Easystar vliegtijd vergroten door over te stappen op 4s?

Hallo allen,

Ik heb al enige tijd een Easystar in gebruik voor FPV (maar daar gaat het even niet om :) maar als indicatie payload )

Ik wil mijn vliegtijd iets vergroten..
De setup waar ik nu mee vlieg is de volgende.

Turnigy 2826/6 2200kv 300w motor.
Prop: 6x4
Align 35A regelaar
Zippy 3s 3000mAh
Trekt max 20A / cruise 10A

Hier vlieg ik ongeveer 10-15minuten veilig mee, op cruise snelheid.

Nu dacht ik om over te stappen op 4s om daar iets meer vliegtijd uit te halen..

Ik dacht aan het volgende.
Motor: 1000-1400kv
Prop: 8x4?
Accu 4s 1800-2200mah
ESC: Align 35A (volgens specs moet dit kunnen)

Het gaat mij niet om het vermogen, maar om de vliegtijd..

Wat is jullie idee daar over? :)

Ik haalde ruim een half uur vliegtijd uit een 5000mah 7,4 volt lipo.
Maar dan met een grotere prop ,wel bleef het tuigje met gas een kant op trekken .
Maar pak een redelijk motor ,axi/mega blijf bij plank gas onder de 17 amps .
En zorg voor een grote prop .
Anders gewoon een ander vliegtuig kiezen ,en zorgen dat je op het max efficiëntie van de motor komt te zitten .

Groeten Wiebe.

Je hebt diverse opties.
De makkelijkste mannier is gewoon meer capaciteit met 3cellen.
Om ook het rendement te vergroten moet je naar een grotere prop en een lager kv motor.
Met 4cellen naar een nog lager kv motor.
Ga liever niet naar een prop met kleine spoed t.o.v.de diameter.
8X6 zou volgens mij beter zijn als stijl klimmen niet zo belangrijk is.
Je kunt ook zoeken naar een motor met een hoger rendement maar dat zijn maar kleine marges.
Met een propcalculator is het allemaal eenvoudig uit te rekenen.
Het meeste kan je bereiken door alles goed af te stemmen.
Estimate Propeller Static Thrust

Laatst bewerkt:
haha.
Sorry ben een beetje een klungel in dat soort dingen en ga veel op mijn gevoel af .
Ik dacht dat ik een mega 16/15/6 eerst heb gebruikt met een castel 25 amps regelaar .
En later een axi slowfly motortje van 50 gram ongeveer ,en een stukje uit de staartboom gehaald voor de prop.

Let wel op met tegenwind ben ik eens met de billen tegen elkaar binnen gekomen .
Ging met 75 kmh heen en vond de opkomende aftiteling over mijn vlucht van mijn immersion gps bij 0kmu erg schrikken bij het omkeren .
Toch redelijk volgas en hoogte afbouwend ging het met 30kmu toch nog terug .
Ook iets om in de gaten te houden als je lekker snel heen gaat .

Groeten Wiebe .

Hallo allen,

Ik heb al enige tijd een Easystar in gebruik voor FPV (maar daar gaat het even niet om :smile: maar als indicatie payload )

Ik wil mijn vliegtijd iets vergroten..
De setup waar ik nu mee vlieg is de volgende.

Turnigy 2826/6 2200kv 300w motor.
Prop: 6x4
Align 35A regelaar
Zippy 3s 3000mAh
Trekt max 20A / cruise 10A

Hier vlieg ik ongeveer 10-15minuten veilig mee, op cruise snelheid.

Nu dacht ik om over te stappen op 4s om daar iets meer vliegtijd uit te halen..

Ik dacht aan het volgende.
Motor: 1000-1400kv
Prop: 8x4?
Accu 4s 1800-2200mah
ESC: Align 35A (volgens specs moet dit kunnen)

Het gaat mij niet om het vermogen, maar om de vliegtijd..

Wat is jullie idee daar over? :smile:

Björn,

Misschien nog een paar niet zo voor de hand liggende opties:

• Betere stroomlijn. Juist bij FPV zie je de raarste uitstulpsels. Alles inbouwen m.u.v. de antenne kan heel veel schelen, vooral als je de snelheid er een beetje in hebt zitten; de luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, dus ook het benodigde vermogen om die weerstand te overbruggen. Ik snap dat het makkelijk is om alles lekker op de romp en vleugels te plakken, maar alles wat uitsteekt inclusief draden en tiewraps, is dodelijk voor je stroomlijn.

