Eco 8, mijn 2de heli! :D

• Topicstarter Topicstarter G
  • Startdatum Startdatum
Is dit te doen:
afb17987.jpg

van www.rc-city.de.
Servo's en vrijlooplager wel goedkoop! Zou er niet iets missen, alle andere alu vrijloopsdingen kosten zeker €40!

Heb ook gekeken op die Ebay-winkel, ook redelijk betaalbaar, mail gestuurd of ie naar NL stuurt,
en hoeveel die onderdelen kosten, wacht nog op antwoord.

Groetjes, Geoffrey 8)

Hello,
ik heb ook een eco, en ik zou ook aanraden om een nieuwe eco8
bouwdoos te kopen, en je andere gebruiken voor plastic onderdelen,
Het grote nadeel aan die eco 8 is dat ze de bouwdoos
verkopen aan een zeer redelijke prijs wat erg aantrekkelijke prijs
is voor beperkter budget (zoals ik) maar dan begint het,
dan gebeurt er iets en merk je dat de vervangstukken stukken duurder
zijn in vergelijking met de bouwdoosprijs.
De mijne staat nu op de werkbank, en dat zal nog wel een tijdje duren,
Eerst maakte ik een trimfout in de zender terwijl de heli op de grond stond
te draaien, hij zwiepte naar voor... hoofdas krom, tandwiel naar de knoppen, servo kapot, staartbuis krom, flybar krom...
Ik heb hem dan hersteld, maar ik wist niet dat er een zeer fijn barstje
in één van de staartrotors zat, waardoor bij de volgende vlucht
het staartblad in 3 stukken brak, en de rollagers achteraan werden
verpulverd, ook de staartas stond krom,...

Nadat ik alle kosten optelde en zag hoe weinig stukken je ervoor in
de plaats krijgt, vond ik het een beter idee nog wat te sparen
en een nieuwe doos te kopen, ik verwacht namelijk nog wel enkele
crashes...

Succes,
Steven 8)

Bedankt voor je reactie steven!
Ik heb inmiddels m'n hele heli uit elkaar gehaald,
de staartrotor moet ik nog een stukje verder demonteren, net als de hoofdrotor-as die nog niet helemaal van het frame los is,
maar ik kom een imbussleutel tekort :evil:

Voor zo ver ik zie, zijn alleen de hoofdrotor-as en de staartrotor-as zijn er slecht aan toe.
Verder helemaal niks te ontdekken, swashplate en rotorkop vrij van gaten/barsten e.d., kogellagers lopen soepel,
ballinks (of hoe die dingen ook heten), schroefjes/moertjes en stuurstangen genoeg erbij gekregen.

Vandaar dat ik ook niet een compleet nieuwe bouwdoos ga aanschaffen,
want dan zou hij pas in de winter vliegklaar zijn, moet namelijk ook nog sparen voor een zender.
Staartrotorbladen zitten ook een paar butsjes in, geen barsten. Misschien vervang ik die later ook.
Ik wacht op reactie van rc-city.de voor de bovenstaande bestelling.

Groetjes, Geoffrey 8)

De opbouw gaat weer verder; vandaag wat onderdeeltjes binnen gekregen:
1. Vrijlooplager aluminium, die op het standaard tandwiel gemonteerd kan worden
2. Staartservohouder voor op de tailboom
3. Setje geharde assen: staart- main- en asje van de overbrenging maingear naar heckrotor.
4. 3 Futaba S3101's.

Ik ben maar begonnen met de vrijloop op de main gear te monteren, alleen als ik de main shaft (Hoofd as) erin vast wil zetten, lukt dat niet.
De alu-vrijloop is volgens mij net iets anders dan de originele van Ikarus.

105267705A.jpg

Dit is de vrijloop zónder maingear. Er zit ook geen handleiding bij, dus moet ik maar logish bedenken hoe het werkt.
Hoogstwaarschijnlijk moet het bijgeleverde superkleine pinnetje gebruiken om de hoofdas vast te zetten aan een buisje wat in de vrijloop zit.
Het gaat er niet gemakkelijk in, wat extra siliconenspray erop gespoten, maar hij wil er niet in. Tang en hamer erbij gepakt, voorzichtig een stukje erin gekregen.
Alleen ben ik bang dat ik de hoofdas krom maak, als ik met de hamer het pinnetje erin sla, iemand betere ideeën?

