitdaging en moet zeker lukken.

    Is ook een leuke en spannende afwisseling eerst met mijn 3D model waar je 99,9 % controle hebt en lekker kan gooien en smijten.
    En daarna met de E36 waar ik ongeveer een 9.9 % controle heb en veel spannender is dan 3D ooit zal worden.

    Wel erg leuk dat ik met rudder nog wat kan rondvliegen want een model zien wegvliegen heb ik niet zo'n goed gevoel bij.
    Kan nu met de E36 ook overal vliegen en dat maakt het erg grappig om te doen.
     
  9. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    314
    Locatie:
    Doornenburg
    Ton is de E36 klasse te vergelijken met p30 maar dan elektro?
     
  10. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Nijmegen
    Een tip die ik kan geven is dat er behoorlijk wat domping nodig is als je het vermogen verhoogt. Omdat ik dit niet goed in kon stellen op mijn model, heb ik in eerste instantie inderdaad balsa onder de voorlijst van mijn vleugel geplaatst. Maar het is handiger om hiervoor in de motor-mount een oplossing in te bouwen.
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.272
    Locatie:
    Dordrecht
    Denk dat de E36 meer in de richting ligt van de power modellen klasse.
    De P30 modellen zien er ook leuk uit maar dat is allemaal rubber wat ik heb gezien en toch ook kwetsbaar.
    Heb de E36 gekozen voor de eenvoud en degelijkheid en zeker ook als opstap en test naar de grotere powerklasse met diesel.
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.266
    Locatie:
    Den Haag
    Je kan P30 en E36 opzich vergelijken in de zin van kleine klasse.

    Kleine spanwijdte en kortere maxen. Verder is de vergelijking daar wel klaar.
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.272
    Locatie:
    Dordrecht
    Moet bekennen dat ik verbaasd was dat alles 0 stond en dat alleen de tekening laat zien dat er linksstelling op zit.
    Is ook niet erg want is wel leuk dat ik dat nu moet uitvogelen, wel met het voordeel dat ik RC rudder heb en een RC dt on de schade te beperken.
     
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.266
    Locatie:
    Den Haag
    Deel van de fun inderdaad dat uitvogelen.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.272
    Locatie:
    Dordrecht
    En handig om een laser en balsa bij de hand te hebben, want een weekje knutselen en ik heb weer een nieuwe.
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.266
    Locatie:
    Den Haag
    Vooral handig dat je de DXF files hebt. Heb zelf ooit voorgenomen die tekening uit te werken voor de laser maar nooit aan toegekomen. En dat zal ook wel even zo blijven. Prio is beetje verschoven van veel bouwen, naar bouwen en ander bouwhok... euh huis zoeken...
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.272
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja soms moet je even prioriteiten stellen want een huis en bouwhok kan toch wel handig zijn.

    En ja DXF is handig maar dan wel in combinatie met een laser, ben nu ook weer even aan het spelen met wat ribben voor mijn Bird of Time.
    Stinkt wel een beetje maar dan heb je ook wat.
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.266
    Locatie:
    Den Haag
    Ja de geur ken ik. Laser nu vooral ribjes voor mijn F1B modellen. En binnenkort een poging de verplichte registratie letters uit te laseren...
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.272
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat ga je gebruiken voor de letters
     
  20. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.266
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb bij conrad Designfolie easyplot gekocht van Oracover. Met de juiste laser setting, vooral heel hoge snelheid kun je letters e.d uitlaseren. Met een speciale folie kun je die dan overzetten op je onderdelen..

    Op t moment heeft conrad wel wat voorraad. Ook op rol, ik heb de A4 formaat vellen gekocht.
     

Deel Deze Pagina