• Minder gewicht. Misschien kunnen je motor en regelaar lichter. Als je voornamelijk cruised op zo'n 120W dan hoef je niet perse een 300W motor te gebruiken. Ik ken die Align-35 niet, maar is het deze: Align 35A Brushless ESC RCE-BL35X (Governer Mode)? Ziet er best zwaar uit met dat koellichaam. Elke gram die je bespaart kun je weer in een zwaardere accu stoppen. Of in een lichter vliegtuig dat minder vermogen nodig heeft om boven te blijven. Je overtreksnelheid vermindert ook bij lager totaalgewicht, dus kun je langzamer vliegen wat m.b.t. de luchtweerstand efficienter is. Met een betere vtx antenne kun je in theorie ook nog wat gewicht besparen; een betere antenne heeft minder vermogen nodig om hetzelfde netto vermogen uit te zenden. Dat verminderde vermogen scheelt zender- en accugewicht. Je moet trouwens wel een heel slechte antenne hebben om het verschil te merken (pas rond de VSWR 5:1 ben je 50% van je vermogen kwijt) en zou je je slechte vtx/antenne combo kunnen inwisselen tegen een lichtere vtx met de helft v.h vermogen, gecombineerd met een perfecte antenne. Het is overigens wel zo dat goede antennes het stroomverbruik iets verminderen dus het loont altijd wel.

• Ik zou eerder voor 2s of 3s kiezen dan voor 4s, even los van de efficiency van de motor. Bij hogere spanning heb je misschien te maken met wat extra verlies in de ESC a.g.v. het schakelen; de ESC schakelt altijd met volle spanning en dat geeft hoge piekstromen. Gemiddeld loopt er minder stroom dus de ohmse verliezen in de draden zijn wel minder, even afgezien van eventuele bijeffecten v.d. piekstromen. Bij lineaire regelaars (die BEC van jouw ESC ook volgens mij) heb je op 4s ongeveer vijfmaal zoveel verlies als op 2s (10V vs. 2V) omdat je 16V vs. 8V terugbrengt naar 6V. Als je je FPV spullen ook via een lineaire regelaar aansluit dan heb je daar ook meer verlies bij een hogere spanning.
Martin

Laatst bewerkt:
Again, bedankt voor de reacties :)

Ik heb gister avond het stuwvermogen in grammen gemeten..
Ik kwam uit op 700gr bij 20A, 6x4 prop. met de 2200kv motor..

Nu vond ik gisteravond op RCG de Turnigy Park450 motor.. 1200kv

Met een 8x4 prop 800gr stuwvermogen bij 13-15A op 3s. dat leek mij erg intressant en heb dus een dergelijk motortje besteld.

Ik heb op de Easystar een variabele motor mount, en kan dus met van alles spelen..

Wat betreft de opbouw van de kist, alles is zoveel mogelijk ingebouwd..
Het enige wat enorm weerstand geeft is de enorme GoPro camera.. daar is nagenoeg weinig aan te doen..

Martin bedankt voor de info

Je easystar is gewoon niet heel geschikt om een zware payload mee te nemen. Het beste wat je kunt doen is dus een ander, wel FPV, toestel nemen. Bijvoorbeeld deze:

HobbyKing R/C Hobby Store : EPP-FPV 1.8M X-Large EPP & Carbon Fiber R/C Plane

of deze:

https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikeleninformatie.php?artikelcode=hok1 (zeer geschikt voor zware belasting; naast je camera neem je rustig een kilo aan accu's mee!)

Overigens snap ik niet dat je een 3S3000 accu maar net in je EZ krijgt. Misschien een stukje achterin de romp wegsnijden zodat je meer ruimte krijgt? Of bedoel je voor het CoG?

Hoi, er past met enige modificatie wel een grotere accu in. Alleen is dat meer gewicht. En al mijn elektronica zit in de buik. Toegankelijk via een belly hatch.
Ik zoek het daarom in het aandrijf systeem.

Dat het niet een ideale kist is voor payloads is inderdaad waar.

