Ec-135 lifeliner 500size

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door prijs131, 26 dec 2022.

  1. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Ja ben er super blij mee, daarom de trex ook maar gedemonteerd om eerst eens het een en ander te checken, want hij doet het nu ook zonder body erom. Zit de curves verkeerd in te stellen denk ik… volgende week een pro naar laten kijken .
    Antwoord op je vragen, ik vlieg met een (nieuwe) 6s accu van 3300mah en 60C. Dacht dat het misschien lag aan de nieuwigheid dus met mijn andere 6s 3000mah 40C doet hij hetzelfde, terwijl mijn blade 500 daar prima op gaat.
    F4EBCC3A-C07F-4A3D-AF01-4017AEACC094.jpeg
    Ben wel benieuwd naar de maximale grote die ik erin kwijt kan, nu natuurlijk maar 5minuten flight time…
    Ik heb nog een Ubec liggen, die misschien erbij met aparte accu? Geen idee hoe ik die erbij krijg op mijn 6kanaals spektrum ontvanger…
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, nee... Vierbladsrotors trekken (als alles goed staat en de juiste onderdelen gekozen zijn) maar marginaal meer stroom dan een tweebladsrotor.
    Dus als je last hebt van overmatig stroomverbruik, dan heb je vermoedelijk OF het toerental te hoog staan, OF je hebt de verkeerde bladen, of mogelijk zelfs een combinatie van beide.

    Als ik zo naar de foto's kijk, dan gebruik je symetrische bladen, en vermoedelijk dezelfde als die je voor een gewone tweeblad-rotor zou gebruiken? Dan heb je voor de rotorbelasting onnodig veel bladoppervlak en onnodig veel profieldikte, en da's allemaal weerstand die NIET in lift omgezet wordt....

    Een setje goede bladen kost een paar centen, maar scheelt erg veel. Ik heb zelf meer dan uitstekende ervaringen met de bladen van "Der Blattschmied" 4 Blatt (derblattschmied.com).
    Je kunt met dergelijke bladen je rotortoerental behoorlijk terugschroeven en dat scheelt enorm in de vliegtijd, motorwarmte, tandwielslijtage en warmteontwikkeling in de ESC.

    Er zijn ongetwijfeld denk ik ook wel goedkopere opties, maar een set goede bladen zijn echt goud waard op een schaalheli, zeker als het electrisch moet.

    Wat ik weet, is dat ik destijds met de kleine 450 heli's door een setje goede bladen van 6,5 minuut naar bijna 9 minuten ging op dezelfde accu en met hetzelfde vlieggewicht, en het stuurde daarnaast ook nog eens een merkbaar stuk beter.

    Oh... en als je toerental terug wilt brengen, kun je dat het beste doen middels aanpassen tandwielverhouding: Dat reduceert het motorkoppel voor een gegeven wattage, en motorkoppel is gerelateerd aan stroomopname.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2023
    prijs131 vindt dit leuk.
  3. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Zijn inderdaad behoorlijk prijzige bladensets, maar helaas ook “Zur Zeit nicht lieferbar” dus even verder kijken.
    Zal voor het toerental/tandwiel eens navraag gaan doen, ik sta overal voor open en kan wel een tandwiel verwisselen maar qua verhoudingen heb ik er weinig verstand van.
    Sorry, maar helaas ben ik er zo 1 die maar een klein beetje verstand heeft van de techniek maar het heel leuk vind om te vliegen… nee gekheid ik leer elke keer weer bij, maar als ik sommige ‘uitleggen’ op het forum lees denk ik, huh … nog veel te leren/onderzoeken dus…
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zijn ongetwijfeld méér goede fabrikanten, Blattschmied is niet de enige volgens mij?

    Qua toerental, dat is niet zo vreselijk moeilijk: je kunt gas terug nemen middels de ESC (de motor gaat dan langzamer draaien maar moet wel iets harder "trekken" omdat ie hetzelfde gewicht van de grond moet krijgen met minder omwentelingen), en je kunt ook een kleiner motortandwiel monteren, dan blijft de motor even hard draaien, maar gaat de rotor wat langzamer. Dat betekent dat de motor het wat lichter heeft, omdat ie met een grotere vertraging werkt. Net als met je fiets: een hoge versnelling betekent langzaam trappen maar HARD trappen, een lagere versnelling betekent dat je sneller moet trappen, maar het trappen zelf gaat wel lichter.
     
  5. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Het was achteraf het servoarmpje wat een scheurtje had waardoor de kogel speling had, erg gevaarlijk maar gelukkig op tijd onderkent.
     
  6. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Welk servo armpje ??
     
  7. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Rechts voor, weet verder ook niet hoe of wat… vliegt als een jeej nu
     
  8. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Dan heb je echt onwijs veel geluk gehad dat je niet gecrasht bent , voor elke vlucht moet je standaard altijd controleren of er op alle stangen en servos geen speling zit.
     
    prijs131 vindt dit leuk.
  9. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Inderdaad, vandaar dat we er op tijd bij zijn geweest
     
  10. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Nieuwe bladen zijn binnen, en wat vliegt dat geweldig! 28060CB2-C050-4D99-B685-C7389B5BA64C.jpeg C334A894-D83E-4DA8-82BC-62E1C5823B93.jpeg 98A80A95-1052-40E3-9645-1E27D3835872.jpeg
     
    René N. en Helikapoter vinden dit leuk.
  11. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Heel erg knap!

    Het wordt hoog tijd dat ik ook eens de Align 4-blad kop op mijn EC-135 zet. Bedankt om me dat "duwtje" te geven. ;-)
     
    prijs131 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina