ED penny slot MKII

Frans Bal

PH-SAM
Al een tijdje een logie-tje hier in huis, een ED penny slot MKII.

PXL_20250616_171652255.jpg

Zoals te zien mist dit oudje zijn koelmantel.
Verder is die mooi los en heeft een nette compressie.

Het bijzondere van deze penny slot is dat de compressie kan worden gesteld met behulp van een. tja, penny.
Je verdraaid de hele koelmantel om de compressie te wijzigen.

AED2-07.jpg

Het is een al wat oudere Engelse motor, dus je raadt het al geen metrische schroefdraad te vinden op dit torretje.
Alles Imperial. Schroeven BA nog iets en de draad op de cilinder 5/8"-24 (TPI) BSW, rechte Whithworth draad met waarschijnlijk een tophoek van 55 graden. Jippy.

Toch maar eens kijken of er een nieuwe mantel kan worden gedraaid.
Nu kan ik geen draadsnijden op mijn Unimatje, dan maar een tap en snijplaat opsnorren.
Nou dat was best lastig, 5/8"-24 BSW, niet wat ik ergens lenen kon.
Dan eens zoeken op het interwebnet.
Net zo lastig. Dacht één advertentie met helaas een astronomische prijs.

Dan eens zoeken bij Ome Alie. Kijk dat lijkt erop. 5/8"UNEF. (Unified Extra Fine Thread)
Deze draad heeft ook 24 gangen per inch, helaas alleen 60 en geen 55 graden tophoek.
Toch maar gekocht was wel een gokje waard.

Na iets langer dan een week lag er zo'n bekend pakje in een grijs plasticzakje op de deurmat.

PXL_20250616_171708661.jpg

Wat ik al verwachtte, snijplaat gaat er een gangetje op en dan loopt deze "vast".
Voorzichtig doordraaien en met niet al te veel moeite kon de draad worden aangepast naar de 5/8" UNEF.

Even een test ringetje tappen.

PXL_20250616_171745060.jpg

Past heel leuk.

Met behulp van een foto met zijaanzicht, schuifmaat en rekenmachine een tekening gemaakt.
Of moet dat een footo, reekenlineaal en teekening zijn.... mijn beste.

PXL_20250617_173332612.jpg

Tot zover.
Binnenkort wellicht verder.

Jan Hein heeft een Penny Slot met een koel mantel. Hij heeft de maten op de tekening vergeleken met de mantel . :thumbsup:

De tekening klopte best goed. Aan de slag dan maar.

Nu was het gisteren gelukkig iets minder warm in de "werkplaats".

Eerst met een recht 1.5 mm breed steekbeiteltje ingestoken. In een keer met de profiel beitel steken trok het draaibankje niet.

PXL_20250629_183515175.jpg

Dan met de profiel beitel recht steken.

PXL_20250630_184905723.jpg

En aansluitend op breedte maken.

PXL_20250630_185557052.jpg

Zo, nu wat frisch drinken.

Tja, hoe krijg je de bovenkant nu gedraaid. In de drie klauw gaat niet koelribben zijn veel te dun, beschadigen snel.
Zit niets anders op om een opspan hulpmiddel te maken. Met wat gerommel de draad kunnen snijden.

PXL_20250703_191620046.jpg

Koel mantel op de doorn, even uitKlokken en draaien maar.

PXL_20250703_192221436.jpg

Bijna klaar

PXL_20250703_194044275.jpg

Even passen.

PXL_20250703_200025312.jpg

Volgende keer de slot voor de Penny.

Laatst bewerkt:
even uitlokken
Uitlokking is toch strafbaar...? :eek: :rolleyes:

Anekdote-alert!

Deze pennyslot doet me trouwens denken aan de gelukkige samenloop van omstandigheden waardoor ik heb leren LB vliegen zonder brokken (die kwamen later toch wel, toen het leren kunstvliegen aan de beurt was.,. )

De Webra Record 1,5 cc heeft, net als veel diesels uit die tijd ook een opschroefbare cilindermantel.
Anders dan bij deze ED zat er bovenin wel een getapt gat waar de compressieschroef in draaide.
Om terugtrillen daarvan te voorkomen had de Webra een vestzethevelttje.
Soms zat dit zó vast, dat de hele koelmantel lostrilde en, op dezelfde manier als bij de penny slot, de compressie verlaagde.
De eerste LB vlucht ever die ik maakte onderging (gelukkig) dit fenomeen.
Na het opstijgen ( ik had me goed ingelezen en wist dat je na het loskomen geen up moest blijven geven, maar het model bewust vlak sturen) begon de motor meteen te stotteren en sloeg na ruim een rronde al af. Kist zachtjes neergezet. Opluchting!
Cilindermantel weer vastgedraaid ( oude theedoek er omheen gewikkeld en toen een oude nijptang als hefboom.
Weer opgestegen, nu wel 4 ronden totdat de motor er weer mee ophield. Nog een keer een nette landing.
Herhaling van zetten, nu met 10 ronden tot de motorstop....
De stress begon af te zakken, want ik leek het dus te kunnen en de pure lol nam de overhand.
Nog een keer de koelmantel vastgezet en ja hoor...
De motor dronk de hele tank leeg en vloog mijn eerste echte LB vlucht. volgens mij in het voorjaar van 1966.
De cirkel was rond ( hè, hè) in 2016 toen ik, 50 jaar later, mijn laatste WK vloog.

LL.jpg

Perth (kl).jpg

Laatst bewerkt:
Back