Edelweiss XXL

zucht, motor

Hoi,

kreeg plotseling een helder moment en ben mijn sub-zolder opgedoken.
Ik bedacht in een keer dat ik ook nog een kontronik heb zitten in mijn logo10 heli, het is een fun600-15 en als ik die door ecalc haal met daarop een 6:1 gearbox dan ziet her er een stuk beter uit (denk ik).

dus, fun600-15 met een 9S4800 en een 17x10 geeft bij 30A een thrust van 5,4kg. Rpm op de motor is dan ca 45700 tpm.
Ga ik naar een 17x11 is de stroom ca 34A bij een thrust van 5,9kg.
Maak ik er een 18,5x12 van gaat de stroom naar ca 47A bij 7,7kg thrust.

Trek ik nu de juiste conclusie hier als ik zeg dat dit er redelijk uitziet?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk van wel.
Ik heb een Kira 600-17 6,7:1 vertraagd op mijn Alpina zitten.
Op 8S, maar dan sleurt hij die 7 kg (!!!) ook 45 graden omhoog bij 45 Amp.

Ik denk dat de door jou genoemde schattingen heel aardig zijn.

Dirk.

oef

He he, was een zware bevalling, komt ervan als je te makkelijk ergens over denkt. Goed, alleen nog een pinion en een flens bestellen voor de super chief bij reisenaur dan ben ik in business.

Dan nu maar eens verder met het tekenen van de vleugels en de romp, ben nog aan het denken over hoe groot ik de rolroeren ga maken en waar de 440mm remkleppen moeten zitten.

Verder de positie bepalen van het ktw in de romp en aan de hand daarvan ook de positie van het wiel.

Groeten, bedankt maar weer, Otto.

Ga je vanaf tekening bouwen (die 2* vergroot is) ? Dtt wiel is wel een leuke, misschien maak ik daar in mijn edelweiss ook een plekje voor.

@Franck,
Yep, heb de rompspanten al op papier zover klaar dat ik ze kan opplakken en uitzagen, via een scanner en isiplot (profili) was het zeer eenvoudig om ze schaal 2:1 te printen.

Dat wiel is degene voor schaal 1:4, hij is er ook in 1:5 en 1:6.
De uitvoering is van cfk en alu, hij werkt zeer fraai moet ik zeggen.

voor de spanten moet ik mijn vader eens vragen of hij de latjes kan zagen, 2,5m lang liefst in een stuk dus. Ik vraag me alleen af waarvan ik die latjes moet maken, 10x10mm is de maat, vurenhout misschien?

groeten, Otto.

Kijk eens bij de DHZ zaken. Sommigen (like de gamma) hebben best veel maten liggen vuren is prima, vaak 2,5 meter lang. Even verzagen wanneer nodig en je hebt wat je wilt. Volgens mij heeft onze gamma 10*10 gewoon liggen.

Vuren van de Gamma is een heeeeeeel andere kwaliteit dan vuren latten uit de modelbouwzaak. Het zou mij niets verbazen als het de helft minder sterk is ... Aantal jaarringen per cm is een zichtbaar stukje kwaliteit. Hoe meer per cm hoe sterker het hout.

Dirk.

ik ben het een beetje met je eens. (het feit dat hout bij de modelbouwzaak vaak van beter kwaliteit is dan bij gamma is waar). Ik heb voor de edelweiss XL juist dit vergelijk gemaakt (en nee ik let niet op 1 jaarring meer of minder)

Mijns inziens zijn de houtjes van de gamma (mits zonder knoesten en een beetje netjes van kwaliteit) prima geschikt om een edelweiss XL of XXL te maken . (prijsverschil vond ik wel schokkend)

Wel erg opletten voor kromme latjes / knoesten, dat wel.

Bij een 5-meter zwever zou ik persoonlijk het risico niet nemen. Voor niet-kritieke delen okay, voor vleugelliggers....maar daar kan iedereen zijn eigen keuzes in maken natuurlijk.

Als ik nu nog op de hts zat zou ik per direct twee stokjes (gamma en hobbywinkel) op de testbank leggen :-)... mgoed...ik denk weer in 30 jaar geleden. :-)

Testbank zou mij ook nog niet zo heel veel zeggen. Bij hout van de Gamma etc (wat ik trouwens ook geregeld gebruik hoor) is de kwaliteit erg wisselend. Je kunt goede stukken treffen maar ook hele slechte. Dat maakt het juist zo onvoorspelbaar en daarmee voor kritieke delen niet erg bruikbaar. Vind ik (die ook HTS heeft gedaan en 28 motor rijd, en niet houd van onnodige risico's :-) )

als je een pb naar Robert stuurt past hij het vast wel aan, ben je zelf ook nog meer vintage.
En misschien lid van de 5tig club worden, of overdrijf ik je leeftijd nu teveel.

groet met een ;)

Terence

Testbank zou mij ook nog niet zo heel veel zeggen. Bij hout van de Gamma etc (wat ik trouwens ook geregeld gebruik hoor) is de kwaliteit erg wisselend. Je kunt goede stukken treffen maar ook hele slechte. Dat maakt het juist zo onvoorspelbaar en daarmee voor kritieke delen niet erg bruikbaar. Vind ik (die ook HTS heeft gedaan en 28 motor rijd, en niet houd van onnodige risico's :-) )

Ben ik heel benieuwd wat voor motor je rijdt.
Ja ja ik rijdt ook motor.

jk15

Goed, alle gekheid op een stokje, heb vrijdag de gearbox op de JK15 arm gezet, op de foto zit er nog de strecker op maar zogauw de flens en de ritzel van Reisenauer binnen zijn kan de Kontronik Fun 600-15 er dus op en gaan de kabels er aan vast.

Heb ondertussen eens op het net gezocht naar een leverancier van vuren latjes, vond er nota bene hier een in de buurt en hij levert o.a vuren latjes van 12,5 x 12,5 mm in lengtes van 2m70 en dat is dus royaal lang genoeg voor de romp en de vleugels. Deze zijn dan geschaafd. Ik moet dan wel de rompspanten iets aanpassen omdat de originele langsgordingen 10x10mm zijn.

Groeten, Otto.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back