Eagle R.E.M.

Discussie in 'Ornithopters' gestart door erve, 17 aug 2003.

  1. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Morgen ga ik erheen,

    Ik breng de eagle mee, maar ik weet nog niet dat ik er mee ga vliegen.
    Als ge morgen ook gaat kunnen we dan afspreken om iets te gaan drinken?
    Indien ja, hoe vinden we elkaar?


     
  2. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    :D Hallo Erve en anderen, het gaat hier om de Eagle van fabrikaat R.E.M. toch? Ik heb er ook zo een, gelukkig niet zo eentje van 229 euro maar van 89 euro. Na veel experimenteren is het dan duidelijk geworden, het vlieggewicht speelt een doorslaggevende rol en de exacte afstelling van de flapperbars in de buurt van de 48 mm. (beiden gelijk, anders krijg je alleen maar een rondjesvliegende eagle) Het ding moet in de buurt van de 425 gram zitten aan vlieggewicht. De hoek die de staart maakt met de romp moet ongeveer 155 graden zijn en het zwaartepunt moet 'ongeveer' goed zitten. (dat maakt niet al te veel uit namelijk, het is net als bij een vliegtuig op 1/3 van de vleugelwortel) Het vogeltje vliegt standaard iets achterover, als je oplet bij een echte vogel is dat ook zo. Het 'zeil' moet aan de bovenkant zo bol mogelijk zijn. (lelijke kant boven dus) Dat het een beetje op een vleugel lijkt, dat is het namelijk ook! De romp heb ik van 160 grams mat/epoxy gemaakt, is sterker en slechts een paar gram zwaarder...
     
  3. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    :arrow: En de uitslagen moeten fors zijn, anders wil het louter door potentiaalverschil aangedreven vogeltje de bocht niet om, ook met wind (en dus zijwind in/bij bochten) is het sturen 'minder.' Ga niet klooien met V-staarten of iets dergelijks, de werking daarvan is alleen goed als het ding snel vooruit vliegt, de 'factory-staart' is gewoon het beste.
    Ik heb er een 3S1P LiPo pakketje in van 1200 mAh, een Speed300 6V is dan iets te veel, maar zoals ik al aangaf, hoe lichter de eagle hoe beter, dat scheelt weer in de flap-frequentie, en dat..... scheelt stroom !
    Als mensen nog meer ervaringen hebben, schroom niet en post ze hieronder.

    Groet Marcelair
     
  4. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Hoi,

    Heb ook nog een 99% afgebouwde eagle van R.E.M. Alleen nog regelaar en ontvanger erop en (proberen te) vliegen. Heeft iemand nog tips met betrekking tot het vliegen van dit ding of ga ik dan erg off topic ;)

    Mark
     
  5. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    eagle R.E.M

    Ha Markw, de eagle is wel een aardig ding maar het mag niet zwaarder dan 425 gram worden. Vliegtips heb ik niet, het is handig als je al 'vliegervaring hebt' maar omdat het ding zo langzaam gaat is het niet nodig. Let erop dat het zwaartepunt iets voor het midden zit en die 'eagle-romp' die er bij zit is leuk, voor op de grond... Ik heb er een 3S1P LiPo pakket van 1200 mAh op met een Schulze Slim-10be regelaar. Omdat je geen 'gewicht in de strijd' kan gooien moet het absoluut windstil zijn als je wilt gaan vliegen, anders is het net of je een weerhaan aan het besturen bent.
    Voor LiPo's: www.ahtmodelbouw.com (kijk bij Kokams) of doe er van die kleine NiMh AAA-cellen in van 700 mAh ofzo... Succes en keep us posted !
    En als je nog meer vragen hebt...
     
  6. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Hoi,

    @Marcelair: bedankt voor je reactie

    Vliegervaring zit wel goed, ondertussen bijna 7 jaar vliegtuig en dik n jaar heli. (vol getunde eco 8 en n carboon :D ) Ik was al van plan om er Lipo's in te gaan gooien (lekker licht, veel mah'tjes en heb ik nog liggen).

    Ik heb trouwens ook al een slim 10be liggen voor het ding samen met een ontvangertje (heel licht, heel klein)

    En trouwens: 3x serieel lipo :) dat is 3x3,7 = 11,1 volt, dit op n 6 volt motortje. maarja met 2 heb je weer zo weinig....


    in ieder geval bedankt voor de tips

    Mark
     
  7. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    eagle R.E.M

    Jaja, LiPo's in serie (3x) = 3 x 3,7 Volt = 11,1 Volt, je kunt de Schulze Slim 10be Bec prima gebruiken, die gaat namelijk tot 12 Volt. De Speed 300 6 Volt, draait 29.000 toeren, de 7,2 Volt gebruikt welliswaar minder stroom maar dat is inefficiënt (dus niet doen) op een vertraging.
    De 1200 mAh LiPo's zullen een beetje warm worden, ook dat is no problemo. Dat de motor heet wordt is o.k. (vliegt er wat? 10 minuten mee?) Let er bij dat ding in godsnaam op dat het zwaartepunt ongeveer goed zit en dat de staart een beetje omhoog wijst. (en dat de lelijke kant van de vleugel boven zit) En dat het windstil weer is!

