ec 135 van hirobo bouwverslag

hee aldert, pfff best druk op het moment dus als er verdere vorderingen zijn hoor je het
...gyro is alwel gekocht ;-) en staart servo zal ik ff opzoeken voor je
 
User Mantra op dit forum heeft zijn Vario turbine EC135 inmiddels ook omgebouwd naar een electro-variant, op basis van een eigen mechaniek.

DSC00678.jpg


Bovenstaande is het mechaniek uit z'n Vario Bell 230.

Helaas is het de zeikers hier al gelukt hem van dit forum weg te jagen, mogelijk dat je op Runryder nog contact met 'm kunt maken voor een schat aan informatie.

Hier het mechaniek voor de EC135:
538148bfdccb6c483.jpg


Voor meer foto's, zie zijn runryder pagina:
RunRyder - Ben (2)'s gallery

Reden dat ik dit post, is de regelaarvraag. Van hem begreep ik dat koeling toch wel een probleem was, een qua specs passende regelaar werd toch al snel te warm. De tip is dus om je regelaar te overdimensioneren of actief te koelen.

Let ook even op zijn tips om de fenestrom blaadjes sterker te maken voor een betere aansturing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dank je ik heb die website idd bekeken en is wel heel erg commercieel maar je kan er idd wel dingen vanaf halen thnxx
 
ah dat zou kunnen.. ik link niet zozeer naar runryder maar naar Ben's fotogalerij daar.. en die is niet commercieel. Wel mogelijk minder geschikt voor jeugdige kijkers wegens overdaad aan vrouwlijk schoon..
 
Die staart rotor had ik ook al aan gedacht ivm met een andere heli met een nog lastigere aandrijving ;) Waarom niet een losse motor op de staart met ook een govenor??? Dan heb je altijd een perfect strakke staart aandrijving zonder lastige overbrengingen en het goede toerental.
 
In Ben's geval weet ik dat hij niet met een Governor vliegt, noch wil vliegen, dus dat zal voor hem de reden zijn, gok ik zo. Je ziet ook op het mechaniek de 'versnelling' zitten voor de fenestrom. Als je een beetje op runryder zoekt, kun je ook de vertandingen wel vinden die hij gebruikt, maar of dat bijster relevant is betwijfel ik, daar die heli wat groter is.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat je een fixed-pitch fenestrom zou kunnen maken door de blaadjes direct aan een klein buitenlopertje te zetten, maar of dat op deze schaal zou werken, geen benul.. sowieso niet of dat uberhaupt zou kunnen.

De vraag mbt. FA82 heb ik via PB beantwoord.
 
De motor voor de fenestron zit ook niet achterop natuurlijk maar bv in de romp bij de aansluiting van de as. Je hebt dan geen koppeling met het mechaniek.

Ik zat de denken aan een MD900 met een blower achterop en met electro is een fan aanstuwing op de hoofdas wat inefficient. Je zet dan een EDF in de romp naar achteren met een losse motor.

Het is maar een idee :)
 
Regelaar op de gyro, net als bij de meeste FP's. Voor een schaalheli is dat een perfecte oplossing! Mooie binnenloper in de "blower", goed idee Herman!

Ik ben benieuwd en volg het. Inmiddels heb ik een Jeti Spin 200 en een Advance 200 in gebruik. Eigenlijk bevalt de Spin wel erg goed, een powerjazz komt er dan alleen wanneer ik er toevallig tegenaanloop.

Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Back
Top