niels steigenga zei:
Ik weet dat ik vroeg over 3d begon maar het leek mij een geldbesparend idee om vast vooruit op te letten op wat de motor aankan!
gr,
niels
Het ligt eraan wat je onder 3D verstaat.
Met de Eco zijn rugvlucht, stationaire flip voorover/achterover en zijwaarts prima te doen.
Voor extreem 3D (laten we zeggen het Pöting-werk) is een standaard Eco, maar ook een standaard Logo 10 zonder verdere aanpassingen niet geschikt.
De Eco komt daarvoor aan te wenig positieve en negatieve pitch (simpel op te lossen met een paar andere boorgaatjes in oa bladhouders, een andere vrijloop etc) en wat de Logo 10 betreft: diens "oude" rotorkop beperkingen kent qua uitslagen.
Ergens op dit forum heeft Michel ooit een draadje gestart daarover met foto's. Mikado heeft inmiddels daarvoor een andere rotorkop gemaakt, die standaard op de Logo 10 3D wordt geleverd.
Tja, het toerental.......... altijd weer een discussie: laag, hoog, hoger, idioot hoog ???
Die discussie heb ik geen behoefte aan maar ik wil wel mijn eigen praktijkervaring met de Eco voor jou vermelden en je op basis daarvan een advies geven:
1800 rpm met een Eco is voor een beginner kompleet overbodig, veel te hoog en vooral niet nodig, zo niet onverstandig.
Genoemde rugvlucht en staionaire voorover/achterover/zijwaarts doe ik met 1700 rpm en dat gaat prima.
Voor het gewone rustige Eco-vliegwerk heb je aan 1500 rpm meer dan voldoende. Dat gaat zelfs nog prima bij windkracht 4 tot 5. Als je in staat bent met dat toerental mooi strak rond te vliegen, dan is het nog vroeg genoeg om langzamer het toerental meer op te bouwen.
Rustig aan beginnen is een beter advies. Dat houdt in ook een lager toerental.
Hardlopers zijn doodlopers ........... zeker bij de modelheli :wink:
Als je de Eco al zou afregelen met ritzel op 1800 rpm dan is het verstandig om niet met 1800 rpm te gaan vliegen.
Voor een beginner is dat zonder meer al overbodig maar voor de regelaar is het niet goed.
Naarmate de akku leger wordt, moet de regelaar in staat blijven "bij te kunnen regelen". Er moet dus "regelruimte" zijn.
Als je op maximum vermogen vliegt, kan hij dat niet. Dus daarom altijd marge houden bij het toerental, waarbij in het algemeen wordt uitgegaan van een 80% norm (dus in de zender het gas/de regelaar niet op 100% zetten).
vr.gr.
Joyce