Alleen hebben we destijds een partij kunnen bemachtigen. En gebruiken ze als test platform voor ons myflydream systeem.
Het is een lekker compact toestelletje om zo mee te nemen.

... Bij hogere spanning heb je te maken met meer ohmse verliezen ...
Ohmse verliezen zijn niet afhankelijk van spanning maar van stroom Martin. En aangezien je bij hogere bedrijfs-spanning met lagere stromen toe kunt, zullen bij hogere bedrijfspanning de verliezen in het systeem lager zijn. Denk hierbij aan hoogspanningsleidingen.

Voor motoren ligt het iets genuanceerder. Uitgaande van eenzelfde prop, en zelfde prop-toerental, motoren alleen verschillend in Kv en Rm (weerstand van motor), maakt spanning voor de motor niets uit, mits beide motoren evenveel koper aan boord hebben.

Laatst bewerkt:
Ohmse verliezen zijn niet afhankelijk van spanning maar van stroom Martin. En aangezien je bij hogere bedrijfs-spanning met lagere stromen toe kunt, zullen bij hogere bedrijfspanning de verliezen in het systeem lager zijn. Denk hierbij aan hoogspanningsleidingen.

Voor motoren ligt het iets genuanceerder. Uitgaande van eenzelfde prop, en zelfde prop-toerental, motoren alleen verschillend in Kv en Rm (weerstand van motor), maakt spanning voor de motor niets uit, mits beide motoren evenveel koper aan boord hebben.

Ja dat weet ik, maar er lopen ook grotere stromen omdat de ESC met volle spanning schakelt. Gemiddeld loopt er inderdaad minder stroom, wat dat betreft heb je dus qua ohmse verliezen gelijk.

Wat ik eigenlijk bedoelde was dat het schakelen bij hogere spanning heftiger verloopt en dus meer verliezen geeft, zowel in de ESC als de draden; Ik dacht aan de zgn cos(phi) van het systeem omdat de belasting nogal inductief is, maar misschien is dat iets te ver gezocht en te verwaarlozen bij de lagere gemiddelde stroom. En misschien speelt cos(phi) zelfs helemaal niet.
Ik denk wel dat de ESC bij hogere spanning meer verliezen geeft, want je vliegt op cruise-snelheid dan met minder gas. Het efficientst voor de ESC is waarschijnlijk volgas, maar dat kan zelfs op 2s teveel vermogen geven zodat je er nog niets aan hebt.

Ik zal mijn post aanpassen, er zit teveel onzekerheid in m'n bewering.
Martin

Hoi, er past met enige modificatie wel een grotere accu in. Alleen is dat meer gewicht. En al mijn elektronica zit in de buik. Toegankelijk via een belly hatch.
Ik zoek het daarom in het aandrijf systeem.

Dat het niet een ideale kist is voor payloads is inderdaad waar.

Alleen hebben we destijds een partij kunnen bemachtigen. En gebruiken ze als test platform voor ons myflydream systeem.
Het is een lekker compact toestelletje om zo mee te nemen.
Iets grotere accu is dus mogelijk.
Door de motor hoger te plaatsen past er een grotere prop op.
Dat zal de prestatie verbeteren maar geeft ook weer meer weerstand bij stilstaande motor.
Een klapprop kan daar verbetering in brengen.
Dan is er nog de mogelijkheid om zelf een vliegtuig te bouwen.
Als uitgangspunt zou dit model in opgeschaalde vorm dienst kunnen doen.;)

depron-trainer-zonder-tekening

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou er een lagere kv motor in zetten, met een grotere (klap)prop met een 2S veel mah lipo. Dit zodat je op lagere toeren dus minder ampere trekt al fatsoenlijk kunt vliegen.

Heb hetzelfde toegepast op mijn lazybee, deze vliegt met een 3s2200mah met een 700kv motortje ruim een half uur!

Ik vond nog dit 1m zwevertje.
metrix-1m-hellingzwever-gemotoriseerd
Inmiddels voor de zoveelste keer omgebouwd met een inklapdare motor boven op de romp 20 grams motor er op 1300mAh lipo 7.4V 6x5 SFprop vliegklaar gewicht 220gram.
Vluchtduur zonder thermiek is nu bijna een uur.
Deze is natuurlijk makkelijk te vergroten en dan heb je een simpele zwever met zeer hoge prestaties wat betreft vluchtduur.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back