Eagle R.E.M.

Discussie in 'Ornithopters' gestart door erve, 17 aug 2003.

  1. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Hallo iedereen,

    Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum alhoewel ik reeds geruime tijd meelees in dit forum.
    Mijn naam is Eric en ik woon in Mechelen België.

    Ik heb me een Eagle van R.E.M. aangeschaft.
    Is er iemand onder jullie die met deze vogel ervaring heeft?

    Bij het vliegen draait hij steeds naar rechts, zelfs met volle uitslag op de richting kan ik hem nauwelijks sturen.

    In de handleiding staat geen informatie over de uitslag van de servos.

    Ik heb reeds gezocht naar informatie op rcgroups maar blijkbaar is er niet veel te vinden over dit model.

    Om eventuele vragen voor te zijn.
    Ik vlieg reeds 20 J met modelvliegtuigen en modelhelicopters.

    Dank bij voorbaat voor alle informatie.

    Groetjes
    Eric
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    draai het zeil eens om dit wordt ook voor de parkhawk aangeraden. (dus onderzijde wordt boven)
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    En kijk snel even of de gewichts verdeling links en rechts goed is..
    evt (beetje) gewicht aan de lichte kant, dit heeft noal wat invloed.
    Kijk ook of het zeil links en rechts evenredig is opgespannen.

    Op www.rcgroups.com over omkeren zeil en uitwegen bij ornithopters meerdere draadjes over.
     
  4. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Niek,

    De eerste keer toen we hem probeerden was het zeil er omgekeerd opgelegd (verkeerd gezien op de tekening). Toen draaide hij inderdaad naar de andere richting maar was het net alsof we te weing power hadden. Toen hebben we het zeil omgedraaid met als resultaat dat we nu wel hoogte kunnen winnen, maar steeds naar rechts draaiend.

    Kan het zijn dat ik te weinig stuurreactie heb omdat het zwaartepunt te ver naar voor ligt?

    Ik heb in rcgroups gelezen dat het zwaartepunt volgens de tekening niet juist is maar er stond niet bij waar het juiste punt is.
    Ik heb naar deze persoon een mail gestuurd maar nog geen antwoord gekregen.

    Weet jij hoe ik de spanning van het zeil kan aanpassen om testen te doen?

    Groeten
    Eric

     
  5. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Hi Erve,

    Waar heb je je vogel vandaan?

    peter
     
  6. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Quartel

    Veel betaald natuurlijk :cry:
    Schijnt in Duitsland maar 160 euro te kosten en bij Q 229 euro.
    Maar ik was al lang op zoek naar zo'n beestje.
    En aangezien zelf experimenteren zeker zo duur is heb ik er een gekocht.
    Zo weet ik hoe ik de volgende zelf moet maken.

    Groeten
    Eric

     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Het experimenteren van mij met betrekking tot die Ornithopter heeft mij tot nu toe slechts 50 euro gekost. ben nu aan het wachten op de nieuwe scharnieren die speciaal voor mij (gratis) gemaakt worden.Het enigste wat ik gekocht heb is de tandwielen en het zeil met de koolstof de rest is verwerking van gebruikte materialen.
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Je vergeet de factor tijd Theo.. tijd... dit beestje heeft ons al veel tijd gekost aan geexperimenteer en uitzoekwerk.

    @ Erve, kijk op de ezone (www.rcgroups.com) bij vliegtuigen en brandstof (ja helaas) daar zie je een ornithopter deel,
    (http://www.rcgroups.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=101)
    Waar net recentelijk het uitbalanceren ed weer is aangehaald.

    De eagle is qua vleugel en staart een exacte copie van de Parkhawk,
    dus die tips die daar beschreven worden gelden letterlijk voor de Eagle.

    Kijk en lees en zoek zelf eens na, hoeven we hier niet alles op te sommen.
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Tsja Niek Maar als je voor de hobby ook nog eens de tijd moet gaan tellen of in rekening moet brengen dan is het helemaal niet meer te betalen. (Behalve dan voor de verzekering.) Dan komt een eenvoudig model als jou Pampa ook vele malen duurder uit dan we eigenlijk denken.
     
  10. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Allen,

    Gisteren nog wat testvluchten gedaan en daarbij een koolstofstang afgebroken. :(
    Deze is ondertussen reeds vervangen.
    Bij het onderzoeken van de eagle hebben we vastgesteld dat de ene flap veel losser hangt dan de andere.
    Bij nader onderzoek hebben mijn vriend en ik een foutje gevonden in de gefreesde alu stukken.
    Het gat waar de stalen pin doorsteekt (daar waar de vleugel op scharniert) is in 1 van de twee stukken schuin geboord.
    Het verschil is 0.3 mm, aangezien er een koolstof stang van 508mm vast aan zit is op het einde van de stang een redelijk groot verschil te merken ten opzichte van de andere zijde.