Groetjes, Geoffrey 8)

Hello,
Ik heb net hetzelfde probleem gehad, ik heb wel de plastic vrijlooplager, maar het gaatje in de hoofdas was te klein uitgeboord waardoor ik het pinnetjes er ook niet inkreeg :(

Toen ik bedacht om het pinnetje erin te slaan, zou ik het bij een volgende crash er niet meer uitkrijgen, daarom was de enige oplossing om het pinnetje dunner te maken,.. Ik heb meer dan een uur aan dat pinnetje zitten vijlen om aan alle kanten evenveel weg te nemen..
Om de eenvoudige reden dat het pinnetje van staal is, dus vrij hard, en dan is het korter dan 1cm, dus kan je het amper vast houden tijdens het vijlen..

Maar het is dus wel gelukt, met wat silicone spray ging het er zuigend in :P !
Dus zo heb ik het gedaan :wink:

Vriendelijk groeten en succes
Steven 8)

Bedankt voor de tip, ik kan dat pinnetje wel iets bijschuren/vijlen.
Ik kreeg ook de tip ATF olie te gebruiken, dat past hier beter dan siliconenspray.

Voor de mensen die dit nog niet wisten; Hier loopt ook nog een draadje over mijn Eco 8, al plaats ik op beide fora hoe het staat met m'n heli 8)

Groetjes, Geoffrey 8)

Vrijloop zit er perfect op! Pinnetje met 'n multitool beetje bijgeschuurd.
Vanmiddag al een stuk verder gekomen; frame, rotorkop swashplate zit allemaan weer in elkaar :D .

Nu nog een schroefje kopen om de rotorkop vast te zetten op de as, die zat er helaas niet (meer) bij,
en die van het landingsgestel, want die waren dolgedraaid.

Locktite is in bestelling, bij 4RC. Nu nog kijken wat ik met de heck doe, ik heb een 'gewoon' formaat servo, die bij het gyrosysteem zat,
en zowel de gyro als de bijbehorende servo doen het nog.
Zal ik deze servo gebruiken, of zal ik ook een mini/microservo bestellen voor op de staart?
Die 'gewoon' formaat servo is te groot voor de heckservohouder die ik heb.

Groetjes, Geoffrey 8)

Leuk te horen dat je verder kunt :) , Toen ik voor het eerst in de grond ging met de eco 8 was bij mij het vijsje waarmee de rotorkop op de as vastzit, op 3 plaatsen gebroken !, dit was op het eerste zicht niet te zien, maar toen ik de rotorkop eraf wou halen, omdat ik met een kromme as zat, kreeg ik het er niet meer uit, omdat ik aan de kop van het vijsje draaide, maar het einde draaide niet mee, na veel prutsen heb ik het er toch uitgekregen, en heb ik vijsje met een verzonken kop gebruikt, dat dezelfde draad had (modelbouwwinkel)..
Ik denk ook dat het vijsje de eerste keer bij mij te hard was aangedraaid, let er dus op dat je dat niet doet :wink: ..

Ik heb de heckservo gewoon in het frame geplaatst zoals in de handleiding, misschien koop je beter toch een mini servo, das ook weer gewichtsbesparing :wink:

Veel succes
Groeten
Steven 8)

Waarschijnlijk ga ik toch voor een miniservo op de staart, de HS81. Heb ook geen servoheveltje dat past op die sanwa-servo.

Alleen heb ik weer een probleem, ik wil de gebogen as van de staartrotor vervangen met de verharde versie, maar hij zit muurvast!
Waarschijnlijk zitten er krasjes op de as waardoow hij niet door het riem-tandwiel wil,
ook niet door de 2e kogellager, door de 1e wel, maar hij kan ook niet terug! :(
:help:

Groetjes, Geoffrey 8)

Ook dat heb ik mee gemaakt, maar dan wel met de hoofdas, toen het vijsje van de rotorkop kapot brak, heeft het tijdens de vlucht nog zitten bewegen rondom de as, gevolg diepe groeven in de as...