    Ben zo benieuwd of ie vliegt !
     
  8. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Hoi,

    Gaat lukken, de staart staat al 25 graden omhoog (volgens de tekening via een boogje 155 graden dus 180-155 ;) ) De lelijke kant (die met die witte strepen) zit boven t zwaartepunt lag op iets voor de helft zei je? komt dat overeen met wat op de tekening staat of niet?

    Mark
     
  9. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Eagle R.E.M

    Het zwaartepunt ligt op 10 / 11 cm vanaf de hoofdspant. (waar de liggers van de vleugels op zitten/draaien) Als het goed is moet ie nu wel de lucht in kunnen...
     
  10. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Hallo R.E.M. ers,

    Ook ik heb zo´n vreemde vogel aangeschaft.
    Hij is inmiddels bijna klaar.
    Ik wil er ook Lipo´s in hebben 3s 1200mAh.

    Ik heb echte ernstig mijn twijfels over die speed 300-6v!!!!!!
    Nu heb ik kortgeleden een shockflyers omgebouwd naar een brushless van de fa H.E.T.
    Nu vroeg ik mij af, zou een slag grotere brushless het ok in deze vogel kunnen doen
    En weet er iemand of en zoja waar er onderdelen te krijgen zijn, ik wil namelijk eventueel het motortandwiel op een andere motor zetten met een andere as diameter.

    Alvast bedankt voor de info.

    Groetjes
    Martin
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De brushless motoren worden vrijwel overal afgeraden voor Ornithopters, dit schijnt iets te maken te hebben met de vliegwiel werking van de motor welke een brushless niet direct schijnt te hebben.
    Met die Speed 300 werkt het perfect en heb je meer dan genoeg vermogen om lekker te vliegen.
     
  12. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    We gaan het gewoon proberen Theo (als dat weer maar gauw eens beter werd)

    Bedankt

    Groetjes

    Martin
     
  13. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    R.E.M. eagle

    :D Hee! Als de plastic-vogelbescherming eens wist...
    Maar serieus, een brushless motor zal het ook wel doen. Die Speed 300 6V draaien het snelst van de Speed-serie in die categorie, dat het in zo'n plastic vogel word gebruikt is niet voor niets! Als het (e)motortje te langzaam draait, gaat ie niet omhoog. Als je iets wilt weten over het gebruiken van een brushless motor in je vogel, zoek/vraag naar Niek op dit forum, hij is een echte ' vogelaar.'
    Wat ook heel belangrijk is, is om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Veel vogeltjes vliegen het liefst naakt rond. (tot op de spanten...)
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ? Ikke? Ikwe niets van motoren met missende onderdelen.. volgens mij doen ze het dan gewoon niet! ;)
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Klopt Niek, het zijn dure motoren en er missen ook nog enkele zeer relevante onderdelen. Dus zo een motor nooit goed werken. :lol: :twisted:
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Onze vrienden Q te P hebben de prijs van de Eagle weer verlaagd, wordt zo nog een rage. (vogelpest? ;))

    Eagle is wel zowat de enige bird met een goed lijkende romp (bodyshells) , Ik vind alleen dat triplex zo van de dikke gewichtige...


    mbt brushhless, kijken jullie eens op rcgroups.com, bij de ornies, gebruiker kaja.
    Die is nogal met brushless bezig geweest icm gevogelte.
     
  17. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Ok, ben van het brushless idee af (voorlopig :wink: ).

    Ik dacht dat ik deze vogel wel effe vliegklaar zou maken, maar dat viel toch nog tegen.
    Echterik denk dat ie er nu klaar voor is.
    Volgens mij zit het zwaartepunt ongeveer bij het oogje aan de bovenkant van het triplex frame.
    Die @#% lipo's zijn toch een stuk lichter dan de NMH's.
    Toch ben ik erg benieuwd hoe en vooral OF dit gaat vliegen................
    Voorlopig maar proberen zonder body (gaat erg gemakkelijk kapot)

    Nog even een vraag aan degene die de vogel al helemaal klaar hebben:

    Waar hebben jullie de body mee afgewerkt??
    Dan doel ik op de verf. Is dat dezelfde verf die je voor Rc auto's gebruikt? (lexan kappen)


    Wish me luck, I'll need it!!!!

    Ik hou jullie op de hoogte omtrent mijn ervaringen

    Groetjes
    Martin
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dont keep the vinges crossed.. dat knuppeld zo lastig... ;)
     

Deel Deze Pagina