eco 8

Rhelie zei:
Daar komt bij dat een brusheless zijn waarde behoud en nauwelijks slijt. als je dan toch een regelaar moet kopen ga dan meteen voor iets waar je lang plezier aan kan beleven en ga voor brusheless !

Top!
Helemaal mee eens en voor de prijs hoef je het niet te laten.

Een standaard borstel motoren van Ikarus voor de Eco kost:
Sportmotor euro 59,00
De Power Motor en Performance motor elk Euro 99,00
Bijpassende regelaar Euro 79,00.

Nu de brushless motor Feiago Euro 69,00.
De brushless regelaar Phoenix 25A ook Euro 69,00.

Dan lijkt mij de keuze niet meer moeilijk..................

vr.gr.

Joyce

Joyce

Ik ga voor de brushless motor. ik ga er een kopen met een KV van 1735 die zou ideal moeten zijn voor de eco8! Kan iemand mij vertellen of dat voldoende is voor later(en ik bedoel het verre later) 3d vliegen?

gr,

niels

25A regelaar op een Eco 8? 40 is veel beter, met 25 kan je waarschijnlijk niet meer dan hoveren...

Voor 3D vliegen zit je met een eco 8 niet goed, het frame is daar veels te zwak voor en en komt ook speling op alles.

laurens zei:
25A regelaar op een Eco 8? 40 is veel beter, met 25 kan je waarschijnlijk niet meer dan hoveren...

Voor 3D vliegen zit je met een eco 8 niet goed, het frame is daar veels te zwak voor en en komt ook speling op alles.

Ok, 40 kan ook, maar zelf heb ik de 25A getest en het hoveren en vliegen gaat prima met deze regelaar.

Met 40A heb je wat meer reserve.
Niels is een beginner, dus praten over 3D lijkt me een beetje te vroeg......

vr.gr.

Joyce

op de site wordt verteld dat het een goed motor voor de eco is! Maar gewoon vliegen/hoveren kan gewoon? Het lijkt mij dat daarmee toch wel rond te vliegen is?

gr,

niels

Je hebt groot gelijk dat je beter vooruit kan kijken, dat bespaart een hoop geld. De regelaar is het probleem, de motor niet denk ik. Je moet op ong 1800 rpm mikken voor hoveren en rondvliegen. Voor 3D is de eco zelf niet echt geschikt, dan kan je beter een andere heli nemen.

Opties zijn:

Logo 10 in het te koop forum
Robbe Spirit
Century Swift

etc. De Spirit is het goedkoopst om goed vliegend te krijgen op lipo en nimh.

niels steigenga zei:
Ik weet dat ik vroeg over 3d begon maar het leek mij een geldbesparend idee om vast vooruit op te letten op wat de motor aankan!

gr,

niels

Het ligt eraan wat je onder 3D verstaat.
Met de Eco zijn rugvlucht, stationaire flip voorover/achterover en zijwaarts prima te doen.
Voor extreem 3D (laten we zeggen het Pöting-werk) is een standaard Eco, maar ook een standaard Logo 10 zonder verdere aanpassingen niet geschikt.
De Eco komt daarvoor aan te wenig positieve en negatieve pitch (simpel op te lossen met een paar andere boorgaatjes in oa bladhouders, een andere vrijloop etc) en wat de Logo 10 betreft: diens "oude" rotorkop beperkingen kent qua uitslagen.
Ergens op dit forum heeft Michel ooit een draadje gestart daarover met foto's. Mikado heeft inmiddels daarvoor een andere rotorkop gemaakt, die standaard op de Logo 10 3D wordt geleverd.

Tja, het toerental.......... altijd weer een discussie: laag, hoog, hoger, idioot hoog ???

Die discussie heb ik geen behoefte aan maar ik wil wel mijn eigen praktijkervaring met de Eco voor jou vermelden en je op basis daarvan een advies geven:
1800 rpm met een Eco is voor een beginner kompleet overbodig, veel te hoog en vooral niet nodig, zo niet onverstandig.
Genoemde rugvlucht en staionaire voorover/achterover/zijwaarts doe ik met 1700 rpm en dat gaat prima.

Voor het gewone rustige Eco-vliegwerk heb je aan 1500 rpm meer dan voldoende. Dat gaat zelfs nog prima bij windkracht 4 tot 5. Als je in staat bent met dat toerental mooi strak rond te vliegen, dan is het nog vroeg genoeg om langzamer het toerental meer op te bouwen.

Rustig aan beginnen is een beter advies. Dat houdt in ook een lager toerental.