Toen ik de as ging vervangen en ontdekte dat het vijsje ook gebroken was, kreeg ik de hoofdrotor niet meer van de as,.
Ik heb toen het hoofdtandwiel onderaan gelost, maar ik kon de as ook niet langs boven eruittrekken,...
Toen begon het zweet al te lopen,.. uiteindelijk heb ik toen nagedacht over de mogelijkheden en vond ik er maar eentje : Die as MOEST eruit ! :tank:

Ik heb toen als een gek zitten trekken, schuren, vijlen, olieën, enz...
En toen ineens vloog ik tegen de grond met de as in m'n handen, oef gelukt ! :roll: :P

SUCCES geoffrey !!!
Vriendelijke groeten
Steven 8)

Hahahaha, dat is precies de methode die ik probeer!
Alleen één probleempje; de as kan geen kant op, er is nergens een punt waar ik (nuttig) kan vijlen en/of schuren :(
En olie; zelfs de muis en het toetsenbord zitten er al onder... :oops:

Ik heb zelfs al met een hamer geprobeerd, wat iedereen me afraad omdat ik de kans heb het hele staarthuis te molesteren :?

Ook andere optie bekeken: Nieuw(std) staarthuis met riem-tanwiel? Meer als €25 :evil: Niet dus...

Groetjes, Geoffrey 8)

Tja, volgens mij zit je dan wel in Sh*t..
Maar zoals je weet is er maar 1 manier :
:tank: :2gunfire: :hammer: :sniper: :2gunfire: :tank: :tank:

Misschien kun je het met een griptang eens proberen...
Probeer zoveel mogelijk te demonteren van het chassis als dat nog niet is gebeurt, ...
De prijzen van de eco 8 onderdelen zijn echt wel overdreven duur, je moet maar eens op de site van Ikarus gaan kijken, de allerlaagste prijs gaat niet onder de 5€, en voor de kleinste prulletjes betaal je jezelf blauw.. Maar ja, na een crash kan je natuurlijk niet anders, dat weten ze bij ikarus duidelijk ook !

Succes en groetjes
Steven 8)

Yes!
Ik heb de as er gewoon gedeeltelijk afgeslepen, zover dat er alleen een stukje bleef zitten in het riem-tandwiel,
waar ik hem er makkelijker uit kon timmeren.

Building continues.. 8)

Hey Geoffrey, ik heb eens even m'n rekenmachientje bovengehaald, ik heb alle onderdelen die in de eco8 bouwdoos zitten opgeteld als je ze apart moet gaan kopen op de site van Ikarus.
Dus ENKEL de onderdelen van de bouwdoos, dus geen tuning parts, of de hele tandwielreeks..

Alles opgeteld kom ik aan 927,60 € !!! :hammer:
Terwijl de bouwdoos 199 € kost ! 8O
Lekker prijsverschilletje he, vanaf de moment dat ik terug geld heb koop ik mij gewoon een nieuwe bouwdoos, dit is dan wel in 1 keer een groot bedrag gezien mijn schade, maar op termijn brengt het me geld op ! :P
Ik ben er trouwens zeker van dat ik nog wel enkele keren ga crashen, dus ik kies zeker weten voor die bouwdoos ! :wink:

Groetjes
Steven 8)

Ps: hoever sta je al met je eco ?

Hey Steven,

Ben net trug van weekend. Eco is 'mechanisch gezien' vliegklaar, alleen moet alles nog geborgt worden, en alle electronica erin.
Én ik moet nog een zender gaan kopen :(
Ojah, ik moet ook nog een stukje maken om een miniservo in een vergroot gat voor een normale servo te stoppen.

1 mei zal ik hem meenemen, voor wie er komen. Ik denk niet dat 'ie dan al mag/gaat vliegen hoor! In ieder geval niet door mijzelf.
Ik neem rustig alle tijd en neem ergens les, als ik alles compleet heb.