    Nu moet ik nog een manier vinden om de lossere zijde een beetje op te spannen. Blijkbaar is er bij de parkhawk een mogelijkheid om dit te doen.
    Bij de eagle spijtig genoeg niet.
    Dit weekend ga ik nog wat testen doen als er weinig wind is en als ik de kans krijg want ik zit dit weekend op een vliegshow in Beugin (Frankrijk).

    Alvast bedankt voor de reacties die er gekomen zijn op mijn probleemstelling.

    Groeten
    Eric

    ps. die kleine flapping wing al gezien bij rcgroups?
     
  11. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Theo,

    Nochtans heb ik in een van jullie threads gelezen dat experimenteren duurder uitkomt dan de aanschaf van een bouwpakket.

    Groeten
    Eric

     
  12. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Allen,

    Na het opspannen van de lossere vleugel lukt het al om de bird rechtdoor te laten vliegen. :D

    Maar het is nog steeds zeer moeilijk om hem naar links te sturen.
    Iemand een idee aan wat dit kan liggen?


    met vriendelijke groeten
    Eric
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Had ik het toevallig gister met Theo nog over..

    Hoe heb jij je staart zitten?
    Zo: ?

    [​IMG]

    Servo op de kop, en de vaan in het verlengde van de servoschijf?
    Wauw, wat een sturing.. De vaan wordt alleen in het horizontale flak wat naar links en rechts gezwiept.

    En, al eens op de ezone afdeling ornithopters rondgekeken?
    Kijk maar eens bij de PH, daar staat de servo op zijn kant iets naar achteren, met de vaan schuin omhoog.

    [​IMG]

    Ga zelf maar eens zitten spelen met een geodriehoek en opengebogen paperclip als draaipunt, welk systeem werkt beter?
    Denk er maar eens goed over na hoe je zou willen dat zo'n flap zou draaien om er mee een bocht in te sturen. (tip: de kont moet om)
     
  14. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Raar, bij mij (en volgens de tekening) zit de servo niet op de kop.
    Welk verschil kan dat geven?
    Oeps, hoe voeg ik een foto in???


    De vaan staat in een hoek van 55° met de romp volgens de tekening.
    Ik gebruik de volledige uitslag om te kunnen sturen, daarbij komt de vaan bijna haaks op de romp te staan.

    Ik denk begrepen te hebben dat het links/rechts sturen gebeurt door het verleggen van het zwaartepunt door de vaan te draaien aangezien er bijna geen luchtstroming is om echt als richtingsroer te kunnen fungeren. Ben ik juist?

    Ik heb al eens op ezone rondgekeken maar kan daar niet veel vinden over het links/rechts sturen. Tot nu heb ik er geen bruikbare informatie gevonden. Als je iets tegenkomt mag je me altijd de link doorsturen.

    Groeten
    Eric
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    staart stuurt als een "halve" V-staart. door naar een kant te sturen en dan iets hoog erbij moet hij zo door de bocht gaan.
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hier is een divx 5 filmpje te downloaden waarop de sturing van de staart duidelijk wordt gedemonstreerd.

    http://www.aoum32.dsl.pipex.com/ScienceShack.avi

    Jammer van de harde crash aan het eind.. :(

    Maar er mist vooor deze crash al iets, tov van de eerste beelden, goed kijken!
     
  18. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    lol, flappy kon z'n hoofd er maar moeilijk bijhouden :)
     
  19. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Dat hoofd heb ik er ook al een keer of vijf terug moeten aanlijmen.
    Zelfs vandaag nog, en ik vloog vandaag voor de eerste keer met de romp. Deze is nu vooraan afgescheurd, ik weet nog niet hoe ik die kan repareren. de romp bestaat uit een heel dunne plastiek. Zoals die van een modelautobody maar dan veel dunner, je mag er bij wijze van spreken nog niet naar kijken of het scheurt al. :cry:

    Daarmee is nog maar eens bewezen dat het werkelijk windstil moet zijn om met de eagle te vliegen.

    Groeten
    Eric

     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Op de Inter-Ex vloog anders wel een fransman met zijn parkhawk vrij goed ondanks de soms harde wind.
     

Deel Deze Pagina