Hardlopers zijn doodlopers ........... zeker bij de modelheli :wink:

Als je de Eco al zou afregelen met ritzel op 1800 rpm dan is het verstandig om niet met 1800 rpm te gaan vliegen.
Voor een beginner is dat zonder meer al overbodig maar voor de regelaar is het niet goed.
Naarmate de akku leger wordt, moet de regelaar in staat blijven "bij te kunnen regelen". Er moet dus "regelruimte" zijn.
Als je op maximum vermogen vliegt, kan hij dat niet. Dus daarom altijd marge houden bij het toerental, waarbij in het algemeen wordt uitgegaan van een 80% norm (dus in de zender het gas/de regelaar niet op 100% zetten).

vr.gr.

Joyce

beste,

ik weet nie of ik je kan helpen maar heb een eco 8 te koop ,

wat er allemaal is aangebeurt ,
-carbon pallen
-carbon frame
-alluminium motor houder
-alluminium staartstuk
-bruscless hacker motor B50-15L
-kontronik snelheidsregelaar 40A piek 50A
-servo's hitec en snelle servo voor de tail rotor
-2 bat. nica 10 cellen 2400ma
-schulse lader met een laadstroom tot 5A
- robbe gyro

alles in perfeste staat met de nodige hanleidingen van elk stukje dat er op de heli bevindt van motor , servo's snelheidsregelaar , enz.
alles te samen heeft 2000,- euro gekost

moest je interesse hebben doe je maar een bod .

grts

Ik begrijp dus dat ik met een motor die 23A trekt niet een 25 regelaar kan gebruiken inverband met het feit dat de accu leegraakt. klopt dit?

gr,

niels

nee, die motor zal 23A trekken maar je hebt pieken die veel hoger zijn. Ook wordt een 25A regelaar die continu 23A moet leveren gewoon erg warm want je draait niet op 100% vermogen. Daardoor heb je meer verlies en iets rond de 40A nodig.

Ik weet nog wel een mooie hacker 40A heli regelaar voor je ;) Email even naar peter pankras, hier ook op het forum. Regelaar is splinter nieuw!!!

Nee, volgens de site waar de motor wordt verkocht is de maximale stroom 23A dan moet het wel lukken met een 24A regelaar lijkt mij, of zie ik dat verkeerd?

gr,

niels

niels steigenga zei:
Ik begrijp dus dat ik met een motor die 23A trekt niet een 25 regelaar kan gebruiken inverband met het feit dat de accu leegraakt. klopt dit?

gr,

niels

Nee.
Het heeft te maken met het vermogen die de regelaar aankan en het vermogen dat je vraagt.
Vermogen drukken we hier eventjes uit in Ampère. In feite is dat geen vermogen maar stroomsterkte. Het vermogen wordt uitgedrukt in Whatt of Va. Maar goed, dat is een ander onderwerp...

Ik zal proberen het uit te leggen:
Als je met een 25A regelaar constant 23A trekt (door de regelaar loopt 23A) dan zit de regelaar telkens aan de grens van zijn maximum.
Als je 23A trekt met een 40A regelaar, dan heeft de regelaar wat meer marge.

Vergelijk het met autorijden. Als je een auto hebt die maar 100 km per uur kan rijden en je rijdt constant 95 dan loopt die auto altijd op zijn tenen.
Rijdt de auto maximaal 160 km per uur en je rijdt 95, dan kan de motor alles gemakkelijker aan.

Het is puur een kwestie van maximaal vermogen ten opzichte van het vermogen dat wordt gevraagd.

vr.gr.

Joyce

daar komt bij dat een heli motor nooit continu op 100% loopt en de regelaar heeft daardoor meer verlies. Dus dan is 25A weinig. Wil je later meer vermogen houdt het zoiezo ook op. Als je die 40A neemt kan die ook in een logo 10 bv of andere heli. 25A is normaal voor een t-rex formaat.

Beste mensen,

in de handleiding wordt gesproken over een mechanische mixer en een electronische mixer. Ik heb de cockpitt mm zender dus ik ga voor de electronische, maar ik snap niet waarom de servo's voor de voor de aansturing van de rotorkop gemixed moeten worden. Wel snap ik dat ik in de zender de pitch servo moet mixen met de staart servo of doe de gyro dit?

gr,

niels

Dat doet de gyro. De rotorkop moet electronisch gemixt worden zodat alle servo's tegelijk pitch, nick en roll kunnen geven.

hoe dat precies? Kan dat met de cockpitt? Ik heb niet voor niets een computer zender gekocht! Hoe kom ik de verhoudingen te weten van de mix en wie kan mij uitleggen hoe dat precies is met het mixen van de servo's? Ik begrijp dat de rotorkop aangestuurd wordt door 3 servo's en een aparte voor de heck. Of klopt dat niet?

gr,

niels

Jij zult dus de elektronische mixer nodig hebben, jouw zender moet dat makkelijk aankunnen. Jij hebt een CCPM mixer nodig en ik weet niet of hij bij jouw heli op 120 graden moet of 90 graden. Heckrotor mix heb je denk ik niet nodig, dat is een beetje afhankelijk van de gyro die je gaat gebruiken. Als je het toch nodig hebt kan jou zender dat ook aan.

Back