Groetjes, Geoffrey 8)

steven. zei:
Lekker prijsverschilletje he, vanaf de moment dat ik terug geld heb koop ik mij gewoon een nieuwe bouwdoos, dit is dan wel in 1 keer een groot bedrag gezien mijn schade, maar op termijn brengt het me geld op ! :P
Ik ben er trouwens zeker van dat ik nog wel enkele keren ga crashen, dus ik kies zeker weten voor die bouwdoos ! :wink:
Dus jij verwacht dat je elke keer weer iets anders breekt.
whishfull thinking ;)

Tja, min of meer wel :wink:
Maar bij een crash zijn bijna altijd de volgende onderdelen kapot :
Flabar, staartbuis, Hoofdas krom, Die as die de bladhouders bijeen houd, staartrotor, rotorbladen, kap.. als je al deze onderdelen nieuw gaat kopen ben je ook al gauw dit bedrag kwijt hoor :|
en voor 200€ heb je meteen alle onderdelen, kap, rotors, alle rollagers, alle assen, heel het framen, landingsgestel,..enz dus eigenlijk geen verloren geld :P

Groeten
Steven 8)

1 mei neem ik m'n Eco mee, al is ie nog niet vliegklaar hoor. :?
Hopelijk willen een paar mensen even een blik op dat ding werpen, en er hun mening over geven. Verwacht er niet veel van.
Zelf weet ik het zo net nog niet, of 'ie wel vliegen gaat :?

Mocht je een jochie van een jaar of 15 zien, 1 meter 64, kort koppie(jawel, morgen naar de kapper; krulletjes er weer af)
met een Eco 8 met rood/zwart geblokte bladen; dan weet je wie het is :P

Groetjes, Geoffrey

1 mei meeting was cool! Gelijk de aandachtspunten van mijn Eco te horen gekregen.
Mijn Eco staat wel te koop, maar de bouw gaat door.

Status(Overige bijnodigheden):

»Geld(1 Juni weer +-€125 aan lonen/zakgeld binnen 8) )
»Vliegaccu, LiPo's was plan, maar borstelregelaar is er waarschijnlijk niet geschikt voor.
Ik heb nog 21 NiCads van 1700/1800 mAh liggen, was nog niet optimaal gemonteerd(Alu folie als verbinding, accu's ingepakt met tape)
»Goudconnectors voor accu naar regelaar
»Goedkope HH gyro en heckservo(HS81?)
»verbinding regelaar naar ontvanger, de servoconnector zat er niet meer aan, dus een andere op gesoldeerd en afgeplakt met plakband,
misschien moet ik maar eens wat krimpkousjes kopen.
»trainingskruis/hoepel voor onder de Eco
»Het onderdeel wat de canopy en de swash vasthoudt (Ga ik zelf maken van sterk ijzer/staaldraad)
»Passende schroeven met borgmoer om servo's goed te monteren, haal ik zaterdag op m'n werk

Groetjes, Geoffrey 8)

En nu staat deze heli bij mij...

Ligt alweer netjes uit elkaar. Frame gerepareert, bezig met het frame (met name de dikke horizontale platen) lichter te maken, en meer van dat soort karweitjes. Ik zal jullie vanaf nu op de hoogte houden van dit gevaarte.

By the way, als iemand wat meer info heeft over de oorspron van dit machientje kunnen ze me mailen. Ik vraag me af hoe oud ie is en waarom iemand in *&^-naam een mechanische-gyro in een electro heli wil proppen.

Er wordt in deze tread behoorlijk negatief gesproken over de heli. Ik kan jullie vertellen, het valt best mee. Veel cosmetisch werk en kleine zaken die niet helemaal goed zitten, maar geen grote problemen (meer).

Maar zoals gezegd/geschreven, eerst het frame. De missende delen zijn alweer netjes erin gemaakt met aluminium (niet gelijmd of geschroefd overigens, want dat laat alleen maar los). Alle delen waar geen grondplaat of dikke vlakken nodig zijn, zijn ze verwijdert. Later worden hiervoor bussen gedraaid om de vorm en stevigheid van het frame te garanderen. Het framewerk moet, mijnsinziens, ongeveer 50 tot 100 gram lichter gaan worden. Gezien de hoeveelheid loos metaal waar geen krachten opstaan en alleen maar dienen te ondersteuning van een regelaar of ontvanger, moet dit lukken.

Keep you guys posted.

Danny "Which blade is High" van Dijk

Back